Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Ervaringen met 125cc IAME LEOPARD https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=1480 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | svenkoch [ wo aug 02, 2006 6:19 pm ] |
Berichttitel: | Ervaringen met 125cc IAME LEOPARD |
Hallo, ik ben 1 van de vele jongens die van plan zijn een kart aan te schaffen. Omdat ik een beperkt budget (1500 euro) heb en geen technische kennis in huis heb, ben ik al sinds lange tijd opzoek naar een Honda 390cc kart, maar een goede 2ehands vind je zelden. Daarom heb ik mijn horizon verbreed en ben ik ook gaan kijken naar een 125cc automaat. Ik ben op het internet een schitterende IAME LEOPARD tegen gekomen, maar wie kan mij meer vertellen over deze motor en of het misschien niet verstandiger voor mij is om een Rotax Max te kopen? Ik weet dat deze motor meer onderhoud vergt dan een 390cc, maar zou ik ondanks mijn slechte technische kennis, de motor kunnen onderhouden, oftewel is hij mij aan te raden? Graag hoor ik ook met welke kosten ik rekening moet houden, zodra ik een IAME LEOPARD aanschaf. Alvast bedankt. |
Auteur: | Deksel [ wo aug 02, 2006 6:36 pm ] |
Berichttitel: | |
Sven kijk even naar je PB |
Auteur: | David [ wo aug 02, 2006 7:56 pm ] |
Berichttitel: | |
Lees ook even dit topic: http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1358 Het verschil tussen een K25 en een Leopard is dat de Leopard een starter aan boord heeft, en dat er een stevigere koppeling op zit, waarvan bovendien de onderdelen goedkoper zijn. Onderhoud is makkelijker uit te voeren dan aan een 390 als het gaat om een revisie, maar alsnog niet aan te raden om zelf te doen zonder de nodige technische achtergrond. Bovendien moet een Leopard veel vaker (10 keer zo vaak ofzo) gereviseerd worden dan een een 390. Het zijn wel behoorlijk snelle blokjes, veel sneller dan een 390 en ook iets sneller dan een Max (die wederom weer minder onderhoud nodig heeft). |
Auteur: | svenkoch [ wo aug 02, 2006 8:03 pm ] |
Berichttitel: | |
Kun je wat vertellen over de kosten? wat kost een revisie en om de hoeveel uur? Nu kom ik vaak de 2 strijdt tegen tussen een Rotax en een Leopard, kan ik beter doorsparen voor een rotax of...? Tot slot, de kart die ik gezien heb, is een Biesse chassis uit 2004 + tevens de motor uit 2004, prijs 1300 euro. Ziet er heel gaaf uit, zal dit een goede kart zijn om als hobby mee te rijden? Zijn er nog belangrijke punten waar ik op moet letten als ik de kart koop? |
Auteur: | David [ wo aug 02, 2006 9:26 pm ] |
Berichttitel: | |
Een revisie kost ongeveer 250 euro (ruim genomen), en moet om de 15 a 30 uur, afhankelijk van hoe ermee gereden wordt. Wat rijplezier betreft heb je meer lol met een Leopard dan met een Max. Een Max daarentegen heeft minder snel een revisie nodig, en mocht je ooit toch aan wedstrijden deel willen nemen, dan is er keuze genoeg. Waar je op moet letten bij het kopen van een gebruikte kart is op het forum al een paar keer beschreven, dus denk dat je daar wel een topic over kunt vinden. Bij een Leopard moet je vooral letten op de startbox en accu. Alles moet gewoon werken en hij moet netjes starten, een paar keer achter elkaar. Daarnaast zou je even wat aandacht aan de koppeling kunnen besteden. Als je het koppelingshuis er af haalt kan je het hartje zien, daar mogen geen stukjes vanaf gebroken zijn, en de voering moet niet teveel versleten zijn. De krukas moet een beetje speling hebben van links naar rechts (als je het blok van de voorkant bekijkt), maar geen, of anders heeeel erg weinig speling van boven naar beneden. |
Auteur: | svenkoch [ wo aug 02, 2006 9:29 pm ] |
Berichttitel: | |
oftewel een kartje waar je als beginneling goed mee uit te veren kan? waar is de 250 euro aan revisie op gebaseerd? alleen aan onderdelen, of is dit incl. de kosten die een monteur er aan werkt? |
Auteur: | David [ wo aug 02, 2006 9:45 pm ] |
Berichttitel: | |
Daar zit het uurloon al in. Het betreft dan trouwens een grote revisie, een kleine revisie kost de helft. Ik heb zelf heel veel gereden met de voorlopers van de Leopard, en er altijd veel plezier aan beleeft. Ze zijn vrij eenvoudig af te stellen, simpel opgebouwd en kunnen tegen een stootje. Een Rotax Max is goedkoper in onderhoud, maar ik denk dat die moeilijk te vinden zijn voor die prijs en dat bouwjaar. |
Auteur: | svenkoch [ wo aug 02, 2006 10:06 pm ] |
Berichttitel: | |
Sorry dat is misschien zo doordram, maar over rivisies kan ik weinig vinden namelijk. Jij verteld dat je zowel grote als kleine beurten hebt? Wanneer zijn welke nodig? De leopard kan als hobby kart toch zo'n 30 uur mee? |
Auteur: | Turbo Fever [ wo aug 02, 2006 10:14 pm ] |
Berichttitel: | |
Maar let wel op ,dat er nu al niet de laatste overmaat zuiger in zit.Want dan heb je een probleem.Dit is vaak al het probleem met oudere motoren,dan blijven ze rijden met de laatste overmaat en loopt en start hij steeds slechter en is de kans op vastlopers groter. Peter |
Auteur: | joris [ wo aug 02, 2006 10:16 pm ] |
Berichttitel: | |
kliene revisie is alleen een nieuwe zuiger grote revisie is ook alle lagers gedaan bij normaal gebruik moet je wel een jaar kunnen rijden met een grote plus kleine beurt (er vanuitgaand dat je niet dag en nacht op de kartbaan te vinden bent) |
Auteur: | David [ wo aug 02, 2006 10:18 pm ] |
Berichttitel: | |
Een kleine revisie bestaat eigenlijk enkel uit het vervangen van de zuiger, bij een grote revisie worden ook alle lagers vervangen, eigenlijk wordt het blok weer compleet nieuw opgebouwd. Als je een beetje normaal rijdt zou een grote revisie om de 30 uur mogelijk moeten zijn. Er zijn voor een Leopard behoorlijk wat overmaten beschikbaar (28 om precies te zijn), en mocht je bij de laatste overmaat zitten dan kan je de cilinderbus laten vervangen en weer van voor af aan beginnen, al is dat vrij prijzig. |
Auteur: | Turbo Fever [ wo aug 02, 2006 10:26 pm ] |
Berichttitel: | |
Zo dat zijn heel wat overmaten.Voldoet hij dan nog steeds aan de cil inhoud. Peter |
Auteur: | David [ wo aug 02, 2006 10:30 pm ] |
Berichttitel: | |
Nou ja, bij een flinke vastloper zal je wel een paar overmaten overslaan, maar die zijn zolang ze niet mishandeld worden bij een Leopard erg zeldzaam. |
Auteur: | svenkoch [ wo aug 02, 2006 10:32 pm ] |
Berichttitel: | |
wat zijn overmaten????????? |
Auteur: | David [ wo aug 02, 2006 10:37 pm ] |
Berichttitel: | |
Als de cilinder gehoond wordt, dan wordt de diameter van de cilinder een heel klein beetje groter. De zuiger moet dus ook een heel klein beetje groter worden, een grotere maat hebben dan de vorige zuiger, dus een overmaat. Zuigermaten zijn van 54.00 t/m 54.28 in stapjes van 0.01mm. De mate waarin de cilinder gehoond wordt bepaalt dus naar welke overmaat je gaat. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |