Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 14, 2015 8:24 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Benzine maken doen ze bij de raffinaderijen, het mengen van bij de pomp gekochte benzine met een afgepaste hoeveelheid liefst goede en passende mengolie is een nauwkeurig werkje maar geen rocket-science.
Omdat de omstandigheden waaronder je rijdt dynamisch zijn (oa temperatuur, luchtvochtigheid) dien je de sproeierbezetting voordurend te optimaliseren door ze aan te passen aan de omstandigheden. Het ene type motor is hiervoor veel gevoeliger dan de andere maar zelfs bij een Max-achtige is uitgaan van slechts 1 sproeier voor alle omstandigheden veel te mager. Ook de naalden en buizen komen soms voor vervanging in aanmerking om te optimaliseren op de geldende omstandigheden/rijtechniek. Stel dat die 192 een zgn "rijke" sproeier de juiste is onder winterse omstandigheden dan zal de motor onder zomerse omstandigheden nooit te arm staan maar dan ook nooit optimaal presteren omdat er veel te veel benzine tov lucht verbrand dient te worden. Stel dat diezelfde sproeier goed is voor zomerse omstandigheden dan zal je onder zga alle andere omstandigheden te arm staan en ook niet optimaal presteren maar ook inboeten op levensduur door oververhitting en een gebrek aan smering.
Vragen dus welke range van sproeiers in welke stappen etc je nodig hebt en de omgevingsomstandigheden en motoreigenschappen leren lezen om de juiste materialen op het juiste tijdstip te steken.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 14, 2015 8:26 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am
Berichten: 1160
Woonplaats: Son en Breugel
Citaat:
192
Pff rij jij als het - 20 is?

Ik reed 192 niet eens met de schakel, rij met de rotax max min. 158 en maximaal 162 maar ik ben niet bekend met een DD2.

_________________
DR J97 2013 + Rotax max 2013
Birel S5 2013 + Tm K9C special
Exprit 2012 + Rotax Max 2010


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 14, 2015 8:56 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 23, 2015 5:21 pm
Berichten: 157
De 192 is geplaatst toen ik de eerste keer ging en toen was het rond de 10-15 graden. De dealer heeft me toen verteld wat Petrolhead hier mooi neerschrijft. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik op dit moment nog teveel tijd verlies met rijden / techniek dan dat een juiste sproeier zou opleveren. Dus dan speel ik liever safe ;)

_________________
-- Zanardi Rotax DD2 --

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 15, 2015 12:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm
Berichten: 1303
Woonplaats: Nuland
Ik rijd altijd nogal rijk... en 192 is zelfs voor mij aan de grote kant! Alles tussen 180 en 190 komt er bij mij in qua sproeier (DD2)..

_________________
Koos Kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 15, 2015 2:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 23, 2015 5:21 pm
Berichten: 157
Maakt een juiste sproeier veel in vermogen?

_________________
-- Zanardi Rotax DD2 --

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 15, 2015 10:24 pm 

Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm
Berichten: 72
Woonplaats: Brielle
Het gaat om de juiste verhouding tussen brandstof en zuurstof
Het is een noodzaak om daar smeerolie aan toe te voegen voor een tweetakt,een viertaktmotor heeft dat nadeel niet dus een beter brandbaar mengsel dat ook minder vervuiling achter laat
Dus als je meer olie aan de benzine toevoegd word de verbranding minder schoon,oftewel powervalve en uitlaat zitten vol met roet is weer minder vermogen
Te veel delen benzine op delen lucht,ook een slechte verbranding en een trager vlamfront in de cilinder is hetzelfde als dat je motor verzuipt,dus zal ook minder snel op toeren komen,dus minder vermogen
Een klein beetje meer benzine geeft wat meer koeling van de zuiger maar meer ook niet.
Kijk maar naar de oude 100 cc motoren die werden zo mager afgesteld dat je einde rechte stukken even de hand voor het luchtfilter moest houden om maar genoeg smering te krijgen,maar zo haal je wel een hoog vermogen
Ik zie het zo, als de fabrikant aangeeft 2% smeerolie dan houd ik mij daaraan en aan de kleur van de bougie en uitlaatpoort zie ik hoe mijn mengsel is, en stel dat dan bij naar behoefte met de luchtschroef en als ik dat niet meer haal een andere sproeier
Maar ik ga niet vetter smeren of rijker afstellen om me veilig te voelen,dat vind ik mezelf voor de gek houden.
Tot nu toe zonder problemen kunnen rijden............


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 4:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 23, 2015 5:21 pm
Berichten: 157
Ondertussen is men kartje verkocht en heb ik een ander soort kart aangeschaft

Afbeelding

Back to Rallycross na een seizoen dikke fun in de karting :)

_________________
-- Zanardi Rotax DD2 --

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 4:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ook leuk ! Veel plezier ermee.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 5:11 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Toyota mr2 met middenmotor, leuk! :mrgreen:
Doet mij denken aan mn green meany racesoes gx100sc 8)
Lijkt me ondanks de sublieme rijeigenschappen onder die omstandigheden een lastig ding om te besturen, wel heel leuk als je dat onder controle hebt


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David