Auteur |
Bericht |
balkencrosser
|
Geplaatst: di feb 25, 2014 11:30 pm |
|
|
hallo mijn naam is marcel en ik ben nieuw in de kartwereld wat betreft een eigen kart rijden. uiteraard wel vaker op gehuurde karts gereden. via een vriend heb ik een kart gekocht die gedemonteerd is maar wel 99% compleet. ik kan geen nummers in het chassis vinden en vraag mij af wel type chassis het is. de kart is uitgevoerd met schijfremmen voor en achter en volgens mijn vriend 125cc ?!? daarna heb ik er nog 2 karts bijgekocht voor een leuke prijs. een kart promo 100 helemaal rijdend met gereviseerde motor en in goede staat. en nog een extra birel ra-cik25-ica/j chassis bijna compleet. dit chassis ziet er zeer stevig uit vanwege de extra dikke buis tussen de voorwielen. welk chassis van deze karts is de beste ? zijn schijfremmen op de voorwielen een nadeel of een voordeel ? kan ik de schijfremmen overzetten naar een ander chassis ? kun je bij deze chassis caster of camber veranderen en zo ja hoe ? zijn de onderstaande motoren beide 100cc ? de linkse motor zou 125cc moeten zijn maar dat weet ik niet zeker rechts is 100cc. alle verdere informatie is welkom. bij voorbaat dan voor alle tips en hulp. marcel
|
|
Omhoog |
|
|
bjornschuddings
|
Geplaatst: wo feb 26, 2014 8:14 pm |
|
|
Bij de blauwe zitten er stickers van CRG op, maar zou kunnen dat ze er gewoon op geplakt zijn. Je vindt ook geen plaatje op de achterstang die schuin loopt ?
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9CFacebook.
|
|
Omhoog |
|
|
gewoon maarten
|
Geplaatst: wo feb 26, 2014 9:30 pm |
|
|
Die blauwe is inderdaad een 125cc schakelchassis De birel , die dikke buis is je voorstabilisator. De blokjes lijken beide op een 100cc luchtgekoeld Voorremmen op een 100cc automaatje komt het rijgedrag niet ten goede
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: wo feb 26, 2014 9:44 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
De birel lijkt me de meest recente van de drie. Als het frame in goede staat is (niet vlak gereden of krom) zou ik die kiezen om op te bouwen.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
balkencrosser
|
Geplaatst: wo feb 26, 2014 11:46 pm |
|
|
deze gedachte had ik zelf ook. kan ik de schijfremmen op dit chassis monteren of past dat niet. zijn schijfremmen op de voorwielen een voordeel of nadeel ivm onbalans. kun je mij ook meer vertellen over de motor.
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: do feb 27, 2014 12:27 am |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Als de witte helemaal in orde is zou ik eerst eens gaan rijden. (let wel op waar je naartoe gaat, ik geloof dat je niet overal welkom bent zo'n 100cc.)
Vind je het wat dan kan je rustig de Birel op gaan bouwen om te kijken of dat chassis daadwerkelijk lekkerder rijdt. Voor je begint met spullen kopen en opbouwen zou ik het chassis eerst heel goed controleren. Let met name op vlakke plekken, krom zijn en of er nergens scheuren in het frame/lasnaden zitten. De voorremmen lijken me bij zo'n 100cc niet nodig, stel dat je onderhand een snellere en of zwaardere motor monteert dan wordt het mogelijk interessant.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
Samuel
|
Geplaatst: do feb 27, 2014 12:31 am |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Zo'n 100cc is een 2 takt en vraagt volgens mij wel aardig wat onderhoud en afstelling maar daar is op het forum met de zoekfunctie wel meer over te vinden. Wat verder belangrijk is dat er geen koppeling op zit. Je kan dus niet stil staan en je moet aangeduwd worden bij vertrek. Verder schijnt het erg leuk te rijden door de hoge toerentallen en het lage gewicht! Hoe het zit met de verkrijgbaarheid van revisiesetjes weet ik niet.
Heel veel succes en plezier ermee!
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: do feb 27, 2014 12:43 am |
|
|
Het zijn zo te zien allebei iame parilla 100cc motoren. Of de voorremmen ook op de birel passen weet ik niet. Lijkt me niet echt nodig zoals al eerder word gezegd.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
|
|
Omhoog |
|
|
balkencrosser
|
Geplaatst: do feb 27, 2014 1:01 pm |
|
|
het was ook mijn bedoeling om met de witte kart te gaan beginnen. het samenbouwen van de birel kart gaat nog wel gebeuren maar dan komt ook nog de afstelling. daar heb ik geen ervaring mee dus dat word niet makkelijk. de voorremmen zijn voor mij ook niet zo belangrijk en kan ook voor onbalance zorgen heb ik gelezen. de witte kart mag in veldhoven op de baan en dat is voor mij redelijk dichtbij want ik woon in venlo. er zit een extra demper op zodat het geluid wel te doen is. wat is de mengverhouding benzine olie ?
bedankt voor alle tips.
|
|
Omhoog |
|
|
svv
|
Geplaatst: do feb 27, 2014 10:50 pm |
|
|
De mengverhouding voor zo'n blokje zou 1:18 moeten zijn voor zover ik weet. Misschien dat iemand anders dat kan bevestigen/verbeteren, ik ben ook geen echte 2takt kenner. Afstellen kan ik je dus ook niet mee op weg helpen. Ik zag wel dat de witte kart een mechanische rem heeft,dat remt een stuk minder fijn dan hydraulisch is mijn ervaring.
|
|
Omhoog |
|
|
balkencrosser
|
Geplaatst: vr feb 28, 2014 12:26 am |
|
|
het is mij wel duidelijk. ik ga beginnen met de witte kart. deze heeft inderdaad een mechanische rem maar dat vervang ik wel. onderdelen heb ik wel genoeg. het blauwe chassis ga ik niet gebruiken omdat daar alles van onbekend is en wat laswerk aan gedaan is. geen stickers of type plaatje. het rode chassis ga ik wel opbouwen en daarmee ook leren afstellen. leuke extra kart voor als er vrienden mee willen gaan karten voorremmen heb ik inderdaad niet nodig. de mengverhouding is nu ook bekend. nu nog op zoek naar het boek van dennis van de spoel alles over karting. daar moet alles in staan over afstellen van motor, carb en chassis etc. de rest komt waarschijnlijk toch aan op ervaring rijstijl enz. hoop jullie snel eens op de circuits tegen te komen. bedankt zover
|
|
Omhoog |
|
|
steinsmit
|
Geplaatst: di maart 04, 2014 7:50 pm |
|
|
Hallo,
Ik heb me een eigen kart gebouwd met een Honda 200 cc blok, maar nu wil hij niet goed door de bocht als ik de bocht in stuur dan glijd die gewoon een stuk rechtdoor en ineens pakt die de bocht dan. Ik heb een as dus de wielen draaien gelijk aan elkaar. Ik heb de achterbanden ook al wat dichter bij elkaar gezet zodat die beter de bocht kon maken, dit hielp wel een stuk. Ook heb ik de achterbanden wat harder opgepompt dit hielp ook al een heel stuk! Maar hoe kan ik het uiterste uit mijn kart halen dat die wel in een keer de bocht in stuurt? Ik heb niet heel erg veel kart ervaring.
MVG
Stein Smit
|
|
Omhoog |
|
|