Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
aantal vraagjes https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=6516 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | gubbel [ wo mei 26, 2010 4:02 pm ] |
Berichttitel: | aantal vraagjes |
hallo allemaal, ik zoek heel internet af, wiki's, forums (oa deze).. maar ik kom er nog steeds niet wijs uit.. ik heb hier een aantel vraagjes, hopelijk kunnen jullie mij beetje helpen.. 1) als ik op internet zoek naar klasses in de wedstrijdwereld zie een lijstje staan: Kart klasses: Mini Junioren 60cc Rotax Max - Micromax Rotax Max - Minimax Rotax Max - Junioren Rotax Max - Senioren Rotax Max - Olympisch KF1 KF2 KF3 KZ1 KZ2 DD2 125cc Nationaal ProKart RK1 Briggs&Stratton Honda VT250 Superkart 250cc Maar welke CC's hebben deze klasses, en welke is met schakel, en welke zijn automaat? of is het leeftijd of gewicht verbonden? 2) als beginnende karter, rijd ik indoor zo'n 3 tot 5 heats per week, op een Sodikart rx7 volgens mij, met welke klasse is deze een beetje te vergelijken? of is het niet te vergelijken met raceklasses? 3) ik heb zelf geen enkel verstand van karts of wat dan ook, stel ik koop er 1. is er dan ergens mogelijkheid waar ik deze kan laten repareren en afstellen? zonder dat ik er zelf naar om hoef te kijken? of zal je als je wedstrijdjes gaat rijden ook zelf moeten kunnen sleutelen? bvd |
Auteur: | Klainstain [ wo mei 26, 2010 4:18 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
En misschien ook vermelden of het 2t of 4t is? |
Auteur: | David [ wo mei 26, 2010 4:35 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
Mini Junioren 60cc 60cc automaat tweetakt Rotax Max - Micromax 125cc automaat tweetakt Rotax Max - Minimax 125cc automaattweetakt Rotax Max - Junioren 125cc automaat tweetakt Rotax Max - Senioren 125cc automaat tweetakt Rotax Max - Olympisch 125cc automaat tweetakt KF1 125cc automaat tweetakt KF2 125cc automaat tweetakt KF3 125cc automaat tweetakt KZ1 125cc geschakeld tweetakt KZ2 125cc geschakeld tweetakt DD2 125cc geschakeld (2 versnellingen) tweetakt 125cc Nationaal geen idee, volgens mij 125cc tweetakt geschakeld, crossblokjes. ProKart 2x160cc automaat viertakt RK1 1 150cc automaat viertakt Briggs&Stratton 206cc automaat viertakt Honda diverse automaat viertakt VT250 250cc automaat viertakt Superkart 250cc 250cc geschakeld tweetakt Leeftijden en gewichten weet ik eerlijk gezegd zo 123 even niet uit mijn hoofd, maar dat zullen andere kartforumleden zeker aan kunnen vullen. Volgens mij is er geen enkele klasse vergelijkbaar met indoor. |
Auteur: | Tom [ wo mei 26, 2010 4:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
Mini Junioren 60cc 2takt, voor kinderen, 7tal pk?, tot 8 jaar Rotax Max - Micromax 2takt, voor kinderen tot 8-10 jaar, 6.8pk, elektrisch gestart Rotax Max - Minimax 2takt, voor kinderen tot 10-13 jaar, 13.6pk, elektrisch gestart Rotax Max - Junioren 2takt, voor kinderen van 13 tot 15 jaar, 21tal pk en ook elektrisch gestart Rotax Max - Senioren 2takt voor 15+, 30tal pk, elektrisch gestart Rotax Max - Olympisch 2takt voor de toppilloten, idem kenmerken dan bij normale senior - al deze rotax max klassen zijn automaten KF1 2takt; KF1 of SuperKF is de koningsklasse der automaten, 37-38 pk, 16+, dacht elektrisch gestart, heel veel onderhoud KF2 2takt; KF2, automaat, 34-35pk, 16+ elektrisch gestart, veel onderhoud KF3 2takt; automaat, 28-30pk, een juniorklasse in hogere competitiesferen, vrij veel onderhoud, 13 of 15+ dacht, wel in hogere competitiesfeer. in NL is dit wel de enige KF klasse dachtk. KZ1 2takt; KZ1 is dé schakelklasse, heel veel onderhoud, motoren zon 46-47pk, 6 schakels, 16+, hoog competitieniveau KZ2 2takt; KZ2 is koningsklasse in schakels, veel onderhoud, motoren ook zon 43-45pk, 6 schakels, 16+, populair in NL DD2 2takt; Rotax Max DD2 is de schakelmotor van de Rotaxmax serie, 2 versnellingen, zon 32 pk, opmerkelijk is: niet aangedreven door ketting, maar achteras gaat DOOR de motor heen, normaal onderhoud, wordt ook steeds populairder, schakelen niet met schakelpook, maar met flippers aan het stuur doorgaans 125cc Nationaal 2takt; weet ik niet veel over, zal wel motoren van rond 30pk zijn, met normaal onderhoud, automaat, ... /*op de comer klasse na hebben alle klasses hier motoren van 125cc*/ ProKart 4takt, geen versnellingen, aangedreven door twee honda GX160 motoren (160cc dus), Guide (prokart monster van forum rijd hierin competitie), redelijk licht in onderhoud, wel punt: twee motoren, dus tweemaal kettingen en tandwielen vervangen, kan aan twee motoren wat mis gaan, ...) RK1 4takt, geen versnellingen, 15pk, ook juniormotor van beschikbaar, licht in onderhoud Briggs&Stratton 4takt, geen versnellingen, de Briggs en Stratton world formula heeft ook zon 15pk, licht in onderhoud Honda Honda in heeft verschillende 4takt modellen in de GX serie, met verschillende cilinderinhoud en vermogen. licht in onderhoud, betrouwbaar. Meeste indoorkartbanen rijden met GX200 of GX270 motor van Honda. VT250 viertakt; VT250 hieronder valt: Vampire, SwissAuto250, Biland, ... duur in aanschaf, automaten, gemiddeld 35-37 pk, snelle motoren, licht in onderhoud maar revisies zijn wel duur,... Superkart 250cc Dit is het kleine formule 1, schakelmotoren, 2takt motoren van 250cc, 90 tot 115 pk, topsnelheden van 180mph (dus ergens een 270kmh). Prachtige machines die superkarts, maar aanschafkost: 15000 euro, veel onderhoud, vreet banden en je mag er niet mee op de gewone kartbaan. Over het algemeen geldt: 2takt: heerlijk geluid, hoge toeren, lagere cc, heel snel, veel onderhoud, goedkoop in aanschaf, revisies goedkoop, revisieinterval kort (10-25u meeste motoren, rotax max tot 30-40 uur) 4takt: lagere toeren (op de VT250s na dan), trager (op die vt250s na), licht in onderhoud, revisies behoorlijk duur, revisieintvallen wel hééél lang, aanschaf van snelle viertakter als een swissauto is wel behoorlijk duur EDIT: David was me al even voor. hier wat meer aanvullingen. |
Auteur: | Philipper [ wo mei 26, 2010 5:23 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
Citaat: 3) ik heb zelf geen enkel verstand van karts of wat dan ook, stel ik koop er 1. is er dan ergens mogelijkheid waar ik deze kan laten repareren en afstellen? zonder dat ik er zelf naar om hoef te kijken? of zal je als je wedstrijdjes gaat rijden ook zelf moeten kunnen sleutelen? Je kan je kart binnen brengen bij verschillende shop's, maar je zal toch zelf ook wat moeten sleutelen, ik denk aan tandwielen vervangen, sproeiers veranderen en je chassis afstellen,... |
Auteur: | BuijsProjectRacing [ wo mei 26, 2010 5:37 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
Maar voorkennis is echt niet nodig. Ik wist nog geen jaar geleden ook helemaal niks, maar nu weet ik wat ik moet weten... Gewoon door te vragen en dingen zelf uit te proberen... |
Auteur: | rocket ron [ wo mei 26, 2010 5:42 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
mooi lijstje maar volgens mij hoort er ook nog een TKM bij met 20pk en net zoveel toeren als een VT250 |
Auteur: | Tom [ wo mei 26, 2010 6:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
Voor TKM zijn er geen races dacht ik. Maar die TKM is inderdaad een 20pk, 4takt, redelijk gebruiksvriendelijk, redelijk licht onderhoud, vrij snel. Er zijn natuurlijk ook nog wel 2takt motoren niet opgenomen in de lijst zoals de PRD. PRD Fireball sterke motor, tweetakt, 30 pk. in de lage toeren veel sterker dan een Rotax Max senior, in de hoge toeren kan die goed mee mits scherp afgesteld. 30 pk, 15100rpm aanbevolen, stukken makkelijk en goedkoop te verkrijgen, revisies goedkoop. Redelijk betrouwbaar (mits je geen maandagochtend model hebt maar dat geldt allicht voor alles). Daarnaast zijn er ook nog andere tweetaktmotoren met een vergelijkbaar vermogen: Iame Leopard, Iame X30, Iame K25, Vortex ROK, Vortex SuperROK, ... |
Auteur: | gubbel [ vr mei 28, 2010 12:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
bedankt allemaal, hier kan ik wat mee tnx |
Auteur: | IncineratorX2 [ vr mei 28, 2010 3:42 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
125cc Nationaal 2takt zijn voornamelijk de crossmotoren, machines die niet onder de KZ vallen maar wel schakelen. Vergis je niet dit is een redelijke vrije klasse met alle tunings opties erbij in en gaan toch echt tegen de kz2 klasse aan. |
Auteur: | Jurgen#21 [ vr mei 28, 2010 11:26 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
Citaat: Rotax Max - Olympisch 2takt voor de toppilloten, idem kenmerken dan bij normale senior - al deze rotax max klassen zijn automaten Kijk daar zijn Bob en ik blij mee! Helaas is het niet zo; Olympisch is voor de senior rijders met een minder buget. Zie het als een opstap klasse.
|
Auteur: | westes [ vr mei 28, 2010 11:31 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
Toevoegen?: Honda 160CC Cadet, vanaf 7 jaar |
Auteur: | Tom [ vr mei 28, 2010 11:32 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
@ jurgen Ok, dacht dat het gelijk liep met zo de Master klasse als op het RMEC. Klein verschil wel inderdaad:D excuses voor foute info. |
Auteur: | Philipper [ za mei 29, 2010 7:30 am ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
De Master klasse zijn volgens mij de "oudere" piloten... |
Auteur: | RAM Racing [ za mei 29, 2010 5:40 pm ] |
Berichttitel: | Re: aantal vraagjes |
@ Jurgen: De Olympische klasse kun je niet meer de opstapklasse noemen bij de Chrono. Ik weet een aantal budgetten in de Olympische klasse en die zijn hoger dan mijn jaarsalaris....(bruto, wel te verstaan). Er wordt steeds meer uitgegeven om mee te kunnen en dat is ook te zien aan de rondetijden. Dit jaar zit alles nog dichter op elkaar. Zo'n 4 jaar geleden was het verschil tussen de snelste en de langzaamste nog 3 seconden. Nu zit iedereen binnen 1 seconde. Zowel bij de Senioren als de Olympische klasse. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |