Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 01, 2014 9:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Bedoel je €300,- per seizoen/jaar?
Is uiteraard sterk afhankelijk van hoe vaak je gaat rijden, hoe je met het materiaal omgaat en het geluk dat je treft of tegenzit op het circuit.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 7:58 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Hoewel ik zelf gelukkig nog nooit een as krom gereden heb zie nog wel eens iemand na een touché de baan af wokkelen en dat kost gewoon geld.
Kettingen zijn verslijtdelen, breken ze dat hebben ze hun langste tijd gehad, een goede ketting en tandwielen vervang je al als ze wat lengen en ruim voordat ze breken. Een goede ketting kost een paar tientjes maar bij goed onderhoud maak je dat ruimschoots goed op levensduur.
Dingen die wel onvoorzien zijn:
Naast een as bijv een stuurstang, spoorstang, fuseestuk, band/velg, spoilers, (stickers), beugels voor de bakken en niet te vergeten de achterbumper zijn kwetsbaar en sneuvelen wel eens en zijn prijzig.
Natuurlijk speel je zelf een rol en je klinkt alsof je er bewust van bent dat het je geld kost en kan zelf de betrouwbare factor zijn maar er zijn er meer op de baan en drukte, onervarenheid, gewoon lompheid van anderen en strijd (als bijv tijdens de training of in een wedstrijd) met en tussen anderen meer kans op schade dan de al eerder genoemde rustige momenten.
Ik vind 300 euro op jaarbasis voor een gemiddeld seizoen rijden (hoe vaak en hoe lang per rijdag denk je te gaan rijden) echt niet veel, gebeurt niet heel vaak maar dan moet je er niet aan denken dat je ook een chassis krom kan rijden.
Je zou bijv 50 euro per keer in kunnen voor onvoorzien kunnen reserveren en aan het eind van het seizoen een clubrace-je mee pakken als er geld overgeschoten is. Dan nog is dat peanuts op de totale overige kosten.
Zo reden we met onze 390 op een dagje zo'n 75 euro aan banden op en met onze schakel ruim het dubbele. Revisie is ook iets wat erin hakt, dat zijn grote brokken die je wegbrengt. Laat je je motor weer verzegelen ivm wedstrijden?...
Een CX5 is idd geen onmogelijke maar zeker ook geen ideale auto voor vervoer op het dak of in de auto, toch denk ik dat het beide kan, vorig jaar gezien wat voor ruimtewonders het zijn toen ik een partij onderdelen verkocht had. De hoogte is lastig maar de vorm best gunstig dus het is geen onmogelijkheid, hangt van de fysiek, handigheid en lengte van de eigen "crew" af.
Mijn vader reed me vroeger ook overal naartoe voor de hobbies maar tankpas of korting, zulke afstanden tikken echt hard aan (en dan rijd ik zelf nog op gas). Ik was voor de meerkosten uitgegaan van een routeplanner, middenklasser en een mix van benzine/diesel en gas, met een CX5 op benzine zal je aan alleen brandstof al meer kwijt zijn dan begroot, dan zijn er nog de overige kosten.
Niet dat ik je persé naar een baan dichterbij wil trekken maat ik denk dat jij (en je ouders) veel vaker en relaxter met je hobby bezig zullen zijn dan bij een veel verder weg gelegen baan. Op Strijen hebben ze oa ook leuke clubraces :wink:
Als je ander vergelijkbaar materiaal zoekt dan is dat lastig en dan duik ik terug in de tijd met de Ecomoto (4 takt, dan is Strijen geen optie meer) die geen succes geworden is en de Promo 95 en de nazaten van beide blokken. Zo'n Promo 95 is met z'n Iame net iets sneller dan een Rotax Max, kost ongeveer de helft van een Max maar is weer service en handling gevoeliger, zeker mbt de koppeling en dan vooral tov het nwe type Max koppeling, de intervallen en de externe starter. Al met al is de keuze voor een Max zeker geen slechte en mogelijk in je situatie zelfs de beste maar kost nog best geld.
Kijk vooraf goed waar je je prio's legt, elke baan behalve Emmen/Stadskanaal (en dat scheelt heel weinig) is een stuk dichterbij of hoogstens even ver als Genk en onder die andere zijn echt heel mooie en uitdagende.
Als je je stalling handig en veilig elders kan onderbrengen bijv thuis of in de buurt van huis of baan van voorkeur dan win je veel lijkt me (Lelystad dat ongeveer op de helft van de afstand Genk ligt heeft als baan trouwens tegenwoordig zeer goede en in combi met een jaarabonnement baanhuur zeer goede, nette en betaalbare faciliteiten.
Ter vergelijk: Ik reed in het verleden ook graag op Spa, Kerpen of Mariembourg en vanuit hier is dat best aan te rijden maar voor regulier rijden was dat gewoon te ver, daarvoor reden we het meest in Eindhoven dat tegenwoordig wel een Max bolwerk (baan leent zich er kennelijk voor?) geworden lijkt, ze je best een hoop lol kunnen verschaffen bij de keuze voor een Max.
Afijn, het zijn maar tips, misschien kan je er wat mee.

Nb: Een trekhaak bij de dealer/specialist is duur maar zomaar intikken kan geld opleveren:
http://trekhaakdiscounter.nl/trekhaken- ... a-cx5-12-/
Niet iedereen monteert een trekhaak zelf zoals ik altijd deed. Ze hebben via die site gelukkig ook montagepartners (ook bij jullie in de buurt) die de montage kunnen verzorgen, scheelt vaak een hoop geld tov een bedrag zoals je noemde.
Zelf heb ik een heel klein karretje met een bakmaat van 85x120, totaal met dissel korter dan 2 meter en slechts 120 breed op de wielkasten. Ik kan er gewoon een zware schakelkart mee vervoeren, alle spullen die je nodig hebt passen erin onder het deksel. Dergelijke karretjes worden geregeld voor een habbekrats op MP aangeboden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 8:23 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Noorderwijk
ik zou gewoon een rotax max senior kopen als je op genk wil rijden. een dag met een rotax max rijden zonder schade valt op zich nog mee van kosten.. op zo'n 390 ga je volgens mij rap uitgekeken zijn op genk.. en als er wat stuk gaat en je budget is op ga je gewoon een keer minder rijden tot er terug budget is :D het sleutelen aan een rotax valt nog wel mee, je kan iemand zoeken om mee te gaan in het begin die er wat van kent en na een tijd kan je alles zelf wel :D

_________________
FA kart DD2 2015 + rotax max dd2
BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 8:23 am 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Dat je graag wilt karten , dat is duidelijk. Maar als je eerst je rijbewijs haalt, kun je daarna een autootje kopen met dakdragers. ( achter in een renault 5-je past overigens ook ) en dan ben je in ieder geval zelf voorzienend. Kun je overal gaan rijden.
En tot die tijd proberen proef te rijden op de diverse opties. ( al is dat makkelijker gezegd dan gedaan )


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 8:39 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Ik vind de kosten van een Rotax Max echt wel mee vallen hoor! Als je blokje goed onderhoud, en regelmatig je powervalve/carburateur/koppeling schoon maakt. Heb je over het algemeen weinig kosten. En dit geldt ook voor het chassis, denk hierbij aan het remsysteem/lagers en gewoon veel poetsen.

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 10:30 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ter indicatie wat ik gemiddeld kwijt ben per jaar recreatief rijden ( 7x per jaar ):

Afbeelding

Per keer rijden komt dat op circa 320 euro. Maar als je een keer echte schade rijdt loopt dat hard op natuurlijk.

Let wel: genoemde kosten zijn zonder aanschaf van materiaal ( kart, aanhanger, pak, etc. )
Ik rij met een Swissauto VT250, qua kosten onderhoud etc. ongeveer gelijk aan Rotax Max ( aanschafprijs ligt wel hoger )

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 12:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
Ik rij met een Swissauto VT250, qua kosten onderhoud etc. ongeveer gelijk aan Rotax Max ( aanschafprijs ligt wel hoger )

Ben ik niet geheel met je eens. Ketting/tandwielen en banden zal met een vt250 sneller/harder slijten.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 12:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Maar Wilfred, ja kan ook veel besparen op jou kostenlijst. Denk hierbij aan banden, op marktplaats kun je relatief goede Mojo D2's kopen voor 30-40 euro. Eten en drinken kan vanuit thuis, en 1x een O-ring ketting en ja kan zo 7x rijden! Maar goed, dat het geld kost keer op keer is een feit.

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 1:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Alles kan goedkoper. Ik geef alleen aan wat ik kwijt ben.

Ik bezuinig niet op onderhoud en koop banden inderdaad nieuw. Dat alles scheelt natuurlijk als je hierop bezuinigd/tweede hands koopt.

@Basjuh,

Zal inderdaad iets harder slijten, maar dat zal per jaar misschien 10-15 euro per jaar verschillen. Ik rij met achtertandwiel 2 a 3 dagen. Motor tandwiel rij ik meestal 5 dagen mee.

@Tonnymontana,

2e hands banden kan ook, maar dan rij je er 1 dag mee i.p.v. 3 dagen denk ik.

Maar vergeet niet dat domme pech ook kan gebeuren en dat kan erg oplopen in de kosten. Zo had ik laatst dat mijn achteras brak.... alle kosten bij elkaar heeft dat geintje me circa 200 euro gekost ( achteras + 3 lagers ) en dan had ik nog het geluk dat ik de achteras voor een schappelijke prijs op de kop kon tikken.....

Iedereen zal beamen dat wanneer je de werkelijke kosten berekend die je hebt gemaakt in een jaar, dat het toch een aardige duit heeft gekost. Maar goed, dat weet je met gemotoriseerde sport en het is net wat je eraan uit wilt (kunnen) geven.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 1:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
2e hands banden kan ook, maar dan rij je er 1 dag mee i.p.v. 3 dagen denk ik.

Sinds ik met de Max rij, rij ik al met gebruikte wedstrijdbanden (vega groen of mojo d2).
Zo gebruikt setje gaat makkelijk twee dagen bij me mee.
Is uiteraard ook afhankelijk wat je wilt (ik rij persoonlijk graag van de grip af).
Het blijft appels met peren vergelijken.

Hoe dat ook, het schema van Wilfred is een goede indicatie.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 1:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Klopt Basjuh,

Iedereen zal andere kosten hebben - zelfs bij gelijk materiaal - doordat de omstandigheden en rijstijlen nu eenmaal van persoon tot persoon anders zijn. Maar veel staat of valt met hoe je je materiaal onderhoud. Een verwaarloosde kart met nieuw materiaal kan tot meer problemen ( en kosten ) leiden, dan een oudere kart die goed onderhouden wordt.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 02, 2014 7:38 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Idd een goede indicatie en dito advies. De aanschaf/renteverlies/afschrijving van aanpassingen, kart, reserve en servicemateriaal zijn hier nog niet eens aan toegevoegd.
Als Genk de uitvalsbasis van Tom gaat worden dan zullen de brandstofkosten al ca dubbel zo hoog liggen voor alleen de auto, daar komt de brandstof van de kart dan nog bij.
Wij reden minstens 1 keer per maand, in het winterseizoen vaker, ca 15 keer per jaar totaal. Voor iedere keer dat meer gereden wordt komt er ca 1/7 van het totaal bij. Hoe vaak en hoe lang wil jij per jaar/rijdag aan de bak Tom?
Idd heeft Maarten een goed rationeel punt met even wachten en eigen vervoer etc., aan de andere kant; spoedig willen en kunnen karten is emotie :wink: .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 13, 2014 4:56 pm 

Geregistreerd: do jun 26, 2014 3:49 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Wateringen/ Den Haag
Laat ik beginnen met excuses voor het late antwoorden van mijn kant. Heb het erg druk gehad met school en kon het er eigenlijk niet bij hebben. Gelukkig heb ik nu vrij en Gaat de zoektocht verder. 

Laat ik beginnen met gisteren. Gisteren heb ik na mijn wedstrijd in de ikk op Lelystad even met hun nieuwe rotax max huurkarts kunnen rijden. In een woord 'geweldig'! Ik kon gewoon mijn plezier niet op. Hij bleef maar gaan! Had een beetje moeite om in die 3 rondjes er voor te zorgen dat die niet stil viel. Als ik namelijk een hoop gas gaf en dit snel deed viel die bijna helemaal stil, beetje een gevoel alsof ik op de rem stond. Als ik het echter langzaam opbouwde wilde die wel, vreemd dit was ik niet gewend. Is dit normaal? Of iets met deze motor omdat die nieuwe was. Kortom bleef ik het een geweldige ervaring vinden. 

Back to topic. Over de afstand, ik vond genk mooi omdat het goedkoop was en omdat ik goede verhalen over deze baan had gehoord. Echter sluit ik andere opties niet uit. Ik ben van plan om 10 - 12 x te gaan rijden. Dan zal ik waarschijnlijk iets van 2 uur per dag rijden ik las dat namelijk een goede. Ik denk dat ik er bij moet blijven dat ik stalling huur op 1 baan. Omdat vervoer niet gaat lukken ben ik bang. Te hoge kosten. Wel zou ik om het af te wisselen na bepaalde tijd van baan kunnen wisselen. Want dan kan ik altijd nog een auto huren en een bak of iets anders en dan lukt dat wel. 

Ik ben wel van plan  om met 2e hands bandjes te gaan rijden. Mocht ik een keer een pr willen rijden kan ik dan altijd nog een setje kopen, als er budget is. 

Verder zat ik inderdaad aan 2000 tot 2500 te denken.  Missen de revisie kosten trouwens niet in dit verhaal? Want dat was nou juist zo duur aan die Swiss auto. 

Pech is pech en als het gebeurt zal ik minder kunnen rijden dat is dan maar zo. 
Binnenkort maar is afspreken om nog is te rijden in een max. Tot dan gaan we nog even rekenen.
Tom


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 13, 2014 7:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Revisie kosten had ik erin verwerkt. Genoemde bedragen zijn gemiddeld per jaar. Revisie Swiss kost circa 1.200 euro, maar dat is na 40 uur en voor mij is dat na circa 4 jaar.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jul 13, 2014 10:55 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Ah, dat verklaart een hoop, school is idd belangrijker dan hobby!

Goed dat je genoten hebt van de Max, ben geen Maxrijder, dat van dat inhouden lijkt me zeker niet normaal Nog gevraagd daar op de baan?

Iig weer wat duidelijker zo.
Ook een Max heeft op z'n tijd revisie nodig en daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden.
Met de inschatten van het aantal uren per keren en het aantal keren per jaar zal je het met een Max met 2 a 2,5 duizend budget per jaar niet redden, de gebruikte banden doen daar niet veel aan af, andere kosten vallen weer hoger uit.
Of je zou naar een keer of 6 terug moeten gaan of anders een 1,5 a 2000 euro (afhankelijk van 10 of 12 keer) per jaar aan je raming toevoegen. (of je verwachte aantal met een 390 :roll: )
Wilfred gaat van een kleine 1,5 uur per keer uit, 2 uur per lijkt me een reëel uitgangspunt trouwens maar kost meer per keer.
Schade en jammer dan maar tijdje niet rijden werkt helaas niet, als je een kart hebt en het virus heeft je te pakken dan wil je rijden. Als je dan geen geld hebt om dat te doen gaat dat je opbreken. Pas je aanschafwensen vooraf op je mogelijkheden aan om later teleurstellingen te voorkomen.
Vergeet niet dat je extra terugkerende kosten van jaarlijkse stallingshuur en extra brandstofkosten voor de afstand makkelijk weg te strepen zijn tegen de eenmalige kosten voor bijv een trekhaak/dakdragers/klein karretje. Je kan dan makkelijk naar een dichterbij gelegen baan en bent flexibel in het wisselen van banen, bijv gewoon omdat je zin hebt in een andere lay-out, als je tegen/met een bekende wil rijden of vanwege het weer ter plekke, betere logistiek en/of beschikbare tijd.

Afijn, eerst nog maar eens ff kijken wat de mogelijkheden zijn en onderwijl wegdromen bij een nwe proefrit :wink: .


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David