Auteur |
Bericht |
Aico
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 3:50 pm |
|
Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:02 pm Berichten: 119 Woonplaats: Dordrecht
|
Ik ben net terug van Genk. Daar heb ik vandaag op de baan gereden met een Rotax Max. Het heeft in de ochtend geregend, dus de baan was op sommige plekken wat nat. De kart is toch sneller dan ik had gedacht. Zelf ben ik snelle wagens gewend, maar als de motor op toeren was dan trok het wel snel op. Echt wel te vergelijken met een wagen met veel pk's. Alleen was het bij de lage toeren 3x niks. Klopt het dat je onder de 3k RPM nooit het gas volledig open kunt zetten ivm het verzuipen van de motor Tot de 6k RPM ofzo deed het niet veel, maar daarna kwam het wel tot leven. Dat is niet echt handig in de langzame bochten, vooral niet op een vochtige baan. Het enige wat mij tegenviel was het remmen. Een kart remt voor geen meter. Het wiel blokkeert ook zonder waarschuwing. Dat is erg wennen. Is dit anders als je ook voorrremmen hebt?
Ik denk wel dat ik tevreden zou zijn met een gewone motor met zo'n 30pk, maar dan moet de motor wel meer vermogen hebben bij de lage toeren. Welke motoren zijn er allemaal die die eigenschappen hebben? Het moet met een koppeling en starter zijn. Geen schakel en geen revisie rond de 10 uren.
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 3:55 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Dat een kart niet remt licht aan de kart zelf,
dit is geen algemeen iets hoor
|
|
Omhoog |
|
|
Wytze
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 4:01 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 26, 2007 1:04 pm Berichten: 99 Woonplaats: Oterleek (vlakbij alkmaar)
|
Klopt, mijn kart remt als een tierelier!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 4:18 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Tja ik vind de remwerking van een kart met alleen remmen achter niet schrikbarend groot. Ze remmen hard genoeg voor het karten, wij vinden het normaal omdat we er aan gewend zijn.
Als je een blokje wil dat wel goed uit lage toeren komt moet je eens een Iame Leopard, of PRD Fireball proberen.
|
|
Omhoog |
|
|
Paul
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 4:18 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 21, 2007 9:11 am Berichten: 985 Woonplaats: blerick
|
Aico ik rij zelf sindskort met de x30 van iame deze motor heeft ook onder in genoeg vermogen merk je goed bij het uitkomen van de bocht meer als een max wil je nog meer power dan kun je er nog een grotere carberateur op zetten standaard zit er een 27mm op maar kan grotere op.
Een andere optie is de vortex super rok maar dat is echt een kanon naar horen zeggen.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 4:21 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Een grotere carburateur is meestal niet zo goed voor de power onderin, das o.a. een van de redenen waarom de Rotax Max daar niet zoveel doet.
|
|
Omhoog |
|
|
Paul
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 4:24 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 21, 2007 9:11 am Berichten: 985 Woonplaats: blerick
|
David,dat wist ik niet dus dat heeft alleen invloed op je eind snelheid of vanaf een bepaalt aantal toeren.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 4:28 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ja inderdaad, met een grotere carburateur gaat ie wel weer beter vanaf het middengebied. Een Rotax Max zou waarschijnlijk een stukje sneller zijn met een 30 of 32mm carburateur, maar ja dan worden die 40-50 draaiuren natuurlijk niet meer gehaald, en das nou eenmaal het verkoopargument voor die blokjes.
Hoe vindt jij trouwens je X30 in vergelijking met je Leopard, vergelijkbaar in lage toeren, want dan is dat inderdaad ook een interessante optie voor Aico.
|
|
Omhoog |
|
|
Kurtje
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 5:20 pm |
|
Geregistreerd: zo sep 02, 2007 7:40 pm Berichten: 199
|
Hehe ik vond het in het begin ook zo tegenvallen dat de Max in de lage toeren bijna niets meer deed...
Na toch heel wat keren te gaan rijden leer je gewoon om de motor boven zijn 6000toeren te houden, de bochten meer glijden dan blokkeren en gaan met die banaan Dan blijf je net in het toerental dat de max het sterkst is en beleef je enorm plezier eraan
Nu een Vortex rok of Super rok zouden ook beestige dingen zijn...
|
|
Omhoog |
|
|
Birel Racing
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 5:23 pm |
|
Geregistreerd: wo dec 26, 2007 1:21 pm Berichten: 61
|
Ik was vandaag ook op Genk en het was inderdaad een beetje nat maar ik rij met een iame KF2 en ik heb genoeg vermogen in de trage bochten maar deze heeft wel 40 pk. Een iame X30 is ook een goede optie zoals al eerder is gezegd.
grtz
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 6:03 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik dacht dat de rotax een 34 mm carb had zelfs groter dan mijn icc
ik denk dat je bij een automaat altijd wel een beetje vermogen onderin tekort komt daar hebben ze iets op gevonden en dat heet een schakel dan kom je die lekkere power band in elke versnelling een keer tegen en je hebt geen last van vermogen teweinig in langzame bochten (eerder teveel ) plus je hebt 3 remmen maar goed die wil jij niet
|
|
Omhoog |
|
|
sammy
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 6:59 pm |
|
Geregistreerd: za jan 19, 2008 9:58 am Berichten: 243 Woonplaats: Maasmechelen
|
bij een haarspeldbocht of de eerste bocht in genk is het echt onmogelijk om de max op hoge toeren te houden. het is daar ook dat je voelt dat hij onderin weinig heeft..
|
|
Omhoog |
|
|
Aico
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 8:39 pm |
|
Geregistreerd: za maart 15, 2008 12:02 pm Berichten: 119 Woonplaats: Dordrecht
|
Kijk ik deed het voor het eerst, dus in aardig wat bochten kwam ik onder de 6k RPM. parilla iame k25 motor, is deze motor ook wat? Die zie ik op marktplaats staan. linkje
Dit is met die fireball. Deze heeft wel remmen voor. Dit lijkt mij wel prettig ivm niet uitbreken van de achterkant bij het blokkeren.
linkje2
Om de hoeveel uren moeten de fireball en de andere niet max motoren gereviseerd worden? Zijn de kosten allemaal rond de 300 Euro?
|
|
Omhoog |
|
|
Paul
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 8:44 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 21, 2007 9:11 am Berichten: 985 Woonplaats: blerick
|
Hoe vindt jij trouwens je X30 in vergelijking met je Leopard, vergelijkbaar in lage toeren, want dan is dat inderdaad ook een interessante optie voor Aico.
David, je kunt het verschil echt goed merken m'n leopard moest ik echt goed op toeren houden in de bocht de x30 heeft dit veel minder nodig om gelijk weer goed op te pakken bij het uitkomen van de bocht.
Volgend weekend wil ik hem eens goed proberen af te stellen laatste keer had ik niet de goede tandwiel verhouding.
En het geluid is ook gewoon super.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: do apr 03, 2008 8:52 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Dan moet zo'n X30 wel erg goed gaan, want ik had met mijn oude K25 al vrij weinig moeite uit bochten.
@Aico
De PRD Fireball is eigenlijk een kloon van de Iame K25 Leopard. Voor beiden gelden vergelijkbare revisieintervallen, tot 30 uur als je niet al te wild doet. Kosten zijn vergelijkbaar denk ik.
|
|
Omhoog |
|
|