Auteur |
Bericht |
giel.db
|
Geplaatst: di nov 04, 2008 5:13 pm |
|
Geregistreerd: wo okt 29, 2008 9:00 pm Berichten: 12 Woonplaats: eenrum
|
hey, ik ben net nieuw hier, dus als iets niet goed is, zeg het gerust
ik heb net een los kart frame gekocht, waar altijd een honda 390 op gezeten heeft,
ik heb zelf nog een bijna nieuw honda 340 blok staan
en die wil ik er op bouwen, om gezellig recreatief te rijden.
( begrenzer al verwijdert)
nu zoek ik dus nog een vrijloop koppeling, waarbij de kosten niet de pan uit rijzen,
en het ook vrij simpel is om het tandwiel te vervangen.
(waar niet het hele koppelings huis vervangen hoeft te worden)
zou iemand mij kunnen helpen om zo'n koppeling te vinden?
tevens heb ik ook wat gelezen over een natte koppeling voor de honda gx series,
weet iemand daar meer over? en of dit voor de 340 ook is?
ik hoor graag van jullie
groeten giel
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di nov 04, 2008 5:56 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
De natte koppeling zal er ook voor de GX340 zijn, het tandwiel is daarbij los te vervangen. Het voordeel is dat ie niet slijtagegevoelig is, en zowat eeuwig mee gaat.
Het nadeel van de natte koppeling is dat ie groot en zwaar is, en trager dan een gewone droge koppeling.
Wat droge koppelingen betreft heb ik alleen ervaring met die van Suco. Het tandwiel is daarbij los te vervangen (is wel rotwerk). Ook deze koppeling is niet erg slijtagegevoelig en gaat lang mee. Het is wel een van de zwaardere koppelingen van het droge type.
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: di nov 04, 2008 6:19 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Ik heb op mijn honda 390 een tks light koppeling. Dit schijnt 1 van de snelste droge koppelingen te zijn maar het grote nadeel is dat je het hele koppelinghuis moet vervangen waneer je tandwiel versleten is. Voor de rest valt de slijtage van de koppeling best mee.
Als ik de keus zou moeten maken zou ik voor een suco of noram gaan. Volgens mij kan je bij beide het tandwiel los vervangen waneer het versleten is. Het beetje snelheid wat je mischien bij een tks light koppeling wint is voor de hobby rijder het extra geld naar mijn mening niet waard (koppelinghuis kost bijna 100 euro).
Succes met je keuze.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
giel.db
|
Geplaatst: di nov 04, 2008 6:22 pm |
|
Geregistreerd: wo okt 29, 2008 9:00 pm Berichten: 12 Woonplaats: eenrum
|
oke bedankt ik zag dat de noram en de suco in verhouding ook niet hele dure koppelingen zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: di nov 04, 2008 6:30 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Ik heb laatst wel een noram koppeling van het type GE 219/20T gehad. Ik wou mijn tks koppeling vervangen, maar dit kon helaas niet omdat mijn krukas is afgedraait voor de tks koppeling. Het leek mij een goede kwaliteits koppeling. Ik weet niet of het tandwiel los te vervangen is, maar dat kan je igot wel vragen, die verkoopt die koppelingen.
Als je die 1600 neemt heb je volgens mij een 428 ketting nodig. Deze schijnen zeer weinig slijtage te vertonen. Goede keus dus!
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
giel.db
|
Geplaatst: di nov 04, 2008 6:36 pm |
|
Geregistreerd: wo okt 29, 2008 9:00 pm Berichten: 12 Woonplaats: eenrum
|
ja dat klopt, de 1600 is de enige keus(merk noram dan ), omdat ik een 25mm as van het blok heb.
|
|
Omhoog |
|
|
giel.db
|
Geplaatst: vr nov 14, 2008 2:42 pm |
|
Geregistreerd: wo okt 29, 2008 9:00 pm Berichten: 12 Woonplaats: eenrum
|
hey, ik heb de noram 1600 gekocht, ziet er goed uit en werkt ook prima, alleen kan het tandwiel niet los vervangen worden. dat moet met het koppelings huis vervangen worden.
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: za nov 15, 2008 4:01 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Als je hem goed uitlijnt zal zo'n 428 tandwiel niet snel versleten zijn.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: za maart 21, 2009 7:23 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Om even dit topic weer nieuw leven in te blazen: Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter, ik wil eigenlijk een nieuwe koppeling. Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een Noram, en nou zag ik op internet dat je een BE,GE,4000 en 1600 hebt. Omdat ik op plaatjes op google niet echt een verschil kan vinden vraag ik het maar aan jullie. Wat zijn de eigenschappen van welke koppeling, en hoe zijn jullie ervaringen ermee? Ik wil een 219 ketting gaan rijden, omdat je dan meer af kunt stellen qua tandwielverhouding dan bij een 428 ketting. Bij een 428 is één schakel namelijk veel langer dan bij een 219..
Bedankt alvast! Groet Matthijs
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: za maart 21, 2009 7:33 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
@scarto, als je een goede koppeling wilt moet je voor de tks superlight gaan. Noram is ook oké maar moet ook passen. Vaak moet de spie aangepast worden.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: za maart 21, 2009 7:34 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
@Roeland, Kun je me dan iets meer vertellen over die TKS? (Prijs/kwaliteit/slijtage/asdiameter)
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: zo maart 22, 2009 11:12 am |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Je krukas moet worden aangepast als er nu een andere koppeling op zit. Prijs ca 230 euro Slijtage 1x per jaar nieuwe veren erop. (15 euro) Als je goed je ketting smeert en uitlijnt dan kun je er jaren mee doen.
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: zo maart 22, 2009 5:47 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Ik zou voor een noram gaan.
Ik heb een TKS koppeling maar ben niet erg tevreden over de prijs en verkrijgbaarheid van onderdelen voor deze koppeling. Waar je vooral rekening mee moet houden is dat als je eenmaal een TKS koppeling hebt je nooit meer een andere koppeling kan monteren. Het uiteinde van de krukas wordt dunner gemaakt waardoor er geen andere koppeling meer op past.
Er zullen ongetwijfeld ook veel mensen heel tevreden zijn met hun koppeling maar als dat niet bent zoals ik zit je met de gebakken peren.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
Scarto
|
Geplaatst: zo maart 22, 2009 6:26 pm |
|
Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm Berichten: 614
|
Ik heb vandaag m'n koppeling eens losgehaald, en volgens mij is het een Suco met een ABD tandwielflenskit erop gemonteerd. Bij deze kit kun je het tandwiel los vervangen, dus ik hoop dat ik hier een 219 tandwiel op kan draaien. Dit zou me heel veel geld schelen. Igot heeft ondertussen al een PM, ik laat het jullie wel even weten!
Groet Matthijs
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo maart 22, 2009 10:56 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Bij een Suco kan je over het algemeen altijd het tandwiel los vervangen, en zijn er inderdaad ook 219 tandwielen verkrijgbaar.
|
|
Omhoog |
|
|