Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: zo nov 07, 2010 10:31 pm 

Geregistreerd: zo nov 07, 2010 10:17 pm
Berichten: 4
hey luitjes

ik kart altijd indoor in maarsen zet daar wel goede ronde tijden neer maar zit er stevig over te denken zelf te gaan beginnen en een kart te kopen en te gaan oefenen en later wat wedstrijden te gaan rijden

ik zou graag out door willen gaan rijden

heb een budget van 2000 voor de kart en verder 1500 permaand voor onderhoud e.d

enige suggesties voor welke kart en kan iemand mij mischien vertellen hoe ik eventueel kan gaan deel nemen aan wedstrijden en hoe dat in ze werkt gaat

ben trouwens 21jr oud :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: zo nov 07, 2010 10:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
voor een onderhoudsbudget van 1500 euro p/m kan je makkelijk wedstrijden gaan rijden als je wilt. 1500-2000 euro is mijn hele jaar budget. al rij ik dan alleen hobby. dit moet voor jou dus geen probleem zijn. als je van een jaarbudget van 10.000,- uit gaat kan je al redelijk mee doen in verschillende klassen. wil je echt met de top mee doen dan mag je dat bedrag wel verdubbelen of meer zelfs.

voor 2000 euro kan je al een hele leuke kart kopen. omdat je uit de indoor karting komt adviseer ik je om niet direct met een schakel kart te beginnen. omdat dit toch wel echt veel eisende karts zijn qua uithoudingsvermogen, technische achtergrond en ervaring.

voor 2000,- kan je bijvoorbeeld een hele leuke rotax-max SR 125cc automaat aanschaffen. makkelijk in onderhoud en zijn goed betrouwbaar. er zijn ook andere 125cc automaten zoald de PRD, Vortex-rok en nog vele andere. maar de rotax-max is de meest gebruikte hier in nederland. Er zijn ook snelle 4-takt karts zoals de VT-250 klasse. ook een erg spectaculaire klasse maar deze motoren zijn in de aanschaf redelijk duur en vind je niet incl kart zo snel voor 2000,- rijklaar.

voor wedstrijden zou ik ff kijken op de volgende sites. hier staat voldoende informatie over hoe je kan deelnemen aan de wedstrijden:

2-tact - NAB: http://www.nab.nu/nfk
2-tact -chrono: http://chrono.nl
4-tact - kartingevents: http://www.kartingevents.nl
4-tact - GP4 series http://gp4kartseries.com


succes!

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 12:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Ik zou sowizo adviseren eerst eens een jaartje goed te trainen en wellicht aan een amteur/monteurs wedstrijd deel te nemen alvors de stap na wedstrijden te maken.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 1:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
ga eerst eens denken welke klassen je wilt rijden?

rotax?
schakel ( cross/icc )
4takt?

en op forum staat ook een topic over wat er bij komt kijken als je begint( pak,kart,vervoer etc etc ).

ik ben ooit begonnen met 100cc en toen cross schakel, en nu icc schakel. maar wij rijden met 2 man, scheelt ook weer in de kosten.

let er wel op dat schakel toch heel anders is als indoor rondjes rijden.
zowieso rotax zal ook anders zijn.

Het gaat allemaal een stuk harder.
maar eerst eens denken welke klasse je wilt rijden. de rest is zo aangeschaft.
succes

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 1:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Als je wedstrijden wil gaan rijden zeker beginnen met Rotax, als je voor 2-takt gaat dan. Zoiezo niet met schakel beginnen dit lukt nooit om dan snel vanvoor te rijden, als je hiermee begint, of je moet echt een uitzondering zijn...Dit is gewoon echt moeilijk om hier snel mee te zijn. Daarom kan je beter eerst beginnen met automaat en daarna overstappen naar een schakel.

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 2:41 pm 

Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm
Berichten: 260
en wat ook belangrijk is met wat je wilt gaan doen is hoe zwaar je bent want dit is ook een punt dat je niet moet vergeten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 7:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2010 6:04 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Hoofddorp
1500 per maand?! klopt dat wel? Lijkt me toch sterk voor een 21-jarige :P als het zo is, is het je gegunt hoor!

En jack wat bedoel je precies met dat gewicht??

_________________
Kartloos tot er eens een baan in de buurt van Amsterdam komt.
paar rondjes Berghem met de kart
paar rondjes Zandvoort met de auto


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 7:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm
Berichten: 2173
Woonplaats: Antwerpen
Sponsoring...:P Kan toch, of gewoon van z'n ouders.

_________________
Site van Martijn Buijs!

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!


Rondje Strijen
Rondje Genk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 7:49 pm 

Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm
Berichten: 260
nouw voor wedstrijden moet je samen met je kart bijvoorbeeld bij de rotax 165 kg wegen maar als je bijvoorbeeld veel te zwaar bent ik zeg maar wat bijvoorbeeld 175 dan weeg je 10 kilo teveel en dan kan je minder goed meedoen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2010 10:08 pm 

Geregistreerd: zo nov 07, 2010 10:17 pm
Berichten: 4
ik weeg zelf 80 kilo das niet zo heel veel. dus zou dat kunnen bij de rotax?

en ik krijg goed betaald dus klopt wel moet alleen lange dagen maken gemiddel 60-70 uur in 5 dagen.

allemaal bedankt alvast voor de goede hulp die ik hier van jullie krijg :)
en dat sneller is vindt ik niet zo erg mijn auto gaat ook stukje harder :P

en wat is wijzer om voor een 2tact of voor een 4 tact te gaan?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2010 12:04 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am
Berichten: 2381
Woonplaats: Vught
2 takt dat is gewoon voor echte mannen :lol: :lol: sorry 4-takt crew haha :mrgreen: kon het niet laten.

nja je hebt 4-takts die net zo snel lopen als een 125cc icc geen idee hoe die blokjes heette bij 4-takt

_________________
Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten
Volkswagen Sjoemel Golf ... .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2010 12:58 am 

Geregistreerd: di sep 15, 2009 9:12 pm
Berichten: 161
Woonplaats: Groningen
Citaat:
nja je hebt 4-takts die net zo snel lopen als een 125cc icc geen idee hoe die blokjes heette bij 4-takt

Dat zijn VT250'jes. Die lopen op sommige circuits net zo hard als KZ2's.

En 2- of 4-takt? Licht er aan. 2 takt is goedkoper in aanschaf. Daarnaast is een revisie bij 2 takt goedkoper, maar de interval korter. Een 4 takt hoef je dus lang niet zo vaak te (laten) reviseren. Maar het licht er ook aan waar je woont. Op sommige banen mogen wel 2 takten, en op andere alleen 4 takten. En natuurlijk persoonlijke voorkeur...

_________________
Intrepid '10 - Rotax Max Sr. '07 spec


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: beginnen hoe en wat?
BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2010 8:40 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
Ik denk dat voor de meeste mensen een gebruikte Rotax Max Sr (125 cc 2takt) een heel goede keuze is om mee te beginnen. Hier rijden er héél veel van rond en deze kart is snel genoeg om ook goed mee te komen op snelle banen zoals Berghem, Veldhoven of Genk. Als je er niet direct wedstrijden mee wilt rijden dan kun je een goed gebruikt exemplaar kopen voor tussen de EUR 1500 en 2000,- (inclusief redelijk chassis).

Je kunt daar natuurlijk ook wel wedstrijden mee rijden (zorg wel dat je een verzegelde motor koopt), maar dan heb je net niet het snelste spul (bijvoorbeeld waarschijnlijk geen voorremmen).

Van de 4takten is alleen de VT250 vergelijkbaar snel (is zelfs nog een klapje sneller dan de Rotax Max), maar die zul je tweedehands nog niet voor minder dan EUR 3500-4000,- vinden (inclusief chassis) omdat de klasse nog relatief nieuw is.

De verhouding die je opgeeft tussen initiële investering en maandelijkse uitgaven is m.i. wel een beetje scheef. Het maandelijkse budget past meer bij iemand die heel fanatiek kart en ook wedstrijden (met schade) rijdt. Daar past dan echter weer een wat duurdere kart bij. Ik denk dat mensen die EUR 2000 voor de aanschaf van hun kart uitgeven normaal gesproken geen EUR 1000 tot 1500,- per maand uitgeven voor het onderhoud.

Vergeet ook niet dat er in het begin naast een kart nog veel meer gekocht moet worden. Waarschijnlijk zul je heel snel een groot deel van de volgende spullen aanschaffen (met tussen haakjes een kosteninschatting):

Aanhanger (150++)
Boordcomputer (250+)
Pitskar (150+)
Setje extra velgen (120+)
Bandenspanningsmeter (35+)
Raceoverall (100+)
Helm (100+)
Schoenen (30+)
Handschoenen (25+)
Smeermiddelen (25+)
Diverse tandwielen (50+)
Regenvelgen/-banden (200+)
Kartspecifiek gereedschap (100+)
Bandenpers (40+)
Bandenschaar (75+)
Algemeen gereedschap (afhankelijk van wat je hebt)
.
De kosteninschatting tussen haakjes is erg afhankelijk van hoe gek je het zelf wil maken. Het is niet moeilijk om alleen aan een helm en een racepak al zo’n EUR 1000,- uit te geven.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David