Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2009 4:30 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
Ik ben geïnteresseerd om zelf een kart aan te schaffen en daarmee in eerste instantie veel rondjes te gaan rijden om wat basistechniek op te doen en natuurlijk ook veel plezier te beleven in de tussentijd. Qua geografische ligging ligt de kartbaan in Driebergen voor mij het gunstigst. Op basis van wat ik daar nu heb gezien, lijkt het me dat daar een prettige sfeer heerst om wat rondjes weg te draaien. Voor Driebergen heb ik een viertakt nodig, wat op zich qua mogelijk onderhoudskosten geen straf is. Ik zou natuurlijk wel ook af en toe andere banen willen bezoeken om die banen te leren kennen.

De afgelopen weken heb ik intensief o.a. dit forum doorgelezen om de ondoorzichtige wereld van het karten met al zijn verschillende klassen wat duidelijker op het netvlies te krijgen. Dank voor iedereen die in het verleden nuttige info op deze site heeft achtergelaten!

Ik overweeg nu om een redelijk courante kart (bijvoorbeeld een niet te oude CRG) te kopen met in eerste instantie een Honda 390 viertakt. Volgens mij moet ik hiermee op in ieder geval Driebergen wel wat rondjes kunnen rijden. Het liefst zou ik o.b.v. wat ik heb gelezen een VT250 kopen, maar dat is misschien wat zwaar om mee te beginnen en er is denk ik niet veel aanbod tweedehands. Dat kan altijd later nog komen.

Ik heb nog een paar vragen:

Ik ben misschien iets langer dan de gemiddelde karter met 1,87 (80 kg). Pas ik in het standaardframe van elke kart of moet het frame zijn aangepast?

Is er een groot verschil tussen de verschillende kartmerken in termen van verkrijgbaarheid van onderdelen en kosten daarvan?

Kan ik met een Honda 390 viertakt op elke baan? Word ik daarmee op sommige banen waar veel snelle tweetakten rijden niet een vervelende rijdende chicane?

Is het te doen om voor een gelegenheid af en toe een andere motor op de kart te zetten. Ik zat eraan te denken om een 125cc automaat tweetakt te kopen en deze dan evt eens op een andere baan te gebruiken. Of ben ik nu helemaal gek geworden? (en zo niet: wat voor motor zou wat meer snelheid geven, is wellicht voor niet al teveel tweedehands te koop en niet extreem duur in het onderhoud)

Ik hoop dat iemand mij voor wat betreft de bovenstaande vragen op weg kan helpen. Bij voorbaat dank natuurlijk!

Als iemand vindt dat ik sowieso de verkeerde keuze maak, dan mag hij/zij dat natuurlijk ook zeggen!

Chris


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2009 4:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Een Honda390 lijkt mij prima voor Driebergen, en ook voor andere banen wel. Ik ben ze nog niet vaak tegen gekomen op de wat snellere banen, prokarts daarentegen wel en het verschil in snelheid hoeft geen groot probleem te zijn. Of je het zelf leuk vind om tussen allerlei snellere karts te rijden is een andere vraag natuurlijk :)

Mijn broer is 1,85 geloof ik, en die past gewoon in mijn kart (ik ben 1,78) terwijl ik de stoel nog vrij ver naar voor heb staan. Mocht je echt niet op de kart passen dan zijn er wel mogelijkheden om het frame te verlengen.

Er zit inderdaad wel verschil tussen de kartmerken wat betreft verkrijgbaarheid en prijzen van de onderdelen. Birel, CRG (en alle daar vanaf geleide merken), Tonykart zijn allemaal vrij prijzig in onderdelen, de verkrijgbaarheid van die merken is meestal trouwens wel vrij goed.
Merken die gebruik maken van SKM of RR onderdelen zijn over het algemeen wat goedkoper.

Het hangt van de tweetakt af hoeveel werk het is om hem te wisselen met het viertaktblokje. Hou er wel rekening mee dat een tweetakt automaat de ketting altijd rechts van de moter heeft, en de Honda viertaktjes links. Dat betekent dat er in de achteras zowel links als rechts een spiebaan moet zitten tbv de tandwielsupport. Bij een Rotax Max moet je bijvoorbeeld ook rekening houden met de uitlaat, de accu en de kabelboom, bij een Iame K25 moet je weer rekening houden met de radiateur en de waterpomp, bij andere motoren zijn er weer andere dingen die je extra op de kart moet monteren.
Voor een keertje best te doen als je er even de tijd voor neemt lijkt mij.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2009 4:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 23, 2009 10:45 am
Berichten: 296
Je kan bijna op elke kartbaan terecht met een 4takt behalve Strijen.
En als je steeds van 2t naar 4t om wil bouwen moet je toch behoorlijk wat knutselen..
Zo moet je er altijd voor zorgen dat het tandwiel goed recht staat met de motor en dat is bij ieder blok verschillend.
Ik ben begonnen met Indoor karten en zo naar Outdoor gegaan met huurkart.
Ik wou ook graag eerst een 4takt om het een beetje onder de knie te krijgen.
Uiteindelijk is het toch gelijk een 2takt geworden.
Waar ik eigenlijk heel blij mee ben.
This een grote overstap maar ik was bang dat ik snel uitgekeken was op 4 takt.
Als je dan op Berghem rijd en alle 2takts komen je hard voorbij voel je jezelf een beetje lullig en wil je ook.

Maar goed ieder zijn keus he :)

_________________
Gillard Charlotte / MRC XTR X1 KF3
www.veldhuisenracing.tk

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2009 5:36 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik heb ook 2 motoren op 1 frame alleen dan wel een icc en een 125 automaat en die schroef ik ook regelmatig om is bij mij ongeveer een uurtje werk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2009 6:06 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
Dank voor de snelle reacties!

Mijn wilde plan om een viertaktje en een tweetact uit te wisselen laat ik maar varen.

Ik vind het allesbehalve prettig om voorbij gereden te worden, maar het helpt wel als ik de schuld kan geven aan het feit dat mijn kart minder snel is :) In het begin is het misschien zelfs wel handig om dat als schuldige te kunnen aanwijzen :wink:

Zijn er mensen (bekend) die begonnen zijn met een honda 390 en daar vrij snel spijt van hadden?

David: Wat zijn de merken die gebruik maken van RR of SKM onderdelen?

Dank voor alle aanbevelingen,

Chris


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2009 6:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
SKM: Intrepid, Alpha, Go-Kart, M-Tec
RR: Mac Minarelli, Goldkart, Extreme
Er zijn vast nog wel meer merken.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2009 7:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hello Chris,

Ik las net je berichtje; leuk dat je ook wilt gaan rijden met een eigen kart ! Welkom bij de club zal ik maar zeggen. Ik ben zelf redelijk bekend op Driebergen en dit is inderdaad een leuk baantje voor een Honda 390. Maar natuurlijk kun je er ook met het snellere spul rijden zoals de VT250 (heb ik ook zelf, dus ik weet waar het over gaat). Zelfs een Wankel rijd er regelmatig in de rondte dus.....
Maar een snellere kart komt niet helemaal tot zijn recht op Driebergen, dat moet ik wel eerlijk erbij zeggen. Laatst ben ik op Genk geweest en dan pas merk je wat een VT250 echt aan snelheid kan ontwikkelen ! En hou er rekening mee dat een 390 inderdaad eerder gaat vervelen dan de snellere motoren. Maar om te leren rijden is een 390 wel weer een leuke keus en kun je na verloop van tijd een andere motor kopen die sneller is; als je met de eerder genoemde punten rekening houd bij de keuze van het frame, dan gaat dat meestal zonder problemen.

Succes en wie weet tot ziens binnenkort.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 27, 2009 8:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Ik heb een tijd 390 gereden, en je kunt er echt leuk op rondrijden... Enige probleem is: als je een keer in iets snellers rijd, dan vind je ineens die honda weinig meer aan... (tenminste, dat had ik wel)

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 28, 2009 2:32 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Wellicht dat Jeffrey of Mathijs (scarto) je iets meer kunnen vertellen, deze rijden ook met 390cc motoren rond. Ook kun je er evt voor kiezen op je blok te tunen zoals Jeffrey dat heeft gedaan.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 28, 2009 6:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm
Berichten: 869
Woonplaats: Almere-Buiten
naja in het begin word je tog wel voorbij gereden (heb ik nu teminste) maar je word steeds sneller en je moet kijken wat je weel veel rijden weinig sleutelen 4 takt of veel sleutelen weinig rijden 2 takt

_________________
Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest



Birel 2014 met Rotax Max Senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 28, 2009 8:50 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
weer dank voor de reacties!

Het is niet gemakkelijk om als beginner iets te kiezen. Het liefst zou ik een snelle kart kiezen en dan is een tweedehands 125cc tweetakt wel erg aantrekkelijk. Aan de andere kant denk ik dat ik in het begin misschien wel meer leer van een langzame kart omdat je zo het zo duidelijk merkt als je een bocht verkeerd neemt (bij een 6-7 pk huurkartje val je zelfs vrijwel stil als je echt de verkeerde lijn kiest). Ik zou ook de optie willen hebben om op Driebergen te kunnen rijden omdat ik daar geografisch het dichtste bij zit.

Ik zag op marktplaats een advertentie voor een bijna nieuwe Wildkart Vampire. Ik heb helaas geen idee hoe ik de link naar de advertentie kan plakken. De kart is wel erg duur voor een tweedehandsje (vraagprijs 5900), maar als ik een aantal mensen hier mag geloven is het ook wel een erg mooi ding. Is een Wildkart trouwens een goede kart? Ik weet niet of mensen de advertentie ook hebben gezien en de kart kennen, maar mocht dat zo zijn: kunnen jullie de koop van deze kart aanbevelen?

Ik heb wel door dat nog veel langer nadenken en inlezen de keuze voor een klasse niet eenvoudiger maakt en dat ik maar snel iets moet kopen en daarna op basis van de ervaringen met die kart (en natuurlijk van de karts/mensen die ik dan om me heen heb gezien op de kartbaan) maar moet beoordelen hoe ik verder wil gaan.

Chris


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 28, 2009 10:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Wildkart staat over het algemeen wel goed bekend volgens mij (zelf geen ervaring mee), vraagprijs van 5900 is inderdaad stevig te noemen voor een 2de hands kart (wat voor een dan ook), maar als ie écht goed is (tja, dat blijft natuurlijk een gok) denk ik dat je er een hoop plezier aan kunt beleven. Zeker het Vampire blok zal je niet tegenvallen, en is door de vloeiende vermogensafgifte ook door een beginner zeer goed te berijden...

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 29, 2009 12:23 am 

Geregistreerd: za jul 25, 2009 1:21 pm
Berichten: 30
Woonplaats: Antwerpen
Ik denk dat je deze advertentie bedoelt:

http://link.marktplaats.nl/267970982


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 29, 2009 7:15 am 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
dat klopt!

bedankt voor het plaatsen van de link.

Chris


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 29, 2009 7:49 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Chris,

ik zie dat het de R-versie betreft van de Vampire; niks mis mee maar wedstrijden rijden in de VT250 gaat hier niet mee. Dan moet je de gewone Vampire hebben.
Wel iets om rekening mee te houden mocht je overwegen een kart aan te schaffen en er later wedstrijden mee te willen gaan rijden.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David