Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 11, 2013 8:00 pm 

Hallo allemaal,
Ik ben erwin, 22 jaar, en vanaf komende week de trotste bezitter van een 125cc automaat kart van bouwjaar 98.
Kom zelf niet uit de kartwereld, ik heb tot voorheen altijd motorcross gereden op een redelijk niveautje. Aangezien ik uitzuid limburg kom, kwam ik veel in genk op de crossbaan en de lansard in veldhoven. Hier liggen dus ook beide de kartbaan ernaast. Zo is dus eigenlijk het idee begonnen on een kart te kopen.
Nu ga ik komende week mijn kartje ophalen maar heb ik meteen al een paar vragen:
Welke mengverhouding rijden jullie mee? 1:25 goed?
Welke bandenspanning kan ik het beste mee beginnen?
Wat voor een beschermende kleding is verplicht? Overall helm en handschoenen? Tevens een voorkeur voor type overal? Brandvertragend of is dat niet nodig?
Nu heeft de kart nog het 1 en ander aan gebreken zoals als volgt:
De waterpomp kan ik horizintaal best een stukje bewegen, hoever kan ik hiermee nig rijden? Of beter een nieuwe erop zetten, zowiezo moetde snaar nieuw want die is poreus geworden.
De remmen van de kart doen het monenteel helemaal niet, ik hoor bij de klauw achter blazen als iemand op de rem duwt, tevens is de gehele druk weg, kan ik de klauw hetzelfde reviseren als die van een motor? Dus nieuwe cupjes ect zijn die verkrijgbaar?
Ook zou ik graag op de hoogte zijn van de milieu eisen waaraan een jart moet voldoen om te mogen rijden in genk, bijvoorbeeld de uitlaat moet die persee van een bepaald merk type zijn?
Maar denk ook aan techische stat ervan.
Ook ben ik benieuwt hoe het in zijn werk gaat als ikeen eerste curcuitdagje ga proberen. Waar moet ik aan denken en wat zijn de meest voorkomende dingen die beginners "foutdoen". Ik ga er van uit dat snellere rijders het prettig vinden als he een vaste lijn rijd (tenminste dat is mijn ervaring in de motorcross) is het verder gewoon entree betalen en rijden? Of komt er meer bij kijken?

Ik hou het voor nu even bij deze vragen, om verwarring te voorkomen.

Mvg erwin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 11, 2013 8:27 pm 

Beste Erwin, welkom op het forum.
Ik zie dat je behoorlijk wat vragen hebt en als een leek iets hebt aangeschafd. Wat ik jou als advies kan geven is om jou kart eens mee te nemen naar het circuit. Niet om te gaan rijden maar om een praatje met mensen aan te gaan. Dan zijn er vast wel behulpzame karters die naar jou kart willen kijken en tekst en uitleg erbij kunnen geven. Via dit forum stel je alleen gerichte vragen. Je moet er niet aan denken dat er iets over het hoofd wordt gezien waardoor je motor schade oploopt of er ongelukken gebeuren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 11, 2013 8:52 pm 

Doe een plaatje van je kart kunnen we er al meer over zeggen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 11, 2013 9:23 pm 

Welkom op het forum Erwin,
Dat zijn aardig wat vragen in een keer. Alvast een paar antwoorden.
Remklauw kan je idd. net als bij een motor reviseren.Doe dan ook meteen de rempomp!
Bandenspanning beginnen met 0.7 koud en na een paar rondjes controleren (spanning loopt op)
Als de waterpomp echt ruim is zou ik hem vervangen/reviseren. En als je het riempje vervangt leg er dan alvast een reserve bij om de achteras.
Helm lijkt me handig :lol: :lol: .Overall hoeft niet brandvertragend te zijn.Handschoenen zijn dacht ik niet verplicht maar wel zo prettig.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 11:50 am 

Welkom hier op het Forum Erwin!
Waar woon je ergens in het Limburgse?

Wat betreft de mengverhouding. Dit is afhankelijk per motor.
Dus eerst vermelden welke motor je rijd.
(125cc uit 98 zal; ik gok k25? > dan is 1:25 de juiste verhouding)
Let op dat je niet willekeurige olie uit de cross gebruikt.

Wat betreft de kleding: helm en overal zijn verplicht. De overal hoeft niet brandvertragend te zijn. Het is aan te raden om ook handschoenen en schoenen aan te trekken die ook de enkels bedekken.

Voor eisen moet je rekening houden dat het op Genk (volgens het regelement) verplicht is met een gekeurd luchtfilter te rijden. Moet wel zeggen dat ze hier niet streng mee zijn. En je bent verplicht om met een brede achterbumper te rijden.
Op Eindhoven kan het zijn dat je een extra demper achter de uitlaat moet monteren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 8:30 pm 

Citaat:
Voor eisen moet je rekening houden dat het op Genk (volgens het regelement) verplicht is met een gekeurd luchtfilter te rijden. Moet wel zeggen dat ze hier niet streng mee zijn

Maandag hebben ze er nog eentje van het circuit in Genk gehaald die met de verkeerde bumper (een kleine, geen brede), verkeerde luchtfilter en verkeerde uitlaatdemper reed ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 7:49 pm 

En zondag heeft er iemand de gehele dag met oud type filter gereden, dusja (met de filters willen ze nog wel eens oogje dicht knijpen is mijn ervaring).

Wat betreft de bumpers en DB's niet (heb ik ook niet suggereert).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 8:43 am 

Citaat:
Wat betreft de bumpers en DB's niet (heb ik ook niet suggereert).

Daar zijn ze inderdaad erg streng op ja!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 17, 2013 3:41 pm 

Beste,
Ten eerste allemaal bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb gister de kart in orde gemaakt voor een eerste testrit, remmen geheel gereviseerd, uitgehoont, nieuwe cupjes en remt weer perfect!
Meteen erna even een testritje gemaakt bij mij achterom opde beton en beviel super! Zeer veel kracht en loopt heel netjes de motor.

De kart voldoet volgens een dealer in de buurt prima aan de eisen die gesteld worden op het circuit, hier was ik ook extra informatie gaan inwinnen over de motor en chasis.

Het volgende wat gaat gebeuren is nog een overal kopen en een helm, met een crosshelm rij je ook zo voor lul:p

Het stoeltje heb ik vandaag samen met de dealer op maat gemaakt en past prima bij mijn postuur.

Bedankt voor het snelle antwoord allemaal!
Ik zal morgen messchiens even naar genk toegaan om een training te bekijken en wat rijders te ontmoeten.

Mvg erwin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 10:32 am 

Na welke dealer in de buurt ga je, gezien je in Z-Limburg woont?

Cox? Slangen? Vaza (zal dan wel duur grapje worden)? of ???

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]