Auteur |
Bericht |
Paulo27
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 9:44 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Ik weet het....
Het verschil tussen een 40mm as en een 50mm as.....= 10mm !
- Een 50 as is dunner en daardoor lichter maar wel veel sneller krom
- maar hij is zeker veel stijver dan een 40 as
- wat ik nog niet bewezen hebt zien worden is dat je met een 40 of 50 mm as juist harder of zachter gaat....
- en daar gaat het toch om ??
L8ter
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 9:48 pm |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Citaat: roel jij zecht dat er dus alleen maar naadelen kleven aan de 50 as maar waarom word die dan toch gebruik door bijna de gehele kart wereld hebben die het allemaal mis dan ?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat een 50 mm as geen voordeel biedt tov (of gelijkwaardig is aan) een 40 mm as op het gebied van massa, sterkte of plaatsing.
Er is echter 1 voordeel van de 50 mm as wat niet met een 40 mm as (of kleiner) verkregen kan worden en dat is de buigstijfheid. Kennelijk is dit voordeel zo groot dat het tegen de andere nadelen opweegt.
En je kunt de 40 mm as wel dikwandiger maken maar dan nog haal je de buigstijfheid niet van een 50 mm as....het zou mij niets verbazen als een 50mm as 2 mm dik buigstijver is dan een 40 mm massieve as, de diameter is immers doorslagevend hiervoor niet de wanddikte.
|
|
Omhoog |
|
|
Roel
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 9:58 pm |
|
Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm Berichten: 153 Woonplaats: Helden
|
Citaat: - wat ik nog niet bewezen hebt zien worden is dat je met een 40 of 50 mm as juist harder of zachter gaat.... - en daar gaat het toch om ??
Das waar. Ik denk dat een 50 mm as meer grip geeft, er is meer kracht overdacht naar de buitenste achterband band. Hangt natuurlijk ook van het chassis af en de rest van de setup maar ik neem dat je door de extra (mogelijke) grip achter sneller door de bocht kunt gaan.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do okt 04, 2007 10:09 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
daar ben ik het toch niet mee eens je kunt 40mm assen kopen die zo stijf zijn dat ze je hele band opvreten dus te stijf het zelfde geld voor de 50 mm as voor een bepaalde baan temperatuur is een bepaalde stijfheid gewenst die met bijde as diameters te verkrijgen is
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 9:49 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Maar als ik alle reacties zo lees, waarom is de asdiameter dan niet vrij gegeven voor alle klassen ?
Bij de Cadets of Mini Briggs bijvoorbeeld mag alleen met een 25mm massieve as gereden worden, en bij de World Formula is de keuze vrij tot een maximale diameter van 40mm met minimum van 2,9 mm
wanddikte of een diameter van 30mm met een minimum van 4,9mm wanddikte.
Als een 50mm zoveel meer buigsterkte of grip zou geven zou het in alle klassen gebruikt moeten kunnen worden.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
BeNeDu-Racing
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 11:28 am |
|
Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm Berichten: 367 Woonplaats: Emlichheim
|
Hoi,
Uit ervaring kan ik zeggen dat een 50mm as meer grip geeft en wat rustiger is dan een 40mm as, een 40mm as is nog recht te slaan een 50mm moet je dan vervangen.
mvg Team Biland
_________________ Met vriendelijke groet, BeNeDu-Racing Stephan Osinga 0031-619822458 0049-59439853003 www.beneduracing.comCheck us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 3:24 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Een 50 mm as kun je ook gewoon 'richten' hoor Team Biland.
On topic:
De stijfheid van de achteras bepaald mede de wegligging van de kart bij het in sturen van de bocht. De maten 25, 30 35, 40 en 50mm zijn achterassen die toegepast worden in de kartsport. Naast de diverse diktes is er ook nog verschil in de stugheid van de as. Een 50mm as b.v. is verkrijgbaar in 7 verschillende legeringen en hardheid.
Off topic:
Wielklossen
Wielklossen zijn in drie verschillende lengtes verkrijgbaar, het is verstandig om alle drie de wielklossen bij het karten bij je te hebben. In de regel geld hoe breder de wielklossen hoe meer grip de kart van achteren zal hebben. Heeft de kart te veel grip, plaats dan kleinere wielklossen. Bij het rijden in de regen wordt de grootste wielklos gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de achteras stugger wordt.
Spoorbreedte
De spoorbreedte achter wordt in het algemeen gezet op de maximale toegestane breedte. Indien blijkt dat de achterzijde te veel grip heeft is het verstandig om eerst smallere wielklossen te plaatsen. Indien dit niet helpt kun je de spoorbreedte smaller maken.
De spoorbreedte voor een mini kart is +/- 108cm en voor een 100cc 2-takt 139cm, sla de reglementen van de klasse waarin je rijdt na op de maximale toegestane breedte.
Frame hoogte
De frame hoogte aan de achterzijde kan op de meeste karts in drie verschillende standen gezet worden. Onder normale omstandigheden wordt bij droogweer de as omhoog gezet (frame laag). Indien de kart te weinig grip heeft kan geëxperimenteerd worden met de as in een lagere stand. Bij regen wordt de achter as in de laagste stand gezet (frame hoog).
Stoel stangen
De stoel wordt op het frame bevestigd met de daarvoor bestemde steunen die vast gelast zijn op het chassis. Daarnaast wordt het hoogste punt van de stoel via losse steunen bevestigd aan een van de bevestigingspunten van het lager. Deze steunen naar de lagers zorgen ervoor dat het gewicht van de bestuurder in de bocht wordt overgebracht naar de banden. Dit betekent dus meer grip. Vaak zie je dat er aan beide zijde van de stoel twee van deze steunen aanwezig zijn. Het verwijderen van deze steunen heeft tot gevolg dat de kart zal uitbreken bij het ingaan van de bocht.
Stabilisator
Bij sommige kart kunnen aan de voorzijde en aan de zijkant en aan de achterzijde stabilisatoren worden geplaatst. Deze stabilisatoren hebben tot doel om het frame op het betreffende punt stijver te maken. Indien aan de voorzijde een stabilisator wordt geplaatst zullen de voorwiel meer grip krijgen. Dit geldt ook voor de zij en achterzijde. Het wel of niet gebruiken van stabilisatoren zal verschillende zijn per circuit, uit proberen dus.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
BeNeDu-Racing
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 4:03 pm |
|
Geregistreerd: di maart 20, 2007 4:17 pm Berichten: 367 Woonplaats: Emlichheim
|
@ Fart,
een 50mm as is ook nog wel te richten maar veel moeilijker, en je blijft altijd wel iets voelen dus ik doe er altijd meteen een nieuwe in.
mvg Team Biland
_________________ Met vriendelijke groet, BeNeDu-Racing Stephan Osinga 0031-619822458 0049-59439853003 www.beneduracing.comCheck us on Facebook, Twitter or Instagram and like us!
|
|
Omhoog |
|
|
igot
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 4:48 pm |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
@Team Biland,
Weet ik zeker van niet Wij zelf gebruiken altijd een zachte versie van een achteras en slaan wij met een rubbere hamer 100% recht zonder dat je er nog wat van voelt
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 5:17 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
@Alex64: Volgens mij wordt er vaak voor een bepaald type as gekozen uit kostenoverwegingen. Bij een 25mm as horen ook 25mm lagers, klossen, supports enz.
@Fart: de breedste wielklossen in de regen?
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 5:20 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
volgens mijn bron wel
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 7:04 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
zoals joris al zei is de vijftig mm als lichter! En gewicht is in alle takken kart(auto) sport een belangrijke factor. even als de massa traagheid (hoe lichter de onderdelen zijn die de motor moet rondtrekken hoe meer vermogen er op het asfalt komt.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: vr okt 05, 2007 8:13 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik heb ook eens een 50 as gericht die gebruik ik nou nog
|
|
Omhoog |
|
|