Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 4:28 pm 

Geregistreerd: wo sep 03, 2008 8:39 am
Berichten: 29
Woonplaats: Volkel
Ik heb het in een eerder topic al vermeld; ik ben eindelijk in het bezit van een rollend chassis.

Het frame en bijbehorende onderdelen heb ik allemaal los liggen. Ik heb geen bouwplan of iets dergelijks. Nu begrijp ik van de meeste onderdelen wel waar ze komen te zitten en waar ze voor dienen.

Het probleem ligt echter bij de details.

- Waar kan ik bijvoorbeeld het beste beginnen met opbouwen?
- Waar moet ik op letten (bijv. op welke manier zet ik de achteraslagers in het frame)?
- Wat moet ik absoluut niet doen?

Is er bijvoorbeeld nog een bepaald pdf bestand waar een universele bouwtekening in staat? Of heb ik een bepaalde tutorial over het hoofd gezien op het forum?

Edit 12-01-09:

Bedankt voor de reacties die ik eerder al kreeg.

Intussen ben ik begonnen met het bouwen. Ik liep echter tegen een aantal onduidelijkheden aan. Ik ben begonnen met het monteren van het stuursysteem.

- Ontbrekend lager/ring onderaan stuuras? Bij uiterst sturen naar rechts schiet stang omhoog.
- Er zit een speling van 2cm tussen de fusee en fuseehouder. Als ik de spoorstang er op aangesloten heb zit hij echter wel vast.
- Niet helemaal zeker, maar toch voor de zekerheid; de spoorstang moet bovenop de fusee gemonteerd worden?
- Het sturen naar links gaat wat stroever dan het sturen naar rechts.

Daarnaast kwam ik nog een aantal onderdelen tegen waarvan ik niet zeker wist waar ze voor dienen. Foto's komen nog. Het gaat in ieder geval om bv. een setje van 4 blauwe metalen ringen.

Edit 13-01-09

Voordat ik verder ga met werken, wil ik graag even weten waar deze ringen voor dienen.

Afbeelding

15:25:

Het monteren van de achteras leek niet zo moeilijk... Het is mij echter onduidelijk op welke manier hij door de lagers heen geschoven moet worden. Aan de ene kant zitten er 3 inkepingen voor spietjes, aan de andere kant zitten er 2 inkepingen voor spietjes. Hier foto's van de achteras + de achterkant van het chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast is het me onduidelijk waar deze 4 gaten in de bodemplaat voor dienen. Er zit een afdruk van een bepaald iets op.

Afbeelding

Ten slotte begrijp ik niet helemaal hoe ik de stoel tussen deze 2 steunen krijg?

Afbeelding

Edit 14-01-09

Ik heb vandaag nog een uurtje gewerkt. Ik heb de kappen even optisch bevestigd. De lagers zijn nu gemonteerd (nog niet vastgedraaid) en rem + tandwiel gemonteerd en vastgemaakt. Daarnaast heb ik de spoorstangen nog wat bijgesteld.

Alvast een klein voorproefje van de kart op dit moment:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit 15-01-09

Zojuist een Rotax 100cc gekocht. Het ziet er allemaal prima uit en mijn handen jeuken om verder te gaan met de kart. Algemene montagetips of andere tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit 17-01-09

Vandaag veel gedaan...

- Motor op de steun gezet
- Achteras + lagers en attributen vastgezet
- Tandwiel uitgelijnd
- Ketting op maat laten maken + vastgelegd
- Benzinetank gekocht + optisch vastgezet (moet ik nog met een beugeltje echt vastzetten)
- Gaskabel + klemmetje gekocht

Ik ben niet echt tevreden over de huidige bakkenset, heeft iemand misschien nog een leuk 2ehands setje voor +- 15 euro liggen?
Daarnaast ruil ik maandagavond mijn XL stoeltje in voor een L stoeltje, daarom zit deze ook nog niet vast.

Uiteraard nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Update 08-02-09

Het starten van zo'n 100cc valt nog niet mee... :p
De kart is mechanisch gezien startklaar. Eerder had ik nog het probleem dat hij geen benzine aanzoog, maar op advies van Pit Stop Kart Products heb ik de carburateur gereviseerd. Hiermee was dat probleem verholpen. Ook de bougie heb ik voor de zekerheid maar even vernieuwd.

Het starten d.m.v spanbanden was niet echt een succes. Daarom ging ik samen met 2 anderen aanduwen. Eén persoon in de kart, twee aanduwen. Dit lukte opzich wel, maar de kart sloeg steeds niet aan. We hoorden de zuiger op en neer gaan (bougie vonkt gewoon goed), maar zelf rijden lukte maar niet. Na ongeveer 10 keer op en neer duwen reed hij een meter of 20, maar toen moest er al geremd worden omdat we bij een muurtje kwamen. Daarna hebben we hem ook niet meer aan de praat gekregen. Hoort dit zo lastig te gaan? Of komt het doordat het blok een tijd heeft stilgestaan? En als hij eenmaal loopt, wat kan ik dan het beste doen om hem even aan de praat te houden zodat hij later wél goed start?

Nieuwe foto's komen later.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Fruitbeschuit op zo feb 08, 2009 11:01 am, in totaal 11 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 5:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik heb vorige winter mijn hele kart uit elkaar gehad tot op het laatste schroefje, en ben begonnen met opbouwen aan de voorkant. Als laatste heb ik de stoel, de motor en de wielen gemonteerd.

Er is van alles waar je op moet letten, belangrijk is dat alles goed vast zit, en eventueel geborgd want alles aan een kart heeft de neiging los te trillen.
Controleer de onderdelen voordat je ze inbouwt of ze nog goed zijn.
Werk bijzonder zorgvuldig met de remmen, laat het door iemand anders doen als je zelf niet zeker weet hoe het moet.

Wat je absoluut niet moet doen is haasten en het supersnel af willen hebben.

Er is helaas geen PDF bestand of bouwtekening zoveel ik weet. Misschien kan je het merk van het chassis even vermelden, als er hier mensen zijn met hetzelfde chassis kunnen ze foto's maken van de delen waar je niet uit komt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 5:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
over het opbouwen en onderhouden van diverse kartonderdelen zijn er al vele topic. bijv. voor het monteren van een achteras.

groeten roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 6:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm
Berichten: 1624
Woonplaats: cuijk
volgorde die je meestal kan aan houden:
stuurstang fusse s en spoorstangen
tank pedalen bodemplaat achteras remmen
de vogorde van de rest is niet van belang

_________________
www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 6:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 21, 2007 9:11 am
Berichten: 985
Woonplaats: blerick
Ik zou het zeker rustig aan doen en overal goed bij nadenken wat je doet en waarom je het doet.
Gebruik ook overal nieuwe borgmoeren voor en waar nodig een beetje loctite.
Vooral de voorwielen goed uitlijnen zeer belangrijk dit bepaald vind ik 75% je rijgedrag hier is gereedschap voor maar je kunt het ook vanuit de klossen aan de achteras meten is, hier is een topic over.
Dus neem je tijd en ben niet te bang om iets te vragen domme vragen bestaan niet.

_________________
http://www.hyves.nl/advertenties/998017 ... raaf/2ZJm/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 12, 2009 11:54 am 

Geregistreerd: wo sep 03, 2008 8:39 am
Berichten: 29
Woonplaats: Volkel
Vragen zijn bijgewerkt, eerste onduidelijkheden bekend. Wie kan me verder helpen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 12, 2009 12:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
- Er zit een speling van 2cm tussen de fusee en fuseehouder. Als ik de spoorstang er op aangesloten heb zit hij echter wel vast.


De hoogte van het frame kun je instellen met speciale ringen. Daarom is de fusee altijd dunner dan de fuseehouder. De ruimte vul je naar believen op. Of bedoel je dit niet?

Citaat:
- Het sturen naar links gaat wat stroever dan het sturen naar rechts.


Het klinkt alsof de lagers niet vrij kunnen draaien. Wellicht ringen vergeten zodat de lagers ergens knellen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 12, 2009 5:13 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
of de oogen van de stuurstangen zitten verdraaid t.o.v. elkaar. Je moet in alle standen van het stuur de spoorstangen een beetje kunnen draaien.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 12, 2009 8:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
spoorstangen zitten meestal bovenop de fusee gemonteerd, maar in enkele gevallen ook eronder. foto's zouden echt wonderen doen.

groeten Roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 12, 2009 9:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 09, 2009 6:56 pm
Berichten: 26
Woonplaats: oosterhout
misschien dat jullie mij kunnen helpen, heb een mychron 4 gekocht maar aan de onderzijde van de mychron zit een flinke verdikking waar de batterij in moet, daardoor kon ik de koppeling niet inknijpen want dan druk ik de mychron uit het stuur(speciaal mychron stuur) heeft iemand hier ook last van gehad en hoe hebben jullie dat opgelost

dion


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 3:41 pm 

Geregistreerd: wo sep 03, 2008 8:39 am
Berichten: 29
Woonplaats: Volkel
Kleine update, foto's van de fusee's komen nog.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 3:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
- foto 3 ( voorkant ) daar heeft waarscheinlijk een accu gezeten! ze worden wel eens vooraan geplaatst voor de gewichts verdeling!

- De achteras monteren: de kant met de meeste spietjes moet aan de kant waar de meeste lagers zitten! rechts dus.

- die ringen weet ik zo niet! waar heb je ze vandaan gehaalt?

- wat betreft de stoel weet ik ook niet zeker! heb het heel in het begin zelf eens gedaan maar weet niet of het goed is! heb hem er gewoon met brute kracht tussen gedrukt! :)

succes met je project!

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 4:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
Edit 13-01-09

Voordat ik verder ga met werken, wil ik graag even weten waar deze ringen voor dienen.


Misschien open deur, maar zijn dit geen fuseeringen om de spoorbreedte te bepalen? Kan van foto de grootte van de ringen moeilijk inschatten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 5:12 pm 

Geregistreerd: wo sep 03, 2008 8:39 am
Berichten: 29
Woonplaats: Volkel
Citaat:
Citaat:
Edit 13-01-09

Voordat ik verder ga met werken, wil ik graag even weten waar deze ringen voor dienen.


Misschien open deur, maar zijn dit geen fuseeringen om de spoorbreedte te bepalen? Kan van foto de grootte van de ringen moeilijk inschatten.


Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar deze ringen hebben de dikte om 1 fusee op te vullen, waarom heb ik er dan 4 van? Dan zou ik er maar 2 nodig hebben.

Ik ben net nog langs de Pitstop Kart Products geweest, die hebben me al een stuk verder geholpen met mijn vragen. Ik houd jullie op de hoogte.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 13, 2009 5:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar deze ringen hebben de dikte om 1 fusee op te vullen, waarom heb ik er dan 4 van? Dan zou ik er maar 2 nodig hebben.


Als ze precies passen (qua dikte en doorsnede) lijken het me toch echt fuseeringen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David