Ga naar pagina Vorige  1, 2




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2008 4:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Vrouw vriendelijk en plant aardig ja ;):D
Komt goed!
Bedankt jongens!
En tot op de kartbaan ergens!

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 7:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm
Berichten: 488
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Jeroen, alleen dan voor een Iame K25, weet iemand hoe je deze moet inrijden?
bvd

_________________
Merlin - Rotax Max sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 8:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Bijna hetzelfde, al hoef je de benzine niet anders te mengen, en liggen de toerentallen wat hoger, en de max temperatuur waarschijnlijk wat lager.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 05, 2008 10:02 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 12, 2008 5:57 pm
Berichten: 488
Oke, thnx :)

_________________
Merlin - Rotax Max sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 05, 2008 11:16 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm
Berichten: 252
eej,

Volgens mij is meteen volgas nooit de goede optie.
Ik denk dat als je gewoon het minste risico en ook het beste uit je blokje wil halen je gewoon 1st een keer goed op de bok moet laten lopen.(niet teveel toeren) daarna de baan op en wle gewoon flink gas uit de bochten maar vermijdt te hoge toeren. dit doe je 2 keer en je laat je blokjes WEL afkoelen. Dit omdat ijzer uitzet als het warm is(dit zulle de meeste weten :roll: ) en niet alle onderdelen even snel afkoelen. Dus bijv. je zuigertje is al afgekoeld en je cilinder nog niet. hierdoor KAN er verkeerde slijtage optreden. En zal je zuigertje niet optimaal gaan presteren.
de 3de keer gewoon goed warmrijden en langzaam de echt hoge toeren gebieden gaan opzoeken.


volgens mij is dit de beste en veiligste manier wat voor de recreant natuurlijk belangrijk is :twisted:

_________________
Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 05, 2008 10:48 pm 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
Citaat:
dit doe je 2 keer en je laat je blokjes WEL afkoelen. Dit omdat ijzer uitzet als het warm is(dit zulle de meeste weten ) en niet alle onderdelen even snel afkoelen. Dus bijv. je zuigertje is al afgekoeld en je cilinder nog niet. hierdoor KAN er verkeerde slijtage optreden. En zal je zuigertje niet optimaal gaan presteren.


Ik vraag me af waar deze wijsheid vandaan komt? Je hoeft de zuiger niet tot het oneindige in te rijden, als je goed hebt ingekocht heeft de zuiger al de correcte speling met de cilinder, alleen de kleine oneffenheden hoeven uit de zuiger en zuigerveer (wat heel snel gebeurd is) welke de motor echt niet zomaar vast laten lopen mits goed opgewarmd...maar goed opwarmen is iets wat je altijd moet doen.
Het nut van tussendoor afkoelen bij een watergekoelde motor begrijp ik sowieso niet. Een motor is ontworpen (dus de toleranties) op bedrijfsconditie, dus wanneer die warm is. Als je hem helemaal af laat koelen worden de spelingen weer groter (bijv tussen zuiger en cilinder) dus het wordt alleen maar nadeliger om vanuit koude toestand te starten. Dat het zuigertje iets sneller afkoelt en de cilinder relatief traag (zeker als het een gietijzer wand is) boeit niet zoveel, de speling zal toch nog kleiner zijn dan wanneer in koude toestand (zuigertemperatuur komt niet onder de cilinder temperatuur).

Maar doe natuurlijk wat je gewend bent...if it's working don't change it


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 06, 2008 9:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm
Berichten: 252
eej roel,

je hebt gelijk over het oneindige inrijden. maar begrijp dat de (volgens mij)meeste recreanten hier 1 x per jaar zo niet minder laten reviseren. dus is het voor hun belangrijk om zo min mogelijk risico te nemen. je hebt gelijk dat het een beetje overdreven is maar het is wel het zekere voor het onzekere (denk ik)wat bij mij zeer belangrijk was de 1ste keer. Het enige risico van het "3keer"inrijden is dat mensen te rustig aan gaan doen wat volgens mij ook niet goed is.

Citaat:
Dat het zuigertje iets sneller afkoelt en de cilinder relatief traag (zeker als het een gietijzer wand is) boeit niet zoveel, speling zal toch nog kleiner zijn dan wanneer in koude toestand

daarom is het warm rijden natuurlijk zeer belangrijk om de speling zoals je zegt in koude toestand groter zijn. en er dus verkeerd slijtage kan optreden.
ik denk(maarja wie ben ik) dat het verstandig is op de motor min 2 x op bedrijfstemperatuur te laten komen en goed in te rijden. En volgens mij is het afkoelen wel belangrijk om de meeste oneffenheden zo goed mogelijk weg te krijgen.

maar zoals je zegt doe wat je gewend ben. :)

_________________
Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 23, 2008 5:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 03, 2008 6:50 am
Berichten: 180
Woonplaats: Duiven
Het is allemaal goed gekomen trouwens!
Idd gewoon 3 keer 10 rondjes en steeds wat meer toeren.
Gelukkig wel gedaan op een wat rustige dag.
Maar blokje rijd verder prima!
Nu paar keer mee gereden maar in 1 woord... GE-WEL-DIG!!!
:D:D

_________________
VRK-Rotax 125 FRmax
Never drive faster than your guardian angle can fly... ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 23, 2008 7:44 pm 

Geregistreerd: vr feb 29, 2008 3:49 pm
Berichten: 333
Woonplaats: Emmeloord
ik denk dat dit topic het beste is voor mijn vraag.

Ik ga een nieuwe koppeling op me motor zetten (RK1)
Moet ik dan ook rustig rijden, of is het normale warmrijden wat je atijd doet genoeg, een rondje of 10?

Gr Niels

_________________
Birel RY30, Rotax Max


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 23, 2008 7:46 pm 

Geregistreerd: wo aug 20, 2008 6:38 pm
Berichten: 321
Woonplaats: genk
koppeling moet je naar mijn weten niet inrijden?
misschien kan iemand anders beter helpen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 23, 2008 9:43 pm 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
er valt niks in te rijden aan een koppeling, gewoon rijden zoals je normaal doet


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 23, 2008 10:09 pm 

Geregistreerd: vr feb 29, 2008 3:49 pm
Berichten: 333
Woonplaats: Emmeloord
ok bedankt dan weet ik dat. :)

_________________
Birel RY30, Rotax Max


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David