Auteur |
Bericht |
apex
|
Geplaatst: za okt 23, 2010 4:10 pm |
|
Geregistreerd: do okt 21, 2010 6:28 pm Berichten: 20
|
hallo iedereen
Ik ben me samen met een vriend(beiden +/- 30 jr oud) aan het informeren om te beginnen met karten. We gaan regelmatig al eens karten met huurkarts. We proberen er veel over te weten te komen maar er valt nog veel te leren. We zijn niet meteen van plan van een kampioenschap te rijden. eerder recreatief en misschien occasioneel eens een wedstrijd.
We zijn niet vies van een potje sleutelen en zullen dus veel zelf doenvoor zover dit mogelijk is.
wat vraagjes:
- is een schakelkart te hoog gegrepen voor beginners? - is elk frame geschikt voor montage van elk soort motorblok(stel dat we beginnen met 2takt en over willen stappen naar 4takt of we willen van automaat naar geschakelde karts. - zijn 2takt blokjes betrouwbaarder dan 4takt? welke is duurder in onderhoud? - wat betekent icc? - 2dehands karts lijken niet zo betrouwbaar. Iedereen blijkt "nieuw" materieel te verkopen terwijl er motorisch en qua frame al heel wat schade of slijtage kan zijn en dat zien wij als leek niet. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? - Is een kart met handvoorrem een must? - welke merken zijn prijskwaliteit heel degelijk? ik zie regelmatig de merken birel, crg, tonykart,... - is een rotax max blok hét blok to have tegnwoordig? - Ik heb al wat youtube filmpkjes gezien met schakelkart(meer dan 4 versnellingen), maar bvb rotax heeft max een motor met 2 versnellingen? gaat bvb een Biland 250 harder dan een rotax max(dd2)
enz enz...
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za okt 23, 2010 4:27 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
nee zeker een cross is goed te doen een icc vert wat meer oefening
over het algemeen zit er een beetje verschil tussen schakel frames en automaat echter hebben schakels voorremmen hoewel tegenwoordig de automaten ook voorremmen hebben
in de regel is de 4 takt wat betouwbaarder echter hangt veel af van hoe je het onderhoud en mee omgaat bij de 4 takt is het onderhoud duurder maar is de frequentie ook minder
intercontinentaal c is een kartklasse heet tegenwoordig kz1 en kz2
je moet geluk hebben
voor een schakel wel
maak mekaar allemaal niet veel
het is niet zonder reden heel populair
de dd2 id denk ik wat sneller dan de biland
suc 6
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za okt 23, 2010 4:30 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: - is een schakelkart te hoog gegrepen voor beginners? Het is best heftig om mee te beginnen, en moeilijker onder de knie te krijgen, maar niet onmogelijk als je er maar verstandig mee omgaat. Citaat: - is elk frame geschikt voor montage van elk soort motorblok(stel dat we beginnen met 2takt en over willen stappen naar 4takt of we willen van automaat naar geschakelde karts. Sommige viertaktblokken passen niet altijd goed op alle karts. Er zit tevens verschil tussen automaten en schakel chassis. Van een schakelkart een automaat maken zal weinig problemen opleveren, andersom in sommige gevallen wel. Citaat: - zijn 2takt blokjes betrouwbaarder dan 4takt? welke is duurder in onderhoud? Er zijn zowel onbetrouwbare tweetakt als viertaktmotoren. Hetzelfde geldt voor onderhoudskosten, een Rotax Max zal minder onderhoud nodig hebben dan een getunede 100cc, en een Honda viertakt heeft minder onderhoud nodig dan een VT250. Citaat: - wat betekent icc? Intercontinental C, heet tegenwoordig KZ, en staat voor de schakelkartklasse volgens CIK/FIA regelement. Citaat: - 2dehands karts lijken niet zo betrouwbaar. Iedereen blijkt "nieuw" materieel te verkopen terwijl er motorisch en qua frame al heel wat schade of slijtage kan zijn en dat zien wij als leek niet. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Er wordt zat troep aangeboden, maar ook genoeg spullen waar niets mis mee is. Motorisch kan je bijna nooit alle risico's uitsluiten helaas. Citaat: - Is een kart met handvoorrem een must? Nee das geen must, zeker als je geen wedstrijden rijdt kan het prima zonder. Citaat: - welke merken zijn prijskwaliteit heel degelijk? ik zie regelmatig de merken birel, crg, tonykart,... Tussen de merken die je op noemt zit niet zo heel veel verschil, noch in prijs, noch in kwaliteit. Citaat: - is een rotax max blok hét blok to have tegnwoordig? Nee, maar er rijden er gewoon heel veel van rond, wat natuurlijk zo zijn voordelen heeft.
|
|
Omhoog |
|
|
apex
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 12:05 am |
|
Geregistreerd: do okt 21, 2010 6:28 pm Berichten: 20
|
Als ik tussen de 2dehands kijk, welke motoren staan gelijk met schakelmotoren(en laat ik dus links liggen)? welke motorblokken zijn aan te raden in de automaat-segment zowel 2 als 4takt? wat kosten deze nieuw? welk vermogen? een 'gewone' rotax max is een automaat als ik het goed begrepen heb. In geval van een DD2 moet je dus eigenlijk al een frame hebben met voorrem? Ik zie dat deze rechtreeks op de achteras wordt gemonteerd. Ik snap niet hoe deze motor werkt vermits er maar 1 gearing is? Dit kan toch niet optimaal zijn voor elk circuit? is een Iame X30 interessanter voor beginners?
of beter een 4takt: swissauto 250?
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 7:04 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ik heb geen ervaring met 2-takt, maar een VT250 zoals een Swissauto is een goede keus. Deze motoren zijn relatief makkelijk te rijden - veel vermogen en veel koppel, dus geen smalle powerband zoals een icc. Als je voor een VT250 motor gaat, dan zijn voorremmen wel aan te bevelen.
Wat betreft 2-takt: een Rotax max is een goede motor waar je makkelijk onderdelen voor kunt krijgen en er zijn veel mensen met kennis over deze motoren. Dus dat is een voordeel. Aan de andere kant zijn de VT250 motoren sterk in opkomst, dus dat zit ook wel goed.
Dat 2 versnellingen niet optimaal zijn i.v.m. de 6 versnellingen van een schakel klopt wel een beetje, maar is ook afhankelijk van de karakteristiek van de betreffende motor. Een icc heeft 6 versnellingen nodig, want deze motor heeft een hele kleine powerband. Een VT250 kan makkelijk zonder versnellingen vanwege het hoge koppel onderin.
Kortom, er is keuze genoeg en voor elke keus is iets te zeggen. Ga eens op een outdoor baan kijken en met verschillende mensen praten, dan kom je snel van alles te weten.
Succes met je keuze en laat ons weten wat het wordt.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Wilfred op zo okt 24, 2010 7:38 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 7:33 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Echter ligt de aanschafprijs van een VT250 een stuk hoger dan bijvoorbeeld dat van een rotax max.
Ben je ook al eens een paar keer op een echte outdoorbaan gaan kijken. Zo niet, is dit zeker aan te raden. Praat met wat mensen en op die manier kom je er ook al achter wat mischien een betere keuze voor jou is.
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 7:36 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Hartstikke off-topic, Wilfred en Bas, zitten jullie ook F1 te kijken, en ondertussen te denken "ik had nog in bed kunnen liggen" ?????
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 7:40 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Lex,
Inderdaad, maar ja je moet wat he! Ha ha, en er valt niet veel te kijken op dit moment. 't wordt tijd dat er minder in de moesson landen geraced gaat worden, maar dat zal Bernie wel niet willen.
On topic:
Prijs VT250 ligt hoger, maar belangrijker is dat je de motor kiest die jou het beste ligt, zeker als je voornamelijk recreatief wilt rijden.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
jackblackbird
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 7:57 am |
|
Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm Berichten: 260
|
als ik jullie was zouw ik eerst in ieder geval een automaat kopen want je hebt mischien wel ervaring met huurkarts maar de snelheid van racekarts kan je daar niet mee vergelijken ik denk dat je eerst daar aan moet wennen en meer ervaring op doen en daarna mischien schakel gaan rijden
groetjes frank
|
|
Omhoog |
|
|
bamacrew
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 9:54 am |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
ik ben begonnen met een tm cross. schakel. gewoon kwestie van gas geven en schakelen. de rest went vanzelf:)
dus ja alles kan, maar icc als beginner is niet aan te raden. Dat vergt toch wel enige schakelkennis( in toeren houden ).
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
|
apex
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 10:09 am |
|
Geregistreerd: do okt 21, 2010 6:28 pm Berichten: 20
|
@ Wilfred: is een swissauto 250 geen automaat? Vanwaar de nood om toch voorremmen te kiezen? Gaat ie zo hard? Vereist rijden met voorrem ook geen andere rij-techniek?Wordt bij een kart met voorrem altijd de rem met de hand bediend of wordt deze soms ook voetbediend? of blijft de achterrem zowiezo behouden als voetrem?
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 10:14 am |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
De SA250 heeft ongeveer 37 pk in normale uitvoering. Dit stemt overeen met een kf2 (tweetakt 125cc), alleen heeft de SA250 meer koppel (meer cc), en een bredere powerband, dus die gaat wel stevig door, en zijn voorremmen aan te raden.
Het voordeel van handbediende tov voetbediende voorremmen is dat je ze enkel gebruikt als je dat nodig acht. Anderzijds is het wel zo dat je bij voetbediende voorremmen, meestal de remkracht tussen voor en achter heel precies kan gaan verdelen, terwijl je met de hand alles op gevoel doet (dat is dus ook wel hoe je het zelf het liefste hebt).
Als we voetbediende voorremmen hebben, worden deze op een aparte pomp gemonteerd naast de achterrempomp. Via een zogenaamde remkrachtverdeler worden ze allebei, naargelang jij de remkracht verdeelt op een bepaalde kracht ingedrukt.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
apex
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 12:27 pm |
|
Geregistreerd: do okt 21, 2010 6:28 pm Berichten: 20
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 12:48 pm |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
Daarvoor kan je het best kijken bij sites van dealers of fabrikanten van bepaald merk. Maar je hebt dan ook opties waardoor het altijd duurder kan worden.
_________________ Webshop Vici Motorsports!Facebook Vici Motorsports Like! Verdeler van: FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: zo okt 24, 2010 4:52 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Biland en Swissauto zijn twee verschillende motoren. In feite is de Swissauto de opvolger van de Biland. En ja, deze hebben serieus snelheidspotentieel, vandaar de voorremmen. Een Swissauto senior heeft circa 35pk.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|