Auteur |
Bericht |
xander
|
Geplaatst: wo aug 22, 2007 9:28 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 22, 2007 8:49 pm Berichten: 3 Woonplaats: rotterdam
|
Beste Verstappe's en/of raikkone's
Ik heb een vraag met betrekking tot de onderhouds / aanschaf kosten van een 125cc schakel icc motor op birel frame. Ik schat ongeveer 20 weken per jaar te rijden a twee uur. Ik ben woonzaam in rotterdam en heb stalling nodig (woon in centrum en heb een parkeer lift ) Mijn bandjes wil ik gebruikt gaan kopen en ik heb nog een aanhanger, bandenpers en spanningsmeter nodig. Gereedschap heb ik al. mijn budget is ongeveer 250 pr/mnd en aanschaf 3000 euro. Het motorisch onderhoud wil ik graag uitbesteden (waar) en de rest doe ik zelf. Hopende op goede tips, adressen of aanbiedingen verblijf ik in de pits.
Ps:Ik denk te gaan rijden op strijen. Heeft iemand daar ervaring mee?
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: wo aug 22, 2007 9:48 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Strijen is een kort, bochtig baantje, waar je gewoon kan rijden met een ICC. Er is daar geen mogelijkheid om je kart te stallen.
Gereedschap heb je al, heb je ook al helm en kleding?
Met je budget moet wel het een en ander mogelijk zijn lijkt me, al weet ik niet of je er 20x2uur per jaar mee kan halen.
Dichtstbijzijnde kartshops voor jou zijn Peter de Bruijn karting in Vlaardingen, en Kartcentrum Numansdorp denk ik. Beiden kunnen ICC blokjes reviseren.
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: do aug 23, 2007 6:19 pm |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Hoi Xander,
Met 250 p/m haal je het niet, maar niet teleurgesteld, kan me niet voorstellen dat je 20*2 uur rijden per jaar haalt als hobbiest. Ik rij zo vaak als ik kan (niet in de regen) en haal met moeite denk ik 20 uurtjes.
Zelf rijd ik met een cross blok, ik geef ruwweg uit per jaar:
benzine+mengsmering: 20 eu/uur=400 eu
baanhuur voor 10-15 keer= ca 500 eu
bandjes= gaan 3-4 uurtjes mee=1000 eu (160-170 per set)
2 zuigers= 170 eu
revisie (elke 30 uur, zonder zuiger)=ca 150 eu (doe wel alles zelf)
overige zooi, denk aan schoonmaakspul, versnellingbakolie, kleine schades, bougies, remblokjes, tandwielen, ketting etc etc=500 eu
totaal dus iets van 2500 p/j voor 20 uurtjes rijden met een TM125cc CROSS. Als je ICC rijd heb je vaker een nieuwe zuiger nodig en vaker een revisie, en je wilt de revisie nog uitbesteden.
Je gaf ook aan dat je gebruikte bandjes wilt gaan gebruiken. Heb ik ook een tijdje gedaan maar mijn mening: koop dan een goedkopere kart en wel goede bandjes. Gebruikte banden hebben gewoon veel minder grip, je glijdt alle kanten op, zeker met een schakel, je levert zo 2-3 seconden per rondje in (wat betekent dat de rotaxen jou dus voorbij gaan). Heb je zoveel geld uitgegeven aan een ICC kart om snel te zijn en dan bezuinig je op het meest cruciale punt! Koop dan gewoon goede bandjes en bezuinig iets meer op je kart of iets minder vaak rijden....je hebt er ook een stuk meer plezier aan dan. En met slechte banden leer je ook niet fatsoendelijk rijden, alleen maar driften. Maar t is maar een advies natuurlijk.
Bandenpers heb ik de goedkoopste prul gekocht (40 eu dacht ik bij van der spoel), werkt prima. Bandenpanningsmeter heb ik wel een fatsoendelijke, goede bandendruk is gewoon belangrijk. Iig veel plezier.
|
|
Omhoog |
|
|
xander
|
Geplaatst: do aug 23, 2007 8:19 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 22, 2007 8:49 pm Berichten: 3 Woonplaats: rotterdam
|
Beste Roel en David,
Bedankt voor jullie tips deze zijn constructief. Kleding had ik nog niet aan gedacht, maar is dit verplicht of mag je ook rijden in een spijkerbroek? een helm is begrijpelijk verplicht.
Goede tip over de banden mischien iets minder rijden en het houden op 20 X 1 uur rijden (je hebt me overtuigd en lijkt me ook genoeg).
Het onderhoud van een icc is toch verplicht uitbesteden zodat deze verzegeld wordt? Of mag ik het zelf gaan proberen. Ik ben ooit begonnen als monteur bedrijfs auto technicus dus diesel specialist. Daarnaast heb ik nooit een brommer gehad. Echter als dit wel toegestaan is zijn er goede tips voor het onderhouden van een seven icc blok en evt aandachtspunten.
Ik heb ook begrepen dat op sommige banen 2-takt verbboden is klopt dit? Of mag je er met bepaalde aanpassingen toch rijden. Hoe zit het evt met door verkoop van de door mij gewilde kart. Is dit een gewild of veel gebruikt type of adviseren jullie mij iets anders.
Zoals jullie begrijpen wil ik zoals velen recreatief gaan rijden maar gaat dit niet vervelen op den duur zonder tegenstand? Of rijd men vaak onofficieel tegenelkaar of is de kunst om elke keer tegen de klok te rijden.
heb er zin in!!
|
|
Omhoog |
|
|
Tommeke
|
Geplaatst: do aug 23, 2007 11:05 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 12, 2007 6:50 pm Berichten: 242 Woonplaats: Born en Driebergen
|
Ligt ook beetje aan jezelf hoe competatief je wilt zijn he. Ik wil straks graag als recreant gewoon proberen hele snelle tijden te behalen. En misschien nog eens in de VAS een seizoen meedraaien. En proberen bij de snelste te horen die dag dat je gaat rijden/trainen of liefste DE snelste te zijn he
Je bent zo competatief als je zelf wilt en je kunt er zoveel geld induwen als je wilt
GreetZzZz Tom
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do aug 23, 2007 11:49 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
ICC's zijn niet verzegeld, dus theoretisch mag je daar alles zelf aan doen. Niet iedereen kan dat, en mensen die daar achterkomen door het te proberen zijn vaak de nodige centjes kwijt.
Wat Roel zegt klopt wel, ik haal ook niet meer dan 20 uur per jaar, bij mij staat de kart in de winter stil, en rij ook niet met regen.
Er zijn inderdaad banen waar tweetakt verboden is, zoals Oldenzaal, Eefde, Lelystad en Driebergen (en misschien ben ik er dan nog wat vergeten). Op veel banen is het echter toegestaan (Strijen, Berghem, Veldhoven, Amsterdam, Venray, Emmen).
Op sommige banen mag je wel met een spijkerbroek, trui en handschoenen rijden, maar het is verstandiger om toch een overal aan te trekken.
Ik rij al jaren recreatief en voel niet echt de behoefte om in competitieverband te gaan rijden, maar dat is natuurlijk iets persoonlijks, sommige mensen vinden rondjes rijden alleen tegen de klok al snel saai.
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: vr aug 24, 2007 11:35 am |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Gewoon een overal kopen, hoeft helemaal niet duur te zijn.
Is moeilijk te beoordelen of je de motor zelf kunt reviseren (sommige dingen zoals krukas persen zul je altijd moeten uitbesteden). Maar als je technisch goed onderlegd bent en je gezond verstand gebruikt moet t wel lukken. Informeer van te voren wat de belangrijkste stappen zijn en wat er dan moet gebeuren. Een tip alvast: markeer het ontstekingstijdstip voordat je begint!!!
Ik wissel het soms af wat rijden betreft, vaak om de rondetijd, maar nog leuker is tegen elkaar racen (als we dus met meer man gaan), en af en toe gewoon voor de fun (als de banden bijna op zijn bv.).
|
|
Omhoog |
|
|
xander
|
Geplaatst: di sep 04, 2007 4:17 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 22, 2007 8:49 pm Berichten: 3 Woonplaats: rotterdam
|
ik heb een 125 cc icc schakel gekocht dit topic mag opslot.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di sep 04, 2007 4:41 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Gefeliciteerd met je nieuwe kart
Post eens wat fotootjes zodra je die hebt.
Topic bij deze gesloten.
|
|
Omhoog |
|
|