Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Zwevende remschijf
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=5437
Pagina 1 van 1

Auteur:  Henk46 [ wo aug 05, 2009 9:57 pm ]
Berichttitel:  Zwevende remschijf

Hallo,

Ik heb een 100cc met een zwevende remschijf.... persoonlijk vind ik het niet zo super rijden..
Mijn vraag is wat zijn de voor en nadelen van een zwevend remsysteem

Of heeft het meer zin om alles ff snel om te bouwen..

MVG Henk

Auteur:  Washandje [ wo aug 05, 2009 10:20 pm ]
Berichttitel:  Re: Zwevende remschijf

Remt harder en beter!

Auteur:  masteryoda [ wo aug 05, 2009 11:12 pm ]
Berichttitel:  Re: Zwevende remschijf

Citaat:
Remt harder en beter!
[-X

Sorry (specialist monteur Washandje) maar dit is dus niet zo.!

Het grote voordeel van een zwevende schijf is dat de centrering nagenoeg altijd juist is.
dwz. minder kans dat een iets kromme schijf aan gaat lopen tegen het remblok.
dit kan ook gebeuren bij buiging van de achteras.

Het nadeel van dit systeem is dat de verbinding tussen as support en de remschijf na verloop van tijd wat speling gaat vertonen waardoor de boel wat lawaaig word.
Soms is dit op te lossen door nieuwe verbindings busjes te monteren maar meestal is het support uitgesleten en moet deze vervangen worden.
omdat het support nagenoeg altijd van aluminium is en de schijf van staal of keramiek.

de remkracht van een zwevende of vaste schijf zijn dus gelijk.

Gr. Reinier

Auteur:  Washandje [ do aug 06, 2009 12:02 pm ]
Berichttitel:  Re: Zwevende remschijf

Nou sorry hoor!
Van verschillende mensen krijg ik toch te horen dat deze systemen veel beter remmen dan conventionele remmen!

Auteur:  IncineratorX2 [ do aug 06, 2009 12:49 pm ]
Berichttitel:  Re: Zwevende remschijf

Dat komt waarschijnlijk door het voordeel wat je hebt.. Het centreren van de disk.
theoretisch zou je hierdoor een optimale remkracht kunnen behalen.
Daarnaast omdat de disk zich netjes gecentreerd tussen de blokken bevind, heb je een gelijkmatige druk, wat ook weer de remkracht bevordert.

Het is maar net hoe ver je in de hypothese gaat, uiteindelijk zul je een betere/stabielere response krijgen van een zwevende disk.

Auteur:  David [ do aug 06, 2009 4:56 pm ]
Berichttitel:  Re: Zwevende remschijf

Zonder zwevende remschijf is de druk ook gelijkmatig (er vanuit gaande dat je 1 rempomp hebt).
Je merkt in de praktijk weinig tot geen verschil met een zwevende remschijf wat remkracht betreft.

Auteur:  IncineratorX2 [ vr aug 07, 2009 6:29 am ]
Berichttitel:  Re: Zwevende remschijf

@Daaf

Hmm bij nader inzien heb je gelijk... maar omdat je as buigt, zal ie zowieso je blokken gaan raken.
En ik heb 2 cilinders in mijn klauw, elke kant 1. Maar 1 remcilinder.
Ach het is allemaal theoretisch, ik wil de verschillen wel eens zien in tijd tussen beide.
Volgens mij scheelt het eigenlijk niet eens zoveel.
Wat ik wel begreep is dat men zwevende schijven gebruikt ivm hitte, door de busjes kan de schijf mooi uitzetten bij het warm worden. Iig is dit een reden in de motor sport..

Bij vaste schijven wil ie nog wel eens krom trekken door de vaste montage en het uitzetten.
Ik vermoed dat daar ook de meeste winst wordt behaald met de zwevende schijven.

Auteur:  hvb83 [ vr aug 07, 2009 11:09 am ]
Berichttitel:  Re: Zwevende remschijf

@TS, wel of niet super rijden hangt niet samen met een zwevende schijf. Dat zal eerder door de combinatie rempomp / remzuigers, compound van je blokken en samenstelling van de schijf komen. Een zwevende schijf zorgt alleen dat hij netjes in het midden blijft staan en dat een kromme schijf je as niet afremt. Een voordeel heb je hierbij ook in bochten waar je achterkant lift, doordat de schijf zich dan ook meebeweegt tov de klauw en je dus minder vermogen verliest. Waarschijnlijk bedoelt men dit met het verbuigen van de as, want dat doet dat ding op dat punt natuurlijk niet in zo sterke mate dat je er last van krijgt, als dat wel het geval is kan je die as daarna weggooien. :lol:

Op de conventionele remsystemen waarbij de blokken na het remmen door veertjes worden teruggetrokken zie ik weinig voordelen. Op zelfstellende systemen (die vaak minder speling hebben) is het vaak wel handig.

@Incinerator, dat is een beetje klok en klepel verhaal. In de motorsport doen ze meestal een 2-delige schijf omdat het hart dan de hitte minder overdraagt naar de fusees en dus de wiellagers, die kunnen immers slecht tegen de enorme hitte van een remschijf. In de kart heb je daar niet mee te maken. En kromtrekken doen de meeste schijven op de kart (mits van goede kwaliteit) meestal door een curb, hitte is met goede kwaliteit schijven vrijwel nooit de oorzaak.

Auteur:  IncineratorX2 [ vr aug 07, 2009 11:36 am ]
Berichttitel:  Re: Zwevende remschijf

Dan had ik het toch bijna begrepen/goed onthouden :P
Ik heb het dan wel over 2 wielers.. daar ben ik nog geen 2 delige schijven tegen gekomen :twisted: (Kan ook zijn dat ik daar niet echt op gelet heb :P)

Klinkt wel erg bekent warmte die in de wiellagers ging zitten, de manta's hadden daar ook last van. (te weinig koelvermogen bij het voorwiel lager meen ik).
Maar dat kwam dan weer niet door de remmerij :P

Dus de winst zit em in het NIET doorgeven van de warmte :)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/