Auteur |
Bericht |
sammy
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 10:27 am |
|
Geregistreerd: za jan 19, 2008 9:58 am Berichten: 243 Woonplaats: Maasmechelen
|
Hallo iedereen,
na lang zoeken heb ik eindelijk een forum gevonden waar ik alles kan vinden mbt karten. Goed werk!
Ik heb nu het volgend probleem:
ik twijfel tussen een rotax max en een 4 takt motor.
mijn budget ligt op maximaal 1500 a 2000 euro aankoop en ik wil maandelijks 1 a 2 keer op het circuit rijden te Genk.
heb geen ervaring in het sleutelen aan karts dus vanuit dat standpunt gezien is waarschijnlijk een 4 takt beter. maar hebben alle 4takt motoren weinig onderhoud nodig of slechts enkele? welke rqden jullie mij zeker aan of zeker af?
enige reden waarom ik een rotax max zou kunnen aanschaffen is dat hij sneller is en electronisch start maar zal mij waarschijnlijk een pak meer euro's kosten in onderhoud...
heeft iemand een goede aanbieding voor mij of tips?
ik wil niet de fout maken om eerst een 4 takt te kopen en die dan achteraf te moeten verkopen omdat een rotax max ongeveer dezelfde kosten met zich mee brengt.
alvast bedankt iedereen.
|
|
Omhoog |
|
|
jop
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 1:59 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 30, 2006 10:24 pm Berichten: 42 Woonplaats: roermond
|
2 takt is VEEL LEUKER en SNELLER!!!!
Revisie 2 takt is 1 x in de 2 a 3 jaar als je zo rijdt zoals je zei( 50 uur) en dan moet je denken aan 500 E. max
Ik heb nog nooit een grasmaaier(4 takt) op genk gezien en als jij de eerste bent baal je meerdere malen per rondje als je voorbij gevlogen wordt door 2 takt. Vandaar dat die grasmaaiers altijd op de kleine baantjes in NL rijden want op de echte grote banen( Genk-Kerpen en Spa) zie je deze nooit.
Ik weet wel zeker dat de rijders op genk niet blij zullen zijn als er en trage grasmaaier rond rijdt. Want het verschil is erg groot!!!!!!!!!!
De kosten zijn niet alleen het blok ook de rest van de kart is niet goedkoop in onderhoud.
Wees verstandig en veel sux6
Tot op Genk
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 2:41 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Hey Jop,
Het hangt er gewoon van af over welke 4-takt we het hier hebben.
Er zijn "grasmaaiers" die de "snelle" 2-takters bij kunnen houden en op sommige circuits rijden ze die 2-takters zelfs naar huis!
|
|
Omhoog |
|
|
Pro-kart monster
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 3:27 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm Berichten: 3601 Woonplaats: Assendelft
|
als je een 4takt wil hebben die goedkoop is in onderhoud dan moet je een prokart of een honda 390cc kopen maar dan zul je wel door veel 2 takters voorbij gereden worden
het enige wat je hoef te doen is goed smeren en schoonmaken
ik heb nog een prokart staan vor 1500 euro
en ik vind een term als grasmaaier wel erg achtelijk klinken
sommige mensen kunnen 2 takt gewoon niet betalen of ze kunnen niet sleutelen
dan is een 4 takt gewoon beter
_________________ MSkart - TM k8 ICC Energycorse - Prokart Honda CBR 600 RR
Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside
|
|
Omhoog |
|
|
jop
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 3:41 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 30, 2006 10:24 pm Berichten: 42 Woonplaats: roermond
|
De enige viertakt die in de richting komt van een 2 takt is een vt 250 en die kost nieuw geloof ik 3000+ Dus niet in zijn buget.
Maar waarom zijn er dan geen wedstrijd rijders( NK, EK of WSK) die over stappen op 4 takt??? Als 4 takt 2 takt naar huis rijdt zoals jij zegt
Ik weet daar het antwoord op!!!!!
Dus ga lkkr grasmaaien op die kinderbaantjes.
(Voor iedere rijder iets en ik denk dat op een klein baantje het leuk kan zijn en dat je het gevoel heb dat je snel gaat met allemaal 4 takt motoren) Maar op grote en snelle banen waar het verhaal over gaat "Genk"
NEE!!!
|
|
Omhoog |
|
|
jop
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 3:51 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 30, 2006 10:24 pm Berichten: 42 Woonplaats: roermond
|
Pro kart monster Ik ben het helemaal met je eens wat je zegt.
Wij zijn een x op veldhoven gaan trainen en er waren toen zeker 20 pro karts aan het trainen voor de wedstrijd de dag erop. Respect voor hun maar onze tranings dag was naar de Klote omdat ze voor ons verschrikkelijk in de weg reden.
Vandaar mijn term Grasmaaiers.
Zolang je maar plezier heb in het rijden!!
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 4:00 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Om te beginnen met karten denk ik dat het handig is om een prokart of honda 390cc te nemen, dan kan je gewoon lekker kilometers maken zonder al te veel te hoeven klussen.
Maar als je vooral op genk wilt gaan rijden (waar alleen 2takt rijd volgens jop) kan je denk ik beter een rotax max kopen. Het is namelijk niet leuk om een bewegend opstakel te zijn en alleen druk te zijn met niemand in de weg rijden.
Mvg Samuel (390cc rijder)
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 4:03 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
je moet ze gewoon niet teveel mengen die 2 en 4 takt
als je voornamelijk op een 2 takt baan rijd (waar je 2 takt mag rijden dus) dan zou ik altijd voor 2 takt gaan omdat er anders niet veel aan is
je kunt er ook voor kiezen om met de vt 250 te rijden ( biland vampire enz. ) maar die zijn niet goedkoop in aanschaf
de max zou een mooie zijn voor op genk mischien dat je zelfs een nieuwe fireball in je budget kunt persen
ps is dat buget voor je kart of voor alles
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 4:05 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Als je snel wilt zijn dan zul je inderdaad aan een 2-takt of een "dure" 4-takt zitten....
Ik moet eerlijk bekennen dat een "opgevoerde" 390cc honda een rotax max ook niet bijhoudt... Echter rijd je hier niet heel erg de mensen mee in de weg... (het blijft toch 26PS volgens moto-schütte)
Deze viertakt heb je een NIEUW blok voor minder dan 2000 euro en als je netjes de olie vervangt dan kun je hier ook een hoop plezier aan beleven, zonder korte onderhoudsintervallen... Het enige is dat deze niet electrisch gestart is(wel te krijgen, maar is duur), en hij is relatief zwaar('t blok weegt droog 30 Kg)
Zelf heb ik geen ervaring met Rotax Max, maar het schijnt dat de carburateur (34mm Dellorto als ik mij niet vergis) vrij lastig is om goed af te stellen, dus als je geen verstand van carburateurafstellingen hebt dan is dit misschien af te raden... Maar zoals gezegd, ik heb hier geen ervaringen mee dus misschien dat iemand anders je hier meer over kan vertellen..
Hopelijk ben je hier iets verder mee geholpen...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
sammy
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 4:23 pm |
|
Geregistreerd: za jan 19, 2008 9:58 am Berichten: 243 Woonplaats: Maasmechelen
|
bedankt voor de snelle en vele reacties.
ik wil maximaal 2000 euro spenderen voor de gehele kart.
om te beginnen zeker een occazie en ik wil toch gaan voor een rotax max.
ik ben ervan overtuigd dat ik alles kan leren qua afstelling en sleutelen ad motor.
weet iemand goede aanbiedingen?
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 4:35 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Dat kan zeker, ik ben er echter achter gekomen dat dit een vrij duur leerproces kan zijn.... (ben zelf vanaf een standard 390cc honda op een ICC gestapt)
Zonder een hoop voorkennis kom je toch niet heel ver heb ik gemerkt, maar door veel te vragen en niet bang te zijn om gewoon dingen te proberen (en een beetje mazzel te hebben) kun je inderdaad een hoop leren....
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 6:06 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Om een Rotax Max heel te houden hoef je nog geen held in afstellen te zijn, als je de handleiding van Rotax volgt zal er niet veel mis gaan.
Wil je het onderste uit de kan halen wat vermogen betreft, moet je inderdaad je iets meer kennis hebben.
Ik zou trouwens ook voor een Rotax Max gaan als je veel op Genk gaat rijden, al vind ik het afkraken van viertaktkarts ook niet nodig.
Als je maandelijks 1 keer rijdt, en in de winter wellicht eens een maandje overslaat dan kom je in de meeste gevallen niet boven de 25 draaiuren, dus de revisiekosten vallen wel mee.
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 7:37 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
@jop (e.a): Ik denk dat het niet echt nuttig is om hier weer een 2-4 takt discussie te beginnen, maar gewoon de vraag van de topic starter proberen te beantwoorden.
@sammy, als je op genk gaat rijden lijkt het me verstandig dat je met een rotax-max begint. Met een beetje goede begeleiding van andere karters zul je het afstellen snel leren en veel plezier beleven aan je kart.
Veel forum leden zullen je graag helpen als je afspreek om samen te gaan rijden.
Een snelle viertakt is natuurlijk ook een optie, maar veel te kostbaar voor jouw budget.
Veel succes met je zoektocht naar een kart.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 8:45 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
@ Job, sommige mensen zullen het waarschijnlijk nooooooooit snappen dat er ook rijders zoals wij zijn die alleen maar met "grasmaaiers" willen rijden, en daar heel veel plezier mee hebben !
Leg jij eens uit aan een coureur(tje) van 8 dat hij geen snelle kart heeft maar een grasmaaier, of aan degene met een prokart die endurance rijdt, doe het eens na met een tweetakt, waarschijnlijk moet een "snelle 2-takt" halverwege gereviseert worden.
Ga eens gezellig rijden tegen een aantal mij bekende forummers met hun "grasmaaier" van Biland of Suter-Vampire, ik wens je heel veel succes, maar de kans dat jij hun in de weg rijdt is heel groot !!!!
Maar terug on-topic, ook ik zou voor een Max kiezen met jouw budget, redelijk low-cost voor recreatief gebruik, en je kan er toch goed mee mee komen.
Lex. (wil alléén een 4-takt, en blijft knokken tegen de vooroordelen)
Laatst bijgewerkt door Lex op za jan 19, 2008 9:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Seb
|
Geplaatst: za jan 19, 2008 8:51 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
Sammy, denk dat een Rotax max voor jou ook beter is als je op Genk gaat rijden. Misschien ken je nog een vriend met 2takt dan kun je samen leren rijden en afstellen. Daarnaast kan je natuurlijk ook veel op't forum vragen en in boeken maar in de praktijk zal 't toch anders uitpakken.
Offtopic:
Ben het met Guido (pro-kart monster) eens. Term is achterlijk en als je weinig geld hebt is het gewoon ideaal. En niet dat ik de goede wedstrijd 2takters eruit rij maar er zijn wel is 2takts die mij in de weg rijden omdat ik in de bochten sneller ben maar op't rechte stuk verlies .
Gr,,
Seb (4takter)
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
|