Auteur |
Bericht |
jackblackbird
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 8:00 pm |
|
Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm Berichten: 260
|
en ik had nog een vraagje ik las ergens dat je rond de 10 graden een sproeier van 172 en de gasnaald op 2 ideaal was
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 8:03 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Zat net ook nog even te kijken in de gebruikshandleiding. Klopt eigenlijk geen bal van, daar staat dat je op 0 meter hoogte, daar zitten we hier toch ongeveer op. En bij boven 35 graden pas een 168 moet gebruiken, nou ik gebruik bij 20 graden al wel een 158 dus je moet toch een stukkie krapper staan dan aangegeven hoor. Beste is gewoon met 165 beginnen. Komt ie niet aan de 14000, krapper gaan.
Maar verder is het gewoon een kwestie van uitproberen, de ene motor is de andere niet.
|
|
Omhoog |
|
|
jackblackbird
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 8:20 pm |
|
Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm Berichten: 260
|
oke ja das ook al van een paar jaar geleden ja mijn motor is een jvd tuning motor dus hij zouw de 14000 wel moeten halen maar we gaan gewoon proberen de volgende keer met sproeiers dus als je 165 hebt en hij niet de 14000 haalt een kleinere erin
|
|
Omhoog |
|
|
Wikart_Racer
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 8:41 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 04, 2007 8:26 pm Berichten: 218 Woonplaats: zoetermeer
|
Jackblackbird,
dat klopt, gister op berghem kon je ook geen hoge toeren halen, omdat de wind vol op het rechte stuk stond.
ik haalde ook maar 13.500 toeren
groetjes Pietjan
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 8:41 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Elke motor recht uit de doos zou de 14000 wel moeten halen hoor anders is er iets mis. Maar bij mij lukt het op die manier meestal wel.
|
|
Omhoog |
|
|
chris
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 9:52 pm |
|
Geregistreerd: do jun 26, 2008 3:45 pm Berichten: 571
|
Toeren zeggen mij niet zoveel als je motor goed loopt en je ronde tijden zijn prima is er niks aan de hand...je gaat pas zorgen maken als je motor 12.500 toeren maakt..13250 a 13350 is gewoon goed voor een max de rest is leuk meegenomen..motor moet compressie hebben...
noem een voorbeeld van wat ik hier boven zeg.. voeg eens olie toe tussen de want van je cilinder en je zuiger toe dan maakt hij een toeren niet normaal..maar heb je dan compressie ? antwoord nee... motor moet kracht hebben...en wat ik al zei als een motor 12.500 of zo toeren maakt is er iets mis maar voor de rest kijk niet zo naar toeren
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 9:57 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Nou als mijn motor maar 13800 toeren maakt dan zijn mijn rondetijden vaak ook niet goed, wij hechten hier altijd wel degelijk belang aan.
|
|
Omhoog |
|
|
ChrisW
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 11:00 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm Berichten: 221
|
Het lijkt me dat een van de belangrijkste factoren voor het te halen toerental bij de rotax max de tandwielverhouding is. Je kunt nog zoveel spelen met de sproeierbezetting, maar als de tandwielverhouding te zwaar is dan haal je met zo'n automaat niet het maximale toerental. Of dat erg is, hangt denk ik van het circuit af. Een max heeft nauwelijks trekkracht boven de 12500 toeren dus op een circuit waar je meerdere keren per ronde hier ver boven zou komen, kun je wellicht beter kiezen voor een zwaarder verzet en wat minder hoge toeren. Als het 1 of 2 keer per ronde is, kan meer zinvol zijn om de hoge toeren op te zoeken omdat je dan misschien wel op het laatste deel van de rechte stukken wat verliest, maar op andere punten meer voordeel van extra trekkracht hebt. Ik denk dat de beste coureurs ook met een zwaarder verzet kunnen rijden dan minder snelle rijders; de extra toeren/snelheid die ze hebben bij het uitkomen van de bocht voor het rechte eind trekken ze over het hele rechte eind door.
Ik heb zelf wel keurig de sproeiers gewisseld bij mijn Max vlgs het boekje, maar had eigenlijk niet het idee dat de motor zo gevoelig was als soms wel eens door mensen wordt gezegd. De tandwielverhouding had daarom m.i. de meeste invloed op " hoeveel toeren" de motor maakte.
Even meer on topic: het was afgelopen zondag qua weer een superdag om te karten! Droog, 13 graden en op een gegeven moment zelfs een zonnetje boven Berghem. Ik hoop dat het geen eenmalige uitzondering was en dat het snel weer een keer zulk mooi weer wordt in een weekeinde.
ChrisW
|
|
Omhoog |
|
|
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma jan 17, 2011 11:05 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Helemaal gelijk ChrisW, alles in je post klopt.
|
|
Omhoog |
|
|
Jurgen#21
|
Geplaatst: di jan 18, 2011 12:11 am |
|
Geregistreerd: wo sep 09, 2009 6:01 pm Berichten: 336 Woonplaats: Oudenbosch
|
Ff dat sproeier verhaal, ik ben vorig december jaar ff dagje naar Strijen geweest. Tempratuur zat net boven het vriespunt, maar ik heb gewoon lekker de hele dag met een 152 sproeier gereden.. Mijn blok loopt gewoon het best als die heel krap staat. Dus hier valt weinig over te zeggen.
_________________ Jurgen Marijnissen Kart Racing. (<<Aanklikbaar!)
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: di jan 18, 2011 7:44 am |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Je kan ook aan powervalve werken. Ik kwam ook niet boven de 13000 toeren, met de powervalve aan te passen zat ik meteen rond de 13500. Het kan dus nog wat harder.
Philippe
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
jackblackbird
|
Geplaatst: di jan 18, 2011 7:54 am |
|
Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm Berichten: 260
|
moet je de powervalve dan naar binnen of naar buiten draaien
alvast bedankt
|
|
Omhoog |
|
|
jackblackbird
|
Geplaatst: di jan 18, 2011 8:07 am |
|
Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm Berichten: 260
|
maar voor de rest ging het goed hoor zoals chrisw al zei het was lekker weer en ik reed een 48,8 wat ik voor de eerste keer op een max toch niet slecht vond maar bedankt voor al jullie adviezen
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: di jan 18, 2011 1:05 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: moet je de powervalve dan naar binnen of naar buiten draaien Op de rode dop, staat dat normaal geschreven. Ik dacht dat het naar rechts was. (RPM -> Higher). Je draait hem dus uit
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
jackblackbird
|
Geplaatst: di jan 18, 2011 2:50 pm |
|
Geregistreerd: di okt 06, 2009 3:24 pm Berichten: 260
|
|
Omhoog |
|
|