Auteur |
Bericht |
Beire
|
Geplaatst: wo sep 30, 2009 10:44 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Er is voor alles wel een voor en tegenspraak. Als het over de "gewone" 2-tak blokken gaat, dus geen TAG's: Zo zijn er nog steeds een pak 100CC (watergekoelde of niet) blokken te koop. Die zijn mits goed afgesteld redelijk snel én onderhoudsvriendelijk. Net zoals er ook 125CC watergekoelde blokken zijn. Wat het afstellen ervan betreft is het inderdaad even zoeken. Maar eens je de basis beet hebt gaat het lekker. Voordeel is dat je net tijdens het rijden je afstelling kan bijsturen. En wat het handje op het luchtfilter betreft: Je moet het luchtfilter niet helemaal afdekken enkel de luchtstroom wat inperken zodat er extra benzine aangezogen wordt. Er zijn meerdere redenen waarom dit gedaan wordt. Ten eerste voelt men zo of het blok te rijk of te arm staat -> schiet het blok ineens door staat hij te arm, zakt hij ineen dan staat je blok te rijk. Als je blok echt scherp afgesteld staat doet men dit inderdaad om extra smering/koeling te geven aan het einde van een snel lang recht stuk. Je blok komt gewoonlijk ook beter weg na de bocht door die extra smering. Op den duur wordt dit een automatisme en zeker geen geklooi. Het probleem is dat je regelmatig piloten ziet rijden die dit "choken" ook doen terwijl dit helemaal niet nodig is. Als je blok niet echt heel scherp afgesteld is is het eigenlijk niet nodig. En doe je het verkeerd of teveel gaan je membranen erdoor wat ook niet de bedoeling is. De beste manier om te leren: laat je begeleiden door iemand die er wat van kent. Wil je zelf leren koop dan een oud 2-takt lucht- of watergekoeld blok dat in orde staat (die zijn echt niet duur) en experimenteer daarmee. Kost je wel ns een zuiger (of als het echt misgaat meer) maar zo leer je echt goed afstellen.
|
|
Omhoog |
|
 |
V.Clabbers
|
Geplaatst: wo sep 30, 2009 12:34 pm |
|
Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm Berichten: 16
|
Ik heb zelf een sprintscooter, dus kwa afstellen zit het denk ik wel goed. Ik zat, voordat het seizoen begon, ook altijd af te stellen, met sproeiers, luchtschroef, naalden etc. Ook met ontsteking (binnenrotor). Dus ik heb wel wat ervaring, en het lijkt mij dat een kartblokje niet heel veel anders in elkaar zit dan een scooterblok (niet de std. 50cc'tjes, 70cc+  ) Correct me if i'm wrong.. Maargoed, ik ga eerst opzoek naar een chassis, en ga vervolgens op zoek naar een blok, liefst een 125cc blok. Ook al word er verteld dat choken na een tijd 'vanzelf' gaat. Het lijkt me toch een heel gedoe om telkens na een recht eind je hand voor de luchtfilter te houden, en je ook nog te concentreren op het aansnijden van de bocht. Nu ik toch aan het typen ben  Word er nog in venray gereden eigenlijk? Ik kan me nog herrineren dat daar een hele mooie baan lag/ligt, maar door al die verbouwingen enzo heb ik er niet veel meer van gehoord.. Zou mooi zijn als ik daar met m'n kartje terecht zou kunnen 
|
|
Omhoog |
|
 |
Philipper
|
Geplaatst: wo sep 30, 2009 12:40 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Choken is niet zo een zware opgave hoor  Lijkt me wel een goed idee om eerst een leuk chassis uit te zoeken en daarna voor een gepaste motor te zoeken. Neem zeker geen overhaaste beslissing want het gaat over redelijk wat geld. GrtZz
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
V.Clabbers
|
Geplaatst: wo sep 30, 2009 1:43 pm |
|
Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm Berichten: 16
|
Ja, ik ga zoiezo eerst op zoek naar een chassis, dat is toch wel het belangrijkste. Blokje komt daarna wel, als ik maar gewoon eerst een goed chassis heb, want die zijn toch nog vrij schaars..
|
|
Omhoog |
|
 |
Washandje
|
Geplaatst: wo sep 30, 2009 1:46 pm |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
Je kan mischien ooit nog in Venray terecht als alles goed komt! 
|
|
Omhoog |
|
 |
V.Clabbers
|
Geplaatst: wo sep 30, 2009 2:30 pm |
|
Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm Berichten: 16
|
Ik heb eens op de site gekeken.. En ze zijn wel aan de site aan het werken.. Dus er is misschien nog hoop  . Een vriend van mij zit in de speedway wereld en is fotograaf voor een speedwayblad, ik zal hem eens vragen hoe het nou werkelijk zit met het speedway/kart-circuit
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: wo sep 30, 2009 11:08 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
ik ben niet zo bekend met 100cc's alles wat ik verteld heb, heb ik ook maar gehoord.  je kan natuurlijk ook nog beide kopen  100cc'tje en 125cc. er staan regelmatig motoren te koop en volgems mij bij kartshop amsterdam ( chirs van dit forum ) heb ze nog een gigantische voorraad 100cc's. kijk ma wat je doet, voor technisch advies kan je hier wel terecht!
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 5:59 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: plus dat het blokje veel geluid maakt waardoor je een MD demper plus filter moet hebben Het kan ook zijn dat je bij een 125cc blok een extra md achter de uitlaat moet plaatsen. En een goekgekeurde filter hoort op iedere (2 takt) kart te zitten.
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 7:02 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
dat is waar inderdaad! moet er op jouw iame k25 ook nog een extra demper? of is die megajoint genoeg?
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 7:34 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
megajoint ( zoals jij het zo mooi noemt ) is genoeg. Maar vaak zit er op een k25/leopard/promo een 100cc uitlaat en dan moet er wel een extra demper op. dat geld ook voor de luchtfilter op bijvoorbeeld berghem. Met een rotax max heb je nergens last van.
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 7:45 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Behalve dat de aanschaf prijs iets hoger is, maar revisie interval is later dus op den duur verdien je het geld terug.
|
|
Omhoog |
|
 |
V.Clabbers
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 10:15 pm |
|
Geregistreerd: di sep 29, 2009 6:21 pm Berichten: 16
|
Goedgekeurd filter? Luchtfilter?? Of wat bedoelen we hier mee  ?
|
|
Omhoog |
|
 |
golfje21
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 10:16 pm |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
idd goedgekeurd luchtfilter.
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
 |
Washandje
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 10:16 pm |
|
Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm Berichten: 1635
|
Een CIK Filter. Bijvoorbeeld die van Freeline of KG die CIK 08 Gekeurd zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
Hendrik1985
|
Geplaatst: do okt 01, 2009 11:07 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
voor de geluidsnormen van tegenwoordig.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
 |