Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Lagers onderhouden.
BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 3:12 pm 

Ben het met je eens. Maar ik vind het idee dat je met een vers setje rond rijd niet eens zo verkeerd. Zo kun je aan het begin van ieder seizoen bijv. een nieuw setje lagers, nieuwe ketting/tandwiel, en een revisie setje voor je waterpomp en remmen meteen meepakken. Lekker fris beginnen. Deze onderdelen zijn niet al te duur en is meestal ook makkelijk zelf te doen. :mrgreen:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 3:29 pm 

Helemaal mee eens Max. Zo doe ik het al jaren en daarmee ga je preventief te werk en voorkom je grotere schade als gevolg van versleten onderdelen.
Ik vervang elk jaar : lagers, benzineslangen, benzine filters, remolie. En daarnaast controle in de wintermaanden op alle schroeven etc. welke ik bij twijfel of geconstateerde schade ook vervang.
Dan ga je in het voorjaar weer met een frisse kart aan het rijden en dat bevalt me prima. Kosten vallen meestal ook wel mee vindt ik.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 4:54 pm 

Hangt dan ook van het aantal uren gebruik, het soort en de kwaliteit lager, de gebruiksomstandigheden, de opslag en het onderhoud af.
Kan me voorstellen dat wedstrijdrijders of mensen met een fiks budget of die het gewoon zonder veel hassle in orde willen hebben met regelmaat wisselen terwijl hobby en zgn budgetrijders daar andere intervallen aan hechten tot aan ondergeschikt belang.
Om terug te gaan naar de topicstart, met zelf periodiek reinigen en smeren kan je het leven van een lager enorm verlengen, tot aan decennia toe. Goed om te zien dat meer mensen dat al doen en willen gaan doen :LL

Laatst bijgewerkt door petrolhead op ma nov 10, 2014 5:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 5:14 pm 

Zo is dat. Al vind ik dat je 100 euro voor een jaarlijkse kleine onderhoud toch niet hoeft te sparen.. 3 achteras lagers, 10 meter benzine slang en een nieuw filter, een setje voor de waterpomp, nieuwe riempjes ben je een slordige 100 euro kwijt. Lijkt me rendabel, ook voor de budget rijder.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 5:24 pm 

Zeker mee eens, besparen op die kleine dingetjes win je uiteindelijk geen geld mee.
Toch zie ik nog wel eens gevallen voorbij komen waar juist die laatste centjes ze nekken.

Ipv die lagers koop ik trouwens liever 20 liter benzine en een liter olie :mrgreen: .

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 5:24 pm 

Als ik pakweg 20uur op een jaar rij dan maken de lagers vaak al een aardig kabaal bij het vrij ronddraaien van de achteras.. Waarschijnlijk ook omdat ik de kart na iedere dag grondig poets (remmenreiniger & wd40 durft binnendringen in lagers)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2014 10:05 pm 

Remmenreiniger, WD40 en hogedrukreiniger idd verre houden van de lagers omdat dat binnendringt, de boel binnenin verdunt en zelfs vuil meeneemt naar binnen, dan gaat het idd snel. Met lagers met rubberlip heb je daar overigens nauwelijks last van.
Natuurlijk is het toe te juichen om de kart netjes schoon te maken en daarna te conserveren.
Ik doe dat ook en gebruik ook wel remmenreinger om kettingvet, bandenrubber etc weg te krijgen maar werk om de lagers heen, hoogstens een doekje erover. De draaipunten van de stuurinrichting en de gaskabel gaan in teflonspray en voor de rest van de kart spuitvaseline (half busje van ruim 3 euro per keer), de achteras en de achterwielagers dek ik daarmee af.
Voor thuis heb ik een cheapy handstoomreiniger van de Lidl gekocht, lijkt me wat milder en het schoonmaa.kresultaat is prima.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 1:08 am 

Ik heb weleens een achteraslager in een bak met benzine grondig uitgespoeld, daarna met perslucht net zolang door het lager geblazen tot er geen troep meer uit kwam, nog een keer gespoeld, en vervolgens het lager open gemaakt om te kijken hoeveel troep er nog in zat.
Jullie hoeven je geen zorgen te maken als er wat remreiniger of WD40 je lagers in loopt, er zat zelfs na bovengenoemde behandeling nog een aanzienlijke hoeveelheid vet (en zooi) in de lagers.
De enige methode waar je dus m.i. echt wat aan hebt is de lagers open maken, en dan net zolang uitspoelen en uitblazen tot je ziet dat het echt schoon is, en dan opnieuw vullen met vet (inderdaad niet helemaal vol), en weer dichtmaken.
Al het andere doet niet veel, kwaad noch goed.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 8:49 am 

in de ultrasoon bak dan worden ze echt schoon daarna weer vet erin maar niet geheel vullen das weer niet goed

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 8:49 am 

in de ultrasoon bak dan worden ze echt schoon daarna weer vet erin maar niet geheel vullen das weer niet goed

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 9:41 am 

Helder verhaal David.
Echter, méérmalen inspuiten met remmenreiniger en/of WD40 en tussentijds rijden zorgt dat je vet verdunt en snel verdwijnt, het verhaal van Jean bevestigt dat.
Icm de ook door jou geconstateerde vervuiling raakt het lager dan snel onherstelbaar beschadigd.
Idd moet het lager tijdig helemaal open (zijafdichtingen eraf) om het lager goed te kunnen reinigen, uitblazen en te verpakken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 9:56 am 

@Joris, Petrolhead en David,

Wat voor lagers gebruiken jullie ? Hele dure lagers (gesloten neem ik aan) of de wat goedkopere ?

Ikzelf gebruik bijvoorbeeld voor mijn achteras meestal BGI lagers van circa 17 euro per stuk. Deze vervang ik elk jaar, hetgeen voor mij betekent na circa 10-15 uur en dan begin je ze ook wel een beetje te horen. Ik vind deze kosten niet opwegen tegen het werk dat je moet doen om lagers helemaal schoon te maken en opnieuw in te vetten ( en ja ik weet het, ben soms een beetje lui :oops: ).

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je dure lagers hebt, de levensduur wilt verlengen en dan rendeert het zeker om ze regelmatig goed schoon te maken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 11:29 am 

M'n karts zijn idd van fabriekswege uitgerust met originele SKF lagers, geen rommel dus. Nu snap ik ook waarom die Mach's ooit zoveel geld hebben moeten kosten, er werd niet op kwaliteit bespaard. Bij Dennis heb ik een tijdje terug voor de mini van onze dochter HQ lagers met rubberen afdichting gekocht, eerder zou ik die het bij het naburige landbouwmechanisatiebedrijf gekocht hebben die voor standaardtoepassingen vooral SKF voerde en anders veelal Koyo en Fag, soms Timken of andere.
Toch heb ik in andere ongunstige en zwaarbelaste voertuigtoepassingen ook prima ervaringen met echt heel goedkope lagers die ik wanneer nodig in bulk in Duitsland bestelde, ik zou die ook gerust toepassen op en aan de kart, ook achter (auf Deutsch: Spannlager).
De frequentie en vorm van onderhoud zouden bij mij overigens niet verschillen met de kwaliteit van het lager, gewoon zorgen dat het uitgevoerd wordt voordat meer dan gewone slijtage kan ontstaan en bij twijfel desnoods al meteen preventief na aankoop.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 12:24 pm 

Bij SKF lagers kan ik me voorstellen dat je die lang mee wilt laten gaan; kosten dan ook meer dan 5x zoveel (als het niet meer is).
Dan vervang ik ze gewoon elk seizoen, ben ik goedkoper uit.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 1:05 pm 

Mijn lagers kosten ook een 20tal/stuk als ik me niet vergis.. Redelijk cheapo

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende