Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Nieuweling met " restauratieprojecten " https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=5374 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Cedric [ di jul 14, 2009 6:37 pm ] |
Berichttitel: | Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Goeie avond, Ik heb op dit moment 3 "fabrieks?"karts staan. 1 x 100 cc met vitessen ( zeer goede staat ) 1 x 125 cc met vitessen ( restauratie ) 1 x 100 cc zonder vitessen ( restauratie ) Ik ben van plan de laatste 2 van 0 terug op te bouwen. Vandaag ben ik dan ook aan eentje begonnen. De 125cc kart. Wat foto's: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zoals jullie zien is er wel wat werk aan !! Weet iemand welk type kart & motor dit exact is ?? Hoeveel vitessen, hoe de vitessen liggen ( want het schakelen is niet optimaal voor de moment ) Overige informatie ?? Wat was mijn plan: - Velgen incl. bandjes demonteren - Body demonteren - Remklauwen demonteren ( zaten geblokkeerd op de schijven ) - Motor draaiende krijgen. Nu zit ik met een probleem. Wat ik ondervonden heb is een enorme compressie in alle vitessen. Ik heb een systeempje gemaakt om op mijn naaf te bevestigen waardoor ik er een bouloneuse kon opzetten. ( In gang lopen is uiteindelijk zelfde systeem ) MAAR mijn bouloneuse krijgt de as zelfs niet draaiende door de enorme compressie. Mijn vraag is nu: Hoe kan ik de kart gemakkelijk doen draaien ?? Nog overige tips ?? Daarnaast had ik graag al reeds een bestelling van nieuwe onderdelen gedaan. Ik heb het volgende al zeker nodig: - Nieuwe set velgen - nieuwe set banden - Remblokjes Wat raden jullie mij aan? Het doel is om zowel op gladde ondergrond als gewone straat te kunnen rijden. Vriendelijke groeten Cedric |
Auteur: | Basjuh [ di jul 14, 2009 6:40 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Zo te zien een crg frame voor 2003/2004? Wellicht dat Paulo (of iemand anders) meer kan vertellen over crg frames. Een een icc schakel motor |
Auteur: | David [ di jul 14, 2009 6:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Dit is een CRG Kalifornia, of één van de laatste Kalikarts (er zit verschil in, echter maar heel weinig). De moter lijkt op een KZH (Hetschel/Mach1), al hadden die destijds een losse versnellingsbak volgens mij. Bouwjaar zal rond 1997 liggen schat ik. De moter kan je ook starten met een spanband die je om je achterwiel wikkelt. |
Auteur: | Cedric [ di jul 14, 2009 7:41 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Er staat inderdaad " Kali " rechts op de cilinderkop. Wel raar dat ik nergens meer info of foto's vind m.b.t. deze motor. PS: Om ze in gang te steken, een spanband rond het wiel wikkelen en dan weg van de kart lopen veronderstel ik? Alvast bedankt. |
Auteur: | h288racing [ di jul 14, 2009 7:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Idd spanband om het wiel draaien, let wel op dat je em zo om het wiel draait dat als je trekt het wiel ook na voren draait. Dus spanband erom, in zn 2 zetten en trekken maar .. |
Auteur: | Washandje [ di jul 14, 2009 7:53 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Niet weg van de kart lopen. Voet tegen de kartbok aan en in 1 keer een flinke ruk eraan geven. |
Auteur: | h288racing [ di jul 14, 2009 7:55 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Beste is trouwens ook om met zn 2en te zijn zodat er iemand voor aan de kart staat die em een beetje tegen kan houden en wat gas kan geven als ie aan wil springen |
Auteur: | Cedric [ di jul 14, 2009 8:05 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Op deze manier zal ik ze dan wel zeker en vast in gang krijgen. Hoe deed men dit dan vroeger bij deze kart? Ik kan niet geloven dat ze dat constant met spanriepjes deden he ![]() Iemand die meer exacte info weet in verband met de kart / motor ?? Vooral het motortje intresseert me eigenlijk wel aangezien ik er zo weinig tot niets over kan vinden. Vanaf ik ze kan doen draaien gaat ze volledig uit elkaar en begin ik ze vanaf 0 terug op te bouwen. Alvast super bedankt voor de reacties !!! |
Auteur: | h288racing [ di jul 14, 2009 9:00 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Volgens mij gaat het toch al heel lang zo .. en dan natuurlijk aanduwen op de baan. |
Auteur: | Basjuh [ di jul 14, 2009 9:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Of met de 2 handen een zwengel aan de band geven (mits je de spierkracht hebt) |
Auteur: | Washandje [ di jul 14, 2009 9:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
http://www.youtube.com/watch?v=1lqMXbeyFcA ![]() |
Auteur: | Cedric [ di jul 14, 2009 10:04 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
http://www.youtube.com/watch?v=LyZaWdeQIYE |
Auteur: | h288racing [ di jul 14, 2009 10:31 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Ja ok dat lukt mij ook wel maar toch meestal pas als ie al een keer gelopen heeft. Als ie een tijd niet gelopen heeft dan heeft ie toch wat meer nodig dan 1 draai van het wiel. |
Auteur: | Cedric [ di jul 14, 2009 10:55 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
Voila, dat dacht ik ook... Dit kartje heeft enorm enorm enorm lang stilgestaan en eerlijk gezegd, de voorgeschiedenis weet ik niks van... Dus eigenlijk zou het beste nog altijd in gang lopen zijn ( heb wel geen wieltjes ) of mss met een strap. Ik probeer morgen eens wat met een strap, hou jullie op de hoogte !! Alvast bedankt voor de hulp |
Auteur: | IncineratorX2 [ wo jul 15, 2009 10:10 am ] |
Berichttitel: | Re: Nieuweling met " restauratieprojecten " |
wat je kan helpen, is even bougie eruit halen.. en de boel ff lekker door laten pompen. D.m.v. blokje in z'n 3 en ff aan de wielen trekken (voorwaartse draai richting). Als er "witte" lucht uit de kop komt, is het mengsel aanwezig en wordt de cilinder goed gesmeerd. En is hij klaar om te starten zoals eerder beschreven ![]() Ik zou eerlijk gezegt even met de hand de krukas lagers en big end een stoot olie geven, deze kunnen wel rot geworden zijn door het lange stilstaan. Het zou zou zonde zijn dat je em sloopt bij de eerste keer starten. (ik zou kiezen voor demontage van cilinder en alles even met de hand insmeren en controleren). Controleer ook de vloeistof op de bak (dat hier genoeg inzit) is ook weer jammer om deze te slopen door een test run ![]() als ik over olie spreek, uiteraard de 2 takt race olie voor cilinder en omgeving. En ATF voor de versnellings bak ![]() Even in haken op je vragen : - Compressie hebben ze altijd (en vaak enorm veel), zoals boven beschreven "snelstart" gebruiken. Dat scheelt een hoop getrek. De motor heeft 1 goede arbeidslag nodig om aan te slaan. (Je zou zeggen dat je in de 6 toch enigszins wel wat makkelijker moet kunnen draaien..) - Ga voor sliks, deze gaan langer mee dan regen banden.. op straat rijden is niet verstandig, kan wel moet je even je frame zo hoog mogelijk zetten. Om beschadiging aan het frame te voorkomen. Mooi project btw! |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |