Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @39jr
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=12680
Pagina 1 van 2

Auteur:  JDK [ do maart 24, 2016 10:42 am ]
Berichttitel:  Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @39jr

Beste karters- een tijdje terug was ik op dit forum en zei ik dat ik fanatiek outdoor wilde gaan karten. Jullie advies was toen: ga beginnen met huurkart wedstrijden.

Ik heb nu een jaar lang een aantal outdoor endurance wedstrijden met huurkarts gedaan en ik heb er inmiddels ook een paar gewonnen. Dat smaakt naar meer!

Daarnaast ben ik me bewust dat ik nooit meer de top zal bereiken op 39 jaar, maar ik wil gewoon een leuke competitieve endurance klasse met meer PKs en een eigen kart waar ik aan kan sleutelen.

Wat is jullie advies? Is GK4 iets en zo ja, wat zijn de stappen daarheen? ik zag dat er een masters klassement was voor 35+? Ergens anders stond weer 25+?

Welke klasse raden jullie aan voor mijn niveau?

Auteur:  Wilfred [ do maart 24, 2016 11:23 am ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Leuk dat het karten goed bevalt !

Helaas is er niet veel meer mogelijk op het gebied van endurance racerij met karts op outdoorbanen tegenwoordig. Voor zover ik weet is er inderdaad alleen bij de GK4 een mogelijkheid, echter gaat dit om een race van een uur. Niet echt endurance in mijn ogen ( vroeger had je de prokarts met wedstrijden van 4-8 uur en 1x per jaar de 24 uurs race ; helaas bestaat dit niet meer ).

En bij de GK4 endurance is er geen masters klasse geloof ik, zie kopie uit het reglement hieronder :

GK4 Formula Honda 9 PK – viertakt endurance klasse
Als organisatie zijn en blijven we innovatief, daar waar anderen roepen handelen wij. De vraag kwam om een ééndaags evenement, een no-nonsensklasse met low-budgetconcept en zijn daarmee aan de slag gegaan. Het resultaat mag er zijn; de klasse Formula Honda 9 PK. Een klasse met onderhoudsarme Honda GX200 motoren - voorzien van een 100cc uitlaat - gelijk gemaakt naar 9 PK en verzegeld zoals in de Honda Cadet klasse, garantie voor gelijkwaardigheid. Gewoon motor opbouwen en lange tijd onbekommerd racen tegen zeer lage kosten. Racen zoals het in een instapklasse hoort te zijn.
Er wordt gereden op de zaterdagen van het GK4 weekeinde met vier trainingen (totaal 75 minuten) en afsluitend een 1-uurswedstrijd. Totale rijtijd dus 2 uur en 15 minuten, tegen een bijzonder laag tarief in een super ambiance.

Twee klassementen
Junior; vanaf 10 – 15 jaar (jaar dat je 10 resp. 15 wordt)
Senior; vanaf 15 jaar (jaar dat je 15 wordt)

Auteur:  spacedeee [ do maart 24, 2016 11:34 am ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Hey Jdk,
Mooi te lezen dat het goed bevallen is.
Ik weet niet de reglementen maar leeftijd maakt volgens mij niet (overal) uit maar gewichten daarentegen wel, zo heb je klasses tot ...kg, hier kunnen anderen op het forum beter over meepraten.
Zo heb je de hobbyraces of clubwedstrijden welke je kan rijden wanneer je tijd en zin hebt maar ook de wedstrijden voor de gk4 en chrono welke je voor een seizoen inschrijft (hier heb je vaak wel met restricties te maken zoals motorverzegeling en een vast type band) ook kun je hier daginschrijvingen doen icm met keuring is mij verteld.
Je vraag is eigenlijk een beetje te breed, ik bedoel daarmee..
Weet je al welke klasse heb je ook 2takt geprobeerd?
Andere dingen om bij stil te staan, tijd/kosten/ruimte..
Succes met deze moeilijke keuze :lol:

Auteur:  Wilfred [ do maart 24, 2016 11:41 am ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Hij geeft aan voor endurance races te willen gaan en dan is er in NL maar 1 optie denk ik.

Mocht die niet zijn wat je zoekt - wellicht een snellere klasse - dan is wat Spacedee aangeeft een idee; overweeg 2takt en dan met name de Rotax Max is dan een goede optie met meerdere kampioenschappen en wedstrijden om uit te kiezen. Wel zul je dan een groter budget moeten reserveren.

Overigens kun je bij de Rotax ook d.m.v. arrive and drive een wedstrijd meedoen; kun je uitproberen of dit iets voor je is voordat je iets aanschaft ! Dit kan rechtstreeks bij de organisatie of via diverse teams.

Succes met je keuze.

Auteur:  spacedeee [ do maart 24, 2016 11:50 am ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Sorry Wilfred je was me net voor had je reactie nog niet gezien.

Auteur:  Wilfred [ do maart 24, 2016 11:52 am ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Haha; niet alleen op de baan snel ! :^o

Auteur:  JDK [ do maart 24, 2016 12:30 pm ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Hoi Wilfred en Spacedee - dank voor het warme onthaal, was het op Zandvoort maar altijd zo de afgelopen 20 jaar haha.

Inderdaad - mijn interesse ligt bij endurance, omdat ik als 'oude rot' merk dat ik het niet moet hebben van de beste kwalificatie, maar meer van een hele steady performance zonder al te veel fouten/spins/botsingen over langere tijd. Zo heb ik tot nu toe een paar races gewonnen, met name in de regen.

Daarentegen vind ik 9pk een beetje 'tam' en heb ik één keer in een rotax max gereden en vind ik dat geweldig. Ook de DD2 vind ik technisch super interessant.

Komende van rally en circuit sport zijn budget, ruimte en sleutelkennis niet het probleem, maar ik hou wel van de betrouwbaarheid van viertakt. Als ik het voor het zeggen had met wat ik nu weet, dan zou een VT250 endurance klasse of en een DD2 endurance klasse het leukst zijn. (los van het feit of ik mee kan komen met het niveau, dat zal nog pittig worden)

Maar als ik jullie begrijp zijn dit de opties:
- Endurance alleen maar de 9pk klasse
- Losse races die samen ruim 2 uur zijn kan in de rotax max klasse -> valt hier ook DD2 onder met hun DD2 master programma?

Auteur:  Wilfred [ do maart 24, 2016 2:38 pm ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Graag gedaan, daar is het forum voor :LL

Misschien dat er iemand op het forum kan aangeven welke endurance mogelijkheden er zijn naast de genoemde GK4 optie; maar anders zou ik het niet weten in Nederland. In Engeland is er wel meer mogelijk wat dat betreft, maar daar heb je hier helaas niets aan.

Wat betreft de overige wedstrijden bij bijvoorbeeld de Chrono en GK4 geldt dat dit sprint races zijn. Dus meestal een vrije training, 1x of 2x tijdrijden en dan een paar heats van meestal een minuut of 12-15. Op een dag rijdt je dan maximaal 1,5 uur ( als je dat al haalt ), maar nooit langer dan circa 15 minuten per sessie - verre van endurance! Dit geldt voor zowel 2t als 4t. DD2 is inderdaad een leuke klasse met dit jaar weer redelijke startvelden. Ook heb je daar een mastersklasse inderdaad. Kijk de reglementen van de Chrono er maar eens op na bijvoorbeeld.

En in de wedstrijdsport is een VT250 net zo betrouwbaar als elke andere hoogtoerige racemotor.... Misschien is een Rotax Max dan wel de veiligere optie. Overigens heb ik geen enkel belang bij welke klasse dan ook en rijdt ik al jaren met een VT250 ( Swissauto ) zonder grote problemen. Maar dat terzijde, ik denk dat als je de 9pk endurance karts te mat vindt, er weinig andere mogelijkheden zijn dan de sprintraces, 2t of 4t.

Ga eens bij enkele wedstrijden kijken en spreek de rijders aan; daar kom je veel te weten en zie je gelijk hoe alles loopt. Dit hoeft niet per se op een wedstrijddag, ook tijdens gewone trainingsdagen kun je veel info winnen door met de aanwezige rijders te spreken en bij de diverse motortypen te kijken die er dan zijn.

Nogmaals succes en wellicht tot op de baan.

Auteur:  JDK [ do maart 24, 2016 2:41 pm ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Thanks voor de uitgebreide uitleg! Ik ga kijken bij GK4. Vanmiddag endurance GENK met huurkarts!

Auteur:  ninethree [ do maart 24, 2016 2:43 pm ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

gk4 is ook gewoon een 125cc rotax/ iame x30 endurance. senior is 165 kg en masters is 172.5kg uit mn hoofd
vrijdags vrije trainingen eventueel, anders zaterdag 3 a 4x vrij trainen en 1x quali, en dan een 2 of 3 uurs race

stukje regelement die jij hebt is van de honda 9pk serie.

Auteur:  JDK [ do maart 24, 2016 2:45 pm ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

ok 93,

Dat klinkt eigenlijk wel heel interessant - net wat meer uitgezocht op gk4 website, dat is dan met een RotaxMax automaat dus, ca 30pk right?

Ik ga zeker kijken en rondvragen.

Auteur:  Wilfred [ do maart 24, 2016 2:48 pm ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Inderdaad Ninethree, die klasse had ik niet gezien. Dus daar kun je inderdaad met de 125cc 2t automaat een endurance wedstrijd rijden. Best leuk denk ik.

@JDK; dit is inderdaad dan de automaat, Rotax Max en de Iame X30 ( ook automaat, vergelijkbaar met de Rotax Max ).

Auteur:  spacedeee [ vr maart 25, 2016 8:54 am ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Sorry Jdk ik kan je weinig vertellen over wedstrijden daar ik nog niet meedoe maar anderen gelukkig we.
2 uur in een max of x30.....pfff dan moet je een beste conditie hebben.
Ik zit na een minuut of 15 stuk van de verzuring maar ik heb dan ook de conditie van een kamerplant.
Succes iig

Auteur:  JDK [ vr maart 25, 2016 1:22 pm ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Hoe werkt dat nou trouwens met die motoren voor bijvoorbeeld RK4 Honda 9PK en Rotax Max

Mag ik ze nu wel of niet zelf opvoeren?
Of moet ik een verzegelde kopen en er verder vanaf blijven?

Zag dat de halve wereld een zegel mag plakken (voor GK4 in dit geval dan), dus erg waterdicht zal dat proces ook niet zijn of wel?

Auteur:  spacedeee [ vr maart 25, 2016 1:37 pm ]
Berichttitel:  Re: Wat is een logische stap van huurkarts naar eigen kart @

Je mag niet opvoeren als de zegels verplicht zijn, je word voor de wedstrijd gekeurd.
Alles moet dan "origineel" zijn en vaak is er een vast type band die je hebben moet!!
Bekijk anders de website van gk4 en de chrono daar staan de reglementen.
En de halve wereld mag alleen plakken omdat ze een bepaald servicepunt zijn, zo'n zegel laat je meestal plaatsen na een revisie of voor de eerst gemaakte uren.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/