Auteur |
Bericht |
Beire
|
Geplaatst: za feb 16, 2008 9:19 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Hey Ben999, vraag eerst ns na wat de specs zijn van de motor die je wilt kopen. Het lijkt me dat je nog niet echt veel kent van kartmotoren. Wel mooi dat je hier info zoekt en zoals je al gemerkt hebt is niet iedereen de hoogte van de verschillende types 100CC motoren.
Kort samengevat: er zijn types met én zonder koppeling. Die met koppeling moet je starten met een startmotor, ofwel een externe ofwel 1tje rechstreeks op het blok gemonteerd. Bij het eerste type zet er iemand een starter op je motor (rechtstreeks op je krukas) en eens je motor gestart neemt die de starter weg en je kan vertrekken. Dit wil wel zeggen dat als je op het circuit stilvalt er iemand moet langs komen met de starter om je terug op gang te helpen. Bij het tweede type kan je gewoon met een druk op de knop de starter bedienen en je motor starten. Als je op het circuit stilvalt kan je dus ook met dat knopje je motor terug op gang brengen.
Dit type zijn tegenwoordig 125CC types en geen 100CC's. De meeste 100CC's zijn er zonder koppeling, daarbij moet je telkens je kart zelf in gang duwen want omdat er een vaste verbinding tussen je motor en achteras is kan je motor niet draaien als je kart stilstaat. Val je stil op het circuit zal je zelf terug je kart in gang moeten lopen. Een 100CC type zonder koppeling omvormen naar 1tje mét koppeling kost redelijk wat geld en dan zal je nog steeds iemand moeten hebben die je motor start op de manier die ik eerst beschreven heb. Ombouwen naar een type die je kan starten met een druk op de knop is niet mogelijk. Of je moest er echt veel geld tegenaan willen gooien maar dan koop je beter ineens een type waar dit al voorzien is.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord?
|
|
Omhoog |
|
|
DH-karting
|
Geplaatst: zo feb 17, 2008 12:19 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Zou je ook een '' vaste starter '' kunnen zetten op een blok waar al een koppeling op zit? Dus inplaats van de externe starter een starter met een knopje ( zoals op rotax max enzo )
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: zo feb 17, 2008 2:54 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Alles is mogelijk maar daar komt zo veel bij kijken dat het ten eerste een ingewikkelde constructie zal worden en ten tweede ook serieus wat geld gaat kosten want dat wordt maatwerk. Als je zoiets overweegt ben je zoals hogerop al gezegd beter met een ander blok waar zo'n systeem al opzit. Sorry.
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: zo feb 17, 2008 3:14 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Toch lijk het mij niet zo moeilijk? gewoon een tandwiel op de krukas, waar je normaal je externe starter opzet, startmotortje monteren(dit zal het grootste probleem zijn denk ik), accu ertussen, schakelaartje erin...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: zo feb 17, 2008 8:43 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Hey Marlon, doe ons een plezier en zoek ns ff uit hoe het juist te doen valt en wat het gaat kosten. Je zou er hier (en ook elders) toch wel wat mensen een plezier mee doen als je dit voor een leuke prijs kan verwezelijken. Maar liefst wel een degelijke installatie als het ff kan hé.
Alvast bedankt voor je moeite!
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: zo feb 17, 2008 11:00 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Ik probeer enkel mee te denken...
Zal eens op zoek gaan voor een degelijke oplossing, ben er namelijk van overtuigd dat het te doen moet zijn..
Heb alleen weinig verstand van electra, dus zou dan niet precies weten hoe sterk de startmotor en accu moeten zijn, en welke overbrengverhouding er tussen de startmotor en de krukas moet komen...
Wat betreft de montage van de startmotor zal ik eens kijken of ik een 3D-Cad tekeningetje kan maken voor iets wat er een beetje fatsoenlijk uitziet...
Voor de accu zou je misschien de montage van een rotax max, of een suter vampire kunnen gebruiken?
En de verbindingsdraden + schakelaar moeten volgens mij voor niet al te veel geld wel bij de lokale electra-boer te krijgen zijn...
Enige nadeel: de accu zal niet opladen onder het rijden, dus je zal hem wel thuis vantevoren op moeten laden... maar dit moet met externe starters ook...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: zo feb 17, 2008 11:14 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Okay, Electriciteit is geen erg. Dat is het simpelste en opladen mag ook geen probleem zijn want er zijn bijna geen kartmotors waarvan de Batt. opgeladen wordt tijdens het rijden.
Ik ben ns benieuwd. Zoals gezegd -> een degelijke constructie die niet duurder mag zijn dan de aanschaf van een motor waar al een startvoorziening op staat hé.
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: zo feb 17, 2008 11:35 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Uitgaande van rotax max delen,
Startmotor: 85
Accu: 60
Accubak: 22
Total so far: 167
prijzen van www.kartservice.nl (dennis van der spoel)
Hier komt nog bij: bedrading, een schakelaar, 2 tandwielen(1 op de startmotor, 1 op de krukas) en een stuk aluminium, of voor mijn part plaatstaal wat omgezet wordt voor de bevestiging van de startmotor...
Het laatste zal ik zoals gezegd een 3D-Cad ontwerpje voor maken, moet ik alleen eerst even het internet afspeuren voor de benodigde maten...
Weetniet wat de aanschaf van een motor met startvoorziening scheelt met een zonder... Maar als je je huidige motor moet verkopen lijdt je in principe altijd verlies dus dit moet te doen zijn...
Vind het in ieder geval wel een leuke uitdaging.. We zullen zien wat eruit komt rollen....
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma feb 18, 2008 12:01 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Heb je al een idee hoe je dat tandwiel vast wil zetten op de krukas?
Voordat je aan de rest begint zou ik dat eerst oplossen.
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: ma feb 18, 2008 9:35 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Daar zal Marlon toch al wel over nagedacht hebben hé David, anders zal hij niet zeggen dat het niet zo moeilijk kan zijn. Mij lijkt het ook wel sterk dat iemand iets waar anderen al jaren vruchteloze pogingen voor gedaan hebben even zou oplossen maar dat is zo met elk probleem -> ooit is er wel iemand die het oplost. Waar ik eerder benieuwd naar ben is of hij voor een zacht prijsje een degelijke, betrouwbare omvormkit kan maken.
@ Marlon,
167€ lijkt nog niet veel maar ik som nog even wat dingen op die je ook nodig zal hebben:
- De steun voor het bevestigen van de motor moet wel stevig zijn zodat het hele systeem wel een tijd betrouwbaar blijft natuurlijk.
- Starterkrans
- Zoals David zegt een constructie die ervoor zorgt dat de starterkrans goed op de krukas bevestigd word én er op blijft zitten. Met andere woorden zal er een soort "omhulsel" moeten gemaakt worden om dit te bewerkstelligen.
- Ervoor zorgen dat het hele systeem niet in de weg zit om een tandwiel of ketting te vervangen.
Dit gaat dan nog maar over een motor waar al een vrijloopkoppeling op zit vermoed ik zo. Als je het op een blokje waar standaard geen koppeling op zit wilt klaar krijgen zal je om te beginnen al een andere krukas moeten steken. Dan gaan de kosten wel danig de hoogte in.
Lijkt me een leuk projectje maar zoals gezegd, of het dan ook nog een optie is die betaalbaar blijft is de vraag.
Ben ns benieuwd...
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: ma feb 18, 2008 12:44 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Zonder vrijloopkoppeling op het blok zou ik niet weten hoe het moet...
Dat tandwiel op de krukas moet kunnen, je kunt er immers ook een externe starten opzetten.... Wellicht dat dit met een soort van adapter wil o.i.d.
Voor de steun van de startmotor dacht ik aan 2 opties:
- Met een klem op het chassis(minst goede optie, hier moet je namelijk nog gaan stellen e.d.)
- Met een plaat tussen de motor en de motorplaat, en van hieruit een degelijke bevestiging van de startmotor(dit leek mij een beter idee)
Zit echter nog met de vrijloop op de starter.. maar daar moet toch wel een oplossing voor gevonden kunnen worden dacht ik zo...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma feb 18, 2008 5:41 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
je moet ook nog iets hebben wat de start motor van de motor los koppelt anders draait hij de hele weg mee en dan is je start motor zo op
en je moet je electra schakelen over een relais
|
|
Omhoog |
|
|
Bob
|
Geplaatst: ma feb 18, 2008 5:51 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 28, 2008 12:15 pm Berichten: 157 Woonplaats: South-Garda
|
ze hebben toch ook 100cc luchtgekoelde junior motoren ?? elektrisch gestart, hier kan je net zo`n startboxje opzetten als bij een mini kartje
dit is de makkelijkste optie voor een 100cc vrijloop motor.
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma feb 18, 2008 5:58 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Misschien is het handig om eerst eens zo'n blokje met koppeling van dichtbij te gaan bekijken.
|
|
Omhoog |
|
|
Ben999
|
Geplaatst: ma feb 18, 2008 9:45 pm |
|
Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm Berichten: 202 Woonplaats: Rekem
|
Thx voor alle reacties, ben benieuwd naar marlon_ruchtie zijn 3D tekeningtje
Dat wat Bob juist zei, daar was ik ook over aan het denken. bij die karts gebruiken ze ook een starter dus zou het wel eventueel mogelijk kunnen zijn om zo iets te realiseren.
|
|
Omhoog |
|
|