Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

4takt/2takt
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=7540
Pagina 1 van 1

Auteur:  racing-crazy [ wo feb 16, 2011 2:48 pm ]
Berichttitel:  4takt/2takt

kan iemand hier mij het precieze verschil vertellen tussen 4takt en 2takt? de eigenschappen schakel enz?

Auteur:  Wilfred [ wo feb 16, 2011 3:57 pm ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

Er zijn heeeeel veel verschillen, om er een paar te noemen:

- 2takt is van oudsher de meest gebruikte toepassing op de kart, maar door millieu eisen etc komt de 4takt steeds meer op
- 2takt heeft meer vermogen (bij gelijke cc inhoud) dan 4takt
- 2takt heeft kortere revisie intervals
- 2takt is meer "racy"
- 2takt is in aanschaf goedkoper
- etc. (gebruik de zoekfunctie op het forum en je vind nog veeeeel meer info)

Waarom wil je het weten ? Uit technisch oogpunt of meer uit oogpunt in welke klasse je wilt gaan (wedstrijd)rijden?

Auteur:  racing-crazy [ wo feb 16, 2011 5:00 pm ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

oke maar als ik nou de keuze moet maken:

ik wil het liefst snel optrekken en de snelheid uit de bocht er snel in hebben, wat kan ik dan het beste kiezen?

jaa uit technisch oogpunt omdat ik zelf 1 ga opbouwen

Auteur:  Philipper [ wo feb 16, 2011 5:18 pm ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

Citaat:
ik wil het liefst snel optrekken en de snelheid uit de bocht er snel in hebben, wat kan ik dan het beste kiezen?

Als je de kosten laag wil houden, een 2takt. Als je dat bij een viertakt wil, moet je al serieus wat geld neerleggen.
Citaat:
jaa uit technisch oogpunt omdat ik zelf 1 ga opbouwen

Ik denk dat je voor een zelfbouw kart al genoeg hebt aan een GX blokje...

Auteur:  David [ wo feb 16, 2011 6:11 pm ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

Wil je ergens indoor rijden met het ding (dat kan bijna nergens maar je gaf in een ander topic aan dat dat wellicht wel de bedoeling is), valt tweetakt af.

Auteur:  davyreitsma [ wo feb 16, 2011 7:16 pm ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

Verschil tussen 2 takt en 4 takt is heel makkelijk.

4takt bouwen we op een grasmaaier
en een 2takt bouwen we op een kart.

haha

nee. weet niet wat je wilt. maar als je beetje rappe viertakt wilt ben je egt een vermogen kwijt. en een redelijk vlotte 2 takt staan er zat van voor normale prijs op marktplaats.

Auteur:  swissauto-cruiser [ do feb 17, 2011 11:15 am ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

Ik zal even antwoorden op je vraag, want dat is blijkbaar nog niet gedaan.
Als je na een bocht snel wil optrekken heb je best een 4takt, deze hebben meer koppel. Maar om echt goed weg te geraken zal je toch een iets snellere 4takt moeten hebben dan bv een honda GX 200. en natuurlijk kosten deze blokjes geld.
een 2 takt heb je al heel goedkoop, maar dan moet je er ook al iets van kennen om hem goed af te stellen, want anders zal je ook snel kosten hebben.
Je hebt mensen pro 4 takt en anti 4takt, net zoals bij de 2 takt, ik heb met beide gereden en rij liever met 4 takt, maar dat is ieder zijn beslissing. Maar ik heb niks tegen 2 takt.

Auteur:  Wilfred [ do feb 17, 2011 11:29 am ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

Kortom, belangrijk is mede je budget. Zoals Swissauto-cruiser al aangeeft is het een kwestie van voorkeur - en budget - of je 2takt of 4takt gaat rijden.
Recent werden 2e hands Vampires (geheel gereviseerd) aangeboden voor 2.000 euro (zie berichtje Rik van Beek, RJ op het forum). Dit zijn 4takt motoren met hoog vermogen/koppel. Met deze motoren kun je aardig meeblazen met de snellere 2takts, dus als je budget het toelaat is dit een leuke optie. Let wel, een nieuwe Vampire (of andere VT250 motor) kost nieuw al gauw het dubbele !

Daarnaast kun je voor de genoemde 2.000 euro natuurlijk ook een goede/snelle 2takt aanschaffen natuurlijk. Maar als je budget kleiner is dan 2.000 euro, en je wilt snel de bocht uitkomen ben je aangewezen op de 2takts denk ik. Deze zijn goedkoper in aanschaf (2e hands), maar hebben wel verstand van zaken nodig i.v.m. afstellen en het in de hand houden van de onderhoudskosten (interval is korter dan 4takt).

Auteur:  Lex [ do feb 17, 2011 11:55 am ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

davyreitsma schreef:
Verschil tussen 2 takt en 4 takt is heel makkelijk.
4takt bouwen we op een grasmaaier
en een 2takt bouwen we op een kart.


Whaaaaaahaha, hahaha, leuk, die kenden we nog niet, :ddd

Auteur:  RJ [ do feb 17, 2011 1:17 pm ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

1 vampire verkocht, nog 1 beschikbaar

Staat op Marktplaats nu voor 1800 in de BTW!

Weer on-topic:

Met een VT250 ga je van alle motoren het eenvoudigst hard. Je hoeft niet op nauwlijks je caburateur af te stellen, niet zo vaak te reviseren (revisies van 4 takt zijn natuurlijk wel duurder). Electrisch starten. Net wat je wil natuurlijk en wat je budget is. Maar ik durf m wel aan dat je met een VT250 de meeste lol van je zuur verdiende euro's hebt.

Auteur:  davyreitsma [ do feb 17, 2011 1:24 pm ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

Mog je het budget hebben van een 4 takt zal ik denk ik ook eerder een 4 takt pakken. ivm die mileu mannen

Auteur:  Wilfred [ do feb 17, 2011 2:36 pm ]
Berichttitel:  Re: 4takt/2takt

Ik zou het niet op het millieu laten afhangen, maar dat is iedereen zijn vrije keuze....
Belangrijker is wat je wilt: wedstrijden rijden of recreatief / ben je zelf handig om 2takt revisies uit te voeren (zo ja, dan bespaar je hier geld mee) / en je budget natuurlijk.

En RJ heeft dus nog maar 1 Vampire staan; als je het budget ervoor hebt zou ik die aanraden ! Maar geef eerst maar aan wat je precies wilt en wat je budget is (ook voor na de eerste aanschaf !).

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/