Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: rijtechnieken
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 4:12 pm 

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:02 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Dordrecht
1
Hoe moet je eigenlijk rijden met een kart? Is het de bedoeling om te remmen en de rem los te laten als je begint met insturen? Mijn kart heeft ook voorremmen BTW. Of moet je remmend de bocht nemen?

2
Naast de baan heb ik gekeken wanneer anderen remmen en ik probeerde hetzelfde te doen. Ik schiet dan altijd te ver door in de bocht. Als je bijv 30kg zwaarder bent dan de andere hoeveel meter eerder moet je dan remmen?

3
Wat ik ook zie is dat je de kart kunt liften door extra veel te sturen. Als je dus stilstaat en je draait met weinig kracht aan het stuur, dan kun je iets van 1/8 slag sturen. Meer kan ook, maar dan moet je dus veel meer kracht gebruiken. Dan komen wielen wel los te staan van de grond. Is het de bedoeling om tijdens het rijden die extra stuuruitslag te gebruiken? Dus dat wielen los komen te staan of moet je binnen de 1/8 slag blijven? 1/8 is ff een groffe schatting.

4
Stel je stuurt in en alles is goed. Moet je dan je gas loslaten tot de apex en dan vol gas geven of moet je na het insturen gelijk al wat gas geven om de kart te helpen roteren?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 4:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
1) veel rijden, en je krijgt het vanzelf door, meestal neem je niet remmend de bocht.
2) veel rijden, en je krijgt het vanzelf door
3) je beperkt je tijdens het rijden niet tot 1/8 van de stuuruitslag.
4) veel rijden, en je krijgt het vanzelf door

De meeste vragen vallen niet zomaar even te beantwoorden omdat er teveel faktoren een rol spelen, en het antwoord dus niet in elke situatie hetzelfde zou zijn.
Er bestaat zoveel ik weet nergens een tabel waarin staat hoeveel meter eerder je moet remmen als je 30kg zwaarder bent. Zelfs als die zou bestaan zou het er in de praktijk alsnog op neerkomen dat je zelf je eigen rempunt moet zien te vinden.
Wanneer gas loslaten, en wanneer gas geven is sterk afhankelijk van het type kart, de baan, welke bocht op de baan, weersomstandigheden, rijstijl enz.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 4:42 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
begin gewoon rustig en staar je niet blind op anderen en zeker niet op andermans tijden

je moet gewoon op bouwen in het begin moet je gewoon erg netjes rijden net als een taxi chaufeur je zult zien dat je tijden dan drastisch zakken daar na ga je pas laat remmen en vroeg op het gas


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 4:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Als ik me niet vergis reed je met een wankel toch?

Bij het remmen moet je er wel rekening mee houden dat je met die wankel waarschijnlijk harder gaat als al het andere op de baan, ook kan je rembalans en rijstijl van invloed zijn op je rempunten. Lijnen kan je afkijken van de andere coureurs, rempunten niet echt.

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 5:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm
Berichten: 1749
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
je moet gewoon als je voor het eerst begint rustig aan doen.
Rijd gewoon paar rondjes RUSTIG. En naam de ideale lijn ga dus niet van de lijn afwijken omdat er andere aankomen. Je kan steeds harder gaan en een stukje later remmen.
Wat marlon ook al aangaf. Ga bijvoorbeeld achter iemand zitten die een lage klasse rijd ( niet zo snel is ) en die een beetje goed kan rijden ( je ziet meestal wel wie wel of niet goed kan rijden ) alvorens kan je dan achter iemand gaan zitten die nog een stukje sneller is.
En later kan je zelf gaan kijken waar je rem punten liggen.

en doorschieten is niet erg. Dan probeer je het nog een keer en iets eerder.
meestal is het zo:

Volgas > aanremmen > Insturen > bij uitkomen van bocht als iets gas geven :P

Het aanremmen proberen te doen zonder dat de wielen blokeren.
het uitkomen van de bocht kan je volgas proberen. wanneer je langere tijd rijd en weet wat de kart kan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 9:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
gewoon verstand op NUL en zo hard mogelijk rond gaan....

een beetje gras meenemen links en rechts is geen probleem....

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 10:07 pm 

Geregistreerd: ma mei 12, 2008 1:48 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Bakel
Paulo27, haha echt een geweldige opmerking... Ik sluit me er volledig bij aan en voeg nog wat zand toe.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 26, 2008 10:09 pm 

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:02 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb een wankel ja. Een Tony Kart met voorremmen. Gele Vega's en ik rij alleen op Genk en alleen bij droog weer.

Het lastige is dat er op die dag weinig mensen waren en die er waren zijn van raceteams met schakelkarts. Moet ik op Genk bij de meeste bochten gas loslaten na het insturen of moet ik gelijk al wat gas geven? Het lastigste voor mij was dat de kart aan de voorkant gaat stuiteren bij het insturen. Dit gebeurt dan vaak wanneer ik snel probeer te rijden. Is het dan omdat ik teveel instuur of omdat de snelheid te hoog ligt of omdat ik gedeeltelijk zit te remmen tijdens het insturen? De oorzaak hiervan zou ik graag willen weten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 10:09 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Aico,

Meer dan waarschijnlijk wil je gewoon té veel ineens.
Maar eerst ff een vraagje voor je: Ik had begrepen dat je ervaring hebt met snelle wagens. Hoe oud ben je en welke ervaring met snelle wagens heb je juist? Het is maar om in te schatten hoe je ingesteldheid is. Als je bijvoorbeeld 30 bent en al jaren op circuit gereden hebt kan ik me voorstellen dat je normaal gezien beter weet waar je mee bezig bent in vergelijking met een 18 jarige die enkel Gran-Tourismo op de playstation of whatever gespeeld heeft. (ik zeg niet dat het niet helpt maar toch).
Bevindt je je in het eerste geval dan hoef ik of iemand anders je niet te vertellen dat je net als bij de eerste keer dat je met een snelle auto op weg was op het circuit je gewoon langzaam moet opbouwen. Met een wagen met groot vermogen zal je op een circuit wel snelle rondjes draaien maar er zullen best wel een hoop kerels met wagens met minder vemogen maar meer ervaring bijna even snel geweest zijn.
Met een kart is dat net zo. Een performante kart onder je kont is misschien gedeeltelijk garantie voor snelle rondjes maar goeie rondjes rijden met zo'n ding is geen evidentie.

Het neemt gewoon allemaal (véél) tijd in beslag. Je zal wel merken dat je tijden in het begin zullen zakken met secondes, dan komen de tiendes en dan de hondersten maar tegen dan ben je al héél wat trainingsessies verder.

En om even op dat stuiteren bij het insturen terug te komen: Kan van alles zijn -> Als de kart goed afgesteld is kan het best dat je gewoon té fel instuurd of met je voet nog deels op het gas komt waardoor je kart helemaal uit balans geraakt, remmen tijdens het insturen, enz...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 10:59 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 02, 2008 10:36 pm
Berichten: 474
Woonplaats: Oldenzaal
Naar mijn mening moet je eerst maar eens gewoon veel rondjes gaan maken.
Na 1 middagje vragen wat er allemaal anders afgesteld moet worden is vrij nutteloos, en gaat ook niet echt werken als je die kart nog compleet niet kent.

_________________
TonyKart EVRR (2011) ft. Honda GX390


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 7:51 pm 

Geregistreerd: di jun 27, 2006 11:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: drunen
Een wankelmoter heeft als nadeel dat je niet kan afremmen op de moter.
Bij een schakelkart kan dat wel en dat scheelt gewoon een beetje.
Remmend de bocht in is mogelijk, maar dat is een kwestie van veel oefenen.
Als je kart stilstaat lift hij inderdaad zijn voorwiel, maar als je rijdt zal dat je achterwiel zijn. Dit moet ook vanwege de starre achteras.Ik zou eens proberen om je stabi achter eruit te halen of je achterwielen iets verder uit elkaar te zetten, ongeveer 5 mm per wiel. Dan zal hij niet meer stuiteren in de bocht.

_________________
racing agains the fast is more fun, racing agians the furious is "not done".


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2008 9:42 pm 

Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:02 pm
Berichten: 119
Woonplaats: Dordrecht
Als Genk weer open is ga ik weer een dagje rijden. Ik zal het dan erg rustigaan doen, zodat de kart niet zo gaat stuiteren. Dit kost teveel energie voor mijn armen, dus kan ik maar kort rijden. De volgende keer maar als een oma door de bochten heen en langzaam opbouwen. Dan is de rijtijd ook hoger op de dag, want deze keer kon ik maar 20min rijden ofzo. Mijn armen gaven het gewoonweg op. Ik ben snelle wagens gewend en ik ben echt blij dat ik een wankel heb gekocht. De Max huurkart was gewoon niks. Het remde niet hard en onderin deed het echt niks. Met de wankel met voorremmen remt het lekker hard en onderin heb ik gelijk superveel koppel. Ik doe het voor mijn plezier, dus 1/10 van een seconde sneller zijn per rondje is niet belangrijk. Zolang ik de kart maar goed en soepel kan bedienen. Dat moet ik nog leren.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 28, 2008 9:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Aico...

ik snap jou verhaal niet zo dan....

Als 1/10e van een seconde sneller voor jou niet geld.... ??
Waarom dan wel een Wankel kopen...???

Mijn R-Max gaat als de brandweer en hij remt nog beter dan een 125cc met 3 remschijven, weet dus niet op wat voor barrel jij gereden hebt, maar mijn ervaringen met de Rotax Max zijn heel anders.

Wellicht komt het dat je (nog) niet weet hoe je er mee moet rijden...?? ja, dan snap ik jou verhaal wel.

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 29, 2008 11:06 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Snap het ook niet hoor, enerzijds een krachtige kart kopen omdat er lekker veel power in zit en dan als een oma door de bocht... Had je dan niet beter een dragster gekocht om op het rechte stuk voluit te gaan???

En dan weer dat "snelle wagens gewend" verhaal. :fff:

Sorry hoor, ik heb al geweten dat er een paar Duitsers aankwamen op het circuit en de ene zijn wagen was al krachtiger dan de andere -> Porsche, Ferrari en AMG bak. Die kwamen dan rijden met schakelkarts die door een team klaargezet werden. Die reden dus meer in de weg dan wat anders. Ook snel op het rechte stuk maar eens aan de bocht gingen ze fel in de ankers of schoten van de baan. Als je het dan aandurfde om met een "mindere" kart in te halen (buitenom in de bocht) kreeg je allerlei verwensingen naar je hoofd. Ik moest dan wel telkens ff lachen als je zag wat die kerels er van bakten. :ddd

En ik weet zo al dat die kerels op de snelweg net hetzelfde doen, helemaal links rijden met de pinker op in je kont zitten duwen maar de eerste de beste bocht gaat heel de lampenwinkel achteraan oplichten omdat ze niet hard genoeg kunnen afremmen.

Ik denk dat er toch wel een paar mensen zijn die niet beseffen wat karten echt inhoudt. Je kan dus ook supersnel gaan met een kart die minder PK's heeft. Soms net omdat ze minder kracht heeft en je daarom soepeler kan rijden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 29, 2008 11:56 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm
Berichten: 252
ik heb zelf geen rotax maar als je onderin geen power heb ga je nog slomer dan een oma door de bocht :twisted: (tuurlijk zijn er sommige bochten waar je laag in de toeren komt.) bij een rotax max is het zo hard mogelijk door de bocht om je snelheid en dus toeren gebied te houden. een icc of wankel is een zo lang mogelijk recht stuk creeren. dit mede omdat een wankel vrij zwaar is. een max gaat gewoon net wat harder door de bocht.

ik denk dat eerst een hoop ervaring (op de kart) opdoen belangrijk is. als je te zacht door de bocht gaat gaan de kart ook stuiteren want je binnensste achterband legt natuurlijk een kleinere afstand af als de buitenste.

ps. ik Heb meegereden met zeer veel circuit auto's over Nordschleife. maar de g in de kart in veel groter. mischien moet je gewoon harder de bocht in :P
en zoals beire zegt betent een snellere kart niet altijd snellere ronden. je moet je vermogen kwijt kunne.



ps. correct me if i'am wrong :oops:

_________________
Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David