Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2015 9:39 pm 

Geregistreerd: do jan 15, 2015 1:07 pm
Berichten: 21
Beste karters,

Dit weekend een kart aangeschaft 100cc titan blokje luchtgekoeld.
Ben niet zo bekent met het karten enz misschien hebben jullir wat tips voor mij!

Heb een vriend gevraagd om me aan te duwen maar compressie is zo hoog dat de wielen amper draaien, jongen waarvan ik hem heb gekocht zijn dat die amper had gelopen en als nieuw was heb ook gevraagd om cilinder wanden tebekijken dit zag er allemaal
Goed uit!

Vraag hoe start ik de kart en liefste alleen
Had gelezen dat kart bandjes 0,7 bar modig hebben?
Jongen zij ik smeer heb 1:25 wat is de smering wat ik nodig heb of is deze goed?
Heb het idee dat mijn bakken telaag op de grond staan of komt dat misschien omdat er teweinig lucht inzit?

Dus graag tips van jullie!!
Ook over het rijden enz en afstellen en voorbereiding

Gr jeffrey


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2015 10:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Hi Jeffrey. Als eerste welkom. Wat foto's zouden al veel ophelderen.

Citaat:
Vraag hoe start ik de kart en liefste alleen

In dit geval ga ik er even van uit dat het al een wat ouder blokje betreft. Deze blokjes hebben geen vrijloop (koppeling) en die moet je inderdaad aanduwen. Zie dit filmpje: KLIK
Citaat:
Had gelezen dat kart bandjes 0,7 bar nodig hebben?

Je wilt rijden op circuit of op een parkeerplaats? Parkeerplaats is alles vanaf 0,8 goed... Op het circuit kan het variëren van 0,5 tot 0,9 en alles daartussenin (niet raar opkijken als er ook hogere/lagere waardes tussendoor schieten)
Citaat:
Jongen zij ik smeer heb 1:25 wat is de smering wat ik nodig heb of is deze goed?

1:25 smeren is voor dit blokje prima. Gebruik wel de goede olie.
Citaat:
Heb het idee dat mijn bakken telaag op de grond staan of komt dat misschien omdat er teweinig lucht inzit?

Kan zijn dat de beugelset wat is gaan hangen. Buigen zou je zelf kunnen doen (met beleid).

Succes!

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 8:26 am 

Geregistreerd: do jan 15, 2015 1:07 pm
Berichten: 21
Ik ga gewoon op een circuit rijden!!:)

Hoe upload ik een foto

Max dankjewel voor de tips!!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 9:17 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Ga naar www.imgur.com.
Staat ergens Upload Image.
Daar je foto uploaden (bladeren naar de foto's).
Foto wordt dan online gezet. Er wordt een 'Direct Link' gemaakt. Die moet je kopieren.
In een reactie hier op het forum kun je kiezen voor 'IMG'. Dan wordt dat als volgt: [ img ] www.ditisdedirectlink.nl [/img].

Hoop dat 't lukt :LL

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 9:39 am 

Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm
Berichten: 890
Woonplaats: Nuland
Welkom op dit gezellige forum


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 9:46 am 

Geregistreerd: do jan 15, 2015 1:07 pm
Berichten: 21
[img] http://imgur.com/Ikyis5M
http://imgur.com/tK2UEcL
http://imgur.com/EnzktNl
http://imgur.com/nON3pqx
http://imgur.com/4QKREz2
[/img]


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 9:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 10:22 am 

Geregistreerd: do jan 15, 2015 1:07 pm
Berichten: 21
Is dit wat om te beginnen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 10:37 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Nu heb ik niet zo heel erg veel verstand van deze blokjes. Ik weet wel dat het afstellen van dit soort blokjes wat nauwer komt dan andere blokken.
Tevens is de revisie-interval een stuk kleiner dan bij bijvoorbeeld een Rotax max. Deze blokjes worden op de 10 uur gereviseerd (Rotax max zo'n 25/30 uur).
Des al niet te min een snel blokje. Ik denk dat je met de demper die er op zit wel mag rijden bij de meeste circuits.
Luchtfilter weet ik niet zeker maar ik hoop dat een ander persoon hier op kan inhaken

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 3:12 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Hoi en welkom!
Allereerst moet ik zeggen dat het kartje en ook het blokje er voor z'n leeftijd uitermate gelikt uitziet! Mooi spul! 8)
Het is wel een kartje uit een ander tijdperk die een andere behandeling behoeft en waarmee je vanwege geluidsemissie-eisen helaas op weinig plekken nog welkom bent.
Wat het starten betreft, vroeger was er nauwelijks anders en het werkt prima, lekker overzichtelijk en basic, alleen zo is karten op z'n puurst :LL .
Ik heb er nog tientallen van zien rondgaan op de inmiddels allang gesloten baan van Amsterdam, ook een maat reed er zo nu en dan 1 op de Landsard, mooi maar best lastig.
Nu zal je niet gauw een voorbeeld voor starten en rijden op de baan meer treffen, dat terwijl het afwijkend is van alles wat er nu rijdt, hoogstens bij de histokarts kom je nog zoiets tegen, jouw kart uit de jaren 90 is daar trouwens weer een stuk te jong voor, Histokarts van een ander merk dan Landia mogen tot 1980 daar meerijden.
Hoe te werk te gaan? : carb goed instellen op basis/start afstelling, van achter optillen, rennen en tegen de straat aanketsen. Als de motor draait en loopt spring je in je stoeltje en houd 'm aan de gang, rijden maar. Bij een spin of nwe start herhalen.
Wil je gewoon stoppen in de pits dan rem je 'm dood op de plek waar je wil staan. Goede afstelling, beheersing en remmen zijn dus een must.
Het rijden is "zetten" met de remmen voor een bocht en vanwege het lage toerental in de bochten zoveel mogelijk bochtsnelheid proberen te houden om een bocht weer een beetje in de buurt van de powerband proberen uit te komen. Dit is zeker een fel blokje met een redelijk hoog vermogen voor die inhoud in die tijd, door het piekerige vermogen en de smalle powerband voor sommigen wel lastig te rijden (heb zelf wel geen direkt aangedreven 100cc maar wel roterende schakels).
Qua onderhoud lijkt me 10 uur met een zuiger nog wel aan de optimistische kant, reken maar op een uur of 4 tot 6. Voordeel is dat alles je alles zo optimaal als mogelijk houdt qua smering en onderhoud het onderhoud vanwege de eenvoud zeer goedkoop uit te voeren is. Doe je dat niet of te laat dan is het al snel einde rijden.
Voor deze thermisch en qua toerental (tot ca 20000 toeren per minuut :!: ) hoog belaste motoren is gewone mengsmering onvoldoende, hier is speciale mengolie nodig die daar tegen kan, geen minerale, geen volsynthetische maar een zgn castorolie bevattende speciale tweetakt kart mengolie (die overigens gelukkig niet heel duur hoeft te zijn, ik denk dat een Shell advance racing M olie wel zou voldoen) Met een mengverhouding van 1 op 25 die tov een Rotax Max bv al rijk is denk ik niet dat je lang plezier zal hebben van je blokje, meestal vergt dit soort motoren een mengverhouding van rond de 1 op 16 a 1 op 18, beter om na te vragen of info te vragen bij iemand die bekend is met dit soort motoren.
Zorg dat de ontsteking optimaal afgesteld staat en rij ook met de juiste warmtegraad bougie en niet zomaar een vonkenmaker die je toch nog had liggen. Voor het juiste type bij dit blok en de omstandigheden, navragen!
Rij je op de baan dan zal je het mengsel voortdurend moeten aanpassen en optimaliseren om zo goed mogelijk op te trekken, zoveel mogelijk topend te ontwikkelen, niet vet te slaan of gewoon niet muurvast te lopen. Vraag van tevoren hoe dit in z'n werk gaat, ik heb daar geen ervaring mee (heel veel mensen trouwens niet meer)
Bij dergelijke motoren was het ook gebruikelijk om het mengsel na een lang recht stuk even te verrijken door een hand op de aanzuig van de airbox te leggen. Of dat bij een roterend blok ook aan te raden is (sowieso al lastiger vanwege positie aanzuig) weet ik niet, ook navragen.
Het doorgaans gemonteerde type airbox is niet meer toegestaan, maar bij een roterende motor uiterst lastig te vervangen voor een type met luchtfilter (die naast minder slijtage ook veel minder aanzuiggeruis veroorzaakt voor de omgeving)
Sowieso zijn er dus nog heel weinig plekken waar je -al dan niet voorzien van het juiste luchtfilter, achterbumper en extra nademper- mag rijden met een 100cc. Volgens mij wordt dat alleen nog gedoogd in Emmen mits je binnen het maximaal toelaatbaar aantal db's valt.
Wat betreft de banden: de bandenspanning hangt samen met de gemonteerde compound (zacht-medium-hard) en dat hangt weer af van het chassis en de inzet. Als de banden maar niet oud zijn en knetterhard dan ben je al een heel eind. De spanning dus aanpassen aan de compound.
Afijn, heel verhaal, doe er zo mogelijk je voordeel mee. Hoop je zeker ergens tegen te komen als je aan het rijden bent!
Suc6!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 6:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Huh? Is dit een nieuw topic?
Ik had gisteren al een antwoord gegeven op je vragen, Jeffrey. Wat is er gebeurd? :?:

Anyway, het is allemaal al gezegd hierboven al! Welkom op het forum!

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 6:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 17, 2006 7:56 pm
Berichten: 1223
Woonplaats: Terborg
Ik wil petrolhead even complimenten geven voor zijn leuke, juiste en uitgebreide reactie!

Veel plezier met je kart en welkom hier

_________________
ART TS-01 2013 met Rotax Max Sr.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 19, 2015 7:46 pm 

Geregistreerd: do jan 15, 2015 1:07 pm
Berichten: 21
Super allemaal voor de reacties!!!

Dus banden spanning doe ik op 0,8 bar

Probeer hem eerst met vriend testarten en misschien daarna alleen

1:18 mix

Nu nog bezig met stoelje instellen en als het warmer is naar de kart baan in niederkruchten in duitsland gaan

Gr jeff


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2015 10:03 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Kart te koop gezet Jeffrey? Toch niet de goeie keuze gemaakt?
http://link.marktplaats.nl/891041163

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 20, 2015 8:43 pm 

Geregistreerd: do jan 15, 2015 1:07 pm
Berichten: 21
Jahwel maar kijken wat mensen ervoor zouden bieden want heb de kart via inruil verkregen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David