Auteur |
Bericht |
MiguelRotax
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 6:32 pm |
|
Geregistreerd: di okt 07, 2014 6:40 pm Berichten: 36
|
Hey, Ik ben Miguel, 22 en liep sinds men eerste kartervaring, zoals vele hier, met het virus rond :p Na enkele jaren alleen maar indoor te hebben gereden, wat niet echt voor voldoening zorgde :p, dan uiteindelijk toch een "echte" kart aangekocht De keuze voor een Rotax Max was al snel gemaakt. Niet enkel omdat deze als recreant de beste optie lijkt, maar ook omdat een vriend van mij er zelf ook één heeft. Aan elkaar gewaagde gevechten gegarandeerd Dit is hem dan: Untitled by Miguel 16valver, on Flickr Een MS kart met voetbediende voorremmen Meteen na aankoop, alles helemaal proper beginnen maken zodat hij klaar staat voor ons eerste weekend karten. Maar dan merkte ik iets op aan de kettingspanning. Deze had op een bepaald punt een 2cm spel en wat verder had ze plots nog maar een halve centimeter spel Op zich niet zo erg leek me. mss een slagje in de achteras ofzo. Maar dan begon ik met het wiel te draaien om is te zien wat de ketting dan deed... Als je het achterwiel liet draaien hoorde je plots een schurend/stremmend geluid. Wanneer je dan heel traag met het wiel draait, voel je op dat moment een duidelijk merkbare weerstand Ook zag je dat de drum van de koppeling (nieuw type) uit center ronddraaide, dus daarom ben ik hier wat beginnen rondzoeken op het forum. Blijkbaar kon het zijn dat er wat kettingvet en/of vuil aan de binnenkant van de drum zou zitten... Dus de drum eraf gehaald en niets te zien... Toch geen vuil in alle geval. Maar dan viel mijn oog op een scheur in de zijkant van de drum, daar waar de koppeling in grijpt Untitled by Miguel 16valver, on Flickr Untitled by Miguel 16valver, on Flickr Dat dit eender hoe niet goed is, lijkt me wel duidelijk. Dus een nieuwe is besteld. Maar dat dit de oorzaak zou zijn voor de weerstand bij het ronddraaien en de wisselende kettingspanning lijken me sterk. De koppeling is dan ontkoppeld, dus ik zit wat met de handen in het haar... Heeft iemand van jullie soms al iets dergelijks voor gehad? Of iemand enige oplossing of ideeën?
_________________ "With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"Ayrton SennaMS Kart: Rotax MaxFlickr https://www.flickr.com/photos/64648028@N04/
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 6:38 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
Al met een andere (nieuwe) ketting geprobeerd. Er van uit gaande dat je blok wel vast op het frame staat?
|
|
Omhoog |
|
|
MiguelRotax
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 6:43 pm |
|
Geregistreerd: di okt 07, 2014 6:40 pm Berichten: 36
|
Mja nog geen nieuwe ketting geprobeerd, maar wel een andere in combinatie met een nieuw tandwiel. Maar kan die ketting zelf voor zoveel verschil zorgen?
_________________ "With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"Ayrton SennaMS Kart: Rotax MaxFlickr https://www.flickr.com/photos/64648028@N04/
|
|
Omhoog |
|
|
JuBlo
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 6:47 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 09, 2012 7:27 pm Berichten: 144
|
Het kan ook zijn dat je tandwielsupport krom is. Dan krijg je ook verschil in speling op je ketting,
_________________ Never drive faster than your guardian angel can fly! Facebook
|
|
Omhoog |
|
|
MiguelRotax
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 6:58 pm |
|
Geregistreerd: di okt 07, 2014 6:40 pm Berichten: 36
|
Okey dan ga ik die ook maar is nakijken en eventueel vervangen. Is het slecht om met zo'n spanningsverschil te rijden? Want ik had hem graag is getest op circuit Als het tegen dan nog niet opgelost moest zijn...
_________________ "With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"Ayrton SennaMS Kart: Rotax MaxFlickr https://www.flickr.com/photos/64648028@N04/
|
|
Omhoog |
|
|
Jomito
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 7:01 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Welkom op het forum,
Mooie kart trouwens,het aanlopen kan meerdere oorzaken Hebben,kan aan de koppeling liggen,achteras kan los lig- Gen,dan evt de kleine inbusboutjes met locktite vastzetten Aan beiden kanten,en anders even je rem controleren die Kan ook aanlopen,maar het kan ook de koppeling zijn kon Ik vanaf mijn mobiel slecht zien( de foto,s).
Succes
|
|
Omhoog |
|
|
GT racing
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 7:15 pm |
|
Geregistreerd: vr okt 25, 2013 8:42 pm Berichten: 266 Woonplaats: Gent
|
ik denk ook dat er een slag zit in de tandwiel support. een beetje kan geen kwaad maar meer dan 1-2mm mag dit niet zijn. De ketting een keer eraf halen, aan de achteras draaien en kijken of er een slag in zit. Er ook op letten dat het achtertandwiel mooi in lijn ligt met het tandwiel op de koppeling. Dat je koppeling uit het center draait lijkt me heeeeeeel vreemd.
_________________ Tony Kart/ VICI MOTORSPORTS Rotax senior: what else...
|
|
Omhoog |
|
|
MiguelRotax
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 7:21 pm |
|
Geregistreerd: di okt 07, 2014 6:40 pm Berichten: 36
|
Jomito: Dan ga ik die dingen ook allemaal is goed nakijken (y) GT racing: Dat ga ik dan zeker is doen Ja het is heel gek maar als je er frontaal op keek dan leek het alsof deze wat op en neer bewoog. Al kan dit natuurlijk ook optisch bedrog geweest zijn.
_________________ "With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"Ayrton SennaMS Kart: Rotax MaxFlickr https://www.flickr.com/photos/64648028@N04/
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 8:07 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Mja nog geen nieuwe ketting geprobeerd, maar wel een andere in combinatie met een nieuw tandwiel. Als het probleem toen niet verholpen was is de kans groot dat het support/as krom is.
|
|
Omhoog |
|
|
MiguelRotax
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 8:28 pm |
|
Geregistreerd: di okt 07, 2014 6:40 pm Berichten: 36
|
Ben net de door jullie opgegeven onderdelen is gaan controleren. En idd de support van het tandwiel staat een beetje krom. Da as zelf lijkt me mooi recht (doorheen gekeken en rondgedraaid). Kan die lichte slag van die support de ketting dan zodanig onder spanning zetten? Op een fiets kan je de ketting toch ook een beetje schuin laten lopen? Of is dit een slechte vergelijking :p
_________________ "With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"Ayrton SennaMS Kart: Rotax MaxFlickr https://www.flickr.com/photos/64648028@N04/
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 9:22 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
draai de boutjes van je kettingwiel eens los en daarna weer vast dan kan het wel eens verholpen zijn
|
|
Omhoog |
|
|
MiguelRotax
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 9:28 pm |
|
Geregistreerd: di okt 07, 2014 6:40 pm Berichten: 36
|
joris: Wat bedoel je juist met 'kettingwiel'? Die twee inbussen van de support?
_________________ "With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"Ayrton SennaMS Kart: Rotax MaxFlickr https://www.flickr.com/photos/64648028@N04/
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 9:47 pm |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
Hoeft niet perse tandwielsupport of slag in de as zijn. Het kan goed zijn dat motorsupport niet 100% uitgelijnd staat, of zelf de ketting die dit heeft. Het kan totaal geen kwaad zolang je zorgt dat de ketting algemeen goed uitlijnt.
Normaal geven ze standaard mee dat ketting 1cm speling heeft, als dit op 1 punt 0.5cm is en de andere 2cm maakt het niet zoveel uit, een goed uitgelijnde ketting vliegt er normaal niet af, binnen de grenzen uiteraard.
De scheur in de koppelingstrommel dient inderdaad zeker vervangen te worden, dat moet wel.
_________________ Webshop Vici Motorsports!Facebook Vici Motorsports Like! Verdeler van: FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 10:20 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
met kettingwiel bedoel ik je tandwiel (het is eigenlijk een kettingwiel) en ik bedoel de 6 boutjes
|
|
Omhoog |
|
|
MiguelRotax
|
Geplaatst: wo okt 08, 2014 10:26 pm |
|
Geregistreerd: di okt 07, 2014 6:40 pm Berichten: 36
|
Clercqske: ik ga de drum morgen halen bij de kart shop, ik neem de support van het tandwiel ook mee. Ik ga daar nog is horen of zij het nodig vinden om die ook te vervangen. Daarna alles weer in elkaar, met dan extra aandacht voor die uitlijning. Maar idd zoals je zegt als de tandwielen mooi recht tegenover elkaar staan, kan de ketting er niet zo makkelijk af vliegen. Moest het spanningsprobleem dan nog niet weg zijn, ben ik alleen maar bang voor eventuele krachten op de krukas. Want deze lijkt mij dan telkens de klappen op te vangen van de hoge spanning op de ketting.
_________________ "With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"Ayrton SennaMS Kart: Rotax MaxFlickr https://www.flickr.com/photos/64648028@N04/
|
|
Omhoog |
|
|