Auteur |
Bericht |
offshoretiger
|
Geplaatst: za nov 02, 2013 4:29 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 20, 2013 8:17 pm Berichten: 33
|
Hallo, Ik ben Jelle,woonachtig in het altijd mooie siddeburen(kop van groningen) 26 jr oud,2 kinderen en vrouw. Het is zo,ik en een maat hebben altijd autocross gedaan,geen beunhazerij maar serieus. Nu willen we graag de karting inslaan omdat je dan zelf in grote lijnen kan bepalen waneer je rijd en je niet weers afhankelijk bent ,nog maar te zwijgen over vergunningen etcetc. nu hebben wij jullie nodig voor goede tips,ik heb al veel gelezen hier op het forum. Zo denken wij dat voor ons het beste een rotax max senior 125 is om mee te beginnen. Maar hoe snel ben je hierop uitgekeken en wil je naar de geschakelde karts? waar moet vooral naar gekeken worden bij aankoop. Waar kan je relatief goede banden tegen een goede prijs kopen,evt 2e hands. Wat zijn de grote voor en nadelen van 2 en 4 takt,kijkend naar onderhoud/snelheid etc. in hoeverre maken frames iets uit? Welke verplichtingen heb je op en rond de baan. Wel of geen voorremmen Handrem of voetrem. alle tips zijn welkom,en jullie moeten het bekijken uit het perspectief van recreatieve rijders en af en toe een wedstrijdje rijden....achteraan rijden willen we liever niet,middenmoot is leuk om te beginnen. Mischien dat sommige vragen dom of dubbel zinnig zijn,maar er is gewoon zoveel te koop,dat je als beginner niet weet waar je kijken moet. We zijn technisch goed onderlegt maar willen het liefst wel een kant en klare kart,vele uren sleutelen hebben we eerst ff genoeg van
|
|
Omhoog |
|
|
Nodroz
|
Geplaatst: za nov 02, 2013 7:34 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am Berichten: 545 Woonplaats: Gent
|
offshoretiger schreef: waar moet vooral naar gekeken worden bij aankoop.
Kijk of het chassis niet beschadigt is onderaan, dat de buizen niet plat zijn maar nog steeds mooi rond onderaan. Zit de verf er nog op? Kwa motor ben je bij een particulier nooit zeker. Ze zeggen misschien wel dat hij 2uur gelopen heeft, maar 100% zeker ben je dit nooit. Bij een dealer heb je dan wel veel meer zekerheid dat je een goeie kart hebt (motor en chassis), maar betaal je doorgaans ook meer. offshoretiger schreef: Waar kan je relatief goede banden tegen een goede prijs kopen,evt 2e hands.
Op marktplaats vind je soms goeie sets banden voor een kleine prijs. Ik rij zelf met Mojo D2 met een Rotax Max en ben hier tot op heden heel content mee. offshoretiger schreef: Wat zijn de grote voor en nadelen van 2 en 4 takt,kijkend naar onderhoud/snelheid etc.
Een 4takt is onderhoudsvriendelijker dan een 2takt. Je hebt ook de snelle 4takt motoren, zoals de Swiss 250, (gaan sneller dan de Rotax Max Senior) die hebben dan wel weer wat meer onderhoud nodig van bijvoorbeeld een honda GX, die je praktisch jaar en dag kan laten lopen en achter enkele keren de olie ververst. Een Rotax Max moet om de 25uur een klein onderhoud krijgen en na zo'n 40 tot 50uur een groot onderhoud. Deze uren kunnen soms nog wat uiteen lopen... offshoretiger schreef: in hoeverre maken frames iets uit?
Kijk best naar frame merken waar je nog gemakkelijk aan onderdelen kan. Misschien zit er een dealer van Birel dicht bij je, dan zou ik best voor een Birel gaan. offshoretiger schreef: Welke verplichtingen heb je op en rond de baan.
Op de meeste kartbanen heb je een brede achterbumper nodig. Verder heb je een overal nodig en een helm. Op sommige oude motoren heb je ook nieuw type luchtfilter nodig of een extra nademper. Verder zijn er geen verplichtingen (zo ver ik mij kan herinneren) offshoretiger schreef: Wel of geen voorremmen
Handrem of voetrem.
Achterremmen zijn altijd voetbediend. Indien je op bijvoorbeeld een Rotax Max voorremmen hebt zitten deze op het stuur; zo kan je kiezen om niet in elke bocht met je voorremmen te remmen. Maar doorgaans gebruik je altijd je achterremmen. Op een schakel worden zowel de voorremmen als de achterremmen voetbediend. Dit komt doordat je al genoeg bezig bent met je handen (schakelen, en koppeling). Als je van plan bent om wedstrijden te rijden; koop je best een recent frame en een recente motor. Veel plezier!
_________________ Birel RY31 met Rotax Max SR.
|
|
Omhoog |
|
|
offshoretiger
|
Geplaatst: za nov 02, 2013 8:08 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 20, 2013 8:17 pm Berichten: 33
|
hi Nodroz Bedankt voor je info. Ik was zowieso van plan om 1 bij een dealer te kopen,of een particulier moet mij een onderhouds boek kunnen overhandigen. Ik betaal liever zoweiso iets meer dan dat ik enkel ergenis en ellende heb. Race kleding e.d dat heb ik allemaal gehouden,dus dat is er nog. Waar kan ik vinden of ik met een nademper,brede bumper en/of nieuwe luchtfilter moet rijden,dit is per baan verschillend lijkt me,dan zou ik in princiepe beter dat er allemaal gelijk op kunnen doen,dan ben ik daar vanaf en kan ik vrijwel overal rijden,mocht het van invloed op je vermogen zijn,dan kan ik het er altijd ff afhalen en omwisselen. we hadden voor ons zelf besloten een frame te kopen van max 2007/2008 zegmaar een jaar of 5/6 oud of jonger. als ik het goed begrijp zou het in princiepe een senior frame moeten zijn met een swiss 250 of een honda gx motor.... Hoeveel sneller is dit,want ik zie dat de prijzen nogal uiteen lopen Alvast heel erg bedankt jongens voor de tijd en moeite!
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za nov 02, 2013 8:10 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
Gezien je hebt geautocrost zou ik meteen voor een schakel gaan
|
|
Omhoog |
|
|
Menno van Es
|
Geplaatst: za nov 02, 2013 8:16 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm Berichten: 351 Woonplaats: Tiel
|
Hallo Ofshoretiger,
Ik heb zelf lang zitten twijfelen ove wat voor motor, uiteindelijk zijn ik en mijn broers gegaan voor de swisauto 250, net iets sneller dan een rotax max. Zo hebben wij ook het voordeel dat de voor- en achterremmen met de voet zijn bediend. Echt ideaal! Ik heb zelf maar een paar keer met en rotax gereden, dat was heel erg leuk maar ik had toen alleen achterremmen ( was trouwens een gehuurde ). Toch vind ik de keuze van een swiss in ons opzicht toch net wat leuker, harder remmen ( door de voorremmen ) en lekker veel vermogen. Helaas wel een tikje duurder. Rotax max kunnen ook voorremmen, alleen is dit dan handbediend en (volgensmij) vereist dit nog best wel wat ervaring.
Gr.
Menno
_________________ ~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009). ~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).
|
|
Omhoog |
|
|
offshoretiger
|
Geplaatst: za nov 02, 2013 8:17 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 20, 2013 8:17 pm Berichten: 33
|
Ja zal de lol er gauw af zijn,als je een automaar hebt? In dat geval wat raden jullie dan aan om te kopen? Heb zelf nog nooit op een schakel gezeten,gaat dit met een hand/voet bediende koppeling of heb je enkel een shifter?op en neer...
en die rotax 4 takt 125 zijn te langzaam om echt iets te betekenen in de middenmoot?als deze uberhaupt bestaan. Zie dat de swiss 250 of gx toch aardig aan de prijs zijn om eerst enkel recreatief te rijden,en bij evt bevallen wedstrijden rijden. Maar ook dit zal niet altijd kunnen ivm werk op zee.
|
|
Omhoog |
|
|
Jean
|
Geplaatst: za nov 02, 2013 9:49 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Ik zou in jou plaats eens gaan rijden met een rotax max of Iame X30 (heb ik). Die dingen zijn niet bepaald traag te noemen... Tuurlijk, alles went! Ik ken er veel die direct een schakel kopen en dan niet eens aan de rondetijden van een gemiddelde rotax max/X30 rijder komen... Indien je voor een exemplaar zonder versnellingen gaat, ik heb nog een rollend frame te koop
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: za nov 02, 2013 11:41 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Automaat zoals rotax max ofwel vt250 is leuk genoeg hoor. of je er opuit gekeken raakt kun je voor jezelf een beetje bepalen, wanneer ben je tevreden met je materiaal en wat is snel genoeg. Er zal altijd iemand sneller zijn. Met het frame opletten dat ie niet compleet vlak is aan de onderkant, vooral de voorste dwarsbuis en de buizen rond de tank. Zoals soms wordt gezegd dat ie niet beschadigd mag zijn, het is bedoeld voor racen, dan wil je er wel eens afschieten of curbs pakken, dan beschadigd ie direct. Heb zelf een splinternieuw frame, nu 4x mee gereden, maar onderkant is al mooi bekrast hoor. Bij de 125cc automaten is een voorrem geen noodzaak, maar als je wedstrijdjes wilt meepikken zul je ze moeten hebben, anders ben je veldvulling. Het is doorgaans wel handbediend, helemaal met wedstrijden, daar ze de voorrem niet constant willen gebruiken. er zijn eigenlijk geen slechte frames, zelf kies ik meestal voor iets waar veel universeel materiaal op past. CRG en OTK hebben vaak dingen die alleen van eigen merk passen en erg duur zijn. motorisch, alles wat hard gaat kost geld,2 en 4 takt. rotax max is eigenlijk het goedkoopste, dan DD2 dan de schakels. VT250 (ervanuit gaande dat je snelheid wil) zit qua onderhoud volgens mij rond de 125 schakel. Ongeveer even snel, de vt hoeft minder vaak open, maar kosten zijn gewoon hoger.
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|
offshoretiger
|
Geplaatst: zo nov 03, 2013 7:54 am |
|
Geregistreerd: zo okt 20, 2013 8:17 pm Berichten: 33
|
Goedemorgen jongens.
Uit de reacties te vernemen denk ik dat een rotax max 125 toch het beste is,al dan niet met voor remmerij.
zo'n swissauto is leuk,maar dat is meer een volgende stap denk ik,aangezien je gauw een 2,5/3000 euro kwijt bent voor een fatsoenlijke met frisse/nieuwe motor en voor enkel recreatief rijden vind ik dat teveel,daar komt bij dat ik niet eens weet of ik het echt super leuk ga vinden. Ik bedoel het is heel wat anders dan wat we deden,als je meekomt in de middenmoot dan kan je leuke gevechtjes hebben en blijft het wel leuk denk ik,achteraan keutelen is waardeloos.
Een ander punt om 4 takt te nemen was eigenlijk omdat de baan vlakbij enkel 4 takten mag hebben ivm vergunning.
maar vandaag gaat mijn maat naar de 2 uurs race in emmen dus ben benieuwd met wat voor info hij thuis komt.
|
|
Omhoog |
|
|
offshoretiger
|
Geplaatst: zo nov 03, 2013 8:21 am |
|
Geregistreerd: zo okt 20, 2013 8:17 pm Berichten: 33
|
mochten er trouwens jongens zijn die mij iets aan kunnen bieden redelijker wijs wat prijs/kwaliteit aan gaat dan hou ik me aanbevolen.
|
|
Omhoog |
|
|
goovaerts racing
|
Geplaatst: zo nov 03, 2013 8:45 am |
|
Geregistreerd: za feb 02, 2013 8:38 am Berichten: 253
|
|
Omhoog |
|
|
offshoretiger
|
Geplaatst: zo nov 03, 2013 9:25 am |
|
Geregistreerd: zo okt 20, 2013 8:17 pm Berichten: 33
|
|
Omhoog |
|
|
Joost
|
Geplaatst: zo nov 03, 2013 9:33 am |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Imitatie niet doen dus. Zit ook geen brede achterbumper, goedluchtfilter, nademper op. Raad wel aan om een kart met zelfstellend remsysteem te kopen wat tegenwoordig bijna standaard is op recente karts.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
|
offshoretiger
|
Geplaatst: zo nov 03, 2013 9:37 am |
|
Geregistreerd: zo okt 20, 2013 8:17 pm Berichten: 33
|
|
Omhoog |
|
|
Bask
|
Geplaatst: zo nov 03, 2013 10:13 am |
|
Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm Berichten: 709 Woonplaats: Bad Bentheim
|
Ik zou ze beide laten staan. de eerste is een cloon van de k25/leopard, maar staat slecht bekend. de dino is oud, en je drukt je een ongeluk. Geen electrische starter , erg gevoelig voor afstelling. beslis voor jezelf of je automaat wil, of dat je een schakel wil omdat je al uit de auto sport komt. Automaat zou ik gewoon blijven kijken naar rotax max sr of dd2, schakel de TM K9B of nieuwer of een VM. Altijd onderdelen voor verkrijgbaar en betrouwbare motoren
_________________ MS Kart 08 ft. TM K9bspecial
BoBaArt Kartracing
Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...
|
|
Omhoog |
|
|