Auteur |
Bericht |
Hendrik1985
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 12:52 am |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
Ik vond dit bericht op racexpress.nl
Nieuw: Jaco Paauwe introduceert Easykart in Nederland Uitgegeven door Bas Kaligis 5 februari 2009 11:44 - Print artikel Jaco Paauwe introduceert Easykart in Nederland. ‘Kant en klaar concept, makkelijk en goedkoop racen!’ Het Easykart project is opgezet door twee van de meest prestigieuze bedrijven in de karting wereld; Birel en Iame. Birel en Iame hebben ook de voormalig F1 coureur; Juan Pablo Montoya in de racewereld geïntroduceerd. Montoya heeft die ervaringen gebruikt bij het ondersteunen van de basis kart van het Easykart project. “Het project is ontstaan om met name de junior en het basiskarten te ondersteunen. Dit vanwege de hoge kosten en de vaak complexe reglementen. In meer dan tien landen is dit project inmiddels een groot succes”, legt Jaco Paauwe uit.
“Ongeveer vijf jaar geleden hebben Birel en Iame het Easykart project opgestart. In het buitenland is het inmiddels een groot succes. Voor ons reden om hiermee van start te gaan in Nederland. Juist in deze periode want zowel de aanschaf als het onderhoud van de Easykart is ongeveer de helft goedkoper dan het traditionele karten. Daarnaast schrijft het project een strak technisch reglement voor zodat elke deelnemer met gelijkwaardig materiaal rijdt. Het talent van de rijders in combinatie met de afstelling van de kart is dus bepalend. Kortom voor iedereen die dacht dat de kartsport onbereikbaar is vanwege de hoge kosten, is dit een schitterende klasse voor een klein budget. We gaan in eerste instantie van start met het Easykart kampioenschap 60cc (voor mini’s) en de klasse 125 cc schakel op het Circuit van Strijen”, verklaarde Paauwe over het nieuwe initiatief.
Wat houdt Easykart in? “De naam zegt het eigenlijk al. Easy... de kart wordt compleet met motor geleverd met een standaard afstelling. Met deze kart kun je deel nemen aan een competitief wedstrijd programma met een strak technisch reglement. Deze race zijn vooralsnog gepland op het circuit van Strijen. Een andere motor op het chassis plaatsen is niet toegestaan evenals het monteren van andere achterassen, wielklossen etcetera. Kortom een kant en klaar concept met een basis afstelling en een reglement waarin duidelijk omschreven staat welke afstelling toegestaan is. Je mag niets toevoegen maar ook niets weglaten. Doordat de motor gekoppeld is aan het chassis is het niet mogelijk een andere (getunede) motor in te zetten. Je moet het dus doen met het materiaal zoals je het geleverd krijgt en hierbij de juiste afstelling zoeken waardoor het talent van de rijder bepalend wordt. Mede daardoor is het budget waarmee gewerkt wordt veel lager dan het traditionele karten.”
"Easykart is bedoeld voor iedereen vanaf 7 jaar die kennis wil maken met de outdoor kartsport. Met daarbij de mogelijkheid door te stromen binnen het project maar ook daarbuiten door de overstap te maken naar het traditionele karten.”
“In Nederland gaat het Easykart project van start met de 60cc klasse ( 2-takt 60cc met elektrische starter) en de 125cc schakel klasse (2-takt, 125 cc motoren, elektrisch gestart). Voor beide klassen geldt dat we de drempel naar de kartsport zo laag mogelijk willen houden. Daarnaast zien we dat veel 60cc rijders besluiten te stoppen met de kartsport zodra zij vanwege hun leeftijd de overstap moeten maken naar de volgende klasse. Bij navraag bleek dit vaak in verband te staan met het budget wat beschikbaar was. De 125cc schakel klasse omdat niet iedereen gelijk een wedstrijd om het Nederlands kampioenschap wil rijden. Een beetje in de buurt met een geringe tijdsinvestering en niet al te duur. Het totale concept in combinatie met het strakke technische reglement is uniek, zeer aantrekkelijk geprijsd en niet te vergeten; Easy”, besloot Jaco Paauwe over het geweldige Easykart initiatief.
Wil je meer weten over Easykart? Klik HIER voor alle info!
hoe denken jullie hier over?
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
Seb
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 8:30 am |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
Tja ik zit niet te juichen want heb de prijzen van die kart gezien . Kan je beter gaan 4-takten, die sfeer is zoiezo uitmunted en heeft ook als doel zo goedkoop mogelijk racen
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 9:00 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Helemaal ruk !!!!!!!!!! Je mag niks, maar dan echt helemaal niks, ja afrekenen, en dan alleen wedstrijden rijden op zo'n Mickey-Mouse baantje. Lekker onderhoud ook, de motor zit dus onlosmakelijk vast op het frame. Een van de uitdagingen van het karten is ook het optimaliseren van de kart--> frame combinatie, door andere klossen, assen, velgen, sproeiers en tandwielen. Dat mag dus niet. In deze klasse heeft de lichtste bestuurder van de kart al een megagrote voorsprong, compensatie is niet mogelijk. Nee, laten we dit maar eens niet doen, wij blijven lekker 4 takten met de Vampire.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 9:37 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Heey Alex Ik zeg niets meer over ofgefokte grasmaaiers als jij niet zo lelijk doet over Strijen. OK
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
jeffrey1991
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 9:38 am |
|
Geregistreerd: za okt 21, 2006 8:13 pm Berichten: 1749 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Dat is in de kartsport toch in hogere klasse altijd zo ? geld klopperij ???
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 9:43 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Strijen is top !!! Alleen jammer van de idioot hoge curbs, waarschijnlijk voor een prikkie van Amsterdam overgenomen ?
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 9:48 am |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Die liggen er al een tijdje.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 10:16 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ik denk dat Alex het een en ander niet helemaal goed geinterpreteerd heeft. Ik kan me niet voorstellen dat de motor fysiek onlosmakelijk met het chassis verbonden is, er zal bedoeld worden dat er altijd 1 motor bij hetzelfde chassis hoort, en dat beide altijd van hetzelfde merk en type zijn. Dus even je blokje verwijderen om te sleutelen zal geen probleem zijn. Citaat: Een van de uitdagingen van het karten is ook het optimaliseren van de kart--> frame combinatie, door andere klossen, assen, velgen, sproeiers en tandwielen. Dat zijn nou net de dingen die het afstellen van de kart ingewikkelder maken, maar vooral ook veel duurder. Leg maareens een paar verschillende setjes assen, velgen en sproeiers op voorraad en kijk naar wat je ervoor kwijt bent. De opzet is om het goedkoop, en gemakkelijker te maken om met de kartsport te beginnen. Een instapklasse. De karts zijn nogsteeds af te stellen, al zijn de mogelijkheden beperkter, zodra men het afstellen helemaal beheerst en geen uitdaging meer vindt zijn er zat andere klasses waarin men door kan stromen. Strijen is een goede baan om te leren rijden. Ik vind het zelf nogsteeds één van de moeilijkere. Het enige minpuntjes is dat er op geen enkele andere baan gereden wordt. Ik weet niet wat de aanschafkosten van een complete kart zijn, maar als die inderdaad laag zijn vind ik het wel een goed concept. Ze zijn er alleen wat laat mee.
|
|
Omhoog |
|
|
Seb
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 10:42 am |
|
Geregistreerd: wo nov 08, 2006 8:29 pm Berichten: 954 Woonplaats: Coevorden
|
Voor die 5000 euro kan je ook jaartje NK 4takt rijden in alle klasses behalve de VT250 uiteraard. Plus bij die easykart zal je ook de runningcosts nog kwijt zijn!
_________________ http://www.sebracing.nl 2007: Kampioen KBO KCT 2008: NK RK1 Junior 2009: NK RK1 Senior 4e 2010: Rotax rec
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 11:23 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Denk dat het toch een mooi idee is. Redelijk scherpe prijzen als ik het zo bekijk. Het is wel te hopen dat ze het gewicht zo leggen dat ook de ietwat zwaardere piloten niet benadeeld worden. Dat er weinig aan de karts af te stellen is ietwat spijtig omdat je er de laatste tiende of honderste van een seconde moeilijk zal kunnen uithalen. Maar het is wel zo dat het terug zo is dat er van de piloten verlangd wordt om hun rijstijl aan te passen om er het beste uit te puren. De toppers kunnen dat heel goed en op deze manier wordt het ook aangeleerd. Eens ze dat onder de knie hebben kan er overgeschakeld worden naar een klasse waar je wel van alles aan de kart kan wijzigen.
En wat Strijen betreft: Mickey mouse baan of niet, het is wel zo dat een piloot die daar leren rijden heeft een stap voor heeft want is echt niet zo simpel om daar snel rond te gaan. Net omdat je het in de bochten moet kunnen en niet alleen op het recht stuk.
|
|
Omhoog |
|
|
Dick
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 11:33 am |
|
Geregistreerd: ma jul 31, 2006 7:19 pm Berichten: 263
|
Het is weer appels met peren vergelijken....
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 11:48 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
het is een mooi idee maar het is de vraag of er nog een kart bond(klasses) bij moeten komen hebben we er al niet genoeg ?
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 11:55 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Dick schreef: Het is weer appels met peren vergelijken.... Hoezo ???? David schreef: Ik weet niet wat de aanschafkosten van een complete kart zijn, maar als die inderdaad laag zijn vind ik het wel een goed concept. Ze zijn er alleen wat laat mee. Tarieven test ritten 2008: - 60cc € 25,00 - 125 cc € 40,00 Prijzen complete kart: - 60 cc € 2850,00 - 125 cc € 4950,00 Tel hierbij de running kosten zoals Seb aangeeft, inschrijfgelden, en "kleine zooi" zoals een alfono, transponder, pitskar, reserve delen, enz. Je komt budgettair al snel in de buurt van een bewezen klasse zoals de Rotax klasse. Van de easykartklasse heb je nog maar af te wachten wat het gaat worden, en of er voldoende continuering is. Bovendien zullen onderdelen en accessoires niet breed verkrijgbaar worden naar mijn idee, in het kader van de homologatie / gelijkwaardigheid zal een beperkt aantal dealers hierin kunnen voorzien, wat de transparatie van de markt en de prijsontwikkeling niet ten goede komt. Dit is niet alleen het geval in de easykartklasse, zo zijn er natuurlijk nog meer.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
RJ
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 12:34 pm |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
Plus lekker is dat fysiek, kan me herrinneren dat in Duitsland we ondanks de allerzachtste as en totale gripafbouw we een keer nog teveel hadden, drama voor je lichaam.
Als je geen andere as, geen andere klossen enz enz, dan ik het gevaarlijk beperkt!
Toch vindt ik de aanschaf niet idioot duur, en het concept van 1 type chassis maakt het optisch eerlijker... want wie garandeerd dat dat ene joche van pauwe zelf of zo niet net een wat zachter chassis heeft....
Het hele reden dat in Nederland de ICC zo mateloos populair is, is omdat er vrij veel vrij is!
En laten we geen illussie hebben: RACEN is vreselijk duur! Winnen nog veel duurder
|
|
Omhoog |
|
|
bas
|
Geplaatst: za feb 07, 2009 6:07 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
het idee is leuk!! wij zijn ook al een tijd bezig met het concept:kant en klaar uit de doos[kart met motor het probleem is echter dat we voor een automaat 125 cc al gauw 3000 euro moeten gaan vragen. wil je die verkoop prijzen hanteren zul je heel groot in moeten kopen[100 stuks of meer]of het gaat ten koste van de kwaliteit en daar zitten we niet op te wachten. maar we zijn er nog steeds mee bezig ..........wie weet word het dit jaar wat.
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
|