Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Tips voor beginnende karters
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=535
Pagina 15 van 22

Auteur:  David [ wo aug 24, 2005 10:42 am ]
Berichttitel: 

Ik heb ook altijd een pompje bij, niet in de laatste plaats omdat de bandjes van mijn pitkarretje weleens leeg willen lopen na verloop van tijd.
Alle banen waar ik tot nogtoe op gereden heb hebben tegenwoordig wel een luchtslang hangen inderdaad.
Overigens zijn deze niet voorzien van een fatsoenlijke bandenspanningsmeter, dus die moet je zelf meenemen (of iedere keer lenen als je er nog geen hebt zoals ik :oops: )

Auteur:  Vitalogy [ wo aug 24, 2005 10:05 pm ]
Berichttitel: 

Zo'n draagbare compressor is helemaal niet zo duur.

Ok wellicht een stomme vraag die ik misschien dubbel stel nu.
Wat er is op tegen om in plaats van een Honda GX390 motor op de kart te zetten er een Honda GX620 of GX670 op te zetten?

Auteur:  x-treme [ do aug 25, 2005 7:19 am ]
Berichttitel: 

Wordt veelste zwaar en deze motoren zijn veel te groot om fatsoenlijk op een kart te kunnen bouwen. En in verhouding hebben ze niet eens zoveel meer vermogen.

Auteur:  Vitalogy [ do aug 25, 2005 10:23 am ]
Berichttitel: 

Ok wat is de meest veilig keuze voor meer vermogen?

Mijn keuze is al gemaakt voor 4-takt omdat het onderhoudsvriendelijk is en je op alle banen mag rijden. Ik wil gemiddeld per week zeker een uur of twee kunnen rijden dus dan kom je op zo'n 100 uur per jaar.
Of dit te ambiteus is weet ik niet en doet er ook even niet toe.

De eis aan de motor is dus dat het voor een relatieve beginneling 100 uur per jaar moet kunnen lopen zonder dat ik iedere maand naar een of andere toko moet gaan om allerlei reparaties of onderhoud uit te laten voeren. Daarnaast wil ik ook de keuze hebben om races te gaan rijden (op meerdere circuits).

De beste keuze lijkt mij dan zonder meer: Honda 390?

Waar ik een beetje bang voor ben is dat Honda 390 voor mij te weinig vermogen heeft. Ik weeg nu 98,5 kg. Ik ben aan het afvallen maar dan nog zal ik afgetraind toch nog boven de 80 kg wegen. Bovendien ben ik ook wat langer (1m90). Het gewicht zal dus een behoorlijke invloed hebben. Dat wil ik graag zo veel mogelijk beperken en de makkelijkste manier is om dan meer vermogen er op te gooien.

Echter ik moet ook rekening houden met het eenvoudige onderhoud en dat ik de mogelijkheid wil houden races te rijden. En dan bedoel ik niet een of ander obscuur kampioenschap.

Dus mijn vraag wat is de meest veilig keuze voor meer vermogen?

Uit alle info die ik verzamel maak ik op dat

Honda 390 de veiligste keuze is voor een beginneling 4-takt motor.
Wil je veel vermogen dan kom je bij 4-takt uit op Biland.

Alternatieven hoor ik graag. Wel 4-takt aub.

Auteur:  Wesley [ do aug 25, 2005 10:52 am ]
Berichttitel: 

Heey Vitalogy!

Een 390 lijkt me eigenlijk toch wel wat voor je.
Over die 100 uur hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Het enige wat dan gebeurt moet zijn is olie verversen en misschien een keer kleppen stellen.

Over de races.. Kom 25 september eens op Oldenzaal kijken. Dan is er weer een racedag van de Kartclub. Hier rijd dan ook de klasse 390 zwaar, wat me een mooie klasse voor je lijkt. Hierin kun je rijden met een persoonlijk minumum-gewicht van 80 kg, en alles bij mekaar moet je minimaal 190 kg halen. Een gemiddelde honda 390 kart weegt zo'n 100 kg. (Misschien iets minder, maar ik heb er nog lood bij aan zitten omdat ik anders niet aan mijn minimumgewicht kom.) Als je dan nog iets afvalt, En je hebt een niet al te zware kart, dan kun je nog wel aardig bij het perfecte gewicht in de buurt komen volgens mij. :wink: (Iedereen probeert zo dicht mogelijk tegen die 190 kg-grens aan te zitten)

Mocht je vooraan willen rijden in die klasse, dan moet je volgens mij nog wel een aardig potje kunnen sturen hoor! Het is echt niet een laag amateur-niveautje naar mijn idee!

Maar ik zou zeggen, kom eens kijken, dan kun je een beetje rondkijken, een beetje praten en vragen stellen aan die mannen uit de 390 zwaar, en zo ben je ook al weer heel wat info rijker. Misschien kun je zelfs wel ff een proefritje regelen?

Groeten en succes met je keuze :)

Auteur:  Vitalogy [ do aug 25, 2005 11:08 am ]
Berichttitel: 

Ik had dat al in overweging genomen alleen ik weet nog niet of ik 25 september mee gaan doen. Ik ben nogal een Verstappen fan en de eerste A1GP race is op 25 september. Aangezien er nog 2 races daarna zijn op Oldenzaal kan ik dan ook wat ruimer de tijd nemen om te trainen.

Ik heb al 1x gereden op Oldenzaal, de eerste keer op een buitenbaan was dat en toen reed ik met mijn zware gewicht 41,89.

Vond ik niet slecht. :D

Auteur:  Wesley [ do aug 25, 2005 11:16 am ]
Berichttitel: 

Ochjah, Dat klopt.. Dat is dan ook! :D

In de kantine staat de tv waarschijnlijk ook wel aan ;)
Ze hebben er nu zelfs een projector :P

Maargoed, zoals je al zegt, er zijn daarna nog 2 races waar je kunt komen kijken! :D

Auteur:  Vitalogy [ do aug 25, 2005 12:20 pm ]
Berichttitel: 

Maar voor een zwaardere motor is eigenlijk de Biland dan het enige alternatief? Waar kan je daar mee racen?

Zo'n probleem is het waarschijnlijk toch niet. Ik denk dat als ik zou beginnen met een Honda 390 en alles loopt goed dat ik dan op een gegeven het tunen van de motor ga proberen.

Auteur:  Vitalogy [ do aug 25, 2005 1:08 pm ]
Berichttitel: 

Ik ga morgen rijden op Pottendijk.
Is die 100cc daar te vergelijken met een Honda 390 qua snelheid?

Auteur:  Energy 390 [ do aug 25, 2005 2:02 pm ]
Berichttitel: 

100cc is sneller hoor........ voor de vergelijking zou je skeurijzer eens moeten vragen! Die heeft beide gereden.

gr. Roeland

Auteur:  lammie [ do aug 25, 2005 2:05 pm ]
Berichttitel: 

Zeg.. heeft er iemand wat bruikvare tips voorop berghem.. bochtenwerk etc.

Auteur:  David [ do aug 25, 2005 3:32 pm ]
Berichttitel: 

Ik zou niet weten hoe je tips zou moeten geven over bochtenwerk eerlijk gezegd (neem bocht 1 niet zo hard, maar ook niet erg langzaam gewoon net snel genoeg weetjewel dus wel harder dan bocht 6 maar langzamer dan bocht 3 en probeer niet te lang te remmen ongeveer een seconde of nou ja ietsjes langer dan na die eerste molshoop als ie er nog ligt, enz,enz, gaat nergens over dus :P). Bovendien past het niet echt in dit topic vind ik.
@Vitalogy: Na de 390 is er nog niet zo heel erg veel keuze zeker als er ook nog mee geraced moet worden. Je hebt dan nog de TKM, maar dacht dat die nieteens zoveel goedkoper was dan een Biland, en weet niet of er veel raceklasses voor zijn.

Auteur:  joris [ do aug 25, 2005 4:34 pm ]
Berichttitel: 

die yamaha schakel 4 takt is ook heel mooi spul maar je moet er een beetje van uit gaan dat alles wat meer pk heeft ook meer onderhoud vergt (eigenlijk meer de pk gewicht verhouding) iets wat licht is en veel pk heeft heeft veel onderhoud nodig en omgekeerd

Auteur:  Vitalogy [ do aug 25, 2005 5:31 pm ]
Berichttitel: 

joris schreef:
die yamaha schakel 4 takt is ook heel mooi spul maar je moet er een beetje van uit gaan dat alles wat meer pk heeft ook meer onderhoud vergt (eigenlijk meer de pk gewicht verhouding) iets wat licht is en veel pk heeft heeft veel onderhoud nodig en omgekeerd


Wat mij betreft begin ik direct met de snelste schakelmotor. Ik ben alleen bang dat ik dan van een koude kermis thuiskom.


Energy 390 schreef:
100cc is sneller hoor........ voor de vergelijking zou je skeurijzer eens moeten vragen! Die heeft beide gereden.

gr. Roeland


Ja zie vorige pagina.
Het antwoord was
Citaat:
opzich die 100cc kart in emmen, is niet gebouwd als huurkart. Het is wel een raceframpie, maar de huurkart van emmen is ook al weer aantal jaren oud, dus zet er een gelijkwaardige racekart van deze tijd naast, en je verliest al.


Nu weet ik alleen niet wat een gelijkwaardige racekart is? Honda 390 zal wel langzamer zijn. Maar Rotax weer sneller? Volgens de site gaat ie 130 km/u. Een Rotax gaat geen 130 km/u.
Maar goed, dit zal voor jullie ook wel lastig zijn om te antwoorden aangezien 100cc weinig zegt he.


Moet ik dat ding aanduwen trouwens? Of is dit wel een 100cc met koppeling?

Auteur:  Vitalogy [ do aug 25, 2005 5:32 pm ]
Berichttitel: 

Overigens, zit er op een Honda 390 standaard een koppeling of bouw je die er dan op?
Want ik had de handleiding van www.honda-engines.com afgehaald maar ik zie daar niets over staan.

Pagina 15 van 22 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/