Auteur |
Bericht |
tos_kratos
|
Geplaatst: zo nov 07, 2010 10:31 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 07, 2010 10:17 pm Berichten: 4
|
hey luitjes ik kart altijd indoor in maarsen zet daar wel goede ronde tijden neer maar zit er stevig over te denken zelf te gaan beginnen en een kart te kopen en te gaan oefenen en later wat wedstrijden te gaan rijden ik zou graag out door willen gaan rijden heb een budget van 2000 voor de kart en verder 1500 permaand voor onderhoud e.d enige suggesties voor welke kart en kan iemand mij mischien vertellen hoe ik eventueel kan gaan deel nemen aan wedstrijden en hoe dat in ze werkt gaat ben trouwens 21jr oud
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: zo nov 07, 2010 10:51 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
voor een onderhoudsbudget van 1500 euro p/m kan je makkelijk wedstrijden gaan rijden als je wilt. 1500-2000 euro is mijn hele jaar budget. al rij ik dan alleen hobby. dit moet voor jou dus geen probleem zijn. als je van een jaarbudget van 10.000,- uit gaat kan je al redelijk mee doen in verschillende klassen. wil je echt met de top mee doen dan mag je dat bedrag wel verdubbelen of meer zelfs. voor 2000 euro kan je al een hele leuke kart kopen. omdat je uit de indoor karting komt adviseer ik je om niet direct met een schakel kart te beginnen. omdat dit toch wel echt veel eisende karts zijn qua uithoudingsvermogen, technische achtergrond en ervaring. voor 2000,- kan je bijvoorbeeld een hele leuke rotax-max SR 125cc automaat aanschaffen. makkelijk in onderhoud en zijn goed betrouwbaar. er zijn ook andere 125cc automaten zoald de PRD, Vortex-rok en nog vele andere. maar de rotax-max is de meest gebruikte hier in nederland. Er zijn ook snelle 4-takt karts zoals de VT-250 klasse. ook een erg spectaculaire klasse maar deze motoren zijn in de aanschaf redelijk duur en vind je niet incl kart zo snel voor 2000,- rijklaar. voor wedstrijden zou ik ff kijken op de volgende sites. hier staat voldoende informatie over hoe je kan deelnemen aan de wedstrijden: 2-tact - NAB: http://www.nab.nu/nfk2-tact -chrono: http://chrono.nl4-tact - kartingevents: http://www.kartingevents.nl4-tact - GP4 series http://gp4kartseries.comsucces!
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 12:52 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Ik zou sowizo adviseren eerst eens een jaartje goed te trainen en wellicht aan een amteur/monteurs wedstrijd deel te nemen alvors de stap na wedstrijden te maken.
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 1:32 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
ga eerst eens denken welke klassen je wilt rijden?
rotax? schakel ( cross/icc ) 4takt?
en op forum staat ook een topic over wat er bij komt kijken als je begint( pak,kart,vervoer etc etc ).
ik ben ooit begonnen met 100cc en toen cross schakel, en nu icc schakel. maar wij rijden met 2 man, scheelt ook weer in de kosten.
let er wel op dat schakel toch heel anders is als indoor rondjes rijden. zowieso rotax zal ook anders zijn.
Het gaat allemaal een stuk harder. maar eerst eens denken welke klasse je wilt rijden. de rest is zo aangeschaft. succes
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 1:37 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Als je wedstrijden wil gaan rijden zeker beginnen met Rotax, als je voor 2-takt gaat dan. Zoiezo niet met schakel beginnen dit lukt nooit om dan snel vanvoor te rijden, als je hiermee begint, of je moet echt een uitzondering zijn...Dit is gewoon echt moeilijk om hier snel mee te zijn. Daarom kan je beter eerst beginnen met automaat en daarna overstappen naar een schakel.
|
|
Omhoog |
|
|
jackblackbird
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 2:41 pm |
|
Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm Berichten: 260
|
en wat ook belangrijk is met wat je wilt gaan doen is hoe zwaar je bent want dit is ook een punt dat je niet moet vergeten
|
|
Omhoog |
|
|
Ramon
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 7:09 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm Berichten: 129 Woonplaats: Hoofddorp
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 7:21 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Sponsoring... Kan toch, of gewoon van z'n ouders.
|
|
Omhoog |
|
|
jackblackbird
|
Geplaatst: ma nov 08, 2010 7:49 pm |
|
Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm Berichten: 260
|
nouw voor wedstrijden moet je samen met je kart bijvoorbeeld bij de rotax 165 kg wegen maar als je bijvoorbeeld veel te zwaar bent ik zeg maar wat bijvoorbeeld 175 dan weeg je 10 kilo teveel en dan kan je minder goed meedoen
|
|
Omhoog |
|
|
tos_kratos
|
Geplaatst: zo nov 14, 2010 10:08 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 07, 2010 10:17 pm Berichten: 4
|
ik weeg zelf 80 kilo das niet zo heel veel. dus zou dat kunnen bij de rotax? en ik krijg goed betaald dus klopt wel moet alleen lange dagen maken gemiddel 60-70 uur in 5 dagen. allemaal bedankt alvast voor de goede hulp die ik hier van jullie krijg en dat sneller is vindt ik niet zo erg mijn auto gaat ook stukje harder en wat is wijzer om voor een 2tact of voor een 4 tact te gaan?
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: ma nov 15, 2010 12:04 am |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
2 takt dat is gewoon voor echte mannen sorry 4-takt crew haha kon het niet laten. nja je hebt 4-takts die net zo snel lopen als een 125cc icc geen idee hoe die blokjes heette bij 4-takt
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
Henry
|
Geplaatst: ma nov 15, 2010 12:58 am |
|
Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm Berichten: 161 Woonplaats: Groningen
|
Citaat: nja je hebt 4-takts die net zo snel lopen als een 125cc icc geen idee hoe die blokjes heette bij 4-takt Dat zijn VT250'jes. Die lopen op sommige circuits net zo hard als KZ2's. En 2- of 4-takt? Licht er aan. 2 takt is goedkoper in aanschaf. Daarnaast is een revisie bij 2 takt goedkoper, maar de interval korter. Een 4 takt hoef je dus lang niet zo vaak te (laten) reviseren. Maar het licht er ook aan waar je woont. Op sommige banen mogen wel 2 takten, en op andere alleen 4 takten. En natuurlijk persoonlijke voorkeur...
_________________ Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: ma nov 15, 2010 8:40 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
Ik denk dat voor de meeste mensen een gebruikte Rotax Max Sr (125 cc 2takt) een heel goede keuze is om mee te beginnen. Hier rijden er héél veel van rond en deze kart is snel genoeg om ook goed mee te komen op snelle banen zoals Berghem, Veldhoven of Genk. Als je er niet direct wedstrijden mee wilt rijden dan kun je een goed gebruikt exemplaar kopen voor tussen de EUR 1500 en 2000,- (inclusief redelijk chassis).
Je kunt daar natuurlijk ook wel wedstrijden mee rijden (zorg wel dat je een verzegelde motor koopt), maar dan heb je net niet het snelste spul (bijvoorbeeld waarschijnlijk geen voorremmen).
Van de 4takten is alleen de VT250 vergelijkbaar snel (is zelfs nog een klapje sneller dan de Rotax Max), maar die zul je tweedehands nog niet voor minder dan EUR 3500-4000,- vinden (inclusief chassis) omdat de klasse nog relatief nieuw is.
De verhouding die je opgeeft tussen initiële investering en maandelijkse uitgaven is m.i. wel een beetje scheef. Het maandelijkse budget past meer bij iemand die heel fanatiek kart en ook wedstrijden (met schade) rijdt. Daar past dan echter weer een wat duurdere kart bij. Ik denk dat mensen die EUR 2000 voor de aanschaf van hun kart uitgeven normaal gesproken geen EUR 1000 tot 1500,- per maand uitgeven voor het onderhoud.
Vergeet ook niet dat er in het begin naast een kart nog veel meer gekocht moet worden. Waarschijnlijk zul je heel snel een groot deel van de volgende spullen aanschaffen (met tussen haakjes een kosteninschatting):
Aanhanger (150++) Boordcomputer (250+) Pitskar (150+) Setje extra velgen (120+) Bandenspanningsmeter (35+) Raceoverall (100+) Helm (100+) Schoenen (30+) Handschoenen (25+) Smeermiddelen (25+) Diverse tandwielen (50+) Regenvelgen/-banden (200+) Kartspecifiek gereedschap (100+) Bandenpers (40+) Bandenschaar (75+) Algemeen gereedschap (afhankelijk van wat je hebt) . De kosteninschatting tussen haakjes is erg afhankelijk van hoe gek je het zelf wil maken. Het is niet moeilijk om alleen aan een helm en een racepak al zo’n EUR 1000,- uit te geven.
|
|
Omhoog |
|
|