Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Voor en nadelen Tm cross blok
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=2639
Pagina 1 van 1

Auteur:  Frank [ vr mei 04, 2007 6:11 pm ]
Berichttitel:  Voor en nadelen Tm cross blok

Hallo allemaal,
wat mij opvalt is dat een kart met een tm cross blok relatief goedkoper is dan een met een icc blok.
wat zijn de voordelen en nadelen van een tm cross blok.

alvast bedankt Frank

Auteur:  Sendatje [ vr mei 04, 2007 8:30 pm ]
Berichttitel: 

Het is 2-takt dus onderhoudsgevoelig en je moet uitkijken met je afstelling dat je bijvoorbeeld niet te arm zet.

Verder is het meer in vergelijking tot de ICC dat je iets minder vermogen hebt. Zo'n 5-10 pk minder.

Auteur:  peter [ vr mei 04, 2007 8:52 pm ]
Berichttitel: 

voordeel is dat je meer koppel hebt dan een icc
dat wil zeggen icc is hoogtoerig en cross kan je wat makkelijker rijden omdat je onderin wat meer koppel hebt
icc zal meer onderhoud nodig hebben

Auteur:  Rv [ za mei 05, 2007 12:57 am ]
Berichttitel: 

heeft een tm cross blok. op het beste punt ook meer koppel dan een icc op het beste punt? dus overall meer koppel?

Auteur:  fun racer [ za mei 05, 2007 8:13 am ]
Berichttitel: 

neej man

tog? :P

Auteur:  Sendatje [ za mei 05, 2007 11:24 am ]
Berichttitel: 

Nee want een cross heeft door een klep systeem in de uitlaat, vlak na de cilinder, waardoor de cilinder bij lage toeren en kleinere uitlaatpoort heeft dan bij hoge toeren.

Auteur:  tony kart racer [ za mei 05, 2007 2:36 pm ]
Berichttitel: 

maar voor een recreant is een crosblok super om mee te rijden.
en goedkoper in aanschaf en onderhoud.

Auteur:  Frank [ zo mei 06, 2007 11:40 am ]
Berichttitel: 

bedankt voor jullie reacties, dit was precies wat ik wou weten!!
Ik ben net nieuw hier en wil graag gaan beginnen met karten, dus een cross blok is ideaal voor de beginner? Sendatje zou je iets meer kunnen vertellen over dat klepsysteem?

Frank

Auteur:  joris [ zo mei 06, 2007 11:59 am ]
Berichttitel: 

is een zogenaamde powervalve

je hebt em bij het karten niet nodig in principe als je de motor continu in de hoge toerentallen houd valt je motor wat onder toeren dan zorgt die klep ervoor dat je motor goed oppikt een icc valt dan "dood"omdat die geen power valve heeft

ook heeft een cros een cdi (digitaale ontsteking) icc dus niet

nog een voordeel is dat de cros onderdelen makkelijker zijn aan tekomen in nl omdat hier meer ge crost word dan gekart

nadeel is dat als je er een nieuw zou willen kopen dat die dan wat duurder is dan de icc omdat het blok moet worden klaar gemaakt voor de kart ( speciaale motor steun en dergelijke)

de lange tail pipe en niet goed voor het vermogen een icc heeft maar een korte

wat ook een nadeel is (al is het wat vergezocht maar het is wel zo)
een cros heeft geen montage plaat onder de motor waardoor het flexe van het frame overgaat in de motor

Auteur:  Sendatje [ zo mei 06, 2007 12:19 pm ]
Berichttitel: 

Powervalve zorgt ervoor dat je bij lage toeren meer koppel hebt. Een beetje tuner weet dat een grote uitlaatpoort in de cilinder zorgt voor een hoger toerental en dus ook meer kracht. Maar het vergroten van de uitlaatpoort veroorzaakt bij lage toeren juist een nadeel, want er is minder vermogen onderin de toeren.

Daarom hebben verschillende fabrikanten een systeem ontwikkeld dat er voor zorgt dat er bij lage toeren een klep, net na de uitlaatpoort, dicht gaat. Zodat het lijkt alsof de uitlaatpoort kleiner is en er meer vermogen is bij lage toeren. Bij hoge toeren gaat de klep open en is er weer veel vermogen.

Auteur:  joep [ zo mei 06, 2007 12:31 pm ]
Berichttitel: 

kan de powervalve ook afgestelt worden, of maakt het niet veel meer uit

(om er meer koppel uit te halen bij lage toeren)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/