Auteur |
Bericht |
Patrick1982
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 9:38 am |
|
Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm Berichten: 62 Woonplaats: Assen
|
Ik heb nu eigenlijk alles wel verzameld om lekker met mn eigen materiaal te gaan rijden zoals kleding en gereedschap. Het enigste wat ik nog nodig heb is een kart (en een bok/pitskar maar das niet zon probleem) Aangezien dit mijn eerste jaar is dat ik met eigen materiaal ga rijden heb ik toch besloten om eerst maar 4-takt te gaan rijden, omdat de kosten ervan lager zijn als 2-takt. Je weet maar nooit...straks kan ik er bijvoorbeeld niks van en vind ik t niks meer aan, of geen tijd meer...blijf je zitten met t spul Nu sta ik voor de keus...Of een Prokart 2x160 Of een 390... Qua onderhoud, afstellen, gewicht en snelheid gaat mijn keus uit naar de 390. Scheelt 1 blok en dus aandrijving, gewicht en afstellen. Maar hoe zit het nou competitief? Welke is populair qua evenementen? Mijn keus zou dus uitgaan naar de Honda 390, maar als er weinig competitie in te vinden is dan is dat weer niks aan natuurlijk Ik woon in Assen dus zal dan vaak richting Pottendijk en Vledderveen gaan om te karten. Wie kan me ff meehelpen met mijn keuze?
_________________ "if parts aint breaking, it's not fast enough!"
|
|
Omhoog |
|
|
Rikjuh
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 10:19 am |
|
Geregistreerd: ma jan 17, 2005 11:11 am Berichten: 216
|
Heej Auteur,
Wat populair is kwa evenementen is toch wel de rotax max, ook wel de TAG motoren genoemd. Dit jaar komen de KF1, KF2, KF3 ook wat meer in opkomst. Echter zijn dit allemaal 2 takt motoren.
Als je voor 4 takt gaat is het inderdaad (iets) goedkoper. Persoonlijk zou ik voor een Pro-Kart gaan, en wel om deze redenen: - Er zijn meer pro-karts. - Worden wedstrijden voor gehouden.
Nadeel: - Meer gewicht - Meer onderhoude - Meer afstellen - Zorgen dat je blokjes (ongeveer) gelijk lopen
Theoretisch zou de 390 sneller moeten zijn, vanwege de meerdere cc inhoud en het lichtere gewicht. Echter kan iemand die een pro-kart of een Honda 390 heeft jou meer uit van geven.
Groetjes,
Rikjuh
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 10:39 am |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Als je mee wilt gaan doen aan wedstrijden dan zou ik zeker voor de prokart gaan. Als je alleen recreatief wilt gaan rijden zou ik voor de 390 gaan. Voor de prokart zijn verschillende succesvolle competitie's en voor de 390 is er 1 die stervende is.
Om een idee te krijgen van hoe een prokart rijd zou ik als ik jou was zaterdag naar driebergen komen. "King's of Karting" is een van de competitie's voor prokart's, zij organiseren een dag waar je zelf mag rijden met een prokart. Moet je even in het topic prokart experience kijken.
Succes met je keuze.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 10:47 am |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Een honda 390 is sowieso leuker rijden dan een prokart. (lager gewicht, meer vermogen) Echter voor de 390 zijn bijna geen wedstrijden meer, dus als je echt competitie wilt rijden dan zou ik het "minder leuke" rijden op de koop toe nemen en voor een prokart gaan. Echt belachelijk veel vermogen scheelt het nou ook weer niet, en een wedstrijdje mee rijden is toch ook wel erg leuk om te doen...
m.a.w.: als je recreatief gaat zou ik een 390 doen, als je ook nog een aantal wedstrijden wilt gaan rijden zou ik voor een prokart kiezen.
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 11:23 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Een andere optie is de RK1, daarvoor zijn wedstrijden het is een leuk motortje (4takt).
Hou er wel rekening mee dat wedstrijdrijden veel extra geld kost; trainen, banden, misschien eens schade, inschrijfgelden etc. kost meer dan recreatief rijden. Misschien eerst een jaar recreatief rijden om te kijken of je het wel leuk vindt en er de tijd voor vrij kunt maken is ook een idee om te overwegen. Dan kun je vast ervaring opdoen met je kart en kom je beter voorbereid aan de start volgend jaar. Maar de keuze is aan jou natuurlijk.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Patrick1982
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 11:40 am |
|
Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm Berichten: 62 Woonplaats: Assen
|
Bedankt voor jullie snelle antwoorden Ik had mij dus al ingeschreven voor de prokart experience a.s. zaterdag heb er enorm veel zin in Ik ben dus echt op zoek naar een beetje competitie, dus dan gaat de keus toch naar de Prokart zoals het er nu uit ziet. En daar kan ik ook wel recreatief mee rijden dus kan dan alle kanten nog op toch? Hoe zit dat trouwens met verzegelingen en andere voorwaarden waar een prokart aan moet voldoen? of worden er ook "open" wedstrijden georganiseerd?
_________________ "if parts aint breaking, it's not fast enough!"
|
|
Omhoog |
|
|
Patrick1982
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 12:03 pm |
|
Geregistreerd: vr okt 24, 2008 12:37 pm Berichten: 62 Woonplaats: Assen
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 1:50 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Houd even in de gaten, dat Wilfred hier wel een punt heeft, voor de RK1 seniorklasse was de laatste keer al bijna net zo veel animo als voor de Prokart klasse !!!
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Seb
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 1:51 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
Ziet er wel netjes uit vind ik, maar misschien kunnen de prokarters van dit forum je wat tips geven?
En een RK1 is inderdaad ook wel een leuk blokje, maar ik denk dat je als beginner meer optie hebt met Prokart (Sprint en KOK). Ze gaan echter wel 2 a 3 seconden slomer. Zoals Alex64 al aangeeft is er ook veel animo voor deze RK1 klasse en het groeit steeds meer (ik rijd het ook zelf).
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 7:20 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
kombikart.nl heeft er nog een aantal staan. RK1 is idd wel een leuke optie voor jou! qua aanschaf ongeveer even duur als 390cc/prokart maar wel een stuk sneller! zeker als je op pottendijk rijdt is snelheid toch wel lekker met dat lange rechte stuk!
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: di jan 27, 2009 10:05 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Houd wel in de gaten dat er heel veel imitatie motoren in omloop zijn, niet dat deze slecht zijn maar volgens mij worden ze niet toegestaan bij wedstrijden.
Mijn keuze zou RK1 zijn, leuk blokje vergelijkbaar met de 390 en betaalbaar
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|