Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 1:21 pm 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:49 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Helmond
Hallo coureurs,

zoals in de titel staat ben ik samen met een vriend van plan een schakel kart te kopen. Ik heb zelf een klein beetje ervaring met karten op verschillende buitenbanen met een Prokart die ik een aantal jaren geleden in elkaar geknutseld (met hulp en het was een 6 jaar geleden). Nu wil ik dus met een vriend een schakelkartje gaan kopen voor wat recreatief gebruik en ook om wat technische kennis op te bouwen. We doen namelijk Werktuigbouwkunde on de Tu/e, dat is vooral theoretisch en om wat meer praktijk kennis op te bouwen willen we dus een kartje om aan te sleutelen :) . De basis kennis is er uiteraard wel, echte noobs zijn we nou ook weer niet :wink: .

Nu heb ik op het forum gezocht naar punten waar je op moet letten bij aanschaf, maar dat is allemaal "logisch". Dingen zoals dat de lagers vrij lopen en dat er niks krom is. Het gaat ons er meer om hoe je kan controleren of de motor nog goed is, niet hoeveel uur geleden hij gereviseerd is, maar echt kenmerken waaraan te zien is dat er iets mee mis is. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak, de remmen etc. Wat zijn bijvoorbeeld echte afknappers?

Wie heeft er wat tips voor ons :D :?:

Met groeten van Stefan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 1:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Motorisch :
-Algemene staat van de motor/kart
-Witte/Gele gekleurde dichte olie (koelvloeistof lekage)
-IJzervijlsel in de olie, het mooist is even de drain los te schroeven, daar zit een magneetje aan (als het goed is) en dan kun je mooi de metaal deeltjes zien..
- Niveau van het olie pijl in het blok, controleer even het type blok waar het pijl niveau zit. (alg. onderhoud)
- Als het kan trek even de uitlaat van de cilinder, dan kun je de zuiger van de zijkant bekijken.
de meeste 2 takt vastlopers geschieden aan deze zijde (te arm mengesel). Check op verticale krassen/beschadigingen.
- Kijk ook naar "lekkage" oftewel is de zuiger zwart rondom, dit duid op een versleten zuiger, of te klein.
- Controleer de pakkingen en keerringen of deze niet lekken.
- V-bak, Laat de motor stationair draaien en schakel door de hele bak, op en neer. Ga na of alle versnellingen hetzelfde voelen. (de 1 is naar beneden, N sla je over bij het opschakelen naar de 2, dit voelt dus anders ;). Voel of de bak netjes in positie valt zegmaar de 'klik'.
-Trek de carb van de cilinder, leg je hand op de inlaat controleer bij de arbeidslag of de membramen netjes sluiten. Dat deze dus niet lekken d.w.z. geen lucht terug. (hoekjes van je membramen af)
- Controleer de electronica op algemene staat, hier en daar vettig is normaal maar je moet geen exclusieve soldeer acties tegen komen.. dit kan leiden tot vreemde spannings stromen en kabel breuken. Check de draden, los is los vast is vast, dwz er kan wel een losse stekker hangen (dodemansknop).
- Luister naar het blok, geen tikken oid tegen komen! Droge koppeling kun je horen rinkelen btw.

Meeste wat ik hier boven genoemd heb kan er voor zorgen dat het blok belabbert loopt.
Een goede motor moet ipc in 1 slag kunnen draaien, met 2 handen aan het achterwiel in zijn 3e versnelling moet je de motor gemakkelijk kunnen starten. (let wel, vergt kracht, benzine moet soms nog ff opgepompt worden).

Kart (mijn ervaring) :
- Kijk naar de voorbanden, of het gehele loopvlak aangereden is (excessief slijtage aan de binnenzijde kan duiden op een doorgezakt frame). Schrik niet, wielen kunnen loskomen van de grond bij het sturen--> wielvlucht.
- Check op scheuren bij de las naden,
- Check op vlakke kanten op de bodem (mishandeling/Wedstrijden),
- Verder allemaal logische dingen, lekkage, kabels, lagers e.d.

Het mooiste is een half uur rijden met de eigenaar, dan weetje hoe hij er mee om is gegaan.. en wat er mis is.
Dit is even wat ik snel kan bedenken.

PS Crossblok is "makkelijker" om mee te beginnen ipv een ICC.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 2:25 pm 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:49 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Helmond
Kijk is aan, dat is informatie waar we wat mee kunnen! Heel erg bedankt 8) .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 4:46 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Mooie drijfveer om te beginnen met karten, al is elke reden goed natuurlijk:D

Er valt niet veel aan toe te voegen aan de post van Incerinator.
Natuurlijk zijn er dingen als slap chassis (na verloop van tijd) al kan je dit niet meteen zien.

Je zal dit ook niet meteen voelen als je niet weet hoe een stijf chassis aanvoelt.


Hier zal je wel niet teveel last van hebben als je het recreatief houdt.

Alvast veel succes en op naar de eerste vastlopers (en natuurlijk ook fijnere tijden) hé:D


(misschien van de post van Inc. een sticky maken?)

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 5:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
qua chassis, het is grotendeels ervaring.
Smrph's Birel is gewoon verzwakt. totdat ik op mijn kart stapte of die van BasK wist ik niet echt wat een strak frame was.
Het nadeel van een doorgezakt frame, is ultra hoge slijtage aan je voor banden..
Het kan ook komen door te veel In spoor, maar na 4x stints mogen je banden niet op zijn aan de voorkant.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 5:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
@IncineratorX2
Bedoel je prestatie op of op = op? :mrgreen:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 7:06 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
vast lopers zie je bij schakels bijna niet veel vaker zie je bigendjes die vast zitten

je moet zoiezo geluk hebben met een kart de ene ziet er helemaal mooi uit (kijk aub door het platic werk heen ) maar is mechanisch niks waard de ander zie t er niet uit maar is nooit gebruikt en dus praktisch nieuw

je kunt meestal aan de onderkant van een chassis zien hoe oud die werklijk is hoe groter de plate kanten aan de buis hoe meer die is gebruikt

meestal is goed koop duur koop maar je kunt ook ooit geluk hebben


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 9:44 pm 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:49 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Helmond
Ik heb een kartje met MS frame '03 op het oog met een TM cross blokje. Zijn dat goede frames? En moet ik nog speciaal ergens op letten bij zo'n TM cross blok?

Vastlopers staan toch in verband met onderhoud + afstelling? Dat wordt dus ons doel, om dat ding zo goed mogelijk rondjes te laten rijden :P . Dus zonder vastlopers etc, voldoende onderhoud. Ik heb een jaar of 3 geleden een oude Suzuki RM250 '79 opgeknapt, dat blokje had op de testbank ruim 40pk en loopt na 3 jaar en wekelijks gebruik in de zomer nog perfect. Dan heb ik toch wel iets goed gedaan :lol: . Natuurlijk hebben de huidige blokjes 2 x zoveel pk/l, maar voor een 30 jaar oud blok is dat toch best netjes.

Iig bedankt voor de vele tips!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 18, 2009 9:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
MS kart staat bekend om uitstekende Cross frames te bouwen dus in dat opzicht zit je wel goed.
Let ook op dat er een goede bocht in de uitlaat zit. Ik heb zelfgemaakte uitlaten gezien en daardoor werkte de motor totaal niet!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 12:30 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Je bedoelt neem ik aan schakelframe.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 7:47 am 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Waarschijnlijk bedoelde Washandje een schakel frame voor cross-blokjes

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 1:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Ja dat bedoelde ik. Sorry voor e.v.t. verwarring [-o<


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 9:32 am 

Geregistreerd: zo feb 11, 2007 1:00 pm
Berichten: 1008
@Forza een Tip van mij Bouw jullie Kart zelf!
Jullie beide studeren een Technisch beroep, dan is dat toch een uitdaging of niet dan, er worden ieder week Frames aangeboden voor weinig Geld als het nodig is poedercoaten en dan begin je met opbouwen zo duur als je dat zelf wil,veel onderdelen kun je bij Kart - Parts ook gebruik krijgen of in Markplaats.nl Motoren staan ook genoeg te koop
- http://link.marktplaats.nl/280727162
- http://link.marktplaats.nl/275701133
- http://link.marktplaats.nl/278361039
- http://link.marktplaats.nl/276055905
- http://link.marktplaats.nl/271473867
- http://link.marktplaats.nl/267486528

Ik bouw zelf 5 tot 10 Kart's per jaar, dit maakt deze Hobby noch leuker :wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 7:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Aan de post van incinerator is inderdaad weinig toe te voegen, meestal kun je aan het blok zelf ook al wel zien hoe het onderhouden is, als het blok smerig is en er niet uit ziet dan weet je al genoeg. Normaal gezien ontvet je de boel even voordat je reviseert, sowieso elke zichzelf respecterende kartzaak doet dat dus dat is een eenvoudig punt waarop je al snel kunt zien hoe men met het materiaal omgaat.
Voor het chassis geldt precies hetzelfde, op een schoon chassis zie je ook veel sneller scheurtjes en mankementen, op een smerig chassis is dat lastig te zien dus als een chassis écht smerig is zou ik het sowieso laten staan.

En inderdaad heel belangrijk: Kijk door het plastic heen, dat kan er allemaal schitterend uitzien maar als het ding technisch waardeloos is dan word het een heel kostbaar projectje.

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 8:00 pm 

Geregistreerd: vr sep 18, 2009 12:49 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Helmond
http://link.marktplaats.nl/275963707

Deze hebben we op het oog, het lijkt iets te mooi om waar te zijn. Kunnen jullie van de foto's zien of het hier om een fatsoenlijke kart gaat?

En nu niet opeens in de auto stappen naar Belfeld [-X :twisted: :mrgreen:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David