Ik heb het idee dat je niet lowbudget gaat karten, in die zin van alles moet goedkoop zijn en mag niets kosten. Ook geef je zelf aan dat je de voorkeur hebt om te schakelen. En niet elke maand revisie wilt
Dus 100cc automaat (ICA) valt af, en 125cc schakel (ICC) valt af
Dan zie ik 3 mogelijkheden;
-125cc cross
-125cc RM1
-250cc 4-takt.
Echter de 4-takt is duur in aanschaf. Er zijn wel een paar karts met honda motorfiets motor erop, maar deze hebben maar 25 pk, en zijn vrij oud, daar zou ik niet voor gaan. Zeker niet als je het geld ervoorover hebt.
kenmerken van deze motoren (en raceklasse);
125cc cross.
Aanbod van 2ehands karts met cross motoren is ernorm, dus er zal vast een kart voor jou tussen zitten, die aan jouw eisen voldoet. Dus aanschaf is niet zo enorm hoog. Revisie van deze motoren valt ook wel mee, ik schat dat ze makkelijk 20draaiuren mee kunnen. Ik weet van een vriend van me, die cross met 125cc KTM, die rijd 3x per maand, en doet er alleen in de winter nieuw zuigertje ed in. Echter worden er vaak andere motoren op karts gezet, en geen KTM (een ouder type KTM kom je wel eens tegen). Onderdelen zijn ook gewoon bij de crossdealer te krijgen, dus dat is ook geen probleem. Ik denk zelf dat dit de beste keus is voor jou. Je kunt er dan voor kiezen om alles niew aan te schaffen (weet je zeker dat het materiaal in orde is) of gebruikt. Houd er wel rekening mee dat er ook veel troep word aangeboden in dit segment, dus goedkoop kan duurkoop zijn! er zijn al karts met deze combinatie vanaf een goede 1000euro. Echter daarvan mag je verwachten dat er veel kosten bij zullen komen. Nieuw kosten de karts met crossmotoren ongeveer 6000 euro
RM1
Dit is niet echt een schakelkart zoals je die mischien voor ogen had, maar het is ook geen automaat. Deze motor is gebaseerd op de rotax max (die moet na 50u gereviseerd worden) dus ik verwacht dat de rm1 ook zoiets aan draaiuren kan voor hij gereviseerd dient te worden. Deze motor heeft er echter een versnellingsbakje op zitten, met 2 versnellingen vooruit, en 1 achteruit!! Daarnaast is de aandrijving vanuit de motor rechtstreeks op de as, dus geen ketting! scheelt weer aan onderhoud. Deze karts zijn nog niet zo lang op de markt, maar er worden af en toe al 2ehands aangeboden (prijzen va ong 4000 euro) nieuw kost zo'n kart ongeveer 7500 euro.
250cc 4-takt
Er zijn een paar 'oude' 4takt schakelkarts, met honda motorfietsblokken erop, maar deze zijn vrijzwaar, en leveren niet zo heel veel vermogen (+- 25pk) Deze zijn in aanschaf ook niet zo gek duur, maar ik zou als ik jou was niet gaan voor zo een. Yamaha heeft ook 2 hele mooie kartmotoren gebouwd, deze kosten echter wel wat meer, maar deze gaan ook een stukharder! Vorig jaar kwam yamaha met de WR250F, deze levert 35pk en trekt beresnel op (die staat ergens op het forum, in een filmpje tegen een corvette). Supermotor, met weinig onderhoud en je mag overal in nederland rijden. Nadeel is alleen dat deze karts zo nieuw zijn, dat ze nog niet gebruikt te koop zijn. De combinatie kost nieuw ook iets van 7500 euro. Daarnaast is er geen klasse voor de geschakelde 4takt. Ik denk dat je dan in de vrije 4takt klasse terecht komt of mischien tussen de geschakelde 2takten (dat zou mooi zijn, kun je laten zien dat 4takt niet onderdoet!). Als ik reel kijk, denk ik echter niet dat ze hem tussen de 2takten laten rijden. In elk geval in de cross wereld stapt iedereen zowat over van 125cc 2takt naar 250cc 4takt.
Deze motoren zitten kwa onderhoud en revisiekosten allemaal wel aardig dicht bij elkaar. De cross zal wellicht iets duurder zijn, maar de aanschaf is weer goedkoper, en aangezien je maar 1 of 2x per maand wilt rijden, komt dat op jaarbasis niet zo gek veel uit elkaarte liggen.
[hr]
Een dagje rijden gaat ongeveer kosten, zoals op
www.skeurijzer.tk te lezen is:
Baanhuur Verschilt per circuit. Meestal tussen de
25 / 40 euro per dag.
Banden 100-220 euro per set, afhankelijk van de band. Ongeveer om de 4 rijdagen vervangen afhankelijk van het rijgedrag
Benzine Tussen de
10 / 20 liter per dag. Verschilt per kart en soort benzine
Olie Voor 2 takt ook olie 20 euro
Slijtage Van tandwielen, ketting, bougies etc. Gemiddeld 15 euro per dag rijden.
Schade Denk aan een verbogen achteras (100 euro) gedeukte velg (45 euro), kapot tandwiel (25 euro), kapotteketting (20 euro), kapotte uitlaat (100-200 euro).
Revisie Afhankelijk van de motor en aantal rijuren (Rotax max 250 euro na 50 uur)
Vervoer Vervoer van en naar circuit, voor iedereen verschillend
[hr]
Waar je op moet letten als je een kart koopt is dat alles er netjes verzorgd en schoon bijstaat. Is dat niet het geval, dan is de persoon niet zuinig op zijn kart geweest, en wie weet wat er dan allemaal mee uitgespookt is (achterstallig onderhoud, frame mischien krom, motor die versleten is, en ga zo maar door)
Alles moet soepel en zonder haperen kunnen draaien / bewegen
Je moet de verkoper in de gaten houden, als hij nerveus is, en beetje raar doet om het zo maar te zeggen, moet je zien te ontdekken of dat komt daardat er mischien is aan de kart mankeerd (kan natuurlijk ook zijn dat hij voor het eerst een kart moet verkopen, en beetje nerveus is) Ook iemand die er te makkelijk over praat, en beetje opdringerig is, niet vertrouwen! Er zijn genoeg andere karts te koop, dus laat je niets aansmeren!
Waar je verder nog naar kunt kijken is de slijtage van de banden, deze vertellen je of de kart goed spoort. Het is niet een zekerheid dat de kart dan ook goed is, maar als de banden al rare slijtage vertonen, dan weet je zeker dat er iets niet in orde is!
En hou ouder een kart, des te groter is de kans dat er hogere kosten aan komen.
ga eerst proefrijden! Dan merk je hoe de kart rijdt, en komen mankementen ook eerder boven water.
Belangrijkste is dus dat alles er goed en netjes uitziet. Er is altijd een risico op een miskoop natuurlijk, dus ik zou ook altijd iemand meenemen die er veel verstand van heeft!
oja, cross motoren hebben de uitlaat aan de voorkant van de motor, en de inlaat aan de achterkant! ICC motoren hebben inlaat aan de voorkant, en uitlaat aan de achterkant, dus daaraan kun je ze uit elkaar houden!
Zo das weer een wat info
als je nog vragen hebt, stel ze gerust