Auteur |
Bericht |
Zik
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 12:33 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
Zoals eerder al in een topic beschreven, ben ik een beetje aan het informeren hoeveel ik kwijt ga zijn aan de karthobby als ik een eigen kart koop. En zie hier een topic over, jawel, kosten Ik was namelijk benieuwd wat je nou ongeveer per jaar kwijt bent per type kart als je recreatief wilt rijden. En dan rond de 50 a 70 uur per jaar. Dus niet competatief, maar puur recreatief en hoef dus geen competatief materiaal.
En dan praat ik niet over benzine kosten(tenzij die bepaalde kart die je noemt echt extreem zuipt ofzo), en kosten om op een baan te rijden, maar puur technisch. Dus motoronderhoud, bandjes etc etc. Op hoeveel moet je dan per jaar rekenen?
Ik heb al vernomen dat je met een pro kart, of andere 4takts vaak het minste kwijt bent. Maar ik zou graag wat ervaringen willen horen van jullie.
Alvast bedankt lui!
|
|
Omhoog |
|
|
bigidiot
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 12:53 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 15, 2006 4:59 pm Berichten: 227 Woonplaats: emmen
|
moet je redden kunnen met minder dan 1000 euro met een 4 takt dan he
_________________ ben je me nodig mail me op allroundgarage@gmail.com
|
|
Omhoog |
|
|
RaceKabouter
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 1:08 pm |
|
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm Berichten: 177 Woonplaats: Haarlem
|
Het is nogal sterk afhankelijk van het type viertakt.
Laten we zeggen dat een prokart is het goedkoopst is. 60u rijden, dat is twee setjes banden à 150 euro (300 euro), 2 setjes koppelingen, kettingen en tandwielen (200 euro), motorolie 2 liter (50 euro) en en setje bougies (25 euro). Twee keer per jaar kleppen stellen/controleren ( 25 euro) en dan kom ik voor een pro op ongeveer 600 euro.
Motor revisie heb ik in ruim 4 jaar niet nodig gehad en dus ook niet in dit plaatje meegenomen, maar normaal gesproken gaan de GX160 blokjes recreatief best lang mee.
Als je sneller wilt gaan rijden, dan gaan alle kosten omhoog. Hoe sneller je gaat rijden hoe sneller de kosten stijgen. B.v. meer en duurdere banden (je hebt meer grip nodig), meer vernogen dus meer slijtage aan koppelingen en tandwielen en kettingen, meer toeren is meer slijtage aan je motor dus hoge olie verbruik, meer slijtage op de bougies en vaker reviseren.
Ik heb zelf een aantal jaren een prokart gehad, vandaar dat ik de bovenstaande kosten redeliijk weet in te schatten. (kart is nog steeds te koop).
|
|
Omhoog |
|
|
Zik
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 1:48 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
Ja racekabouter ik heb veel met jou maat over de email gepraat, en is je kart ook gepasseerd omdat ik en me neef beide een kart wouden kopen dus had al het 1 en ander van hem ook gehoord.
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 3:06 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
@ Racekabouter : 30 uur met een set banden ? Wat is dat voor rubber ?
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
Pro-kart monster
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 3:27 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm Berichten: 3601 Woonplaats: Assendelft
|
heidenau mats die gaan wel meer dan 40 uur mee
maar op de pro-kart gaat het altijd langer mee dan de rotax max
_________________ MSkart - TM k8 ICC Energycorse - Prokart Honda CBR 600 RR
Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 4:44 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
Ja oke, ik begrijp wel dat ze langer meegaan bij Pro-kart dan bij mij, maar vind 40 uur wel abnormaal veel, nooit dat die bandjes na 35 uur nog zo zijn als op 15 uur..
Zo kan ik ook wel aan 20 uur komen met mijn Mojo's of Vega's..
Zal alleen steeds langzamer gaan, tot ze knallen.
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
Pro-kart monster
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 5:34 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm Berichten: 3601 Woonplaats: Assendelft
|
bij heidenau is dat niet zo de grip blijft gewoon hetzelfde
het klinkt heel raar maar goed ik zou zeggen probeer maar
_________________ MSkart - TM k8 ICC Energycorse - Prokart Honda CBR 600 RR
Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside
|
|
Omhoog |
|
|
Zik
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 6:00 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
Weet iemand ook ongeveer het kostenplaatje van een honda 390, of voor een tkm?
En misschien hoe duur dit is in vergelijking met een pro kart.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 6:02 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Een Honda 390 zal vergelijkbaar zijn met een prokart. Voordeel is dat je maar 1 setje tandwielen, ketting en koppeling hebt, nadeel is dat er meestal zachtere bandjes op gemonteerd worden, maar je kan er natuurlijk dezelfde banden op doen als op de prokart.
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 6:10 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
Pro-kart monster schreef: bij heidenau is dat niet zo de grip blijft gewoon hetzelfde het klinkt heel raar maar goed ik zou zeggen probeer maar
Heeft weinig nut voor mij om met Heidenau's te gaan rijden,
Maar ze zullen in verhouding wel langzamer zijn dan andere banden?
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
Zik
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 6:11 pm |
|
Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm Berichten: 78 Woonplaats: Leiden
|
Maar een 390 knalt weer wel harder dan een prokart toch? Waarom is er dan toch de pro-kart als de kosten toch gelijk zouden zijn?
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 6:17 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dat zou ik eigenlijk ook niet weten, in mijn ogen heeft een prokart alleen maar nadelen t.o.v. een 390
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 6:20 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
heel raar, maar in het westen van het land zijn er juist weer veel pro-karts
en in het oosten weer veel 390
verschil tussen pro-kart en 390
een 390 heeft meer koppel onderin
wat er op neerkomt dat je met een pro-kart superstrak moet rijden
en met een 390 kun je iets achressiever rijden
qua onderhoud is het idd te vergelijken met elkaar
ik zelf rijd met een honda 390
en het enige grootste kosten die ik heb zijn de banden
dit seizoen ben ik al met m'n 4e set bezig (als je naar andere klasses kijkt, valt dat nog wel mee)
en ja zoals ik al zei, een 390 heeft meer koppel, dus zullen de kettingen iets meer te leiden hebben
ikzelf gebruik een 219 ketting, daar kun je +/- 3 a 4 wedtrijden mee rijden normaal gesproken
echter als je er netjes mee omgaat en de ketting goed vet houd dan kun je dit rekken (ik rijd al het hele seizoen met 1 dezelfde ketting)
je kunt ook een 428 ketting nemen, die gaan langer mee, maar heb je wer iets pk verlies
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: ma okt 02, 2006 6:24 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
overigge onderhoud
iedere 8 uur verse olie erin
elke racedag je luchtfilter schoonmaken
oliepijl schecken voordat je gaat rijden
2 x per jaar kleppen stellen
koppeling regelmatig ontvetten en zonodig de schoentjes of koppelingshuis vervangen
bij de pro-karts zal dit niet veel afwijken
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|