Auteur |
Bericht |
vic
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 11:58 am |
|
Geregistreerd: di jun 12, 2007 3:14 pm Berichten: 16
|
op hk-kartsport.de zag ik dat een chassis met een 50mm as maar een klein beetje duurder is dan chassis met een 40 mm as
ik ga er vanuit dat een 50 mm as beter is.. maar waarom is het prijsverschil met een chassis met een 40 mm as dan zo klein?
is dat omdat er in sommige klassen niet met 50mm gereden mag worden??
mvg vic
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 2:15 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar.
Met de Wf waren wij een van de enigen die met een 40mm as reden, de rest allemaal met 30mm.
Met onze nieuwe Vampire gaat er een 50mm as in , en wordt een 40mm afgeraden, maar waarom ?????
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Enzodino
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 2:50 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Een 30 is zwakker dan een 40, en een 40 is weer zwakker dan een 50. Hoe sterker de motor (koppel) Hoe groter de as. Met een Vampire kan je vast ook met een 40mm rijden, alleen een 50mm is wat steviger en breekt minder snel. Ook hoe groter de as, hoe minder snel hij knikt/krom gaat.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
|
Nuno
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 3:03 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
is net andersom een 40 mm as is sterker dan een 50 mm as alleen heb je met een 50 mm as beter grip.
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
|
symenmanzzz
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 3:06 pm |
|
Geregistreerd: wo okt 18, 2006 1:41 pm Berichten: 181 Woonplaats: winterswijk
|
ligt er ook aan hoe zacht/hard je as is...
_________________ >>>>>> www.symenwiggers.nl <<<<<<
CRG+MAXTER!!!:D
|
|
Omhoog |
|
|
Enzodino
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 3:12 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
@Nuno: Zou idd kunnen, was er al niet 100% zeker van. Maar ik had volgens mij gehoord dat die 50mm minder snel zou buigen.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
|
Nuno
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 3:17 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
wat symenmanzzz zegt klopt dat er verschillende hardheden zijn maar een 30mm as is echt wel sterker dan een 40 mm etc .
keuze die je maakt ligt ook denk ik aan je afsteliing kart zoals met welke bandjes je rijd.
alleen tegenwoordig zie je gewoon heel veel met een 50 mm as .
over de sterkte is het eigenlijk ook logish dat een kleinere pijp in diameter sterker is dan een grotere
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
|
Enzodino
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 3:24 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Ja, ok, ik ben overtuigd. Maar een 50mm is ook pas iets van de laatste 5 jaar. Daarvoor reden ze allemaal met een 40mm. En het is idd erg belangrijk welke hardheid je kiest, ik d8 dat het niet zoveel verschil zou zijn, maar blijkt best veel, toch gauw 1 a 2 tienden per rondje als je de rest vd afstelling hetzelfde laat.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 4:13 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
een 50 as heeft maar 1 voordeel en dat is gewicht
als we namelijk 2 assen van de zelfde stijfheid pakken waarvan er een 40 is en een 50 (deze geven dus dezelfde grip) dan zal de 50 as lichter zijn het gaat hier om roterend gewicht dat dus extra hard aantelt
een 50 as is altijd fragieler omdat ze dunwandiger zijn dan de 40 as dus eerder plat
wat ook een naadeel van een 50 is is dat ze veel hoger op het frame gemoteert moeten worden door de grotere lagers enz. wat betekend dat je het frame veel minder hoog kunt zetten .
|
|
Omhoog |
|
|
Nuno
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 5:41 pm |
|
Geregistreerd: do nov 02, 2006 6:42 pm Berichten: 919 Woonplaats: roermond
|
denk niet dat je het beter uitgelegt krijgt dan wat joris je heeft vermeld.
weet ik ook weer wat meer
_________________ intrepid serius 2009 rotax DD2 2009
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 5:46 pm |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Ik heb me er nooit in verdiept maar na wat logisch nadenken zie ik toch wel paar rare opmerking:
Citaat: een 50 as heeft maar 1 voordeel en dat is gewicht lijkt mij onzin. Een as weegt denk ik rond de 3 kg, en een 50 mm is maar ca 0,5 kg lichter, niet echt de moeite waard als er zo'n verhoogd risico is op ombuigen van de as. Citaat: om roterend gewicht dat dus extra hard aantelt helemaal onzin in dit geval. Die energie die in een roterend voorwerp gaat zitten hangt af van de massa en de diameter. In dit geval geldt zelfs is dat als de diameter 2x zo groot wordt de energie die erin gaat 4x zo groot wordt, een 50 mm as is dus onvoordelig in dit aspect. Echter zijn van beide assen de diameters zo klein dat de energie tov het geheel verwaarloosbaar is. Citaat: Hoe sterker de motor (koppel) Hoe groter de as. Een 50 mm as kan juist minder koppel aan. Hij is dunwandiger dus minder sterk. Ik heb er eentje bij het tandwiel zien scheuren. Bij een 40 mm as is dat eigenlijk ondenkbaar. Als een 50 mm as en 40 mm as dezelfde wanddikte hebben dan is de 50 mm as een stuk stijver (probeer maar eens een klein PVC buis of een grote te buigen, verschil lijkt me duidelijk). Dus een grotere diameter pak je om de as buigstijver (minder buigzaam dus) te maken. De wanddikte doe je dan wat kleiner anders wordt die weer veel te buigstijf. Dan is de vraag natuurlijk...waarom buigt een 50 mm as sneller om als die buigstijver is? Het ombuigen heeft juist met de wanddikte te maken, en as kan wel buigstijf zijn maar dat betekent niet dat die ook sterker is. Citaat: Met onze nieuwe Vampire gaat er een 50mm as in , en wordt een 40mm afgeraden, maar waarom ?????
Het ene chassis is van nature stijf en het andere juist niet. Het ene chassis heeft daarom een buigstijve as nodig en de ander juist minder. En daarom wordt denk ik zo'n adviezen gegeven. Dat het prijsverschil zo klein zal wel komen omdat de chassis nauwelijks verschillen, zoveel extra kosten zijn er niet voor een 50 mm as.
|
|
Omhoog |
|
|
The overtaker
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 7:20 pm |
|
Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm Berichten: 252
|
volgens mij is de 30 milimeter as het sterkst. dit komt omdat hij massief is. ik weet dat een 50 mm as veel grip heeft maar zeer teer is en sneller kapot gaat. ik er zelf nog nooit last van gehad met een 50 mm as maar dit zal komen om dat ik geen wedstrijden rij.
_________________ Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002
|
|
Omhoog |
|
|
crg rr
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 7:32 pm |
|
Geregistreerd: wo apr 18, 2007 1:31 pm Berichten: 165
|
ja 30mm is HEEL erg sterk schakels rijden er ook mee dus en die trekke snel op
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 7:47 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
ik heb ook 30mm as dr op liggen,
die 2 tiende wat ik dr harder ga met 50mm haal ik wel ergens anders uit
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 9:19 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
roel jij zecht dat er dus alleen maar naadelen kleven aan de 50 as maar waarom word die dan toch gebruik door bijna de gehele kart wereld hebben die het allemaal mis dan ?
|
|
Omhoog |
|
|