Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kart chassis gezocht..
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 7:10 pm 

Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm
Berichten: 16
Heey,

Ik ben nieuw op het forum, dus ik zal met even voorstellen:

Ik ben Victor Clabbers, 17 jaar oud, helemaal weg van auto's, motoren, scooters, brommers, en fotografie. Ik volg op dit moment een opleiding motorvoertuigen, en sleutel zelf heel wat af. Ik heb zelf 2 scooters, waarvan 1 sprinter.

Nu hebben we dat ook weer gehad, dus nu mn vraag :P.

Na de hele zomervakantie, weekenden achterelkaar te zijn wezen karten, in nierderkruchten, vlak over de grens bij roermond, heb ik het virus helemaal te pakken! Er kon daar worden gereden met 2 takt 100cc motoren. Geen idee wat voor merk, maar het had rond de 28 pk volgens de eigenaar. Nadeel was/is dat het ontiegelijk veel geld kost, dus zit er over na te denken om zelf een chassis te kopen.

Nu heb ik dus echt geen verstand van wat een beetje goed, en wat slecht is. Ik heb al wat research gedaan, maar ik zie zoveel namen voorbij komen, dat ik het spoor bijster ben :P.

Dus mijn vraag: Wat is een goed chassis, evt. met blok, voor de recreant, met wedstrijdjes in z'n achterhoofd?

Alvast bedankt ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 7:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Hangt er vanaf wat je wensen zijn. Wil je iets nieuws, of iets tweedehands, hoeveel geld wil je uitgeven, en met welke wedstrijden wil je eventueel mee gaan doen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 7:16 pm 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Voor het chassis heb je heel veel keuze. En veel merken zijn goed, maar iedereen heeft daar een eigen keuze over, ik rijd nu met een Gillard en er rijden er andere met een Tony Kart. Iedereen zal wel zeggen wat de plus- en de min punten zijn. Voor de motor kan je misschien voor de Vortex-Rok of de Rotax Max gaan. Veel hangt af van het budget dat je hebt. Zo zal een 100cc om de 10 uur moeten worden gereviseerd en een Max pas om de 35 uur. Ook kan je met de Rotax Max nog wedstrijden rijden op nationaal niveau + internationaal.

Veel succes met je keuze,

Philippe

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 7:35 pm 

Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm
Berichten: 16
Ik koop natuurlijk liever een 2e hands kart, want nieuw is me echt te duur. Mn scooters gaan allebei weg, dus daar zal ik een leuk bedragje aan verdienen. Maar goed, dat staat nog niet vast.

Laten we het er op houden dat ik niet al te veel wil uitgeven. Ik wil nu puur karten, omdat ik het leuk vind, dus een top of the line chassis hoef ik nu echt niet. Gewoon een leuk chassis, waar nog genoeg onderdelen voor zijn te krijgen, en met een 2-takt blok dat niet om de haverklap uit elkaar hoeft. Waarom 2 takt? Veel ervaring mee (scooter dus:P) en het geluid, de geur en de rook spelen natuurlijk ook mee :P.

Ik wil dus absoluut geen 4-takt, ook al zijn ze oerdegelijk, 'zuinig etc.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 7:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
Laten we het er op houden dat ik niet al te veel wil uitgeven

Weet je zeker dat het wel de juiste hobby voor je is dan? :P
Tja wat is niet al teveel, je kan gebruikte chassis kopen van 175 tot 1750 euro en meer.
Wil je er wedstrijden mee rijden dan mag het niet al te oud zijn, vaak nog een geldige homologatie moeten hebben en moeten voldoen aan de eisen van het regelement van de raceklasse waarin je deel wilt nemen. Ik laat daarbij de zogenaamde monteursraces of recreantenraces even buiten beschouwing. Dat zijn meestal eenmalige evenementen waarbij er relatief weinig vastgelegd is in de regelementen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 8:12 pm 

Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm
Berichten: 16
Of dit de juiste hobby is!? Ik denk het wel:P Ik heb de hele zomervakantie, elk weekend, en soms nog doordeweeks gekart. En er is toen zoveel geld door heen gejast dat ik nu toch wel een eigen kart wil kopen. Ik doel met 'wedstrijden', ook op de wedstrijden voor recreanten. De nationale races, zijn van een TE hoog niveau voor mij, plus daar heb je een berg geld voor nodig, wat ik niet heb :P. Zo'n races lijken me meer voor later, als ik meer ervaring heb, en ik mijn diploma heb gehaald.


Ik wil zo rond de €1000/1300 euro uitgeven, aan een rijklare kart. Dus dit zal denk ik een ouder moddelletje worden lijkt me. Maar dan nog de vraag, wat is een goed merk? En zijn er voor oudere karts nog wel onderdelen te krijgen?? Ik denk dan vooral aan fusee's, wiellagers, spoorstangen en de hele reutemeteut..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 8:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Die recreantenraces waar ik het over had komen niet zo heel veel voor, er is er meestal 1 keer per jaar eentje in Genk, in Strijen ook 1 keer per jaar, verder weet ik zo 123 even geen vergelijkbare evenementen, misschien dat andere forumleden nog meer weten.
Clubwedstrijden zijn wellicht ook nog een optie, al zijn de kosten en de eisen aan de kart dan ook weer hoger.

Met jouw budget zou er wel wat te vinden moeten zijn. Er zijn diverse goede merken, misschien een goed idee om je eens te orienteren welke kartshop er bij jou in de buurt zit en welk merk die verkoopt.
Universele delen als spoorstangen, wiellagers en achteraslagers zijn eigenlijk altijd wel te krijgen, merkspecifieke onderdelen kunnen moeilijker worden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 8:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Hey Clabbers,



Ik heb me kartje 'rijklaar' voor 1150 gekocht: na twee rondjes vastloper.

Nu je hebt een voordeel dat je al wat ervaring hebt, ik moest het doen met hetgeen de verkoper zei: carbu zo laten staan, maar het was die dag wel 15 graden en hij had hem afgesteld op 25 graden.

Anyway: karten is niet al te goedkoop, maar hou gewoon in het achterhoofd: je gaat er meer geniet van hebben, en op den duur minder kosten hebben als je nu een centje meer uitgeeft en zéker niet gaat besparen op smeermiddelen, kettingen, tandwielen, ...

Neem daarbij ook, als je een kart rijklaar koopt moet je meestal nog:
- Reviseren
- Bandjes hebben al afgezien
- Stoeltje past niet
- Algemeen gereedschap: spanningsmeter, extra tandwieltjes, smeermiddelen and so on.


Niet ontmoedigend bedoeld, maar wees voorbereid.


Wat ik alvast kan aanraden is vooral nog wat te gaan lezen voor je een kart gaat kopen, misschien sterker nog: wacht tot in het voorjaar om er een te kopen en blijf in tussentijd lezen.

Nu ga je vb eentje kopen en dan staat hij vanaf volgende maand toch op stal, maar mag je wel onderhoud doen (regelmatig eens laten draaien enz)

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 8:40 pm 

Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm
Berichten: 16
Maar zijn er specifiek merken waar ik van af moet blijven, omdat de kwaliteit belabberd is, of de onderdelen niet te krijgen etc?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 9:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
voor 1000 tot 1300 euro kan je al een leuke kart kopen. als ik jou was zou ik dan voor een 125cc automaat gaan. bijvoorbeeld de Iame k25 125cc. deze heeft ongeveer 26pk, moet worden gestart met een externe starter, zuiger revisie om de +/- 16 uur wat neer komt op gemiddeld 8 tot 10 dagen vrij rijden. deze koop je soms al rijklaar voor 700 euro.

een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld de Iame Leopard 125cc. in grote lijnen het zelfde als de iame k25 alleen dan met ingebouwde starter. knopje drukken en rijden maar. ook heeft hij een andere koppeling en was de revisie periode wat langer. prijskaartje ligt 2e hands rijklaar ook een tikje hoger dan de k25, ik denk vanaf de 1000,-

ga je echt voor onderhouds en nagenoeg afstelvrij rijden dan zou ik voor de Rotax-max Senior 125cc gaan. revisie om de +/- 40 uur. 28pk. degelijke koppeling, zoals eerder gezegd hoef je niet veel af te stellen. prijskaartje 2e hands rijklaar begint ongeveer vanaf 1500 euro. wat weer een nadeel is van deze motor is dat hij onderin weinig trekkracht heeft wat grotendeels door de grote carb komt, dit om de levensduur te verlengen. heb je bijvoorbeeld een 180 graden bocht dan zou je uitkomend niet volgas kunnen want dan smoor je de motor. pas vanaf een x aantal toeren kan je vol en dan gaat hij ook echt vol!! ook de onderdelen zijn wat aan de prijzige kant.

wat betreft losse chassis deze beginnen idd rond de 200 euro. al zijn deze vaak niet echt meer in superstaat en moet hier het nodige aan vervangen worden waardoor je al snel weer op 500,- zit. kijk voor de gein maar eens op marktplaats.

belabberde kwaliteit, dit valt wel erg mee. natuurlijk heeft elk merk zijn eigenschappen maar echt belabberde merken heb je hier in nederland niet. en als beginnende recreant merk je dat al helemaal niet. wat wel aan te raden is om een chassis te kopen die niet al te oud is. want dan zou je nog wel eens met een gebrek aan onderdelen kunnen komen. en dan bedoel ik chassis van mid jaren '90 en ouder.

OW karting heeft nog enkele chassis staan. kart-parts ongetwijfeld ook wel! ( bas van dit forum )

succes.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 10:45 pm 

Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm
Berichten: 16
Dus een Rotax max blokje is dus 'onderhouds' vrij te noemen.. mmmm.. Mij gaat het toch ook wel om het sleutelen eerlijk gezegd :P. Toevalig keek ik net op marktplaats, en zag wat advertentie's staan van OW. Zoals een Energy chassis. Zal hem eens mailen, met de vraag welkbouwjaar het is, en of het een automaatframe is :P. Verder zag ik ook nog een Marranello staan, hier in mijn woonplaats (venlo), met een Vortex 100cc luchtgekoeld blok. Zou ook een optie kunnen zijn, mits ik aan een 125cc blok kan komen.

Waarom kan ik eigenlijk beter voor 125cc inplaats van 100cc kiezen? Is dit dan vanwege de rivisie-intervallen? En als ik het goed begrijp maakt het kwa chassis niet zo veel uit wat ik koop, als het maar niet te oud is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 11:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
100cc is goedkoper in de aanschaf. motorblok vanafprijs is vaan +/- 150 euro! dan heb je ook ruim 20pk achter je. het enige nadeel is dat een 100cc echt nauwkeurig afgesteld moet worden wil je hem goed laten lopen. daarnaast ben je tijdens het rijden ook continu bezig met choken na het rechte stuk voor de smering en koeling, en carburateur afstellen naar gewenste prestaties. stel je hem verkeerd af dan loopt hij vast en ben je dacht ik een 170 euro aan revisie geld kwijt. plus dat het blokje veel geluid maakt waardoor je een MD demper plus filter moet hebben. ook zijn hier geen wedstrijden meer voor. Je kan er wel heel veel plezier van hebben dat wel!

125cc is wat gebruikersvriendelijker. watergekoeld waardoor de temperatuur beter controleerbaar is en minder geluid produceert. qua afstellen komt dit ook nog wel precies maar is wat vriendelijker wanneer je hem verkeerd afgesteld hebt. hij zal niet direct vastlopen.

het is net wat jij wilt. hou je van veel sleutelen en denk je er verstand van te hebben koop dan een 100cc. wil je vooral meer rijden en ben je lerende koop een 125cc automaat.

een keuze tussen de 100cc automaat en rotax-max 125cc zal dan de iame k25 of leopard zijn. ff tussen neus en lippen door.. de iame k25 125cc motor wordt zo nu en dan ook wel eens te koop aan geboden vanaf 100 euro! moet je net ff geluk hebben en goed zoeken.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 11:13 pm 

Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm
Berichten: 16
Ik kan wel wat afstellen hoor ;), maar als-ie meteen vastloopt, dan heb ik het wel gehad. Dus ik ga mooi voor een 125cc blokje:P. Met choken bedoel je denk ik, dat je na hoge RPM's ff de luchtfilter moet blokkeren, of zit ik er nu naast? Ik heb dit wel eens in Genk gezien namelijk. Ik vind het er een beetje lomp uitzien :lol:

Ik denk dat ik morgen internet maar eens ga afspeuren, naar een net chassis, en als ik wat heb gevonden, laat ik het hier wel even weten. Dan hoop ik dat jullie me kunnen vertellen of het wat is ;)

Ik duik mn nest in als je het niet erg vind:P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di sep 29, 2009 11:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
idd na hoge RPM ff met je hand op de inlaat en nog ff gassen zodat de motor wat extra mengsmering krijgt waardoor hij wat afkoelt en smeert in het gebeid waar je afremt maar de motor nog wel toeren draait maar geen mengsmering krijgt. vooral belangrijk bij motoren zonder koppeling.

post maar een foto als je 1 gevonden hebt!

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2009 9:44 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Rijswijk
Persoonlijk vind ik 100cc juist een van de makkelijkste om af te stellen. als hij eenmaal goed staat kan er niet veel meer gebeuren ( voor een recreant dan )
Met de rotax max zitten we nog altijd te kloten met sproeiers,naalden naaldstanden en weet ik het allemaal.
Omdat een 100cc ( zeker zonder koppeling ) zo eenvoudig is kan er ook heel weinig stuk gaan. dus alleen de mengsmering in de gaten houden en om de 8 uur reviseren ( +- 1 keer in het seizoen )

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David