Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: as dikte 40-50
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 11:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 12, 2007 3:14 pm
Berichten: 16
op hk-kartsport.de zag ik dat een chassis met een 50mm as maar een klein beetje duurder is dan chassis met een 40 mm as

ik ga er vanuit dat een 50 mm as beter is.. maar waarom is het prijsverschil met een chassis met een 40 mm as dan zo klein?

is dat omdat er in sommige klassen niet met 50mm gereden mag worden??

mvg vic


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 2:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar.
Met de Wf waren wij een van de enigen die met een 40mm as reden, de rest allemaal met 30mm.
Met onze nieuwe Vampire gaat er een 50mm as in , en wordt een 40mm afgeraden, maar waarom ?????

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 2:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am
Berichten: 476
Woonplaats: Zaanstad
Een 30 is zwakker dan een 40, en een 40 is weer zwakker dan een 50. Hoe sterker de motor (koppel) Hoe groter de as. Met een Vampire kan je vast ook met een 40mm rijden, alleen een 50mm is wat steviger en breekt minder snel. Ook hoe groter de as, hoe minder snel hij knikt/krom gaat.

_________________
Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!

Afbeelding

Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 3:03 pm 

Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm
Berichten: 919
Woonplaats: roermond
is net andersom een 40 mm as is sterker dan een 50 mm as alleen heb je met een 50 mm as beter grip.

_________________
intrepid serius 2009 rotax DD2 2009


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 3:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 18, 2006 1:41 pm
Berichten: 181
Woonplaats: winterswijk
ligt er ook aan hoe zacht/hard je as is... :wink:

_________________
>>>>>> www.symenwiggers.nl <<<<<<

CRG+MAXTER!!!:D


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 3:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am
Berichten: 476
Woonplaats: Zaanstad
@Nuno: Zou idd kunnen, was er al niet 100% zeker van. Maar ik had volgens mij gehoord dat die 50mm minder snel zou buigen.

_________________
Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!

Afbeelding

Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 3:17 pm 

Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm
Berichten: 919
Woonplaats: roermond
wat symenmanzzz zegt klopt dat er verschillende hardheden zijn maar een 30mm as is echt wel sterker dan een 40 mm etc .
keuze die je maakt ligt ook denk ik aan je afsteliing kart zoals met welke bandjes je rijd.
alleen tegenwoordig zie je gewoon heel veel met een 50 mm as .
over de sterkte is het eigenlijk ook logish dat een kleinere pijp in diameter sterker is dan een grotere

_________________
intrepid serius 2009 rotax DD2 2009


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 3:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am
Berichten: 476
Woonplaats: Zaanstad
Ja, ok, ik ben overtuigd. Maar een 50mm is ook pas iets van de laatste 5 jaar. Daarvoor reden ze allemaal met een 40mm. En het is idd erg belangrijk welke hardheid je kiest, ik d8 dat het niet zoveel verschil zou zijn, maar blijkt best veel, toch gauw 1 a 2 tienden per rondje als je de rest vd afstelling hetzelfde laat.

_________________
Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!

Afbeelding

Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 4:13 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
een 50 as heeft maar 1 voordeel en dat is gewicht

als we namelijk 2 assen van de zelfde stijfheid pakken waarvan er een 40 is en een 50 (deze geven dus dezelfde grip) dan zal de 50 as lichter zijn het gaat hier om roterend gewicht dat dus extra hard aantelt

een 50 as is altijd fragieler omdat ze dunwandiger zijn dan de 40 as dus eerder plat

wat ook een naadeel van een 50 is is dat ze veel hoger op het frame gemoteert moeten worden door de grotere lagers enz. wat betekend dat je het frame veel minder hoog kunt zetten .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 5:41 pm 

Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm
Berichten: 919
Woonplaats: roermond
denk niet dat je het beter uitgelegt krijgt dan wat joris je heeft vermeld.
weet ik ook weer wat meer :P

_________________
intrepid serius 2009 rotax DD2 2009


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 5:46 pm 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
Ik heb me er nooit in verdiept maar na wat logisch nadenken zie ik toch wel paar rare opmerking:
Citaat:
een 50 as heeft maar 1 voordeel en dat is gewicht

lijkt mij onzin. Een as weegt denk ik rond de 3 kg, en een 50 mm is maar ca 0,5 kg lichter, niet echt de moeite waard als er zo'n verhoogd risico is op ombuigen van de as.

Citaat:
om roterend gewicht dat dus extra hard aantelt

helemaal onzin in dit geval. Die energie die in een roterend voorwerp gaat zitten hangt af van de massa en de diameter. In dit geval geldt zelfs is dat als de diameter 2x zo groot wordt de energie die erin gaat 4x zo groot wordt, een 50 mm as is dus onvoordelig in dit aspect. Echter zijn van beide assen de diameters zo klein dat de energie tov het geheel verwaarloosbaar is.

Citaat:
Hoe sterker de motor (koppel) Hoe groter de as.

Een 50 mm as kan juist minder koppel aan. Hij is dunwandiger dus minder sterk. Ik heb er eentje bij het tandwiel zien scheuren. Bij een 40 mm as is dat eigenlijk ondenkbaar.

Als een 50 mm as en 40 mm as dezelfde wanddikte hebben dan is de 50 mm as een stuk stijver (probeer maar eens een klein PVC buis of een grote te buigen, verschil lijkt me duidelijk). Dus een grotere diameter pak je om de as buigstijver (minder buigzaam dus) te maken. De wanddikte doe je dan wat kleiner anders wordt die weer veel te buigstijf.
Dan is de vraag natuurlijk...waarom buigt een 50 mm as sneller om als die buigstijver is? Het ombuigen heeft juist met de wanddikte te maken, en as kan wel buigstijf zijn maar dat betekent niet dat die ook sterker is.

Citaat:
Met onze nieuwe Vampire gaat er een 50mm as in , en wordt een 40mm afgeraden, maar waarom ?????

Het ene chassis is van nature stijf en het andere juist niet. Het ene chassis heeft daarom een buigstijve as nodig en de ander juist minder. En daarom wordt denk ik zo'n adviezen gegeven. Dat het prijsverschil zo klein zal wel komen omdat de chassis nauwelijks verschillen, zoveel extra kosten zijn er niet voor een 50 mm as.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 7:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm
Berichten: 252
volgens mij is de 30 milimeter as het sterkst. dit komt omdat hij massief is. ik weet dat een 50 mm as veel grip heeft maar zeer teer is en sneller kapot gaat. ik er zelf nog nooit last van gehad met een 50 mm as maar dit zal komen om dat ik geen wedstrijden rij.

_________________
Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 7:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2007 1:31 pm
Berichten: 165
ja 30mm is HEEL erg sterk schakels rijden er ook mee dus en die trekke snel op


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 7:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
ik heb ook 30mm as dr op liggen,

die 2 tiende wat ik dr harder ga met 50mm haal ik wel ergens anders uit :D

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2007 9:19 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
roel jij zecht dat er dus alleen maar naadelen kleven aan de 50 as maar waarom word die dan toch gebruik door bijna de gehele kart wereld hebben die het allemaal mis dan ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David