Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za maart 08, 2008 5:32 pm 

Hallo, na 2 maanden geleden mijn eerste 2 takt te hebben gekocht een 100 cc Birel/iame, is het kartvirus flink toegeslagen.
Dus vandaag een 2e kart erbij gekocht, een 2005 vankart tomahawk schakelframe met een getunde 2003 yamaha cross. Nou heb ik wel een paar vragen die mij de vorige eigenaar van deze kart niet kon beantwoorden.
Dus hoop ik dat er hier iemand is die mij kan helpen.

wij hebben nu enkele malen gereden op pottendijk, wat is ongeveer het verschil in rondetijd tussen een icc en een getuned crossblok. ( cilinder poorten aangepast, hqs uitlaat , 38 mm dellorto.

volgens de vorige eigenaar hoorde de motor niet stationair te blijven lopen, is dit waar ? lijkt mij een beetje vreemd.
op onze oude 100 cc zit een aan/uitschakelaar deze heeft dat niet.

VanKart wordt door CRG gemaakt, is dit chassis nou minder van kwaliteit dan een originele CRG ? als ik hem vergelijk met een crg chassis zijn de enigste verschillen die ik kan ontdekken de kleur en de logo,s.

alvast bedankt.,

Reinier

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 08, 2008 6:44 pm 

Wat betreft het verschil in snelheid heb ik geen idee.

Volgens mij moeten die blokjes wel stationair kunnen lopen, al is dat nou niet superbelangrijk bij een kart. Er zit inderdaad meestal geen aan uit schakelaar op, als ie niet vanzelf uitgaat laten veel mensen em afslaan door op de rem te gaan staan en em in de versnelling te zetten (lijkt mij nogsteeds niet de beste manier).

Alle Vankarts die ik tot nogtoe gezien heb waren even netjes afgewerkt als een CRG.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 08, 2008 6:46 pm 

Hij kan in principe wel stationair lopen...

Dat er geen aan/uit schakelaar op zit is normaal... Je kan hem af laten slaan met de koppeling of door je hand voor de luchtinlaat te houden...

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 08, 2008 7:38 pm 

een icc zal in de regel een seconde of 2 3 sneller zijn maar om dat snelheids verschil te halen moet je wel wat ervaring hebben als je net begint zal je met een cros sneller hard gaan dan met een icc

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 10:34 pm 

Nog even een vraag,
misschien een hele domme vraag, maar ik stel hem toch. :)

als ik het linker achterwiel iets optil blijft de rest staan. Dat wil zeggen, ik kan hem zeker 3 centimeter liften voor het chassis het andere wiel ook meeneemt. Het chassis tordeert op dat moment. Doe ik dit aan de andere zijde (de motorzijde) dan gaat de linkerkant wel gelijk mee omhoog.

Nu lijkt me dit logisch omdat als je hem aan de linkerkant lift het gewicht van de motor ook mee moet tillen.

Maar moet ik me nu zorgen gaan maken dat de stijfheid van mijn chassis minder is ?. Optisch is er niks te zien aan het chassis er zitten zelfs nog geen krassen op en het is de originele lak nog.

en als ik de maten opmeet volgens de ( CRG ) website kloppen deze ook allemaal nog op de milimeter.

Ik stel deze vraag omdat dit bijna niet gebeurd bij mijn 100cc met birel
chassis. nu weegt deze motor ook bijna niks. dus dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.

Groet,

Reinier

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 10:44 pm 

Of je je zorgen moet maken over de stijfheid van het chassis weet ik niet precies. Wel is het zo dat een 100cc blokje natuurlijk niet vergelijkbaar is met een crossblok, en een Birel ook heel anders kan zijn wat stijfheid betreft dan een Vankart.
Je zou de vergelijking dus moeten maken met een andere Vankart (of vergelijkbaar frame) met crossblok.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 10:46 pm 

Vankart en CRG zijn zeker niet gelijk aan elkaar. Daar ze wel uit dezelfde fabriek komen wil dat niet zeggen dat ze alleen anders van kleur en stickers zijn.

zie het als Volkswagen en Skoda.... zelfde fabriek en toch zeer verschillend.

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 10:49 pm 

het verschil tussen links en rechts kan kloppen als je zelf in de kart zit zal het hele zooitje weer wat meer in balans zijn omdat je stoeltje waarschijnlijk niet in het midden van de kart zit

ik zou mijn eigen geen zorgen maken als de orginele lak nog bijna geen krassen heeft dan heeft die waarschijnlijk weinig kilometers

het wel zo dat de stijfheid van een frame optichs niet te zien is

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 11:17 pm 

Paulo27 schreef:
Vankart en CRG zijn zeker niet gelijk aan elkaar. Daar ze wel uit dezelfde fabriek komen wil dat niet zeggen dat ze alleen anders van kleur en stickers zijn.

zie het als Volkswagen en Skoda.... zelfde fabriek en toch zeer verschillend.

Ontdek de verschillen:
CRG
Maranello
Vankart
Zanardi
Vanspeed
GP

De typeplaatjes tellen niet mee :P

Backontopic: meestal wordt een frame niet echt veel slapper van het niksdoen, dus zoals Joris al aangaf zal ie niet zoveel aan stijfheid verloren hebben als ie niet de typische overige slijtageverschijnselen vertoont.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 11, 2008 10:12 am 

Een goed afgesteld crossbolk loopt meestal NIET stationair, dus dat klopt wat die man zei, tevens zit het blok aan de rechterzijde (weegt behoorlijk wat) waarschijnlijk komt de rechterzijde dan wat later omhoog, als er een achterstabi in zit zal dit minder moeten zijn.

Afbeelding

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]