Auteur |
Bericht |
petrolhead
|
Geplaatst: di jul 14, 2015 8:24 am |
|
|
Benzine maken doen ze bij de raffinaderijen, het mengen van bij de pomp gekochte benzine met een afgepaste hoeveelheid liefst goede en passende mengolie is een nauwkeurig werkje maar geen rocket-science. Omdat de omstandigheden waaronder je rijdt dynamisch zijn (oa temperatuur, luchtvochtigheid) dien je de sproeierbezetting voordurend te optimaliseren door ze aan te passen aan de omstandigheden. Het ene type motor is hiervoor veel gevoeliger dan de andere maar zelfs bij een Max-achtige is uitgaan van slechts 1 sproeier voor alle omstandigheden veel te mager. Ook de naalden en buizen komen soms voor vervanging in aanmerking om te optimaliseren op de geldende omstandigheden/rijtechniek. Stel dat die 192 een zgn "rijke" sproeier de juiste is onder winterse omstandigheden dan zal de motor onder zomerse omstandigheden nooit te arm staan maar dan ook nooit optimaal presteren omdat er veel te veel benzine tov lucht verbrand dient te worden. Stel dat diezelfde sproeier goed is voor zomerse omstandigheden dan zal je onder zga alle andere omstandigheden te arm staan en ook niet optimaal presteren maar ook inboeten op levensduur door oververhitting en een gebrek aan smering. Vragen dus welke range van sproeiers in welke stappen etc je nodig hebt en de omgevingsomstandigheden en motoreigenschappen leren lezen om de juiste materialen op het juiste tijdstip te steken.
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 14, 2015 8:26 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Citaat: 192 Pff rij jij als het - 20 is? Ik reed 192 niet eens met de schakel, rij met de rotax max min. 158 en maximaal 162 maar ik ben niet bekend met een DD2.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
DidiDex
|
Geplaatst: di jul 14, 2015 8:56 am |
|
|
De 192 is geplaatst toen ik de eerste keer ging en toen was het rond de 10-15 graden. De dealer heeft me toen verteld wat Petrolhead hier mooi neerschrijft. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik op dit moment nog teveel tijd verlies met rijden / techniek dan dat een juiste sproeier zou opleveren. Dus dan speel ik liever safe 
_________________ -- Zanardi Rotax DD2 -- 
|
|
Omhoog |
|
 |
Ron88
|
Geplaatst: wo jul 15, 2015 12:12 pm |
|
Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm Berichten: 1303 Woonplaats: Nuland
|
Ik rijd altijd nogal rijk... en 192 is zelfs voor mij aan de grote kant! Alles tussen 180 en 190 komt er bij mij in qua sproeier (DD2)..
_________________ Koos Kartloos
|
|
Omhoog |
|
 |
DidiDex
|
Geplaatst: wo jul 15, 2015 2:34 pm |
|
|
Maakt een juiste sproeier veel in vermogen?
|
|
Omhoog |
|
 |
DieTinus
|
Geplaatst: wo jul 15, 2015 10:24 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm Berichten: 72 Woonplaats: Brielle
|
Het gaat om de juiste verhouding tussen brandstof en zuurstof Het is een noodzaak om daar smeerolie aan toe te voegen voor een tweetakt,een viertaktmotor heeft dat nadeel niet dus een beter brandbaar mengsel dat ook minder vervuiling achter laat Dus als je meer olie aan de benzine toevoegd word de verbranding minder schoon,oftewel powervalve en uitlaat zitten vol met roet is weer minder vermogen Te veel delen benzine op delen lucht,ook een slechte verbranding en een trager vlamfront in de cilinder is hetzelfde als dat je motor verzuipt,dus zal ook minder snel op toeren komen,dus minder vermogen Een klein beetje meer benzine geeft wat meer koeling van de zuiger maar meer ook niet. Kijk maar naar de oude 100 cc motoren die werden zo mager afgesteld dat je einde rechte stukken even de hand voor het luchtfilter moest houden om maar genoeg smering te krijgen,maar zo haal je wel een hoog vermogen Ik zie het zo, als de fabrikant aangeeft 2% smeerolie dan houd ik mij daaraan en aan de kleur van de bougie en uitlaatpoort zie ik hoe mijn mengsel is, en stel dat dan bij naar behoefte met de luchtschroef en als ik dat niet meer haal een andere sproeier Maar ik ga niet vetter smeren of rijker afstellen om me veilig te voelen,dat vind ik mezelf voor de gek houden. Tot nu toe zonder problemen kunnen rijden............
|
|
Omhoog |
|
 |
DidiDex
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 4:47 pm |
|
|
Ondertussen is men kartje verkocht en heb ik een ander soort kart aangeschaft  Back to Rallycross na een seizoen dikke fun in de karting 
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 4:48 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Ook leuk ! Veel plezier ermee.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: ma nov 16, 2015 5:11 pm |
|
|
Toyota mr2 met middenmotor, leuk! Doet mij denken aan mn green meany racesoes gx100sc Lijkt me ondanks de sublieme rijeigenschappen onder die omstandigheden een lastig ding om te besturen, wel heel leuk als je dat onder controle hebt
|
|
Omhoog |
|
 |