Auteur |
Bericht |
RiTmod
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 9:05 am |
|
Geregistreerd: di jun 17, 2014 4:17 pm Berichten: 13
|
Hey, Ik ben nieuw in het kartwereldje en nu heb ik een aantal vragen waar ik mee zit. Ik heb samen met een vriend een kart gekocht als project voor de zomer. Ik heb zelf een aantal jaar aan brommers gesleuteld en wil eens iets anders. De kart wordt puur voor recreatie gebruikt. Nu is het zo dat ik niks van deze kart weet. De vorige eigenaar dacht alleen dat het een rotax motor is. Kan iemand mij meer over deze kart vertellen? Is het een goede kart, eventuele topsnelheid, welk blok ligt erop etc... Alles is welkom! Groeten Robbert
|
|
Omhoog |
|
|
petrolhead
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 10:54 am |
|
Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm Berichten: 836
|
Hoi Robbert, Allereerst gefeliciteerd met jullie aankoop en welkom in het kartwereldje! Ér is een tijd geweest dat het rijden met een kart met zo'n ca 100cc motor met roterende inlaat je van het was, tegenwoordig is worden er geregeld van dit soort karts voor weinig geld aangeboden. Op de foto's is het moeilijk te zien maar ik ga er vanuit dat het een direkt aangedreven exemplaar is, dwz zonder koppeling. Dat vergt een bepaalde vaardigheid en behendigheid voor het wegrijden en het rijden zelf. Gelukkig ben je niet alleen en da's gewoon handig, alleen is dat veel lastiger. Tegenwoordig zijn er karts die gebruikersvriendelijker zijn maar die zijn vaak fiks duurder en vroeger hebben deze karts bewezen dat ze snoeihard rond kunnen gaan, dat kan in goede handen op de juiste plek natuurlijk nog steeds. Door milieu en maatregelen is het aantal banen waar je nog terecht kan in NL sterk ingeperkt en zal je voor waar je nog wel mag rijden extra maatregelen moeten treffen qua airbox en uitlaat en qua veiligheid de achterbumper. Het chassis zou een Tony kunnen zijn gezien de kleur al zijn de pedalen in exact dezelfde kleur dus het kan ook een geverfd geheel zijn, het oogt op de plaatjes vrij fris. Het chassis zal best al heel wat meegemaakt hebben al hangt dat van veel factoren (oa rijder, baan en het totaal aantal rondjes) maar mag iig niet dun of platgereden zijn aan de onderkant of ergens gescheurd. De bakken zijn al wat ouder en de voorspoiler overduidelijk vervangen maar het voldoet gewoon. Bij het blok is het belangrijk dat de lagers, de zuiger en de keerringen ok zijn, zoniet dan is revisie noodzakelijk. Voordeel: Gezien de eenvoud van het geheel vallen de kosten daarvan mee, belangrijk is dat de cilinder nog ok is en er nog voldoende "vlees" is voor de opvolgende overmaten, dus dat de bus niet tot het uiterste opgeboord is. Revisie is door de enorm hoge toerentallen vrij vaak nodig, reken op een uur of 6 maximaal. Goed smeren vergt een goede speciale mengolie. Goede ketting en tandwielen zijn belangrijk, goed onderhoud eraan en tijdig vervangen ook. Kijk of de velgjes nog redelijk recht zijn en de lagertjes ok, de banden zullen na jaren van stalling vast knetterhard zijn. Nwe banden is natuurlijk niet nodig omdat ook een set goede gebruikte van een passende compound voldoet, om goed rond te kunnen gaan heb je nl wel grip nodig. Als project natuurlijk ontzettend leuk en back to basic met heel pure techniek en rijden, kijk waar je zou willen/kunnen gaan rijden (waar woon je?) en maak vooraf wel een raming of en wat het je waard is om te investeren. Suc6!
Laatst bijgewerkt door petrolhead op wo jun 18, 2014 11:00 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 10:57 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Welkom Robbert,
Jij bent de gelukkig eigenaar van een 100cc Rotax of Parilia motor. Als hij loopt afhankelijk van de tandwielverhouding zal toch wel de 120 moeten halen. Chassis lijkt op een Tony kart, gezien de kleur. Maar heb je wel een rem? Want op de foto te zien lijkt van niet namelijk. En of het een goede kart is? Is moeilijk te beoordelen! Hoeveel geld wil je er in stoppen, en wil je serieus het circuit op? Want dan komen er nog er veel kosten bij, denk hierbij aan luchtfilter,achterbumper,speciale demper.
Maar in ieder geval veel plezier ermee! En gebruik de zoekfunctie op de website, je kunt er veel informatie mee vinden.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
RiTmod
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 11:13 am |
|
Geregistreerd: di jun 17, 2014 4:17 pm Berichten: 13
|
Hoi,
Bedankt voor de reacties! Remmen zitten erbij liggen alleen nog op het stoeltje:P Heb er een hele lading banden bij gekregen, waaronder ook nieuwe dus dat zit wel goed. Het is niet de bedoeling dat het een geldput gaat worden maar hij moet er gewoon netjes uitzien, we hebben hem gekocht voor het opknappen. Hebben jullie tips waar ik tweedehands onderdelen kan krijgen of eventueel nieuwe onderdelen kan bestellen? Voor scooters is dit makkelijker maar na een beetje te hebben rond gezocht heb ik vrij weinig van karts kunnen vinden. Ik wil puur recreatief gaan rijden en heb me nog niet verdiept in de banen, ik woon in Venlo dus iemand suggesties waar ik kan rijden?
Gr
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 1:15 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Dag Robbert, Nieuwe onderdelen voor wat oudere karts zijn vaak schaars. Je kunt het proberen bij de bekende shops: http://www.ruudcox.nl, http://www.kartservice.nl, http://www.koene.com, en ga zo maar door. Het kartwereldje is niet zo groot, maar als je bijvoorbeeld marktplaats of een andere tweedehands website in de gaten houdt vind je vast wat je nodig hebt. Daarnaast is karten geen goedkope hobby. Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar je hebt wel een spaarpotje nodig om het een en ander te kunnen betalen rondom het karten. Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan kleding? Goedgekeurd pak, schoenen, handschoenen, helm, rib protector, nek protector. Daarnaast een jerrycan en benzinepompje voor de benzine, kettingspray, remmenreiniger, bandendrukmeter, noem het op. Er komt heel wat meer bij kijken dan instappen en wegrijden. Door de jaren heen is het type frame wat gebruikt wordt ook enigsinds veranderd. Als je deze kart wilt opknappen zou je maar bepaalde bumpersets kunnen gebruiken in verband met de bevestigings stangen die je in het frame schuift. Mits je kunt lassen of handig bent met metaal kun je bijvoorbeeld niet de nieuwste bumpersets monteren. Als je handig bent kun je het een en ander demonteren om te kijken of je plekken op het frame tegen komt zoals petrolhead ook zegt. Je kunt meestal ook het type frame zien aan de hand van een kentekenplaatje, wat op het frame is gelast. Deze zit op de buis die net achter je stoel zit, vóór de achteras.. Scheuren, vlakke kanten of lasnaden op het frame zijn funest voor het rijgedrag en wegligging, en daar bovenop gevaarlijk voor jou en je mederijder. Veel succes!
_________________
Laatst bijgewerkt door Max op wo jun 18, 2014 1:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 1:17 pm |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Oh enne, we houden van foto's van wat voor soort progressie dan ook, dus minimaal 8mp camera op je telefoon is gewenst
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
TaxMax
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 2:30 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Als je in Venlo woont zou ik zeker ook voor onderdelen ff bij Bas in Heijen langsgaan (zie Kartparts link rechts bovenaan).
Suc6 met het project!
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 6:36 pm |
|
Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm Berichten: 657
|
@max, niet ieder frame heeft zo'n typeplaatje, zeker die oudere karts niet. Heb momenteel zelf ook zo'n bodemloos putje project, maar nergers ook maar een letter of cijfer te bekennen.
Gezien de kart op de foto, zou het wel eens een Techno frame kunnen zijn, als je kijkt naar de bevestiging van de fusees
|
|
Omhoog |
|
|
Achraf.
|
Geplaatst: wo jun 18, 2014 7:42 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 30, 2011 7:04 pm Berichten: 374
|
ik denk dat een tibi fram is
|
|
Omhoog |
|
|
RiTmod
|
Geplaatst: do jun 19, 2014 11:15 am |
|
Geregistreerd: di jun 17, 2014 4:17 pm Berichten: 13
|
Bedankt voor alle info! Mocht iemand onderdelen tegenkomen van ons blok dan let us know! Bij deze nog een paar foto's waar het blok duidelijker op staat misschien dat er nog wat meer bekend wordt:)
|
|
Omhoog |
|
|
Max
|
Geplaatst: do jun 19, 2014 11:26 am |
|
Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm Berichten: 2385
|
Zo te zien heeft er ook ooit iemand gebruik gemaakt van een accu starter, te zien aan het gat in de zijkant van die plastic bumper (kant van de motor). Weet niet of die gebruikt is voor dit blok. En zie inderdaad ook geen remschijf zitten..!
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
RiTmod
|
Geplaatst: do jun 19, 2014 11:32 am |
|
Geregistreerd: di jun 17, 2014 4:17 pm Berichten: 13
|
er zit inderdaad een starter bij, hoe werkt zo'n starter precies? remmen zitten er wel bij maar nog niet op..
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: do jun 19, 2014 12:33 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Met de starter kun je het blok starten op de bok, zodat je hem warm kan draaien. Het is niks anders dan een startmotor, die je op de zijkant van je motor zet. Als je interesse hebt in een reserveblok of onderdelen, heb namelijk nog een blok liggen ( het zelfde als jij) PB me.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
RiTmod
|
Geplaatst: vr jun 20, 2014 7:44 am |
|
Geregistreerd: di jun 17, 2014 4:17 pm Berichten: 13
|
Heel erg bedankt voor alle feedback etc. We zijn nu een beetje aan het uitzoeken op internet wat voor frame we hebben. Ik ga zondag alle kappen eraf halen en kijken of er een dergelijk plaatje op het frame zit die ons bevestiging kan geven! De camera op de telefoon is in orde dus we houden jullie zeker op de hoogte van de vorderingen
|
|
Omhoog |
|
|
RiTmod
|
Geplaatst: wo jun 25, 2014 9:32 pm |
|
Geregistreerd: di jun 17, 2014 4:17 pm Berichten: 13
|
We hebben enkele vorderingen gemaakt met de kart. Dit weekend zijn alle kappen etc. van het frame gehaald, zodat we het frame helemaal kunnen opknappen. We zijn opzoek gegaan naar de plaat op het frame maar deze hebben we helaas niet kunnen vinden. Hierbij 2 foto's van het frame, misschien dat jullie hier beter van kunnen afleiden om welk frame het gaat.
|
|
Omhoog |
|
|