Hoewel ik zelf gelukkig nog nooit een as krom gereden heb zie nog wel eens iemand na een touché de baan af wokkelen en dat kost gewoon geld.
Kettingen zijn verslijtdelen, breken ze dat hebben ze hun langste tijd gehad, een goede ketting en tandwielen vervang je al als ze wat lengen en ruim voordat ze breken. Een goede ketting kost een paar tientjes maar bij goed onderhoud maak je dat ruimschoots goed op levensduur.
Dingen die wel onvoorzien zijn:
Naast een as bijv een stuurstang, spoorstang, fuseestuk, band/velg, spoilers, (stickers), beugels voor de bakken en niet te vergeten de achterbumper zijn kwetsbaar en sneuvelen wel eens en zijn prijzig.
Natuurlijk speel je zelf een rol en je klinkt alsof je er bewust van bent dat het je geld kost en kan zelf de betrouwbare factor zijn maar er zijn er meer op de baan en drukte, onervarenheid, gewoon lompheid van anderen en strijd (als bijv tijdens de training of in een wedstrijd) met en tussen anderen meer kans op schade dan de al eerder genoemde rustige momenten.
Ik vind 300 euro op jaarbasis voor een gemiddeld seizoen rijden (hoe vaak en hoe lang per rijdag denk je te gaan rijden) echt niet veel, gebeurt niet heel vaak maar dan moet je er niet aan denken dat je ook een chassis krom kan rijden.
Je zou bijv 50 euro per keer in kunnen voor onvoorzien kunnen reserveren en aan het eind van het seizoen een clubrace-je mee pakken als er geld overgeschoten is. Dan nog is dat peanuts op de totale overige kosten.
Zo reden we met onze 390 op een dagje zo'n 75 euro aan banden op en met onze schakel ruim het dubbele. Revisie is ook iets wat erin hakt, dat zijn grote brokken die je wegbrengt. Laat je je motor weer verzegelen ivm wedstrijden?...
Een CX5 is idd geen onmogelijke maar zeker ook geen ideale auto voor vervoer op het dak of in de auto, toch denk ik dat het beide kan, vorig jaar gezien wat voor ruimtewonders het zijn toen ik een partij onderdelen verkocht had. De hoogte is lastig maar de vorm best gunstig dus het is geen onmogelijkheid, hangt van de fysiek, handigheid en lengte van de eigen "crew" af.
Mijn vader reed me vroeger ook overal naartoe voor de hobbies maar tankpas of korting, zulke afstanden tikken echt hard aan (en dan rijd ik zelf nog op gas). Ik was voor de meerkosten uitgegaan van een routeplanner, middenklasser en een mix van benzine/diesel en gas, met een CX5 op benzine zal je aan alleen brandstof al meer kwijt zijn dan begroot, dan zijn er nog de overige kosten.
Niet dat ik je persé naar een baan dichterbij wil trekken maat ik denk dat jij (en je ouders) veel vaker en relaxter met je hobby bezig zullen zijn dan bij een veel verder weg gelegen baan. Op Strijen hebben ze oa ook leuke clubraces
Als je ander vergelijkbaar materiaal zoekt dan is dat lastig en dan duik ik terug in de tijd met de Ecomoto (4 takt, dan is Strijen geen optie meer) die geen succes geworden is en de Promo 95 en de nazaten van beide blokken. Zo'n Promo 95 is met z'n Iame net iets sneller dan een Rotax Max, kost ongeveer de helft van een Max maar is weer service en handling gevoeliger, zeker mbt de koppeling en dan vooral tov het nwe type Max koppeling, de intervallen en de externe starter. Al met al is de keuze voor een Max zeker geen slechte en mogelijk in je situatie zelfs de beste maar kost nog best geld.
Kijk vooraf goed waar je je prio's legt, elke baan behalve Emmen/Stadskanaal (en dat scheelt heel weinig) is een stuk dichterbij of hoogstens even ver als Genk en onder die andere zijn echt heel mooie en uitdagende.
Als je je stalling handig en veilig elders kan onderbrengen bijv thuis of in de buurt van huis of baan van voorkeur dan win je veel lijkt me (Lelystad dat ongeveer op de helft van de afstand Genk ligt heeft als baan trouwens tegenwoordig zeer goede en in combi met een jaarabonnement baanhuur zeer goede, nette en betaalbare faciliteiten.
Ter vergelijk: Ik reed in het verleden ook graag op Spa, Kerpen of Mariembourg en vanuit hier is dat best aan te rijden maar voor regulier rijden was dat gewoon te ver, daarvoor reden we het meest in Eindhoven dat tegenwoordig wel een Max bolwerk (baan leent zich er kennelijk voor?) geworden lijkt, ze je best een hoop lol kunnen verschaffen bij de keuze voor een Max.
Afijn, het zijn maar tips, misschien kan je er wat mee.
Nb: Een trekhaak bij de dealer/specialist is duur maar zomaar intikken kan geld opleveren:
http://trekhaakdiscounter.nl/trekhaken- ... a-cx5-12-/ Niet iedereen monteert een trekhaak zelf zoals ik altijd deed. Ze hebben via die site gelukkig ook montagepartners (ook bij jullie in de buurt) die de montage kunnen verzorgen, scheelt vaak een hoop geld tov een bedrag zoals je noemde.
Zelf heb ik een heel klein karretje met een bakmaat van 85x120, totaal met dissel korter dan 2 meter en slechts 120 breed op de wielkasten. Ik kan er gewoon een zware schakelkart mee vervoeren, alle spullen die je nodig hebt passen erin onder het deksel. Dergelijke karretjes worden geregeld voor een habbekrats op MP aangeboden.