Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 9:38 am 

Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm
Berichten: 62
Woonplaats: Assen
Ik heb nu eigenlijk alles wel verzameld om lekker met mn eigen materiaal te gaan rijden zoals kleding en gereedschap. Het enigste wat ik nog nodig heb is een kart (en een bok/pitskar maar das niet zon probleem)

Aangezien dit mijn eerste jaar is dat ik met eigen materiaal ga rijden heb ik toch besloten om eerst maar 4-takt te gaan rijden, omdat de kosten ervan lager zijn als 2-takt. Je weet maar nooit...straks kan ik er bijvoorbeeld niks van en vind ik t niks meer aan, of geen tijd meer...blijf je zitten met t spul :mrgreen:

Nu sta ik voor de keus...Of een Prokart 2x160 Of een 390...
Qua onderhoud, afstellen, gewicht en snelheid gaat mijn keus uit naar de 390. Scheelt 1 blok en dus aandrijving, gewicht en afstellen.

Maar hoe zit het nou competitief? Welke is populair qua evenementen? Mijn keus zou dus uitgaan naar de Honda 390, maar als er weinig competitie in te vinden is dan is dat weer niks aan natuurlijk :)

Ik woon in Assen dus zal dan vaak richting Pottendijk en Vledderveen gaan om te karten.

Wie kan me ff meehelpen met mijn keuze? :mrgreen:

_________________
"if parts aint breaking, it's not fast enough!"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 10:19 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 17, 2005 11:11 am
Berichten: 216
Heej Auteur,

Wat populair is kwa evenementen is toch wel de rotax max, ook wel de TAG motoren genoemd.
Dit jaar komen de KF1, KF2, KF3 ook wat meer in opkomst. Echter zijn dit allemaal 2 takt motoren.

Als je voor 4 takt gaat is het inderdaad (iets) goedkoper. Persoonlijk zou ik voor een Pro-Kart gaan, en wel om deze redenen:
- Er zijn meer pro-karts.
- Worden wedstrijden voor gehouden.

Nadeel:
- Meer gewicht
- Meer onderhoude
- Meer afstellen
- Zorgen dat je blokjes (ongeveer) gelijk lopen

Theoretisch zou de 390 sneller moeten zijn, vanwege de meerdere cc inhoud en het lichtere gewicht.
Echter kan iemand die een pro-kart of een Honda 390 heeft jou meer uit van geven.

Groetjes,

Rikjuh

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 10:39 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm
Berichten: 447
Woonplaats: Nijmegen
Als je mee wilt gaan doen aan wedstrijden dan zou ik zeker voor de prokart gaan. Als je alleen recreatief wilt gaan rijden zou ik voor de 390 gaan. Voor de prokart zijn verschillende succesvolle competitie's en voor de 390 is er 1 die stervende is.

Om een idee te krijgen van hoe een prokart rijd zou ik als ik jou was zaterdag naar driebergen komen.
"King's of Karting" is een van de competitie's voor prokart's, zij organiseren een dag waar je zelf mag rijden met een prokart. Moet je even in het topic prokart experience kijken.

Succes met je keuze.

_________________
Frame: Tony kart
Motor: TM Cross


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 10:47 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Een honda 390 is sowieso leuker rijden dan een prokart. (lager gewicht, meer vermogen) Echter voor de 390 zijn bijna geen wedstrijden meer, dus als je echt competitie wilt rijden dan zou ik het "minder leuke" rijden op de koop toe nemen en voor een prokart gaan. Echt belachelijk veel vermogen scheelt het nou ook weer niet, en een wedstrijdje mee rijden is toch ook wel erg leuk om te doen...

m.a.w.: als je recreatief gaat zou ik een 390 doen, als je ook nog een aantal wedstrijden wilt gaan rijden zou ik voor een prokart kiezen.

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 11:23 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Een andere optie is de RK1, daarvoor zijn wedstrijden het is een leuk motortje (4takt).

Hou er wel rekening mee dat wedstrijdrijden veel extra geld kost; trainen, banden, misschien eens schade, inschrijfgelden etc. kost meer dan recreatief rijden. Misschien eerst een jaar recreatief rijden om te kijken of je het wel leuk vindt en er de tijd voor vrij kunt maken is ook een idee om te overwegen. Dan kun je vast ervaring opdoen met je kart en kom je beter voorbereid aan de start volgend jaar. Maar de keuze is aan jou natuurlijk.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 11:40 am 

Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm
Berichten: 62
Woonplaats: Assen
Bedankt voor jullie snelle antwoorden :D Ik had mij dus al ingeschreven voor de prokart experience a.s. zaterdag heb er enorm veel zin in :mrgreen:

Ik ben dus echt op zoek naar een beetje competitie, dus dan gaat de keus toch naar de Prokart zoals het er nu uit ziet. En daar kan ik ook wel recreatief mee rijden dus kan dan alle kanten nog op toch? :P

Hoe zit dat trouwens met verzegelingen en andere voorwaarden waar een prokart aan moet voldoen? of worden er ook "open" wedstrijden georganiseerd?

_________________
"if parts aint breaking, it's not fast enough!"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 12:03 pm 

Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm
Berichten: 62
Woonplaats: Assen
Het aanbod op de 2e hands sites is trouwens wel mager. Heb 1 prokart gevonden die mij wel wat leek:

http://www.kapaza.nl/Sport/Karten/14029811/Prokart_2006_met_2x_160_cc_motoren.html

Iemand tips? 8)

_________________
"if parts aint breaking, it's not fast enough!"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 1:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Houd even in de gaten, dat Wilfred hier wel een punt heeft, voor de RK1 seniorklasse was de laatste keer al bijna net zo veel animo als voor de Prokart klasse !!!

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 1:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm
Berichten: 954
Woonplaats: Coevorden
Ziet er wel netjes uit vind ik, maar misschien kunnen de prokarters van dit forum je wat tips geven?

En een RK1 is inderdaad ook wel een leuk blokje, maar ik denk dat je als beginner meer optie hebt met Prokart (Sprint en KOK). Ze gaan echter wel 2 a 3 seconden slomer. Zoals Alex64 al aangeeft is er ook veel animo voor deze RK1 klasse en het groeit steeds meer (ik rijd het ook zelf).

_________________
http://www.sebracing.nl

2007: Kampioen KBO KCT
2008: NK RK1 Junior
2009: NK RK1 Senior 4e
2010: Rotax rec


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 7:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
kombikart.nl heeft er nog een aantal staan. RK1 is idd wel een leuke optie voor jou! qua aanschaf ongeveer even duur als 390cc/prokart maar wel een stuk sneller! zeker als je op pottendijk rijdt is snelheid toch wel lekker met dat lange rechte stuk!

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 10:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Houd wel in de gaten dat er heel veel imitatie motoren in omloop zijn, niet dat deze slecht zijn maar volgens mij worden ze niet toegestaan bij wedstrijden.

Mijn keuze zou RK1 zijn, leuk blokje vergelijkbaar met de 390 en betaalbaar

_________________
Kartloos
Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David