Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 10:25 am 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:29 pm
Berichten: 10
Ik zal me eerst even voorstellen,

Ik ben Mark, 33 en wil graag outdoor gaan rijden. Indoor heb ik wel een beetje gezien en na een aantal malen outdoor te hebben gereden wil ik een kart aanschaffen.
Nu zijn er heel veel karts te koop, maar het hoe en waarom weet ik niet.
Ik heb bijv een kart gezien met een rotax 100cc luchtgekoeld, met na de revisie 2 uur te hebben gereden.
Hoe kan ik dat controleren dat hij maar 2 uur heeft gereden en wat kost het bijv om te reviseren.
Welke onderdelen vervang je dan, zuiger en lagers of.....?
Om de hoeveel uur moet je gaan reviseren?
Zoals jullie zien een aantal vragen. Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.

PS evt optie is een snelle 4 takt, maar welke moet ik dan kiezen?
Gr Mark


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 10:41 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Er zit nogal een behoorlijk prijsverschil tussen de door jou genoemde 100cc tweetakt, een een snelle viertakt (althans dat hoop ik, anders is die 100cc veelste duur).
Je kan niet controleren of er echt maar 2 uur mee gereden is, je kan alleen maar controleren of er speling op de krukaslagers zit, en eventueel de zuiger en de cilinder bekijken (misschien wil de verkoper de cilinderkop er wel even af halen voor je, gaat erg gemakkelijk bij een 100cc luchtgekoeld).
Reviseren moet je bij een 100cc relatief vaak, ook afhankelijk hoe er mee gereden wordt natuurlijk. Om de 10 uur een nieuwe zuiger is bij normaal gebruik realistisch denk ik, haal je de maximale prestaties uit het blok wordt die interval korter, rij je juist wat rustiger dan wordt het wat langer, maar het worden waarschijnlijk geen 20 uur.
Bij een grote revisie worden ook alle lagers vervangen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 4:55 pm 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:29 pm
Berichten: 10
Wat raad je dan aan, de 100cc luchtgekoeld zit rond de 300 euro. Wat kost zo'n zuiger eigenlijk?
Hoe controleer ik die speling?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 5:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Zuiger kost meestal tussen de 55 en 80 euro, afhankelijk van het type, komen eventueel nog wat kosten voor het honen van de cilinder bij.
De speling kan je controleren door de krukas vast te pakken en te proberen om em omhoog en naar beneden te bewegen. Als dat lukt zijn de lagers vaak niet goed meer. Je kan vervolgens ook nog proberen de krukas van links naar rechts (of andersom natuurlijk) te bewegen, als dat lukt is er niets aan de hand, het moeten alleen geen millimeters zijn dat ie verplaatst.

Ik raad niks aan, keuze voor een kart is van zoveel factoren afhankelijk (lees het forum een beetje door, is wel het één en ander over te vinden).
Een snelle viertakt kost gemakkelijk het tienvoudige.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 9:05 pm 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:29 pm
Berichten: 10
ok, thanx voor de info.
Wat mag zo'n kart dan een beetje kosten?
Is dit een redelijke prijs of....?
Mag je trouwens met zo'n kart overal rijden op outdoor banen?
dit is bijv een optie
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... -kart.html


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 9:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Iemand anders op een forum had al een topic over die kart. Die is dus nu wss al weg! :lol:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 6:22 am 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:29 pm
Berichten: 10
Ik heb er nog 2 gezien, nagenoeg gelijk. Is het wat?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 10:41 am 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Advertentie is niet meer beschikbaar...

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 2:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
IK zou zelf nooit voor een 100cc gaan. Maar dat is voor iedereen anders.
De revisie interval is kort voor mij. Kost handenvol met geld zo'n 100cc blokje vergeleken met een Rotax Max.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 3:11 pm 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:29 pm
Berichten: 10
Wat is het verschil tussen een rotax max en deze dan?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 3:18 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
de max zou een wat langere revisie interval moeten hebben maar ze zijn qua aanschaf dan ook heel wat duurder een 100 cc revisie is ook goedkoper en als je niet alles op wedtrijd niveau afsteld is het qua revisies best te doen

het naadeel van een 100cc is wel dat je hem moet aan duwen (tenzei je een junior pakt) en ze zijn wat moeilijker en gevoeliger op de afstelling van de motor een max loop b.v gewoon niet lekker als die te arm afgesteld staat een 100 loopt dan gewoon vast


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 3:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Zowiezo is het verschil dat een Rotax max een veel grotere carburateur heeft. Dit om de motor onderin express te laten verzuipen. De 100cc heeft een hele kleine en is daarom onderin ook zeer snel en sterk. De Rotax heeft dan weer iets meer top end. Ook hebben deze motoren een zogehete ''Powervalve''. Bij de max gaat deze open bij 7000 toeren en dan krijg je een ''Powerboost''.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 5:58 pm 

Geregistreerd: wo feb 06, 2008 4:16 pm
Berichten: 115
Citaat:
Zowiezo is het verschil dat een Rotax max een veel grotere carburateur heeft. Dit om de motor onderin express te laten verzuipen. De 100cc heeft een hele kleine en is daarom onderin ook zeer snel en sterk.


Jazeker :^o pffff....


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 6:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Wat?
Anders hadden ze er wel een kleine op gezet.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is dit wat?
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 2:23 pm 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:29 pm
Berichten: 10
Hier nog een http://link.marktplaats.nl/274026128
Deze is watergekoeld en de vorige luchtgekoeld. Welke zijn sterker?
Kun je trouwens met een 100cc nog ergens een keer deelnemen aan een wedstrijd?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David