Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2013 11:42 pm 

Hey allemaal,

Bij deze mijn eerste post op het forum! In het echte leven is mijn naam geen MalleEppie :) maar Steffan, ben 23 jaar oud en kart regelmatig (vooral indoor).

Samen met een vriend heb ik nu het idee om allebei een prokart 2x gx160 te kopen. Vooral omdat deze makkelijk te onderhouden zijn en niet al te veel geld kosten. Wat ons erg tegenvalt is het aanbod prokarts. Zijn deze aan het uitsterven? Op marktplaats ben ik tot nu toe de volgende tegengekomen:

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr

Wat is jullie mening over deze karts? De prijzen lijken me "to good to be true"?

Verder vragen wij ons af of een prokart wel de juiste keus is. Het liefst kopen wij type kart dat wijd verspreid is zodat er in de toekomst ook de mogelijkheid is deel te nemen aan wedstrijden.

Wat is jullie mening over de prokart, is dit nog steeds een uitstekend type kart of kan er beter gekozen worden voor een ander vier takt alternatief? Twee takt mag in principe ook, maar ik heb begrepen dat deze veel meer onderhoud vergen.

Alvast bedankt! :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 29, 2013 7:17 am 

Die eerste kart is van mij :D
Mijn zusje en vader en ik reden er altijd in maar hij gaat weg omdat we nu 2 takt rijden.
Motoren zijn orgineel en de begrenzers zijn eruit gehaald, altijd optijd olie gevult en ververst en soms de carberateurs schoon gemaakt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 29, 2013 8:04 am 

Hallo!!
Welkom op het forum!!

Maar op welke banen wil je gaan rijden?? Kijk hier eerst eens even wat voor een karts er rijden...
Ik heb zelf ook een aantal jaar pro-kart gereden maar veel zie je ze niet meer.
Maar qua onderhoud zeer goed te doen!
Een 390cc is misschien ook een optie...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 29, 2013 10:43 am 

Welkom op het forum.

Voordat je een kart aanschaft moet je de volgende vragen kunnen beantwoorden om een juiste keus te maken:

- Wat is je budget ?
- Waar wil je gaan rijden ?
- Waar ga je je kart stallen ?
- Hoe vaak wil je gaan rijden ?
- Wedstrijden of alleen recreatief - wedstrijden kosten veel extra budget
- Kun je zelf goed sleutelen - met name handig bij 2takt (revisie zelf doen scheelt veel in arbeidsloon)
- Etc. (gebruik de zoekfunctie ook eens; er is al veel hierover geschreven)

Er zijn meer punten atuurlijk, maar dit zijn wel de belangrijkste om in eerste instantie af te wegen. Recreatief kun je vanaf 1.000 euro (all-in) met een betrouwbare kart gaan rijden het eerste jaar; dit zal dan inderdaad een pro-kart of iets dergelijks zijn. Niet de snelste, maar wel leuk en betrouwbaar en low budget. Wil je sneller, dan ga je meer betalen (geldt voor zowel 2takt als 4takt en is inherent aan gemotoriseerde sport...).

Wil je weten of een snellere kart je leuker lijkt dan bijv. een prokart: huur eens een prokart en een Rotax Max, dan weet je gelijk het verschil en kun je bepalen of de extra kosten je waard zijn. Ik vind het nog steeds een goed idee om met een simpele betrouwbare (niet zo snelle) kart te beginnen en dan een jaar te ervaren wat het betekent om een eigen kart te hebben en te onderhouden - valt dat tegen, dan heb je nog niet al te veel geld eraan besteed en kun je zonder al te veel verlies besluiten de boel te verkopen.... Overstappen na een jaar naar een echt snelle kart kan dan relatief makkelijk.

Vergeet niet dat je ook een uitrusting moet hebben, dus denk aan gereedschap, pak, handschoenen, helm etc. (als je dit nog niet hebt, moet het meegenomen worden in je aanschafbudget).

Succes en we lezen graag wat het is geworden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2013 1:49 pm 

Dag Steffan,

Ik sluit me helemaal aan bij Jeroen en Wilfred. Beantwoord voor jezelf en voor degene die je willen helpen op het forum de door hun gestelde vragen.

Aankoop tips marktplaats:
- negeer woorden als gereviseerd en goed onderhouden. Laat het ze bewijzen doormiddel van rekeningen etc...
- wees kritisch en laat je niet lijden door je enthousiasme.
- beoordeel voor jezelf of jij in staat bent de staat van de kart correct te beoordelen.

Ik vertel je dit omdat velen in hun enthousiasme voor het eerst een kart kopen en vol trots op het circuit komen om er daar achter te komen dat de kart mankementen vertoond. Met als gevolg dat de coureur in spe meer geld kwijt is dan gewenst en dit op voorhand voorkomen had kunnen worden.

Tips voor aankopen in een kartshop:
- vraag of zij jou kunnen helpen in de zoektocht naar een geschikte kart mochten zij deze niet hebben.
- soms de mogelijkheid de kart te kunnen testen tegen een huur bedrag, bij aankoop word dit bedrag verrekend.

Kartsport blijft motorsport en garanties zijn er nooit 100%. Motorblokken kunnen nou eenmaal geheel in de soep draaien. Mocht dit gebeuren dan kun je soms van een kartshop nog enige coulance verwachten. Daarnaast heeft een kartshop een groter belang dan een particulier. Ik heb mijn prokart in de winkel op Pottendijk gekocht. Ik zal regelmatig op dit circuit rijden. De kartshop zou niet willen dat ik daar rijd met mijn kart, de kart na een keer al kapot is en ik dan praat met andere coureurs over mijn aankoop verwijzend naar de kartshop.

Ik spreek uit eigen ervaring. Voor mijn prokart had ik een 125cc MS schakel kart. Een kart met veel snelheid, een hoop lol maar ook hoge kosten. Daarnaast bleek ik toch niet genoeg verstand te hebben gehad van het geheel dan ik dacht waardoor ik op het circuit toch voor de nodige verassingen kwam te staan. Met zelfs een compleet motorblok aan gort gereden. Dit wou ik niet meer. Hierop heb ik een prokart gekocht. Minder onderhoud, meer rij uren en hopelijk meer plezier. Op mijn kart zit een zelfstellend remsysteem werkend net als in een auto, dit was voor mij een vereiste omdat onderdelen beter vervangbaar zijn en voor mij makkelijker te onderhouden.

Ik hoop dat je er iets mee kan.....

Mvg, Laurens

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 25, 2013 11:12 pm 

Wilfred schreef:
Wil je weten of een snellere kart je leuker lijkt dan bijv. een prokart: huur eens een prokart en een Rotax Max, dan weet je gelijk het verschil en kun je bepalen of de extra kosten je waard zijn. Ik vind het nog steeds een goed idee om met een simpele betrouwbare (niet zo snelle) kart te beginnen en dan een jaar te ervaren wat het betekent om een eigen kart te hebben en te onderhouden - valt dat tegen, dan heb je nog niet al te veel geld eraan besteed en kun je zonder al te veel verlies besluiten de boel te verkopen.... Overstappen na een jaar naar een echt snelle kart kan dan relatief makkelijk.

Goed advies. Waar kun je tegenwoordig nog karts huren, vroeger kon je op Uitgeest terecht, maar dat bestaat allemaal helaas niet meer. Zoals gepost in Gevraagd zoek ik voor Nick een kartje, maar zou ook wel willen ervaren of ik het zelf leuk genoeg vind om te gaan rijden. En om nou gelijk een kart te kopen, te gaan proefrijden en eventueel weer te moeten verkopen is waarschijnlijk flink verlies draaien. Dan maar beter even huren.

John

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 26, 2013 9:45 am 

Wat voor kart wil je huren ?

Rotax kun je huren op Landsard en Berghem (via Hugo Motorsports).
Op Eefde en Driebergen kun je Honda GX huren (en kinderkarts)

En wellicht op andere banen ook, maar dat weet ik zo gauw ff niet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 26, 2013 10:21 am 

Genk, ook Rotax Max, bij GKS.

2013 DRMC met Vici Motorsports!

Webshop Vici Motorsports! Voor uw kartonderdelen en uitstekende service!

Rondje Strijen
Rondje Genk

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 26, 2013 10:36 am 

Maak eerst de keuze 2takt of 4takt, aan de hand daarvan is het wat makkelijker. Denk hierbij aan welke banen je gaat rijden en dergelijke.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 26, 2013 10:31 pm 

huren en testen kan ook vaak via kartwinkels / kartteams.....

Honda, Iame X30, RK1 & Swissauto Dealer en Servicepunt
www.kwmracing.nl
Jeugd & Gezin Ondersteuning

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 27, 2013 10:54 pm 

Bedankt voor de reacties.

Ik wil puur voor de 2-takts gaan, dat zijn voor mij de echte karts. Ieder zijn persoonlijke voorkeur.

Voor Nick ben ik nog aan het twijfelen tussen eerst maar eens een kart huren of direct kopen (2e hands). Hij zou in Lelystad een kartles kunnen volgen en zoals ik nu begrijp ook in Eefde. Qua reistijd voor mij even ver, dus dat maakt niet uit. Met de paasdagen voor de deur een goede gelegenheid om maar eens te gaan kijken.

Tot nu toe heb ik een aantal kartwinkels bezocht, maar via hen huren leek niet mogelijk. Bij iedereen krijg ik te horen dat het karten enorm terugloopt en dat het moeilijker wordt om volle startvelden te krijgen. Ook in de winkels is niet echt keuze, er staan een hand vol (oude) karts en dat is het. Verder geven ze allemaal aan dat 'kinder' karts niet via de kartwinkels gaan, maar van broer naar broertje of neefje en dat er niet veel ouders meer zijn die hun kinderen laten karten. Allemaal door de rijzende kosten (mede door de extra milieumaatregelen e.d.) en die stomme recessie. Een enkele winkel richt zich zelfs op een andere markt en lijkt de kartverkoop te laten voor wat die is. Waardeloos.

Of kijk ik in de verkeerde provincies en moet ik meer naar het zuiden?

John

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 28, 2013 12:02 am 

Volgens mij heeft bas www.kartparts.eu wel meer dan een handvol aan karts staan. Verder rijden misschien, maar voor aankoop moet zoiets kunnen!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 28, 2013 12:04 am 

Hij post toevallig net op het forum altijd 25 karts op voorraad. Dat zijn meerdere handen vol ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 28, 2013 11:27 pm 

Ik heb inderdaad n.a.v. zijn reactie in het andere topic al op zijn website gekeken, zag alleen de mini kart niet staan op de site.
Maar misschien reageert Bas nog met foto's en info via email, heb mijn gegevens achter gelaten.

John

Laatst bijgewerkt door m3dtm op vr maart 29, 2013 9:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 29, 2013 9:16 am 

MalleEppie,

let wel op! Waar je gaat rijden, lelystad ben je volgens mij niet welkom met een 2 Takt.
De banen in Eindhoven en Oss ben je een millieu demper verplicht voor 2 Takts.
Ik deel je mening, 2 Takt is het "echte" werk maar niet alle banen mogen je toegang verlenen.

gr InX2

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]