Auteur |
Bericht |
Ramon1509
|
Geplaatst: ma jul 15, 2013 10:54 pm |
|
|
hallo allemaal, zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op het forum. mijn naam is Ramon van der Bruggen en ik woon in Breda. na 15 jaar binnen te hebben gekart vooral in breda en omgeving ben ik een keer naar pottendijk gegaan om een keer buiten te karten waar ik heb gereden in een 100cc huurkart. na deze ervaring  ben ik helemaal verslaafd geraakt aan het buiten karten echt een geweldige ervaring. na deze dag gelijk op mp gezocht naar een 100cc kart (ik weet het een beetje impulsief) en daar zag ik een mooie kart haase frame met een iame 100cc motor    ik ben nog even aan het testen met de foto's te uploaden op de site dus misschien dat ze het niet doen of juist een enkele ik heb wel een aantal vraagjes over mijn kart ten eerste wat vinden jullie ervan ? heb ik een goede beginners kart voor zover een 100cc een beginners kart is daarnaast heb ik hem gekocht van iemand die er totaal geen verstand van heeft hij zei dat de motor nooit is nagekeken en dat de motor uit 2009 komt dit kan toch niet zo zijn aangezien ik weet dat deze motoren toen niet meer gemaakt werden. ook zei hij dat het frame uit 2004 komt kunnen jullie dat zien ? nu ben ik dus best bang dat wanneer ik ga rijden ik de motor ga laten vastlopen omdat hij tegen de revisie aan zit of er al overheen is. wat raden jullie aan wat ik nu moet doen met de motor? gewoon rijden en maar kijken wat er gebeurd of eerst het blok laten nakijken/reviseren. zijn er mensen op het forum hier ook met een 100cc die vaak op strijen karten ? voorlopig laat ik het hierbij anders wordt het zo'n lang verhaal ik hoop op een aantal antwoorden groeten Ramon.
|
|
Omhoog |
|
 |
Joost
|
Geplaatst: ma jul 15, 2013 11:06 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Opzich is het nog niet eens zo'n verkeerde 100 cc kart denk ik. Frame zal bet bouwjaar ongeveer wel kloppen maar van die motor niet denk ik. Die nademper staat daar een keurmerk op? Verder is een 100cc blokje echt heel simpel dus je kunt voor het zeker de cilinder eraf halen en kijken of het nog mee kan of vervangen moet worden.
_________________ Crg badboy 2009 - Rotax max senior
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon1509
|
Geplaatst: ma jul 15, 2013 11:13 pm |
|
|
oww ja iets vergeten heb ik nu een goede demper op mijn kart althans een milieu demper en is een achterbumper verplicht om te karten op strijen ik zou graag 28 juli willen rijden voor de eerste keer
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon1509
|
Geplaatst: ma jul 15, 2013 11:18 pm |
|
|
@joost bedankt voor je reactie op mijn eerste bericht ik zal idd zelf even gaan kijken naar het blokje, ik moet toegeven dat ik wel nieuw ben op dit gebied dus zal nog veel moeten leren maar waaraan kan je echt goed zien of er iets moet worden vervangen zijn dit krassen en roet bovenop de zuiger zoals ik hier al een keer op het forum heb gezien? kan je ook aan je bougie afzien of het goed zit met het blokje
er zitten nu tandwielen op 10 voor en 86 achter is dit goed genoeg voor strijen ? het topic over tandwielverhoudingen staat dit Strijen: 9-84 / 10-90 de eerste is standaard de tweede is getuned hoe kan je zien of je blok getuned is of standaard aangezien de verkoper mij er niets over kon vertellen en is het aan te raden om hem te tunen of verkort je daarmee je levensduur van je blokje
|
|
Omhoog |
|
 |
Henk46
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 11:52 am |
|
Geregistreerd: ma jul 30, 2007 7:37 pm Berichten: 362 Woonplaats: Drogeham
|
Ramon,
je kan aan de bougie de staat van je blok niet zien, dan zal hij echt open moeten, echter is een nieuwe zuiger wel aan te raden als je de geschiedenis niet kent van het blok (is niet het duurste en dan weet je zeker dat je weer een paar uur kunt knallen)
Tandwiel verhouding moet volgens mij wel kunnen (ontloopt elkaar niet veel als de aanbevolen verhouding).
_________________ Karts:
100cc ICA 125cc TM Cross
|
|
Omhoog |
|
 |
magic
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 12:46 pm |
|
Geregistreerd: do nov 15, 2007 9:04 pm Berichten: 66 Woonplaats: Almelo
|
Leuke kart om mee te beginnen en te trainen, bouwjaar van kart en motor zal je toch moeten denken in de buurt van 97 a 99. als je er niet te veel voor betaald hebt, kun je er een hoop lol mee hebben en een hoop ervaring opdoen wat onderhoud en sleutelen aanbetreft. Trek in ieder geval de cilinder eens en bekijk hoe de staat van de zuiger en de cilinderbus er voor staat, laat er desnoods een nieuwe zuiger inzetten en de cilinder honen, kost niet de hele wereld en je bent in ieder geval on the safe side. Smeer 1:18 met een goede olie bv.Shell Advance M en benzine super plus. veel plezier gewenst,Jan
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon1509
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 7:52 pm |
|
|
@ magic bedankt voor je reactie totaal 350 euro aan uitgegeven incl externe starter en waarom 1:18 is dit niet slecht (sorry van mijn gebrek aan kennis) omdat ik heb meegekregen dat ik 1:25 moest smeren scheelt toch aardig wat. en benzine super plus kan ik dan v power tanken en dan de shell olie gebruiken ? ik ben graag van dezelfde merken alvast bedankt
|
|
Omhoog |
|
 |
Joost
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 7:54 pm |
|
Geregistreerd: do dec 09, 2010 8:51 pm Berichten: 1071 Woonplaats: Alphen Noord-Brabant
|
Zit de carb op het carter of op de cilinder?
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon1509
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 8:02 pm |
|
|
volgens mij op de cilinder ff voor de duidelijkheid wat is dan precies je carter? sorry hoor maar kan je dat niet zien op de foto's vooral foto 3 maar ff opgezocht je carter is het onderste deel van het motorblok toch ? volgens mij zit hij daar in kart staat nu niet bij mij in de buurt dus is nu lastig te zeggen aangezien ik er niet erg veel verstand van heb misschien iemand anders die mij zou kunnen helpen ? met het beantwoorden van deze vraag van joost
|
|
Omhoog |
|
 |
Joost
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 8:14 pm |
|
|
Mocht de carburateur op de cilinder zitten heb je een junior blokje deze hebben iets minder pk. Met de carb op het carter waar je krukas inzit zorg het voor meer vermogen, zou hem wel vet smeren en met goede olie.
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon1509
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 8:31 pm |
|
|
oke bedankt ik zal morgen ff goed kijken ik hoop niet dat het een junior blokje is nu weet ik wat een carter is thnx.
een vraag over mijn zuiger kan ik gewoon een iame 100cc zuiger kopen past dat altijd ? deze verkopen ze bij kart parts voor 40 euro en asl ik mijn zuiger ga vervangen moet ik dan nog meer hebben dan alleen een zuiger.
alvast bedankt
|
|
Omhoog |
|
 |
magic
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 9:38 pm |
|
Geregistreerd: do nov 15, 2007 9:04 pm Berichten: 66 Woonplaats: Almelo
|
1:25 is te schraal, houd je aan de 1:18. kijk of het boek "alles over karting" van Dennis van der spoel ergens te koopis, hierin staat een schat aan informatie. Als je toch een nieuwe zuiger wilt (laten) monteren gaan dan naar Kartparts en laat hen dat doen, een goed adres voor 100cc en hebben de meest voorkomende onderdelen op voorraad, ook tandwielen en ketting, zoals je in je andere post vraagt. Je zuiger en cilinder zullen gemeten moeten worden en wat zeer belangrijk is: is het blok een junior of een ICA blok, dit i.v.m. het zuigerveerslotje welke op een andere plaats zit. Daarom mijn advies: ga naar Kartparts of eventueel Jacco Pauwer in Roosendaal. succes, Jan
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon1509
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 10:28 pm |
|
|
Bedankt magic voor je advies ik zal binnenkort langs gaan zo leer ik natuurlijk ook veel van hun en wordt ik meer bekend met alles rond mijn type kart ik zal het boek ook zoeken
En hoe kan ik zien of ik een junior of een ica blokje heb
M.v.g. Ramon
|
|
Omhoog |
|
 |
Deksel
|
Geplaatst: di jul 16, 2013 11:08 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm Berichten: 1223 Woonplaats: Terborg
|
Tis een junior. Zuiger gestuurde motor. Blauwe kap geeft ook aan dat het junior is. Een ica heeft nooit een koppeling. Dit is een prima blok. Lekker vet smeren. Tis een IAME Parilla PV100 Swift van ongeveer 1998.
_________________ ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.
|
|
Omhoog |
|
 |
Ramon1509
|
Geplaatst: vr jul 19, 2013 9:46 pm |
|
|
@deksel thnx voor je reactie ik ben een stuk wijzer geworden Een andere vraag moet ik met dit blokje ook "choken "aangezien ik een junior blokje heb ik ga vooral op strijen rijden Kort recht stuk iemand een antwoord?
|
|
Omhoog |
|
 |