Auteur |
Bericht |
Santing
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 1:48 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 03, 2008 1:40 pm Berichten: 4
|
Goedemiddag,
Ik ben van plan binnen zeer korte tijd ook een kart aan te schaffen. Ik ben van plan om een x of 3 a 4 per maand te gaan rijden op een indoor kartbaan. Voor de rest af en toe natuurlijk eens een rondje knallen op een industrieterrein.
Mijn vraag is alleen, wat is wijsheid, 2takt of 4takt? Hoeveel cc & pk moet ik een beetje hebben? Wat is een goed model van welk merk?
Mvg,
Santing
|
|
Omhoog |
|
|
piking
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 1:53 pm |
|
Geregistreerd: vr feb 29, 2008 3:49 pm Berichten: 333 Woonplaats: Emmeloord
|
Op een indoor baan mag je met eigen kart alleen met 4 takt rijden.
Of je gaat op een buitenbaan rijden, wat ik persoolijker veel leuker vind en geeft veel meer het race gevoel en de circuits zijn een stuk groter.
er zijn buitenbanen waar je alleen met 4 takt mag rijden of ook met 2 takt.
4 takt geeft meestal wat minder pk's voor je geld maar zijn een stuk goedkoper in onderhoud, zeker als je van plan bent 3 a 4 keer per maand te rijden.
2 takt daar krijg je veel pk's voor weinig geld maar het onderhoud is veel duurder.
Gr Niels
_________________ Birel RY30, Rotax Max
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 1:59 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Leuk, als je voorlopig alleen binnen gaat rijden is een 4-takt de enige optie.
Houd er wel rekening mee dat een beetje redelijke 4-takt zoals een World Formula of RK1 vaak al meer snelheid kan ontwikkelen als de gemiddelde indoorbaan aankan.
Je zal waarschijnlijk ook al snel overstappen naar buitenbanen, omdat:
1. het veel meer racegevoel geeft
2. je racekart hier veel lekkerder rijdt
Maar toch: vooral doorgaan
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Santing
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 2:19 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 03, 2008 1:40 pm Berichten: 4
|
Jullie zetten me ernstig aan het twijfelen. Toch blijf ik er bij, omdat er bij ons in de buurt geen buitenbanen zijn. Voor mij is het toch meer een hobby, en een hobby mag geld kosten. Ik ga voornamelijk binnen rijden. Maar zijn die huurkarts bij indoor kartbanen ook 4 takt?
Wat zijn leuke merken/modellen? 4-takt?
De groeten..
|
|
Omhoog |
|
|
Patrick1982
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 3:03 pm |
|
Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm Berichten: 62 Woonplaats: Assen
|
Hier in t Noorden zijn er voor zover ik weet alleen maar 4takt karts te huur op de binnenbanen.
Ik ga zelf trouwens 2takt rijden, omdat er een paar buitenbanen in de buurt zijn hier en in de 2takt volgens mij wat meer competitie zit.
Tenminste, gezien de wedstrijden op Vledderveen afgelopen zondag...
_________________ "if parts aint breaking, it's not fast enough!"
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 3:42 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Voor indoor kun je denk ik het beste gaan kijken naar een honda GX390 oid, dan ben je flink sneller dan de huurkarts maar toch niet zo belachelijk snel dat je overal de boarding in knalt.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 3:56 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Zoals Marlon al aangeeft, met de meeste Honda's kan je binnen goed meerijden, en laat je vooral niet gek maken door de "2-takt maffia" hier op het forum , lekker rijden, indoor / outdoor, 2-takt / 4-takt, dat is het allerbelangrijkste !
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
berend botje
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 4:27 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 31, 2006 10:22 am Berichten: 57 Woonplaats: Enschede
|
Welke kart je moet hebben is natuurlijk erg afhankelijk wat je wil doen, wat je budget is etc. Zoals eerder gepost is een 2 takt uitgesloten als je doorgaans indoor wilt gaan rijden. Een 4 takt is dan natuurlijk de voorhandeliggende keuze...
Ik zelf heb heel bewust voor outdoor karten gekozen, de circuits zijn groter waardoor de snelheid etc ook hoger liggen. Maar voor mij de allerbelangrijkste reden om outdoor te karten is dat ik juist een 2 takt kan rijden.
Het enorme vermogensverschil tussen een 2takt en indoor kart, de kick, acceleratie en snelheid is nauwlijks onder woorden te brengen.
Persoonlijk ga ik hierdoor liever 1x per maand outdoor karten dan 4x per maand indoor.
Eigenlijk zou je eens een potente outdoor kart moeten proberen 25pk+, dan weet je wat ik bedoel!
Btw, er zijn ook 4takt motoren die outdoor worden gebruikt die vergelijkbare prestaties als een 2 takt leveren. Echter deze zijn (ook) te snel om indoor te gebruiken...
_________________ Birel CR32SR + YZ125
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 4:51 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Hallo Santing,
Ik weet dat er in het verleden op diverse indoor banen met zogenaamde "clubkarts" werd gereden. Eén van die banen was in Breda, maar die is er geloof ik niet meer cq er rijden geen clubkarts meer.
Het principe was als volgt : met getunede Honda GX200 motoren op een 100cc frame werden er speciale heats gereden waarin alleen maar werd gereden met deze prive karts (vanwege het snelheidsverschil met de gewone huurkarts en de kans op schade etc). Deze motoren zaten dus op veel lichtere outdoor frames, waardoor deze veel sneller waren dan de huurkarts. Ik heb er 1x mee gereden, en dat ging best redelijk hard voor op een indoorbaan. Een beetje te vergelijken met F1 in Monaco; geen uitloopmogelijkheden dus in de muur was redelijke kans op schade/kromme assen etc.
Een GX390 is denk ik te zwaar voor op een indoorbaan, vandaar dat er voornamelijk met getunede 200cc blokjes werd gereden (circa 9 a 10pk).
Zeker op een licht frame gaat dat met een korte eindoverbrenging best leuk indoor, maar zeker niet te vergelijken met het rijden op een buitenbaan met een kart met >20pk.
Maar goed, je kunt het overwegen en dan is bovenstaande een leuke betaalbare optie denk ik. Zachtere (outdoor) banden zijn dan wel aan te raden en slijten dus ook harder.
Succes ermee.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 5:04 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Informeer eerst even of je op de indoorbanen waar je van plan bent te gaan rijden met een eigen kart de baan op mag.
|
|
Omhoog |
|
|
Santing
|
Geplaatst: ma nov 03, 2008 8:59 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 03, 2008 1:40 pm Berichten: 4
|
Daar heb ik over geinformeerd, dat is mogelijk.
Alleen 4 takt mag.
|
|
Omhoog |
|
|
Santing
|
Geplaatst: do nov 06, 2008 5:26 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 03, 2008 1:40 pm Berichten: 4
|
Heel wat wijzer geworden. Zit alleen nog met een paar vragen,
Ik ga zowiezo voor een 4 takt, waarschijnlijk met een honda motor.
Nu zie ik verschillende advertenties,
1 x 160cc
2 x 160cc
1 x 200cc
2 x 200cc
1 x 390cc
Met verschillende frame's, wat is een goed frame etc?
Wat is het verschil tussen deze motoren, logisch gezien, zou je 2 motoren hebben als je 2 x 200 cc hebt?
Wat is een goede motor, en welke is echt een afrader. De 390cc, zijn het duurst, en zullen dus ook wel de meeste voordelen hebben. Maar de overige modellen?
Bvd
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: do nov 06, 2008 7:44 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
alle karts met 2 motoren zijn zogenaamde prokarts, deze zijn relatief zwaar maar alles gaat wel vreselijk lang mee. Enkel motorige karts zijn logischerwijs een stuk lichter, maar hebben dan ook over het algemeen iets minder vermogen. Met 1x390cc heb je overigens netzoveel vermogen als met 2x200...
De motoren die jij opnoemt zijn allen veel gebruikte motoren en er is dus zat informatie en onderdelen van te krijgen.
Ik denk trouwens dat je als je 2 motoren nieuw koopt je duurder uit bent dan wanneer je 1x390cc koopt, maargoed dit is een gokje dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Voor indoor zou ik persoonlijk voor een getunede 200cc of 2x200cc gaan, een 390 loopt misschien net ff wat te hard zoals al eerder aangegeven in dit topic, het voordeel van een kart met twee motoren is dat deze een relatief lomp, en dus ook sterker, frame hebben wat voor binnen wel goed uit komt...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|