Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 24, 2014 9:57 pm 

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en nieuw in de (outdoor) kartwereld.
Na jaren indoor gekart te hebben en regelmatig met kameraden mee te gaan naar Genk/Kerpen heb ik na maanden dromen, zoeken, budget opstellen enz.... de stap gezet om m'n eigen 2dehands kart te kopen.
Bij de aankoop maakte ik de keuze tussen een kart van 2008 (oude koppeling, zichtbaar afgeleefd) en een van 2012 (ziet er piekfijn uit, een stuk duurder natuurlijk).
Intussen staat m'n eigen kart te blinken in de garage, klaar om binnenkort het circuit op te gaan.
De kart komt van een gekende dealer, met garantie, alles mooi nagekeken voor de koop (frame niet afgevlakt,..), bouwjaar 2012, motor verzegeld.
Nu ja, 2012, dat staat/stond op de site en werd me ter plaatse toch verteld... .

Daarstraks was ik alles grondig aan het bekijken, en toen merkte ik de nummers op... . Even opgezocht waar deze voor staan en...oooww... :|
Wat ik tot vandaag niet wist is dat er op de buitenkant van het blok/carbu/cylinder ook het jaartal staat (in zo'n cirkeltje).
Blijkt dat er op de carbu een '10' staat, op het bovenste blok (cylinder) een '0', op het onderste blok -net achter de koppeling- een '08'. Dit leert me al snel dat de motor uit onderdelen bestaat van 2010, 2000(???!!!) en 2008. Moet ik me zorgen maken of is het normaal dat dealers oude blokken verkopen met -vermoedelijk- nieuwe, gereviseerde 'inhoud'? De inhoud kan ik natuurlijk niet zien omdat het blok verzegeld is. Wat ik wel kan zien is de koppeling, deze is van het nieuwe type, dus geen plastieken koppeling.
Het boekje is bij de dealer gelaten om bij revisie niet urenlang te moeten zoeken naar dat boekje :roll:

Even graag wat inzicht of raad vooraleer ik misschien onterecht de dealer contacteer.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 24, 2014 10:10 pm 

Ehh wat voor motor is het?
O.a bij Rotax motoren staat er een motornummer op het carter, daarmee kan je bijvoorbeeld bij de importeur het bouwjaar opvragen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 24, 2014 10:14 pm 

Motor is een Rotax Max (Senior).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 25, 2014 9:01 am 

"0" op de cilinder kan ook staan voor 2010. :)
Zo ver ik weet is het onderblok sinds 2008 vernieuwd, waardoor ook bij de nieuwe motoren er nog steeds 08 op staat, om aan te geven dat dit het type is uit 2008. (Zo dacht ik het toch te begrepen hebben. :) )

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 26, 2014 8:51 am 

Citaat:
Dit leert me al snel dat de motor uit onderdelen bestaat van 2010, 2000(???!!!) en 2008. Moet ik me zorgen maken of is het normaal dat dealers oude blokken verkopen met -vermoedelijk- nieuwe, gereviseerde 'inhoud'?

Geen zorgen over maken, dit kan geen kwaad en gebeurt vaker.
Echter kan ik me voorstellen dat het niet fijn is als de desbetreffende verkoper zegt dat de gehele motor uit 2012 is.
Wellicht ging het over het chassis dat van 2012 zou zijn?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 26, 2014 2:28 pm 

Inderdaad. Het chassis is zeker een uit 2012, de motor zal -naar wat ik vermoed- 'samengesteld' zijn in 2012.
Bedankt voor de antwoorden!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 27, 2014 8:13 pm 

Je kan beter een goed onderhouden motor uit 2008 hebben dan een afgeragde mishandelde motor uit 2012.
Als de motor netjes loopt lekker laten gaan en plezier maken!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]