Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 6:19 pm 

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 5:30 pm
Berichten: 25
Woonplaats: zelhem
Hallo,

ik ben 1 van de vele jongens die van plan zijn een kart aan te schaffen. Omdat ik een beperkt budget (1500 euro) heb en geen technische kennis in huis heb, ben ik al sinds lange tijd opzoek naar een Honda 390cc kart, maar een goede 2ehands vind je zelden.

Daarom heb ik mijn horizon verbreed en ben ik ook gaan kijken naar een 125cc automaat. Ik ben op het internet een schitterende IAME LEOPARD tegen gekomen, maar wie kan mij meer vertellen over deze motor en of het misschien niet verstandiger voor mij is om een Rotax Max te kopen? Ik weet dat deze motor meer onderhoud vergt dan een 390cc, maar zou ik ondanks mijn slechte technische kennis, de motor kunnen onderhouden, oftewel is hij mij aan te raden? Graag hoor ik ook met welke kosten ik rekening moet houden, zodra ik een IAME LEOPARD aanschaf.

Alvast bedankt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 6:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm
Berichten: 1223
Woonplaats: Terborg
Sven kijk even naar je PB

_________________
ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 7:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Lees ook even dit topic:
http://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1358
Het verschil tussen een K25 en een Leopard is dat de Leopard een starter aan boord heeft, en dat er een stevigere koppeling op zit, waarvan bovendien de onderdelen goedkoper zijn.

Onderhoud is makkelijker uit te voeren dan aan een 390 als het gaat om een revisie, maar alsnog niet aan te raden om zelf te doen zonder de nodige technische achtergrond.
Bovendien moet een Leopard veel vaker (10 keer zo vaak ofzo) gereviseerd worden dan een een 390.
Het zijn wel behoorlijk snelle blokjes, veel sneller dan een 390 en ook iets sneller dan een Max (die wederom weer minder onderhoud nodig heeft).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 8:03 pm 

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 5:30 pm
Berichten: 25
Woonplaats: zelhem
Kun je wat vertellen over de kosten? wat kost een revisie en om de hoeveel uur?
Nu kom ik vaak de 2 strijdt tegen tussen een Rotax en een Leopard, kan ik beter doorsparen voor een rotax of...?

Tot slot, de kart die ik gezien heb, is een Biesse chassis uit 2004 + tevens de motor uit 2004, prijs 1300 euro. Ziet er heel gaaf uit, zal dit een goede kart zijn om als hobby mee te rijden?

Zijn er nog belangrijke punten waar ik op moet letten als ik de kart koop?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 9:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Een revisie kost ongeveer 250 euro (ruim genomen), en moet om de 15 a 30 uur, afhankelijk van hoe ermee gereden wordt.
Wat rijplezier betreft heb je meer lol met een Leopard dan met een Max. Een Max daarentegen heeft minder snel een revisie nodig, en mocht je ooit toch aan wedstrijden deel willen nemen, dan is er keuze genoeg.

Waar je op moet letten bij het kopen van een gebruikte kart is op het forum al een paar keer beschreven, dus denk dat je daar wel een topic over kunt vinden.
Bij een Leopard moet je vooral letten op de startbox en accu. Alles moet gewoon werken en hij moet netjes starten, een paar keer achter elkaar.
Daarnaast zou je even wat aandacht aan de koppeling kunnen besteden. Als je het koppelingshuis er af haalt kan je het hartje zien, daar mogen geen stukjes vanaf gebroken zijn, en de voering moet niet teveel versleten zijn.
De krukas moet een beetje speling hebben van links naar rechts (als je het blok van de voorkant bekijkt), maar geen, of anders heeeel erg weinig speling van boven naar beneden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 9:29 pm 

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 5:30 pm
Berichten: 25
Woonplaats: zelhem
oftewel een kartje waar je als beginneling goed mee uit te veren kan?

waar is de 250 euro aan revisie op gebaseerd? alleen aan onderdelen, of is dit incl. de kosten die een monteur er aan werkt?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 9:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Daar zit het uurloon al in. Het betreft dan trouwens een grote revisie, een kleine revisie kost de helft.

Ik heb zelf heel veel gereden met de voorlopers van de Leopard, en er altijd veel plezier aan beleeft. Ze zijn vrij eenvoudig af te stellen, simpel opgebouwd en kunnen tegen een stootje.
Een Rotax Max is goedkoper in onderhoud, maar ik denk dat die moeilijk te vinden zijn voor die prijs en dat bouwjaar.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 10:06 pm 

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 5:30 pm
Berichten: 25
Woonplaats: zelhem
Sorry dat is misschien zo doordram, maar over rivisies kan ik weinig vinden namelijk. Jij verteld dat je zowel grote als kleine beurten hebt? Wanneer zijn welke nodig?
De leopard kan als hobby kart toch zo'n 30 uur mee?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 10:14 pm 

Geregistreerd: do feb 16, 2006 10:47 am
Berichten: 164
Woonplaats: kartland
Maar let wel op ,dat er nu al niet de laatste overmaat zuiger in zit.Want dan heb je een probleem.Dit is vaak al het probleem met oudere motoren,dan blijven ze rijden met de laatste overmaat en loopt en start hij steeds slechter en is de kans op vastlopers groter.

Peter


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 10:16 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
kliene revisie is alleen een nieuwe zuiger grote revisie is ook alle lagers gedaan bij normaal gebruik moet je wel een jaar kunnen rijden met een grote plus kleine beurt (er vanuitgaand dat je niet dag en nacht op de kartbaan te vinden bent)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 10:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Een kleine revisie bestaat eigenlijk enkel uit het vervangen van de zuiger, bij een grote revisie worden ook alle lagers vervangen, eigenlijk wordt het blok weer compleet nieuw opgebouwd.
Als je een beetje normaal rijdt zou een grote revisie om de 30 uur mogelijk moeten zijn.

Er zijn voor een Leopard behoorlijk wat overmaten beschikbaar (28 om precies te zijn), en mocht je bij de laatste overmaat zitten dan kan je de cilinderbus laten vervangen en weer van voor af aan beginnen, al is dat vrij prijzig.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 10:26 pm 

Geregistreerd: do feb 16, 2006 10:47 am
Berichten: 164
Woonplaats: kartland
Zo :oops: dat zijn heel wat overmaten.Voldoet hij dan nog steeds aan de cil inhoud.

Peter


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 10:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Nou ja, bij een flinke vastloper zal je wel een paar overmaten overslaan, maar die zijn zolang ze niet mishandeld worden bij een Leopard erg zeldzaam.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 10:32 pm 

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 5:30 pm
Berichten: 25
Woonplaats: zelhem
wat zijn overmaten?????????


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2006 10:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Als de cilinder gehoond wordt, dan wordt de diameter van de cilinder een heel klein beetje groter. De zuiger moet dus ook een heel klein beetje groter worden, een grotere maat hebben dan de vorige zuiger, dus een overmaat.
Zuigermaten zijn van 54.00 t/m 54.28 in stapjes van 0.01mm. De mate waarin de cilinder gehoond wordt bepaalt dus naar welke overmaat je gaat.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David