Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 2:05 pm 

Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm
Berichten: 62
Woonplaats: Assen
Volgend jaar wil ik graag beginnen met karten op buitenbanen, en ben dus op zoek naar een geschikte kart.

Gezien Vledderveen hier redelijk dichtbij is en ook best goedkoop is, heb ik er voor gekozen om 125 cc tweetakt te gaan rijden, zoals de meesten daar volgens mij.

Pottendijk is hier ongeveer net zo ver weg en ik heb gelezen dat je daar met een schakelkart goed kunt rijden.

Nu heb ik wel redelijk vaak gereden op binnenbanen, maar dat was 4takt en automaat, maar ik heb dus wel rijervaring met automaat.

Het probleem is dus, ik wil wel schakelkart gaan rijden, maar volgens mij zijn er meer automaatrijders op Vledderveen (waar dus ivm prijs eerst mijn voorkeur naar uit gaat als beginner) Als automaatrijder zal ik dus meer tegenstanders hebben :P Maar aangezien ik hoor dat op Pottendijk het wat mooier is voor de schakel rijders twijfel ik toch.

Het advies wat ik kreeg was om eerst automaat te gaan rijden, ivm het leren van bochtwerk en het sneller wegkomen uit de bocht. En dat ga ik denk ik ook volgen, gezien mij een buitenbaan ook heel anders lijkt om op te rijden.

Op dit gebied van keus kan ik nog wel wat meer adviezen gebruiken dus :)

Daarbij ook de vraag, of er grote verschillen zijn tussen schakel en automaat chassis. Kan ik een automaat blok op een schakel chassis zetten en andersom?

In eerste plaats wil ik gewoon een beetje voor de lol over t cirquit racen, maar ik wil ook wel mee kunnen doen met wedstrijden. Waar moet ik dan aan denken voor de motor en chassis keuze? Papieren, verzegeling en degelijke?

Zo eerst wel even genoeg getypt, ik kom vast met meer vragen :D


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 2:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hallo Patrick,

Ik denk dat je het beste een Rotax Max motorblok kunt overwegen; zeker gezien hetgeen je al aangeeft. Je zoekt 2-takt, 125cc en automaat en de mogelijkheid wedstrijden te gaan rijden. Dit vertaalt zich allemaal terug naar de Rotax Max. Voordeel hiervan is ook nog eens dat dit een veel voorkomend blok is, dus kennis en onderdelen in overvloed. Daarnaast is dit blok redelijk onderhoudsarm en kun je er redelijk wat uurtjes mee rijden voordat een revisie nodig is. Zoek eens op het forum, dan vind je hier genoeg over denk ik.

Een Rotax Max past op zowel een 100cc (automaat) frame als op een ICC (schakel) frame. Volgens mij rijden de Rotaxen zonder voorremmen, dus is een schakelframe niet noodzakelijk (en misschien ook niet toegestaan bij wedstrijden, maar dat weet ik niet zeker).

Welk chassis blijft een persoonlijke keus. De één wil een chassis met veel afstel mogelijkheden, de ander wil gewoon rijden. Veel afstelmogelijkheden betekent meestal wel dat je de perfecte afstelling moet zoeken om het beste uit het chassis te halen en dat het moeilijker rijden is als de afstelling niet helemaal klopt. Dus hou daar ook rekening mee.

Verder geef je niet aan wat je budget is, maar als je voor tweede hands gaat zou ik je willen adviseren een zo jong mogelijk chassis aan te schaffen. Dan is de kans op een slap chassis het kleinste. Maar hiervoor geldt natuurlijk dat het zo goed is als de vorige eigenaar ermee is omgegaan. Het beste is om op een kartbaan te gaan kijken en met de riiders te praten; dan kom je er vanzelf achter hoe de ervaringen met de diverse merken zijn. Nog beter is om met verschillende merken chassis een proefritje te maken, maar dat is meestal moeilijk. Bekende - en meestal goede - chassis zijn : Birel, Energy, First, MS, CRG, Inteprid etc.

Succes ermee en we horen graag wat het geworden is.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 3:18 pm 

Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm
Berichten: 62
Woonplaats: Assen
Een rotax max is een motor die ik in gedachten had, en ik vond een Inteprid chassis er wel stoer uitzien (oog wil ook wat he :P )

En ik zag dat de inteprid chassis het ook wel goed deden op Vledderveen.

Ik had ook nog wat gezien op MP, onder andere dit:
linkje 1 Wat zou een leuke prijs zijn voor dit chassis?

linkje 2

linkje 3
linkje 4

laatste linkje

Zit ik een beetje in de richting? Vooral die laatste vind ik mooi =P~ Maar t gaat er natuurlijk om wat het doet op de baan.

Ik denk ongeveer 2 tot 2,5 k uit te gaan geven voor de kart. Daar moet ik toch wel fatsoenlijk mee weg komen dacht ik?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 3:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Rijswijk
die van link 3 is al redelijk oud.
ook de laatste link is een oud type frame en kan je dus beter een andere kopen. vooralde stickerset maakt hem mooi eigenlijk.

Mijn voorkeur zou zijn voor link 2.
die voor dat geld helemaal niet zo gek is


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 4:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hallo Patrick,

Helemaal mee eens met wat DH-karting zegt.

Als aanvulling wil ik nog zeggen dat de eerste (Birel) waarschijnlijk het mooiste chassis is - technisch gezien. Een Birel en een CRG zijn de mooiste, maar ook de duurdere chassis. Wel erg degelijk en gewoon goed, dus als je het budget hebt zou ik voor de Birel gaan. Onderdelen zijn soms duurder, maar het zal niet heel veel schelen denk ik als je de juiste adressen eenmaal hebt.

Bij de Rotaxen is het meestal mogelijk de historie te achterhalen d.m.v. de service kaart etc. Ook zie je dan hoe vaak en wanneer de motor in onderhoud is geweest. Een motor zonder verzegeling en zonder onderhoudskaart zou ik alleen kopen als ie spotgoedkoop is en dan gelijk helemaal laten reviseren; dan weet je dat ie goed is. Beter/veiliger is gewoon een motor te kopen met alle historie erbij natuurlijk.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 4:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm
Berichten: 447
Woonplaats: Nijmegen
Had je deze al gezien? http://link.marktplaats.nl/205389642

_________________
Frame: Tony kart
Motor: TM Cross


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 4:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Oja,

Als je Inteprid zoekt kun je ook eens kijken bij Boonstra Karts (waskemeer); maakt veel reclame op MP en heeft redelijk aanbod. Misschien zit er wel iets bij; bel ze eens zou ik zeggen.

Succes.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 6:08 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Hoi Patrick
Het is wel een roteind rijden maar dan heb je wel wat je zoekt.
Rotax max op een Intrepid chassis
http://link.marktplaats.nl/205512437

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 6:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Patrick
Deze is van Nuno hier van het forum hoef je ook geen pitskar meer te maken.
http://link.marktplaats.nl/204251460
en misschien deze
http://link.marktplaats.nl/192785966

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2008 12:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm
Berichten: 252
Die laatste komt dacht ik(correct me if i am wrong) bij BB karting uit alphen aan de rijn vandaan,

Ook dacht ik dat ie al een eeuwigheid te koop staat dus zou je hem voor een redelijke prijs kunnen kopen denk ik.
Het frame en motor zijn denk ik goed want ik heb volgens mij zelf op deze kart gereden op amsterdam en toen deed hij het perfect

_________________
Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2008 12:32 pm 

Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm
Berichten: 62
Woonplaats: Assen
Zo bedankt voor de reacties, heb er ook nogal wat in mn PM gekregen die ik ook nog even moet beantwoorden :D

Heb in ieder geval al een idee van wat het gaat worden. Nu alleen nog ff me budget verder opkrikken voordat ik een keus maak :P

Moet ik trouwens een rotax max laten reviceren of mag ik dat zelf ook doen?

En waar kan ik regelementen vinden over waar de kart aan moet voldoen?

Het gaat me niet meteen om kampioenschappen ofzo, maar gewoon wat racen en af en toe een clubwedstrijdje oid.

_________________
"if parts aint breaking, it's not fast enough!"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2008 12:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm
Berichten: 252
een rotax max is vaak verzegelt, dit om sjoemelen te voorkomen bij de wedstrijden. hierdoor is het echter niet mogelijk om er zelf aan te sleutelen als je dus mee wil doen aan wedstrijden. Je kan dit uiteraard wel doen maar dan is ie niet verzegelt.

Ik denk dat er bij een clubwedstrijd niet zo moeilijk over gedaan wordt(al kunnen ze wel moeilijk doen), maar voor nab wedstrijden is het een probleem.

http://www.nab.nu/nfk/main/

http://www.knaf.nl/sectie/karting/

daar staat het reglement

_________________
Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David