Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanschaf keuzes
BerichtGeplaatst: za aug 04, 2007 8:51 am 

Geregistreerd: wo aug 01, 2007 1:50 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Hulst, NL
Zoals zoveel andere beginners op dit forum zit te kijken om een eigen kart aan te gaan schaffen. En na heel wat uurtjes door te hebben gebracht met de andere topics te lezen heb ik al een aardig idee van het hoe en wat. Nu zou ik graag jullie input willen hebben. Tips en opmerkingen over onderstaande redeneringen zijn erg welkom!

Een aantal basiszaken heb ik in ieder geval al: kleding, stalling, aanhanger en gereedschap.

Doordat ik in Hulst (Zeeuws-vlaanderen) woon wil ik graag toch wel een beetje in de buurt blijven. Qua ligging zijn St. Niklaas (JPR), Antwerpen (outdoor en indoor) en Genk wel het dichtste bij. Genk moet ik nog even gaan kijken maar JPR en AK zijn (in mijn opinie) korte krappe baanjes. Toch wi ikl de keuze van een kart afstellen op deze banen.

Een ander iets is dat ik dit waarschijnlijk slechts tijdelijk ga doen, als ik iets aanschaf wil ik het daarna ook weer gemakkelijk kunnen verkopen.

De eisen waren daarom ook: 4takt (AK verbiedt 2takt >60cc), geen idote vermogens nodig (world formula <20pk is prima, maar iig wel meer dan die 200cc 6.5pk's van honda op huurkarts). Deze doelstellingen gaan ook prima samen met mijn wens voor lage onderhoudskosten, hoge betrouwbaarheid en een cup gericht op sturen en niet op tunen.

In de 4takt is er eigenlijk voornamelijk keuze tussen Honda 390, BSWF en TKM S4K. Ze leveren allemaal tussen de 13 en 19pk en dat is voor mij prima (for now :twisted:).

Honda:
+ betrouwbaar, weinig onderhoud
+ 400cc, veel inhoud lage toeren, weinig slijtage dus
+ veel 2e hands aanbieden van te vinden voor aanschaf

BSWF:
+ er zijn clubkampioenschappen @AK
+ lage onderhoudskosten
+ veel aanbod
- ik lees veel over vermogensproblemen en kapotte motoren

TKM:
+ 10.000+rpm ftw 8)
+ waterkoeling, wat mij goed lijkt voor de levensduur en slijtage van een blok
- duurder in aanschaf en onderhoud
- geen race klasses in te vinden

Voor zover ik kan zien koop je 2e hands een honda/bswf voor rond de 1500-2000 afhankelijk van de staat en het aantal geleverde reserve onderdelen en banden etc. De TKM gaat voor rond de 3000 per kart in een goede staat.

Rebuilds kosten rond de 250 euro (ja?) waarbij de KTM om de 75 uur moet, briggs 150 en de honda om de 200 uur. 1 dag @ circuit lijkt me ongeveer 4 uur rijden dus ook al zou ik komende tijd 3* per week op het circuit staan dan nog (met een paar off dagen ingerekend) is het een rebuild eens per 2 (KTM) a 5 (honda) maanden. Maandelijks ongeveer 125 euro lijkt me redelijk reel in dit geval.

Qua banden denk ik aan 12 uur per set (las hier ergens om de 4 dagen). Om met te oefenen denk ik aan meukrubber en af en toe setje beter, dus met 4 sets per maand (mix meuk/goed 1:4) kom je uit op 300 euro denk ik.

Verder heb je nog wat standaard onderhoud waarvoor ik 100 per maand schat 20 liter euro 98 per dag is 240 liter per maand (hij zuipt meer dan mij!) en dus 300 euro aan benzine. Uiteraard is alles zonder schade.

Maandelijks 825 euro bij super intensief gebruik van 12* per maand (3* per week)? Kan er iemand hier iets over zeggen hoever ik mis zit?

En daarnaast ben ik uiteraard benieuwd of er mensen met zulke karts rondrijden @ AK & JPR. Het lijkt mij het leukste als dat zo is zodat je samen kunt afspreken en rijden; een beetje competitie kan geen kwaad, nietwaar :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 04, 2007 9:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
je kunt ook voor een prokart kiezen
deze heeft 2 honda motoren van 160cc 5.5 PK
samen dus 320cc 11 pk
gaat ook een heel stuk harder dan die 200cc blokjes

wat ook leuk is is een sealed sport prokart 2 motoren van 200cc 6.5 pk

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 04, 2007 10:11 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Hoi dennis, een WF is een hele goede keuze, maar.......... of er veel competitie is in de seniorklasse weet ik niet.
Hier is de WF vooral populair bij de juniorrijders t/m 15 jaar.
Let op met wat voor blok je koopt, er zijn meerdere generaties, en niet goed onderhouden kan een ouder blok makkelijker problemen geven als de blokken uit de laatste generatie.
Wil je meer weten geeft even een PB met jouw vragen, over de Briggs kan ik aardig meepraten.
@ prokart monster: prokart sneller als een Briggs ????? dacht 't niet :D
maar wel een hele leuke klasse :LL
Greetz lex

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 04, 2007 10:26 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
ik heb toch niet gezegt dat een briggs trager is dan een prokart :D

maar inderdaad als je naar gelijke rijders kijkt is de briggs wel iets sneller
maar bij de KNAF rijden ook veel briggs en rk1 rond en veel van die gasten rij ik in de trainingen sochtens gewoon voorbij

bij e chrono zal dit niet opvallen met wel 3 hele prokarts :wink:

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 04, 2007 1:58 pm 

Geregistreerd: wo aug 01, 2007 1:50 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Hulst, NL
Hey bedankt iedereen voor de antwoorden!

Hmm welke klasses zijn dan wel druk voor de senioren? Doen er verder geen volwassenen mee het chrono 4takt gebeuren? En zo nee, waar zit iedereen dan? Allemaal tweetakt (ICC?)? Ik kan me voorstellen dat schakelen wel leuker is ja en bij senioren is er vast ook meestal een stuk meer budget, maar ik had eigenlijk wel verwacht dat er ook senioren in het WF mee zouden rijden...

En de kosten die ik neer heb gezet, zijn die een beetje reeel geschat?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 04, 2007 2:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Chrono voorziet wel in een senior 4takt klasse, namelijk VT250 (machtig mooi, en bijna net zo snel als ICC) en natuurlijk prokart en sinds kort ook de 390 klasse.
Je kan het karten zo duur maken als je zelf wil, kijk eens wat aangeboden wordt, tel daarbij 1000,- inschrijfgeld (zomer en wintercup) 5 sets banden a 190- (3x slicks en 2x regen) diverse slijtagedelen met een beetje geluk 500,-, onderhoud, brandstof, enz, enz, enz.
Maar dit is natuurlijk voor elke klasse weer anders.

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 12:20 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 04, 2006 11:31 pm
Berichten: 269
Woonplaats: Nieuwegein
Pro-Kart Monster,

Jouw optelsom van 2 x 160 cc 5,5 Pk dus samen 320 cc en 11 Pk gaat in de praktijk helaas niet op. Je kunt niet zomaar de 2 x 5,5 PK blokken bij elkaar optellen en dat als totaal vermogen beschouwen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 10:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
@ross

tis gewoon even een simpele grove berekening :wink:

die de chrono is de VT250 of de 390cc klasse het beste voor senioren
als je prokart wilt gaan rijden raad ik de KNAF aan www.kartingevents.nl
dan kun je kiezen uit endurance races met 2 of 3 man
of het sprint kampioenschap
waarin ik zelf actief ben

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Laatst bijgewerkt door Pro-kart monster op ma aug 06, 2007 2:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 11:08 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Pro-kart monster heeft wel gelijk, met een pro-kart kan je het beste bij Len (kartingevents.nl) terecht, hij heeft het allergrootste startveld, wil je 390 of VT250 rijden, dan kan je alleen bij Chrono terecht, want de KNAF heeft hier nog geen startveld voor.
Wij hebben bij allebei de organisatoren gereden, en altijd met heel veel plezier.

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 6:32 pm 

Geregistreerd: wo aug 01, 2007 1:50 pm
Berichten: 5
Woonplaats: Hulst, NL
Frans,

Ik ben vorige week even gaan kijken en een rondje gedaan @ antwerp karting maar kreeg om heel eerlijk te zijn een beetje het vergane glorie idee :| Het asfalt was goed maar er zitten serieuze gaten in de curbstones (bijv eerste hairpin na de start, iedere keer met de bodemplaat op het asfalt). Daarnaast vond ik het materiaal ook niet echt je-van-het, maar dat is geen argument als je zelf iets aan het zoeken bent he.

Ik zou er eigenlijk nog eens moeten kijken als er een evenement of race aan de gang is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 05, 2007 10:02 pm 

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Haarlem
Hoi Dennis,

Ik rijd zelf met een TKM blokje. Ben met het blokje heel tevreden. Heeft een heel groot koppel over een heel breed toeren bereik en gaat dus als een speer. :P

Overigens loopt het blokje nog wat harder dan je opschreef. Maximum toerental ligt bij 12000 tpm 8) , waarbij je tussen 3000 en 10000 toeren maximqql koppel hebt.

Over onderhoud; het blokje kost eigenlijk alleen extra olie. Iedere 1,5u looptijd moet er 250ml olie ververst worden. En af en toe een bougie.

Er wordt in NL inderdaad niet in een wedstrijdklasse mee gereden. Alleen in club verband. Maar als je doel recreatief rijden is, kan ik je het blokje zeker aanraden. Een 390 is kansloos, en als er veel bochten zijn wil ik het ook nog wel tegen een biland opnemen.

Let er wel op dat als je een 2ehands blokje koopt dat je een "garantie" krijgt over het aantal gelopen uren. Het blokje kan bij goed gebruik (olie verversen en niet te veel max toeren) zeker 100u lopen voor een 'rebuild'. Die zijn niet goedkoop weet ik nu. Ik had er beter op moeten letten toen ik mijn 2e hand aanschafte.

Succes met je keuze,
De Racekabouter


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David