Auteur |
Bericht |
Beire
|
Geplaatst: za okt 16, 2010 10:49 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Voor als je je motor toch met een boormachine of dergelijke wilt starten een tip die je al wat brokken kan sparen: Draai met de hand de krukas van je blok tegen de draaizin in totdat je tegen de compressie aanloopt. Als je dan je blok wilt starten heeft die al een kleine vrije aanloop tot je de compressieslag tegenkomt. Het probleem is dat de meeste mensen gewoon een starter of ander extern hulpmiddel gewoon op het blok zetten en beginnen starten. Meestal zit je blok dan ergen tussenin 2 compressieslagen of zelfs tot tegen een compressieslag aan. Dan gaat 1 en ander minder soepel of zelfs stuk wegens de zwaardere belasting van het geheel. Laat ook je banden gewoon op de as zitten. Die werken dan deels als extra vliegwiel die de draaibeweging gaande houden.
|
|
Omhoog |
|
|
EscapeX_125
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 10:38 am |
|
Geregistreerd: do okt 07, 2010 12:45 pm Berichten: 359 Woonplaats: Almere
|
De startmotor functioneert eindelijk goed na gebruik van een nieuw en goed opgeladen. Echter krijg ik de motor niet stationair (bij koude start).
David heeft mij een advies document gegeven hoe je de K25 het beste kan onderhouden naar aanleiding van eigen ervaring. (Correct me if I'm wrong!)
Ik heb de stelschroeven van de Tillotson aan de binnenzijde tussen stoel en cabarateur. In de documentatie van David staat: - de stelschroef dichtsbijzijnde de motor 1,5 opendraaien - de andere 1,25 open draaien.
De enige manier om de motor aan de praat te houden, is gas geven (niet volgas, maar lage toeren houden). Is dat wel goed voor de motor? En wat me opvalt is, dat de benzineleiding niet volledig gevult wordt. Het lijkt wel of er valse lucht door de leiding gaat, kan dat?
Note: ik ondervond een scheurtje in de tank, vlakbij de schroef. Er kwam dus lekker wat benzine uit tank druppelen. Ik ga de tank vervangen en de benzineleiding.
Thanks!
_________________ Topkart Viper - Iame K25 Firstkart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 11:04 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Als het goed is heb je geen stationar bij zo'n type carbu. Je moet dan inderdaad de motor aan de praat houden door gas te geven.
Aan de praat houden op lage toeren is normaal gezien niet slecht voor je blok want hij zal dan wel smering genoeg krijgen. Probleem is als je de motor niet af en toe even in toeren jaagt dat je bougie "vet" kan slaan en je motor dus zal stilvallen.
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 11:34 am |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Zolang je de koppeling niet ophoud (door te remmen), kan het inderdaad geen kwaad op laag toerental gas te geven. Maar het is zoals Beire zegt: opletten dat de bougie niet vetslaat (lage toeren = veel brandstof aanzuigen, maar doordat hij nietveel toeren maakt, verbrandt de motor niet alle brandstof > vette bougie). Wat ook kan voorvallen daarbij is dat hij wel blijft lopen, (dus de bougie niet vetslaat), maar dat hij de volgende keer dat je de motor wil starten, wél vet slaat (overvloed aan brandstof van vorige keer lopen + nieuwe brandstof aanzuigen = absoluut teveel brandstof > voor je de motor uit laat vallen, even aan de gas trekken dat die in toeren gaat en dan stilletjes van zichzelf laten uitvallen, zonder aan de rem te trekken.) Om die lucht uit de benzineleiding te krijgen: - ofwel blazen in het overlooptankje - ofwel tankdop effe open, de brandstofleiding van de carburateur halen, hand voor de brandstofleiding (zodat die er niet uit vloeit) en vervolgens even met die brandstofleiding op een lager punt dan de benzinetank gaan (dus even naar beneden zegmaar) > alle lucht gaat dan naar boven, en uit de benzineleiding. Meteen nog even een toevoeging daarbij, dit fysisch principe kan je ook van pas komen bij het ontluchten van je remmen: je legt twee banden tussen de steun van de kartbok en de kart zelf (voorkant komt hoger dan achterkant), daardoor gaat alle lucht naar de rempomp > als je die open doet hoef je gewoon met een spuitje bij te vullen, het systeem gaat dan vol, en omdat voorkant nog steeds hoger staat dan achterkant, gaat alle lucht sowieso uit het systeem = goed ontluchtte rem.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
EscapeX_125
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 1:05 pm |
|
Geregistreerd: do okt 07, 2010 12:45 pm Berichten: 359 Woonplaats: Almere
|
Ok thanks! Dus, 'stationair' is gewoon even je gaskabel wat strakker zetten. Maar; hoe draai je dan je motor warm, zonder jezelf te verplaatsen? Enige tips?
_________________ Topkart Viper - Iame K25 Firstkart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|
DH-karting
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 2:13 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
achterbanden vrij van de grond ? Simpelste is gewoon op een pitkar maar als je die niet hebt dan kun je ook gewoon een houte balk o.i.d. onder de kart leggen zodat de achterwielen vrij kunnen draaien.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 2:47 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Ik heb de stelschroeven van de Tillotson aan de binnenzijde tussen stoel en cabarateur. Als je, je carb. omdraaid komen de stelschroeven aan de buitenkant te zitten waardoor je er makkelijker bij kunt. (je moet dan wel je membraamhuis omdraaien als ik het goed heb)
|
|
Omhoog |
|
|
EscapeX_125
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 3:34 pm |
|
Geregistreerd: do okt 07, 2010 12:45 pm Berichten: 359 Woonplaats: Almere
|
Dat begrijp ik helaas niet, want mijn stelschroeven zitten vast het middelste rode gedeelte. Dat zou betekenen dat dan mijn benzineslang aan de onderkant komt te liggen.
_________________ Topkart Viper - Iame K25 Firstkart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 3:54 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Het rode gedeelte (je carburateur) zit met 2 tapeinden en moeren vast op het membraamhuis, dat membraamhuis zit met 4 tapeinden en 4 moeren vast op je blok. Als je die 4 moeren los draait, en het membraamhuis en carburateur in zijn geheel omdraait (best inclusief pakking), en dan weer monteert zitten de stelschroeven aan de andere kant. Je benzineleiding zit dan inderdaad aan de onderkant.
Overigens heb ik ook lang met de stelschroeven gewoon aan de binnenkant gereden, tis een kwestie van wennen, maar het kan best. Neemt niet weg dat aan de buitenkant wel gemakkelijker is. Bij mij liepen de K25's ook niet stationair, ook al had ik stelschroeven om het mogelijk te maken. Ik liet ze gewoon afslaan als ik stilstond, aangezien fatsoenlijk stationair afstellen sowieso niet fantastisch goed ging.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 4:29 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: fatsoenlijk stationair afstellen sowieso niet fantastisch goed ging. Van super groot belang vind ik het ook niet.
|
|
Omhoog |
|
|
EscapeX_125
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 5:47 pm |
|
Geregistreerd: do okt 07, 2010 12:45 pm Berichten: 359 Woonplaats: Almere
|
Maar, dan moet je altijd met zijn tweeen zijn: 1tje rijd en de andere start. En hoe doe je dat op de startgrid (bij wijze van spreken).
_________________ Topkart Viper - Iame K25 Firstkart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di okt 26, 2010 5:54 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Degene die je helpt de kart van het pitkarretje te tillen, wil je meestal ook wel even helpen met starten
|
|
Omhoog |
|
|
EscapeX_125
|
Geplaatst: za nov 06, 2010 3:09 pm |
|
Geregistreerd: do okt 07, 2010 12:45 pm Berichten: 359 Woonplaats: Almere
|
Een nieuwsgierige vraag: Op welke frames / rollend chassis past een Iame K25? En vanaf welk jaar en tot welk jaar is de Iame K25 gemaakt?
_________________ Topkart Viper - Iame K25 Firstkart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za nov 06, 2010 5:47 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Past op zo goed als alle frames, de motorsteun waar hij op geschroefd wordt is immers geen onderdeel van het blok. De eerste K25 is denk ik van rond 1993, en ze worden volgens mij nogsteeds gemaakt, al worden ze hier in NL niet meer (veel) verkocht.
|
|
Omhoog |
|
|
EscapeX_125
|
Geplaatst: za nov 06, 2010 6:06 pm |
|
Geregistreerd: do okt 07, 2010 12:45 pm Berichten: 359 Woonplaats: Almere
|
Ok thanks! En wat is de reden dat de K25 niet meer zoveel verkocht wordt? Is de Rotax Max een van de betere verkochte motor?
_________________ Topkart Viper - Iame K25 Firstkart - Iame K25
|
|
Omhoog |
|
|