Auteur |
Bericht |
Zandhaai88
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 4:03 pm |
|
|
Goedenmiddag allemaal,
Ik heb in mijn jeugd een aantal jaar gemotorcrosst, toen door familie omstandigheden tot 3 jaar terug niet meer gedaan. 3 jaar terug weer een motor gekocht en vond het weer helemaal geweldig, nu 3 jaar later na meerdere motors en blessures verder wil ik misschien de motor wegdoen en mij een kart gaan kopen. Dit omdat ik met crossen vaak de grond opzoek en mijn baas en mijn lichaam daar niet zo blij mee zijn. Karten heeft mij altijd geboeit maar crossen ging voor. Ik heb een aantal maanden terug toen ik aant crossen was in genk nog naar de kartbaan gelopen om even te kijken. Ik heb toen nog verbaasd staan kijken hoe hard de karts wel niet liepen, heerlijk dat 2takt geluid. Nu heb ik al beetje rond zitten kijken op internet, maar van de verschillende chassis enzo heb ik echt geen verstand, ik weet bijna zeker dat ik een rotax max senior wil, maar nu ben ik aant twijfelen tusse de automaat of de dd2, welke chassis maakt denk ik niet uit voor beginner ofwel? En met welke kosten moet ik rekening houden? Hoorde al van een kennis dat je zo een setje zachte banden oprijd op 1 dag, en deze zouden zoeen 200 euros kosten( weet niet of dit waar is) dan vind ik dat tog wel erg prijzig. Mijn budget ligt zo rond 3500, 4000 euro voor een kart inclusief kleding! Sleutelervaring heb ik, zuiger vervangen is geen probleem, maar ik hoorde iets van dat de blokjes verzegeld moeten zijn!
Hoop dat deze hobby mij wat minder blesurres brengt, als ik een kart aanschaf zal dat na de winter zijn ook als de motor verkocht heb en mijn huis klaar is.
Alvast bedank voor de reacties, sorry als ik een beetje raar geschreven heb, heb dig getypt op de telefoon!
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 4:41 pm |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
Overstap van motorcross naar karting doen er meerdere wel. Rotax is een goeie keus, ik zou eerder voor de senior gaan maar dat is eigen mening, DD2 is anders, maar ook qua verkoop laterhand moeilijker. Met een budget van 3500 a 4000 euro kan je een leuke recente 2dehands kart kopen dus daar zit het ook wel goed! Technische ervaring is altijd handig, alsook motorisch. Als je nog vragen hebt, stel maar
_________________ Webshop Vici Motorsports!Facebook Vici Motorsports Like! Verdeler van: FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai
|
|
Omhoog |
|
|
Zandhaai88
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 4:51 pm |
|
|
Danke voor de snelle reactie , Ik zie veel op marktplaats rolende chassis met alles erop en eraan, alleen zonder blok, wat kost zoeen rotax max blok? Nieuw als dan wel een gereviceerde! En moet ook nog letten op wat voor chassis ik moet nemen? Dus een senior is een betere keus volgens jou. Ik vind zoeen birell en crg wel mooi, zulle vast nog wel meer zijn maar ben een leek op kartgebied. Is dit iets? http://link.marktplaats.nl/625276179Of moet ik van een wedstrijdkart afblijven? Ik weet van de cross dat de wedstrijdmotors flink misshandeld worden maar wel altijd goed onderhouden omdat een wedstrijdrijder het zich niet kan permiteeren om met een slecht onderhouden blok of iets dergelijks te racen.
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 5:57 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Echt slechte chassis' bestaan in deze tijden niet meer. Je kan vrijwel meteen de staat van het chassis inschatten als je er voor staat. Zit er een dikke laag smeer of stof op of staat hij mooi te blinken. Als je even onderaan het chassis kijkt zie je meteen of de buis vlak is. Door hard over de boordstenen te gaan raakt het chassis de grond wel eens. Als dat een klein beetje het geval is op enkele plekken maakt niet zo héél veel uit. Let wel op als het echt grote afgevlakte stukken zijn dan kan je hem beter laten staan. Een wedstrijd chassis hoeft niet persé een slechte kart te zijn, in tegendeel je kan ook een slechte kart bij een recreant kopen dat hangt af van situatie tot situatie. Het motorisch gedeelte is een andere vraag. Rotax brengt leuke motoren op de markt zoals de Senior automaat en de DD2 met twee versnellingen. De senioren zie je heel veel rijden, de DD2 daarentegen... De Senior ligt lager in aankoopprijs en hiervoor heeft je chassis geen voorremmen nodig. De Senioren rijden in competitie wel met handbediende voorremmen maar dat is voor een recreant geen vereiste. De DD2 heeft dit wel nodig en dus is de keuze van chassis ook belangrijk. Verder heeft een DD2 een directe aandrijving en moet geen ketting smeren aangezien de as door het blok loopt. Ik heb zelf een Senior maar heb ook al DD2 gereden. Ik vind de senior leuker. De DD2 heeft slechts twee versnellingen en het snelheidsgevoel ligt niet in verhouding met de Senior. Van waar ben je? De kartshop in Genk is namelijk verdeler van Birel, Speedwear in Herentals verdeelt CRG
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Dobbert
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 9:15 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 18, 2009 8:39 pm Berichten: 219 Woonplaats: Vlaardingen
|
Welkom zandhaai, met je een budget kan je zeker een mooie kart kopen, als je de zoekfunctie gebruikt trouwens kan je al veel van je vragen terugvinden plus de antwoorden . Verzegeling is niet verplicht alleen bij wedstrijden plus de laatste specs van de motor. Rotax Max is een leuke motor en een DD2 ook, maar waarom niet een Cross? Er rijden ook genoeg karts rond met een cross blok je kent de motoren al immers, schakelen op de kart is echt waanzinnig!!! Wil je wedstrijden rijden? Wat weeg je, ik bedoel zelf heb ik een max gehad en weeg rond de 90-95 kg kan je vertellen dit gaat niet echt lekker samen.Dit kunnen meerdere hier beamen denk ik. Banden kosten idd aardig wat, levensduur van een setje en prijs hangt een beetje af van wat je wilt wil je extreem grip, reken op korte levensduur(1 dag) en dure set, neem je genoegen met minder grip dan is de levensduur langer(3 dagen) en iets goedkoper. Je kan ook op gebruikte sets rijden deze worden vaak voordelig aangeboden Misschien een tip op Genk kan je ook eens een Rotax Senior/Birel of landsard eindhoven huur je een Rotax Senior/Kombikart kost wat maar weet je wel gelijk wat het is toch?
_________________ Je bent maar zo snel als het engeltje op je schouder.
Maddox 2011 TM K9C Special
|
|
Omhoog |
|
|
Zandhaai88
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 9:47 pm |
|
|
Oké, ja was denk ik al van plan om een keer in genk een kart te huuren, dan weet ik zeker of het wat is maar denk dat ik dan direct verkocht ben en zo snel mogelijk een moet hebben. Ik hoorde trouwens net dat een kennis van mij, die ik al een tijd niet meer gezien heb, een tonykart heeft, dus misschien dat ik daar een keer een dagje mee kan gaan. Ik weeg rond de 65 kilo en woon in limburg nederland, dus genk ligt in de buurt! Wat kost dat dan om in genk een kart te huuren? Kan er op de site niks van vinden. Moet ik eens overwegen om een kart te kopen met crossblok maar zag dat deze meestal met tm blok zijn, maar ben nooit een fan geweest van tm crossblokken, misschien dat de afgelopen jaaren de blokken wat beter zijn. Maar ik heb het er niet zo op. Misschien dat ik in de toekomst wel een paar wedstrijden mee pak als die er zijn voor hobbyisten. Dan zal ik toch een rotax moeten hebben ofniet? Denk dat ik eerst maar eens ergens eentje ga huuren of het mij echt bevalt.
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 10:03 pm |
|
|
|
Omhoog |
|
|
Zandhaai88
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 10:13 pm |
|
|
Oké, denk dat ik dat maar eens ga doen als het goed weer is, dan wel doordeweek in het weekend zal wel druk zijn ofniet? Want op cross in genk was in het weekend meestal ook bomvol. Philipper volgensmij heb je de verkeerde link geplaatst over dat youtube filmpje. Zie een meisje die koekjes verkocht heeft?
|
|
Omhoog |
|
|
tonnymontana
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 10:29 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Welkom op het forum, ik ga binnenkort naar de kartbaan ( alleen als het droog is) en dan mag je best eens rijden in mijn rotax max! Kun je kijken of je het wat vindt.
Heb je ook een PB gestuurd,
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
|
Dobbert
|
Geplaatst: zo dec 23, 2012 11:18 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 18, 2009 8:39 pm Berichten: 219 Woonplaats: Vlaardingen
|
Citaat: Zie een meisje die koekjes verkocht heeft? Haha heb je hem ook afgekeken Tm is een veel voorkomende idd mijn maat rijd met een Yamaha en zo zijn er meer. Voor de hobby zijn er ook voor schakels races hoor, geen probleem, de deelnemervelden voor de rotax zijn echter veel groter, met jouw gewicht icm de Rotax zit het wel goed.
_________________ Je bent maar zo snel als het engeltje op je schouder.
Maddox 2011 TM K9C Special
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: ma dec 24, 2012 8:06 am |
|
|
Citaat: Philipper volgensmij heb je de verkeerde link geplaatst over dat youtube filmpje. Zie een meisje die koekjes verkocht heeft? Oei oei, klopt. Stond nog in de copy voor iemand op FB.. Sorry (wel lachen he ) Dit zou de correcte moeten zijn: http://www.kartinggenk.be/nl/huurkarts_adults.aspx
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Zandhaai88
|
Geplaatst: ma dec 24, 2012 2:49 pm |
|
|
Haha, maakt niet uit, heb hem nu inmiddels afgekeken was toch nog de moeite waard. Ben alweer op internet voor karts aan het kijke maar een birel vind ik toch wel gaaf, denk toch dat als ik een kart ga kopen het een birel word. Maar dat is allemaal toekomst muziek, ben nu weer te hard van stapel aant lopen, eerst maar eens zorgen dat mijn eerste huis met garage klaar komt. Dan heb ik ook eindelijk genoeg ruimte en een heerlijke sleutelplaats. Het liefste ging ik mijn motor nu direct verkopen en en een kart kopen maar daar heb ik hiet nu op het moment geen plaats voor. Vind het wel mooi om te zien hoe jullie hier met elkaar omgaan, krijg direct al mooie aanbiedingen via pb.
|
|
Omhoog |
|
|
ToMBa408
|
Geplaatst: zo feb 17, 2013 10:24 pm |
|
Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm Berichten: 44 Woonplaats: Boechout
|
hallo Zandhaai. ik ben vorig jaar ook overgestapt van mx naar recreatie karting (met spijt, maar ja, gezondheid liet het niet meer toe). Bij Karting heb 3 dimensies minder (altijd asfalt, geen jumps, geen sporen). Maar het is wel scheuren dus leuk. Wel hangt er minder af van het manneke en veel van het materiaal. Ook moet je rekening houden met vrij agressieve rijders, zeker in Genk. Zo reed ik daar zaterdag met een nieuwe Zanardi kart die ik aan het inrijden en afstellen was. Dan komt er een looser, Bergmans van DFK mij 2 keer door de bocht en van de baan duwen, ipv mij rustig langs binnen voorbij te rijden. Niet dat het een race was of zo, hé. Uit de weg want IK kom er aan... Ik heb verschillende keren al recreant met MX1 rijders in Olmen aan het rijden geweest en nooit 1 probleem gehad. Altijd respect, dat is dus niet altijd zo bij Karting. Eindhoven is op dat vlak leuker, zeker om te beginnen en op te bouwen.
Ik weeg ook 65kg en dan gaat de Senior max perfect. Mijn buurman weegt 90kg en die is wel net naar DD2 gestapt. Het leukste is wanneer je kan strijden met anderen die wat op jouw niveau zitten. De meeste rijden senior max, dus dat geeft veel fun voor een beperkt budget. Voor 2500euro moet je een senior vinden die perfect in orde is en gereviseerd. Minder kan ook maar dan moet je wel goed uitkijken. Een schakel is veel sletiger en duurder om mee te rijden. Banden: Mojo D3 zijn vrij hard en gaan wel vrij lang mee, zijn zeker niet op na 1 dagje rijden. Verder goeie olie gebruiken en tandwielen tijdig wisselen. Succes !
|
|
Omhoog |
|
|
gianni2takt
|
Geplaatst: ma feb 18, 2013 11:03 am |
|
|
ja van die eikels krijg ik het ook van, maar ze zijn er nu eenmaal.. op de cross heb ik dat ook al gehad hoor, maar niet door gp rijders maar van gewoon snellere mannen. als op de karting een van die mannen dat bij mijn dochter lapt, zet ik hem toch op zijn plaats!
|
|
Omhoog |
|
|
Maxime
|
Geplaatst: ma feb 18, 2013 12:04 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm Berichten: 280 Woonplaats: Noorderwijk
|
Ik heb zelf ook op beiden gereden en ik vond de dd2 dan weer leuker. Toch nog het gevoel van schakelen , voorremmen met de voet en geen kettingen , gewoon starten en rijden. ik zou altijd direct terug voor de dd2 gaan , het enigste nadeel voor mij is dat er niet zo veel wedstrijden voor zijn en de wedstrijden voor de dd2 zijn direct op een vrij hoog niveau ..
_________________ FA kart DD2 2015 + rotax max dd2 BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports
|
|
Omhoog |
|
|